3 Nisan 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

3 Nisan 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

Sahibi ve müessisi A. İhsan Tokgöz Neşriyat Müdürü : H, Fahri Ozansoy Fiyatı 15 Krş. E Ti F UYANIŞ SİYASİ — EDEBİ —İLMİ —SOSYAL— HAFTALIK GAZETE * Kuruluşu 18941 3 UN U NN yu 5) — cw 8) No. 2328 Telgral : Servetifünun İstanbul Telefon: 21013 3 Nisan 1941 Perşembe HAFTA HASBIHALIİ Yugoslavyanın Avrupadaki tesiri — Japon Hariciye Nazırının Berlin ziyareti vesilesile Jurnal Döjenev'in mühim makalesi — Amerika siyasetinin büyük tesirleri. Yazan : Bu hafta bütün Avrupayı Bal- kan hadisatı şaşırttı. Yugoslav milleti kendi arzusunu ve kendi selâmetini her türlü şiyasi ceryan- ların ve tazyıklerin üstüne geçire- rek milli isteğini açık sahaya koydu. Kral naibi memleketten savuştu, bir kaç sene evvel Marsilyada politika kurbanı olarak katledilen Yugoslav kralının genç oğlu Bel- gratta tahta çıktı ve milleti etra- fına topladı; Yugoslav milletine dahi bu toplanışda milli selâmet ve istiklâl dileriz. Görülüyor ki otuz kırk yıl ev- vel bütün Avrupa diplomatlarının ağzında dolaşan: (Balkanlar nifak ve muharebe menbaıdır) nazariyesi şimdiki Avrupa mücadelesinde ak- 8i bir manâ aldı; sukut etti. Bu vakaların içinde nazara çarpan bir hadise daha var; oda Japon hari- ciye nazırı Matsuokanın bizzat Avrupa seyahatini ihtiyar edip Ber- line vardığı zaman, Yugoslav meg elesinin ortaya çıkmış olduğuna rast gelmesidir. Japon hariçiye nazırı Üçlü pakt denilen Alman İtalyan ve Japon anlaşmasının esaslı bir temelidir. Bundan dola- yıdırki Yugoslav hükümet değişik- liği olmadan evvel Matsuokanın Berlin seyahati Avrupanın bitaraf Ahmed İhsan Japon Hariciye Nazırı Matsuoka matbuatında çok tetkiklere zemin olmuştu. Jurnal Dojenevin 21 Mart ta- rihli nushasında (Japonya ne ya- pacakf) serlevhalı bir baş makale okudum. Makaleyi çok mühim gördüğüm için haftalık hasbıhalim için şaklamıştım. 31 tarihli Akşam refikimizde dahi Japonya ne yapa- cak 1 serlevhası yerine Matsuoka ne yapacak başlığı konulmuş ve bu mahezden gelme uzunca bir makale yazılmıştır | TOKGÖZ İstanbul - 2 Nisan - 1941 İsyiçre gazetesi söze şöyle baş- iyor : «Matsuoka bir filezoftur. Zan- nederiz ki Japynyadan Alman- yaya kadar süren seyabatinde in- sanlığın içinde bulunduğu acı kay» başmalar hakkında derin düşün- celerde bulunmuştur. Kırk sene evvel halâ yaşamakda olan, Alman- ya İmperatoru İkinci (OVilhelm Sart tehlike nin vahametini ortaya atmış ve Avrupalı beyaz insanla- rın Uzak Şarkdaki sarı insanlara karşı bir ehli - salib mücadelesi aç- ması lâzımdır demişdi! Ve bu söz- ler arasında şöyle kelimeler vardı: Avrupalı milletler !! En kıymetli mevcudiyetinizi muhafaza ediniz». « Bugün, Japon devlet adamı Berlinde fevkalade merasimle ka- bul olunacaktır. Alman matbuatı seyyahatin ehemmiyetini tebarür ettiriyor. Vakıâ, 1905 senesinden beri ilk defa olarak bir Japon ha- riciye nazırı Avrupaya geliyor. Acaba ne getirecek * Uzak Şark- daki İngiliz rolünü azaltmak ümi- dile üçler paktına Japonya girmiş- dir. Halbuki bundan evvelki Avrupa harbinin sonunda Almanların Çin- deki müstemlekelerini ve Karolin -—- Lötfen sayıfayı çevirini. — 229 — Servetifünun — 7378