12 Aralık 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

12 Aralık 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

gin ufuklar açmıya çalışıyoruz. Zira hayafta çok geniş bir bilgiye ihtiya- cımız vardır. Ancak bütün bunlar, bundan sonraki tetkik ve çalışmala- rımız için anahtar mahiyetindedir. Memleketin idare hayatında mil- letimizin temas edeceğiniz işleri pek çoktur. Memleket mevzularının hep- sine taallük eden bilgileri, size bu- rado, en ince teferruatına kadar vermek, hiç birimizin iddiası değil- dir. Bu, sizin ihtiyaçlar karşısında tesadüf edeceğiniz mevzuları öğren- mek ve tanımak için göstereceğiniz gayrete birinci derecede bağlıdır. Arkadaşlar, | Bu mevzua temas edişimin sebe- bi, şudur: Müesseseyi bitirmekle ilmin bitmediğini, ancak lâzım olan bilgileri elde etmek için bunların size anahtar olarak verildiğini göster“ mektedir. Maliyede, iktisatta, idare“ | de, siyasette sizin esas rolünüz, al- | dığınız vazifeyi, bulduğunuz çarkı * en iyi şekilde işletmek değildir. Bun- dan daha fazla olarak, yeni ihtiyaç- “ları önliyerek ve memleketi ilerlete- cek tedbirleri bulup tatbik etmeniz, asıl vazifeniz olacaktır. Mütemadiyen araştırmayı istiyen bir mesleğe gire- ceksiniz. Bu memlekette teşkilâtçı, kurucu ve bulucu bir mesleği seç- tiğinizi ilk günden hatırlayınız. Ku- ruculuk ve buluculuğu yalnız zekâ yapamaz. Bunlar, büyük mikyasta bilgiye. tedkike. ve tecrübeye ihtiyaç gösterir. Onun Için öğrendiğiniz çok kıymetlidir. Fakat öğrenecekleriniz, geniş mikyasta önünzde açıktır. Bu açığı, vazite başındaki çalışmaları" nızla kapayocaksınız. | Arkadaşlar, Memuriyet hayatında, nefsinize Itimadınız, ilk günden itibaren esaslı bir vasfınız olmalıdır. İyi öğrenmek © ve öğrendiğini emniyetle tatbik et- mek ruh haleti, size hâkim olmalıdır. Nelfsinize itimadınızla bu söylediğim © büyük ihtiyacı dalma hatırınızda tu- tarsanız kendinize itimadın taşkın hale gelmesine katiyen mani olur- sunuz. Âmirleriniz size her zaman iyi yol gösterecekler ve iyi muamele edeceklerdir. Âmirlerinizden iyi mu- amele görmiye emniyetle bakınız, fakat hayatta, biliniz ki, hazmi güç olan muamele, iyi muameledir. Bir insanı sert idare etmek ko- laydır, teveccüh gören memurun mütemadiyen iyi muameleye hak kazanması çok güçtür. Teveccüh ve iyi muamele karşısında insan, ken- dini kaybetmemelidir. Bu da, ilerle” mek ve muvaffak olmak için başlıca âmildir. Demek istiyorum ki, kendi nefsi- nize olan itimadınızla âmirlerinizi size kolaylık göstermiye teşvik et- mek, sizin elinizdedir. Kendinize inancınız hiç sarsılmamalıdır. En sert, sizden çok yaşlı muhitlerde bile lâ- yık olduğunuz mevkii tutabilmenin şartı, nefsinize hürmetinizdir. Nefse hürmet, terbiyesi yerinde ve temiz ahlâklı olan kimselere en yaşlı ve en çetin bir muhit içinde bile en sayılan bir mevkii kazandırır. Arkadaşlar, Sizi buraya Siyasal Bilgiler oku- luna girmiye karar verdiğiniz andan itibaren, millete hizmeti yürekleri- nize yerleştirmiş olarak kabul edi- yoruz. Sizin, gösterişli vaziyetieri düşünmekten ziyade kendi vicdanı- nızı tatmin edecek şurefte millete hizmet edeceğinize kani bulunuyo- ruz. Türk milleti içinden yetişiyorsu- nuz. Türk milleti, idare hayatınızda göreceksiniz ki, tasavvur edemiye- ceğiniz kadar ince görüşlüdür, güç beğenir ve kusur arkr değildir. El- verir ki, vazifede bulunanların ciddi ve idealle çalıştıklarına kani olsun. Arkadaşlar, Size eski zamanların bu memle- kete bıraktığı birçok fena huylardan bahsefmiyeceğim . Eski kusurlar, Cümhuriyet ailesinde unutulmuştur. Doğruluğu, artık aramızda başlıca bir meziyet saymıyacak kadar ileri» yiz. İyi vasıflar dediğim zaman, ileri ve istikbali açık Türkiyenin istediği yüksek vasıfları anlıyorum. Onlara kendinizi hazırlamalısınız, bunu işti- yoruz. Sizin bu müesseseden yetişen geçmişleriniz, bu memlekette iyi nam bırakacak şekilde çalışmışlardır. Şan ve şeref kazanmışlardır. Sizin de bu bakımdan anane olarak, onlara ve içinde bulundugunuz müesseseye borçlarınız vardır. Sizin hayatınızı takib ederken ekseriyetle intibaım odur ki, buradan yeni yetişen arke- daşla, bize istikbal için daha fazla ümid verecek vaziyettedirler. Sizi bu memleketin istikbaline, salâhi- yetle, yüksek insani ve valanperver vasıflarile hâkim olmağa hak kazan- mış birinei derecede ümid verici unsurlar olarak karşılıyoruz. Sizin muvaffakıyetiniz, millete geniş ölçü- de hizmettir. Sizden çek hizmet bekliyoruz. Temiz hizmetler görece ğinize emin bulunuyorum. Milletlerin çok mücadeleci ve çak yırtıcı oldukları bir zamanda yeni Türkiyenin, yüksek parlak Tür- kiyenin istikbaline hükmetmek üzere yetişecek arkadaşlardan, büyük hiz- metler ve çok yüksek vasıflar bek- lediğimizi tekrar ederim. Bu vasıflar sizde vardır. Kanınızda vardır. Zira bizim milletimiz, milletlerin en bü- yüğü, en şerellisidir.. Hazır bulunanların coşkun ve sürekli alkışlarile karşılanan, Milli Şefimizin bu beliğ, hitabelerinden sonra, davetliler okulun iç avlu- sunda hazırlanan büfede izaz edil mişlerdir. Bu sırada muhterem Cümhur- reisi, direktörlük odasında istira- hatle mektep hakkında izahat alj- mışlar, tedris heyetine ve talebeye yeniden iltifat etmişler ve tale- benin içten kopan hararetli al- kışları arasında okuldan ayrılmış- lardır, 39 — Servetifünun — 2312