27 Mart 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

27 Mart 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

(siNEMA| 1928'de En parlak (muvaffakiyet elde! eden artistler. Bunların yalnız birkaçı bu- günde “star. addediliyor. UNU II ULAMN II. 44. ET Onlar da unutuldu-mu? Onlar ki zamanlarında şöhretin en yüksek zirvelerine çıkmış bü. tün sinema meraklılarının kalbinde yer etmişlerdi. Fakat şimdi onların hemen hepsi unutulmuş bulunuyor. Bilmem hangisini saymalı? İşte birkaçı: Walace Reis, Max - Linder, Claude France, Su- zapne Grandais... bunlar çokdan beri unutuldular; artık onların isimlerini bile hatırlamıyoruz. Rudolphe Valantino : Esmer siması, derin gözleriyle bilhassa kadın alemi arasında büyiik bir şöhret kazanmış, adeta bir ilah mertebesine yükselmişdi. Onun ber filmi bir sanat abi- desiydi. Bütün dünya kadınları onun için çıldırıyordu. Ona tapı- yorlardı. Fakat 23 Ağustos 1926 da bimlenbire ölünce dünya ye-$ rinden oynadı, milyonlaroa kadın peşinden göz yaşı dökdü, intihar , edenler bile oldu. Fakat şimdi Valantino ismini senede kaç defa içitiyoruz. Büyük makyaj sanatkârı Lon Chaney : Yerini kimsenin doldu- ramadığı bir aktördü. Makyaj sanatinı en incelikleri- ne kadar kavramıştı. Her filminde binbiP kılığa girerdi. Bununda fi- limleri çok beğeniliyordu. (Mösyö WU, Notre dame de Paris) Yine bir yığın isim: Milton Sile, Jean Angelo, Pierre Bateheftİ, Renn# Adorde, Will Rogers, şiş- man komik Fatty.. Yukarıda : Ann Sheridan da unu- tulacakmı ? Aşağıda : unutulan Jean Harlow Daima kraliçe veya imparato- rice rollerinde görülmekde olan şehhar artist Suzanne Biancheti... Buuların hepsi unutuldu. Meşhur John Gilbert... O da tanınmış bir don juandi. Filmleri en yüksek zaferleri kazanıyordu. (Anna Karenin, La boheme) Dört defa evlenmiş dört defa bo- şanmışdı). Garboyu seviyor diyor- lardı. Sesli filim onun istikbaline bir darbe indirdi, yıldızı gittikçe sön- dü. Fakat Garbo onu unutmadı mühim bir filmi olan ( Kraliçe Kristin) de ona baş rollerden bi- rini verdirtti, Esrarengiz bir şekilde öldürü- len Thelma 'Tod'u da unutmaya- lım., Andre Berley : Ölümüne kadar filim çevjren artist en mühim muvaffakiyeti Charles Buyer ile beraber (Memir kapı) filminde ol- u. Jean Harlow: Plâtin saçlı gü- zel yıldız. Bu zavallı genç yaşda öldü. Yirmi altı yaşında. (Saygon güzeli, Karısı ve daktilosu, Singe- pur postası) gibi filimleriyle bü- yük bir şöhret elde etmişdi, Öldü- ğü zaman Wiliam Powel artık sinemayı terk edeceğini söylemişdi. Günler bu sözü tekzib etti. Güzel Harvow artık unutulmuşdu. Nihayet büyük artist Douglas Fairbanks da unutulanlar arasına karışmış, Fakat oğlu onun boş bırakdığı yeri doldurmuş bulunuyor. Unutulanlar listesi daha çok uzun gürebilir. Dünyanın esaslı prensiplerinden biride unutulmak- dır. Çünkü ölüm denen bir hadise oldukça, insau ne kadar büyüg bir şöhret sahibi olmuş olsada muhak- kak ki günün birinde unutulacak, zihinlerden silinecekdir. İNCİ SUNA 222 — Servetifünun — 2327