2 Kasım 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

2 Kasım 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

346 SERVETİFÜNUN No. 2354—369 1939 HARBİNİN HUSUSIYETLERİ K arşılıklı menfaatlerin telif edile- memesinden doğan ve beşeri- yetin tarihi kadar eski olan harb; 1939 yılında yeni bir kılığa bü- rünerek arzı endam etmiş bulunu- yor. Harbin tepeden tırnağına ğına kadar silâhlanmış kuvvetlerin karşı karşıya geçip çarpışması, ka- nın sel gibi akıp, ateşin cehennem gibi yayılması ve ölenlerin cesed- İerinin ehramlar gibi yükselip, ya ralıların enininin dünyayi sarması demek olduğunu bilen insanlar; Dünyanın en muazzam kuvvetle- ri arasında başlamış ve devam et- mekte bulunmuş olan bir cidalde | bu şartları görmedikçe hayretten hayrete düşmektedir! er. Harb başladı deyince topların gürliyeceği, tankların ölüm saça- rak ilerliyeceği, tayyarelerin bom- Yazan M. Sami Teziş bulunmadığını gormaktadır. > Halbuki bu harb modern bir , harbdir. Nasıl kağni otomobile, ka- yık diritnota, ok mitralyoza ve mancınık topa benzemiyorsa; bü- tün yaşayış şartları evvelki asır- lara benzemiyen insanların bu muazzam cidalinin de evvelkilere benzemdmesi pek tabiidir. Bu harb yalnız silâh kuvveti- nin başaramıyacağı, neticeyi istih- gal için bütün maddi ve manevi kuvvetlerin karşılaşmasını icab eden nevi şahsına münhasır bir harbdir. Bu harbde üç mühim cebhe * kurulmuş ve bu cebheler bütün © kudret kaynaklarını seferber etme- balar yağdırarak şehirleri birer ha- 2 SE rTabezara çevireceği, mitralyozların göğüsleri delik deşik edeceği, mil- yonlarca askerin süngü süngüye gelip boğuşacağını ve nihayet bir tarafın kaçıb diğer tarafın kova- ıyacağını ve galib tarafın maglub tarafa bir sulh dikte edip yeni bir sulh devresi, bir harb sonu nizamı #eesüs edeceği ümid ediliyordu. Fakat 31 Ağustos 939 akşamın- dan beri bilfiil başlıyan harbde Lehistanın ortadan kalkmasile ne- ticelenen ilk safhayi müteakib bü- tün gözler garb cephesine çevrilince bütün dünyada bir hayret ve hatta Fransız orduları başkumandanı Gamlen, mesai arkadaşlariyle birarada Müttefik devlet reisleri, İngiltere Kralı ve Fransa reisicümhuru bir inkişar başladı. Günün her sa- atinde gazetesini alan ve radyonun karşımuda berbin inkişafına aid haberleri dinliyen her ferd; mu- azzam, İngiliz donanmasının İaa- liyeti, İngliz Fransız tayyareleri- nin akınları, Alman ordusunun savleti hakkında haberler bekle- mekde, daha doğrusu neticeyi is- tihsale mukad- dime olan as- keri Oharekâti takibe (o hazır- lanmaktadır. Buna muks- bil bütün hare- kâtın mahdut keşif kolları ve istikşaf uçuşla- rına inhisar et- tiğini gördük- ce bunun sebe- bini neye atfe- deceğini bile- memekte ve harbin (ciddi olup olmadığı- nı ve işin için- de işler bulunab ğe koyulmuştur; 1 — Siyasi cebhe. 2 — İktisadi cebhe, 3 — Askeri cebhe, Siyasi cebhedeki faaliyet bütün şiddetile devam etmekte, Diplo- masi geceli gündüzlü didinerek karşı tarafın başına bir çorap ör- mek için çalışmaktadır. Sovyet - Alman anlaşmasile başlıyan bu siyasi cebhenin İaali- yeti Baltık müzakereleri, Türk - İngiliz - Fransız anlaşması, Ame- rikan ambarkosunun kaldırılması gibi muazzam tezahürler irae et- tiği gibi, bütün bitaraf devletlerle muharib devletler diplomatları arasında el altından yapılan gizli görüşmelerle de tabiyevi bir me- hiyet taşımaktadır. Ve Nihayet günün birinde muharib taraflardan biri elde ettiği siyasi muvaffaki- yetlerle hasmının elini ayağını bağlamış ve muvaffakiyet imkân. larını selbetmiş bir vaziyet ihdas edereh harbin bu safhasını kazan- mış olacaktır. İktisadi cebhedeki faaliyet ise bir tarafın donanwasile mukabil tarafı abloka etmesi ve diğer te rafın da hasmının ticaret yollarını tahtelbahir harbile felce uğratma- sile ibtidar etmiştir. Almanyanın Sovyet Rusyadan iptidai malzeme tedariki, kimya endüstrisini sefer» ber ederek yeni keşiflerle noksan maddelerin otelafisine çalışması,