23 Ocak 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

23 Ocak 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

Bölceli - Sarayköy : Sulama kanalı işe başlama töreninden bir intiba barla iktisadi hareket ve içtimai hayatta ziraat işleri ve çiftçi ka- rakteri hâkim olmuştur. Milli sa- yaşta ilk silâha sarılan ve varını yoğunu bu uğurda harcayan kah- Taman ve temiz yürekli Sarayköy- lü, muhtelif sebepler yüzünden ti- caret ve endüstri sahalarında bir inkişaf arzedememiş ve onun emek- leri başka kasabalılar tarafından istismar edilmiştir. Fabrikatör ve sermayedarlardan mühim bir kıs- mınin başka kaza ve kasabalardan oluşları da bunu teyit eder, Tica- ret hayatında pazarcılık büyük rol oynamakta ve bilcümle tica- ret eşya ve maddeleri adeta 0 pazardan bu pazara nakledilip dur- maktadır. Ticari inkişafa mani olan hallerden birisi de bu olmak gerektir. Sarayköyün iklimi yâbistir. Sü- hunet yazın sıfırın üstünde 20-40, kışın sıfınn altında 6-8 dir. , Ne cenup sıcaklarından, ne de şimal soğuklarından müteessir olmadığı cihetle mutedil bir iklim hüküm sürer, Yazın Aydın mizgârı adı ve- rilen garprüzgörları, kışın da poy- raz denilen şimal rüzgârları eser. Senenin her mevsiminde ve ekge- riya şimalden esen rüzgârlar fay- dalı, garp rüzgârları ise zararlıdır. Yağmur yalnız kış ve bahar mev- simlerinde ve az miktarda yağar. Senelik vasati düşüş 300-800 mi- limetre arasında tehalüf etmekte ve en ziyade garp istikametinden gelmektedir. Burada, takribi bir hesapla kış 121, ilbahar 46, yaz 122, güz de 76 gün sürer. Bahar yağmurlu geçerse de güz mevsimi lâtiftir. Kış ziraatı 20/10/ dan 20/12/ ye kadar iki ay, yaz giraa- tı de 1/3/ den 1/6/ tarihine kadar üç buçuk aylık zaman içinde ya- pılır. Kışlık hububatın harman ve hasat mevsimi üç, yazlık hububa- 116 — Servetifünun — 2318 tın hasat ve har- man mevsimi de beş ay içinde top- lanır, Sarayköy mer- kez kazasının, 8rt- zisi, Menderesin her iki tarafındaki sel ve dereler vasıta- sile gelen 4 üncü devre gid aloviy onlu topraklardan müteşekkil olduğu cihetle ziraata fev- kal'ade elverişlidir. Ekilen 22.500 dekar araziden 7500 dekarı hububat, 9000 de. karı pamuk ziraatına tahsis edil. miş ve mütebakiside 60.000 ağaç- la incir başta olmak üzere muh- telif meyve ağaçları ve 80.000 bağ tiyeği tarafından işgal edilmiştir. Hububat ger'iyatı iptidat usul ve aletlerle yapılmakta olup pamuk ekiminde altı mibzer kullanılmak- tadır, 940 yılı içinde 50 ton kuru üzüm, 500 ton incir, 1400 ton pa- muk, 1160 ton arpa ve 60 ton miyankökü alınmıştır. Sarayköy ovasının sulama te- sisatına şedit ihtiyacı vardır. Bunu takdir eyleyen hükümet, ovanın sulanması işini proğramı içine al- mış ve bir yıl önce Böceli mev- kiinde faaliyete geçilmiştir. Yarım milyon liraya çıkacak ve önümüz. deki yıl sona erecek olan bu ka- Kasaba dahilindeki bir pamuk tarlasın- da, yapılan incele- melerden bir intiba 8 nal, muhakkak ki, ovanın muh- yisi ve Sarayköyün altın oluğu halini alacaktır. Bu mevzüda memnuniyetle kaydedilmiye şayan diğer bir nokta da, Babadağ &8il- silesinden çıkıp Sarayköy Ziraat sahasına giren derenin tathir ve tanzimi için kaymakamlıkça alir nan tetbirdir. Bu derenin geçen senelerde taşarak ika eylediği ha- sar üzerinde durulacak bir ehem- miyet arzetmekte idi. Bence, sayın dahiliyeci Kocamauuğlunun Saray» köye sebkat eden sayısız himmet- lerinin en güzel ve en çok fay- dalılarından birisi de buğur. Bu yıl bağ, incir ve pamuklar- da bazı hastalık ve haşerat görül- müşse de mahallin iktisadi faali- yet ve hareketleri üzerinde pek hassas davranan ve bu faaliyet ve hareketlerin terekkişi için lüzum; lu tetbirleri almak ve aldırmakta gecikmiyen bir idare âmiri olarak temayüz eden bay Rahmi Koca- manoğlunun sıkı ve yakın alâkası sayesinde gününde bertaraf edil- miş ve fazla tahribata mahal bi- rakılmamıştır. Gene bu değerli idarecinin himmet ve gayretlerile inkişaf bulan (Tarım kredi) ve (Pamuk ve incir tarım satış) koo- peratifleri muhite gittikçe daha faydalı olmaktadır. Küçük zan'atlar araşında' do- kumacılık başta gelir. Halen yüz — Devamı 119 ncu sayıfada — Zeytinliklerde tetkik