2 Kasım 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

2 Kasım 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Mo, 2254—309) dediğine inananlar, bu ayı, tahsi- sen ibadete, fevz-ü- necata mahsus sananlar, Sâlman-ü Kaimân mekbül terend ve: “Sünneti âmed hem teravih-u-kıyam,, sözlerile ameledüb gündüzünü Sf yâm, gecesini Kıyam ile geçirenler olduğu gibi: onu, yalnız zevk ve safaya tahsis ederek binbir eğlence ve zevk âlemlerine vasıta kılan. lar da vardı. Yukarıda verdiğimiz misaller, bunların bir çırpıda hatıra gelen- leridir. (Ramezan)ın din tarihinde bü- yük kıymet ve ehemmiyeti vardır. (Vöst) ın: Bir nimeti hakdır ki vürüd eyledi rüze tebşirinden müstağni görünen bu» lunmadığı için, Tahtında bezâran kerem - ü-lâtf, nihandır Sözüne inanılır; ayların eşrefi ve «bin aydan..» hayırlısı addolunur- du ve hiş bir devirde nâmübarek telâkki edilmez iş değildi. x Ramezan lâfzının ma'nası, işti- 'kak ve iğrabi üzerinde hayli söz söylenmişdir. Ramezah, «Bsmâ - i - İlâhiyye» “den bir isim olup Gâfir ma'nasına- dır. Günahları, mahv - ü - izâle edici demekdir. Bu takdire göre Şehri ramezan, Şeh rullâk; yani: Allahayı demek olur. Yahut: kendinden evvelki Re- ep, Şaban aylarının ismi gibi bil- âlğimiz oruç ayının adıdır. cem'i: e. Ramezânün ve Brmiza > bundan müştakdır. Ve .Arsb şairlerinden birinin adıdır. Aruz vası'i imam Halil'e atfedi- len birrivsyete göre, yeryüzünü mü- Tevves maddelerden temigliyen yağ- mur manâsına - Remzâ' kökünden gelmektedir. Oruc tutanın ruhi ta- haretini telmih eden bir «mecâz» olduğu söylenir. Ve yahnd: Güneşin hararetinden taşlarda hasıl olan kızgınlık manâsina Er- ramaz maddesinden iştikak eder, Kameri ayların dokuzuncusu ve <üç <sylar» ın, Bonuncusudur, Bazen otuz ve bazen yirmi dokuz gün olur. Bu manâda da aruz banisi'nin «mecâzğ» ına yaklaşan bir <iyhâm» “yardır, Oruolunun, açlık ateşina ya- UYANIŞ 349 Servetifünun Ressamına göre Ramazan narak yönel, > seyyiâtını mahvet- mesi demek ia >. islâmdan evvel de «<Ramezan> ismile me'ruf oldu- Kuna dair rivaetler varsa da doğru değildir. Baki adı, NA4tik'dir. Bir şeyi sarsıb silkme, yerinden çıkarma ve şâkketme manâsınadır. Çabuk tu- tuşan «çakmak» a, çok çocuklu kadına, doğru yürümeyen bırçin ve sahibini üzerinden atan, ata bu isim, verilir. Arablarda aylara konacak isim- leri, iklim ve mevsim icablarına göre intihab etmek, âdeti vardır. İlk günlerde sıcak mevsime rast- lıyan #amezan'ın, bu isimle teşmi- ye edildiği rivayet edilir. — Eluhdetü alerravi — Bahar iptidalarına tesadüf eden: Pebiwlevvel, Bebtuldhır aylarile, su- ların incimad ettiği günlere rastlı- yan Cemadilulâ ve Cemadil uhrâ'nın isimleri, bu nevidendir. Semavi telâkkilere göre şeref ve fazileti pek yüksek olanı Rame- gan'ın, sıhhi ve ablâki faydalarını iyzah için yazılan kitablarda : — « Oruc, vücudun sihhatine sebebdir. — « Her hastalığın yatağı mi» de olduğu gibi her devanın, başı- da perhizdir.» — « Orüe tutunuz, sihhat bu- lur sağlamlaşırsınız.» — < Her şeyin bir zekâtı var dır. Cesedin zekâtıda orucdur» — « Örme, s&brin yarısıdır.» — <« Oruc medsıye karşı siper ve kalkandır. — « Nefis aç kalırsa bütün az doymuş olur. »— Devamı Gelecek Sayıda -—

Bu sayıdan diğer sayfalar: