23 Ocak 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

23 Ocak 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

Sarayköy: İstasyon caddesi kumgerlik hayli inkişaf eylemiştir. Kazanın bugünkü durumunu ele alacak olursak bunun gerek coğrafi, gerekse iktisadi bakımlar- dan gayri tabii olduğunu görürüz. Sarayköy kazası kurulur ve iki nahiyeye bölünürken ne tabii ve iktisadi münasebetler, ne de idari ve inzibati zaruretler gözönünde tutulmamış, hele halkın menfâat ve arzularına en ufak bir ehem- miyet verilmemiştir. Bu yüzden de regmi ve hususi bir çok müşkülât başgöstermiş ve ne yazık ki, ara- dan elli sene geçmiş olmasına rağ- men bugüne kadar tabii şeklini almamıştır. Her- cihetten Saray- köyle alâkalı ve hatta bazıları Sa- rayköy ovası içinde bulunan köy- ler, kadroları esasen dolgun olan diğer kazalara bağlanmış ve bu sebepten de meselâ münbasiren dokumacılıkla geçinen köy grup- ları, ormancılık veya ekincilikle iştiğel eyliyen köy grupları ile veya yılnız ekincilikle uğraşan köyler, dokumacılıkla hayatlarını kazanan bölge ile bir arada idare olunmak zarureti hasıl olmuştur. Bu vaziyetin doğurduğu zorlukları gözönünde tutan kaza kaymakamı bay Akif Rahmi Kocamanoğlu bir komisyon teşkil ederek lüzumlu tetkikleri yaptırmış ve komisyonca 29 köyün daha civar kazalardan alınarak Serayköye verilmesi ve bu suretle £ nahiye ve 59 köyden mürekkep büyükçe ve tabii bir kaza teşkili yolunda bir rapor ha. zırlanmışsa da bu teklif ve rapor umumi meclis azalarının muhale- fetine uğramıştır. Denizli, Buldan ve Nazilliden on köyün Sarayköye devri yolundaki cereyan da bir netice vermemiş ve Barayköy 50 yıl önceki gayri tabii sınırlarını muhafaza edip durmuştur. Sarayköy adının diğer bir çok kaza ve nahiye adlarına müşabe- heti ve bn yüzden resmi muame- lât ve posta müraselâtında bir gok Sarayköy kayma- kamı alâkadar memurlarla mah- sulâtı tedkik ge- zintisinde karışık ve yütlışlıklar husule gel diği anlatılarak bu adın Mende- res'e tahvili istenmiş, dahiliye ve- kâletince ileride bu isimde bir vi- lâyet teşkil edileceği cevabile red- dolunmuş ve müteakiben yapılan E(Pamukovs) teklifi de, bu adın daha evvel bir nahiyeye verilmiş olmasından kabul edilmemiştir. Hakikatte Sarayköye yakışan ye. gâne isim Mendere#'tir, Çünkü, bu adı taşıyan nehir Sarayköy top- raklarında Ovücut bulmakta ve Menderes ismini Sarayköyde al- maktadır, Bu adı halk da çok be nimsemektedir, Sarayköytün çok değerli kay. makamı bay Akif Rahmi Ke- camanoğlu O tarafından gerek resmi ve idari icaplara, gerekse halkın arzularına tercemân olarak yapılan bu tekliflerin çok muve- fık ve yerinde olduğunu bil'bassa kaydetmek isteriz. 2500 metre murabbai bir saha işgal eyliyen Sarayköy kasabasında iki bini bususi ve yirmi biri Treg- mi olmak üzere 2021 bina mevcut olup halkın “b 90nı ziraat ve mü- tebakisi ticaret ve küçük san'at- larla iştigal eylemektedir. Bu iti- — Lütfen sayıfayı çeviriniz — Sarayköyden güzel bir görünüş 115 — Servetifünun — 2318