23 Ocak 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

23 Ocak 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

YURDDAN YAZILAR: ve Tarihi Bir SARAYKÖY Kültür imar, ziraat, ticaret, ve sanayii hareketleri süratle inkişaf ediyor - Kazanın tfevsii köyüne Menderes adının verilmesi isteniyor Mıntıkada ve Saray Sarayköyün gayretli ve kıymetli kaymakamı Bay Akif Rahmi Kocamanoğlu Denizlinin küçük, fakat, güzel ve verimli bir bölgesini teşkil eden Sarayköy, iki nahiye ve 30 köy- den terekküp etmekte olup nufusu 22.568 ve sathi mesahası da 460 kare kilometreye baliğ olmaktadır. Kazanın merkezi ve iki nahiyeden başlıcası olan Sarayköy, Afyon - İzmir demiryolu üzerinde, 160 rg- kımında, geniş bir ovanın doğa yönünde, büyük Menderes nehrine üç kilometle mesafede, 6818 nu- fuslu şirin bir kasabadır. Eskiden Acığa ve Kumluca köyleri arasın. da geniş ve düz sahada Hyine adı altında ve bir pazar yeri olarak kurulan kasaba, 400 sene Önce 114 «— Servetifünun — 2318 1. İ yerini ve bünyesini değiştirmiş ve bugünkü mevkiinde mevcut bir saray etrafında tekâsüf edeli yer- leşme ve inşaat ile büyümüş ve bu defa Ezinei Lazkıye veya Bea- dece Ezine adını almıştır. O ta- rihte Aydının Denizli kazasına bağlı Ezine adlı bir nahiyenin merkezi iken sonraları Sarayköy adını slmış ve 1299 da kaza ha- line ifrağ olunmuştur. Muhtelif tarihlerde vukua gelen yer sarsın- tıları ile oldukça mühim hasara uğrıyan kasaba 1315 tarihinde zu- hur eden büyük zelzele sonünda hemen temamile harap olmuştur. . Sarayköy : Çarşıdan bir görünüş ve Buldan caddesi EN V E ER TOZ SOY Sarayköyün gayretli kaymakamı bir pamuk tarlasını alâkadar me- murlarla birlikte tedkik ediyor Zelzeleler mevzuunda EBzineden bahsedilirken bazı muberrirlerimiz bunu Çanakkale ve Amasya Ezi- ne'lerile kariştırmaktadırlar. Hatta doğu ve orta Anadoluda bir afet halini alan geçen zelzele münase- betile yapılan neşriyatta da aynı şekilde hataya düşülmüş ve Evliya Çelebinin bahseylediği Kzine'nin Amasya Ezinesi olduğu sanılmış- tır. Halbuki. Ege mıntıkasında kaydedilen büyük zelzeleler dola- yisiyiles müteaddit defalar harabiye uğrıyan Ezine bugünkü Saray- köy'dür. Diğeri, Babadağ nahiyesi, beş köyü ile birlikte 7382 nufusu ih- tiva etmekte olup arazisi daha zi- yade dağlıktır. Bu vaziyet halkı zaruri olarak küçük sanatlar et- rafında toplamış ve bu arada do-