9 Kasım 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

9 Kasım 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

No. 2256—5170 BÜYÜK ASKER ve BÜYÜK İNKILABCI Büyük Türk inkilâbıuu kuru- <cusu Atatürk ebediyete mal olah bir sene oluyor. Ebediyete diyorum, çünkü Ata- türk gibi müstesna şahsiyetler, asırların pek ender vücüde getir- diği birer eser, hattâ şaheserdirler. Bir noktayı ısrar ve ehemmiyet ile tebarüz ettirmek isterim ki; oda yüksek dehâların ölümü, mevzu- bahs olamaz. Onlar ancak yaşama âleminden çekilir ve tarihe, ebe- diyete mal olurlar. Tarihin şayıfalarını karıştırarak geçmiş zamanların vakayiine da- larsak , kitleleri idare eden bir çok müstesna şahsiyetlerin, yüksek dehâların gelip geçtiğini görürüz. Bunlar arasında, değerli kuman- -danlar, inkılâbcılar, yüksek devlet adamları, büyük diplomatlar vardır. Fakat şahsında, bu iki vasfı da de- hâ denilecek bir şekilde cem etmiş bir fani bulamayız. O tarih sayıfaları, bize bir çok büyük kumandanlar tanıtacaklar- dır ki, harb sahasında elde ettikleri zaferi, siyasi alanda kaybetmişler- dir, Gene öyle kumandanlara te. sadüf ederiz ki, başında bulunduk- ları kitleyi yaptığı büyük savaş- larla, ortaya koydukları harikalar dolu manevralarla refâha erdirmiş- lerdir. Fakat bu defa tadını al- dıkları zafer serhoşluğu o büyük şahsiyetlerin ihtisaşlarını arttırmış, sırf zafer anının verdiği hazzı duy» mak için, önderi oldukları kitleyi, savaştan savaşa sürükliyerek; câ- mianın sebebi felâketi olmuşlardır. Tarih Türkün âsil evladı Kemâl Atatürkü yâd ederken, bu nokta üzerinde bilhassa duracak ve onu yalnız yüksek bir kumandan değil, ayni zamanda büyük bir diplomat ve devlet adamı olarak tavsif ede- cektir. İnkilâblar, İhtilâiler, velhasıl kitlelerin hareketleri, içtimai zaru- retler ile ilişik olmakla beraber, bu hareketleri idare eden önderler bazan yukarıda zikrettiğimiz gibi; başında bulundukları kitlelerin fe- lâketine sebeb olmuşlardır. Atatürk, müstesna (şahsiyeti, yüksek dehâsı ve kıymetli arka- UYANIŞ daşlarının yardımı ile Türk inki- Iâbını, Türk câmiasına hediye etti, Geçen sene bugünlerde, ebedi- yete mal olan büyük Atamızın, bize emânet ettiği Türk devletini idâre eden arkadaşlarının bu buh:- ranlı günlerde, bizi sulh ve huzur havası içerisinde yaşatmaları, Türk devletinin ne kadar sağlam te- meller üzerine kurulduğunu gös- termeğe kifâyet eder zannındaşım. Avni Atasoy 361