3 Nisan 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

3 Nisan 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

Fâni mahlaslı şâir altroış yıl yaşadı ve 906 Cü- madelâhire'nin 12inci Pszarertesi sabahı - (3 İikinci- kânun 1501) - Bâkiyler diyarının ebedi âlemine göçdü. O gün yalnız «Herat» halkı, saray hânedânı değil, bütün Türk dünyasını mateme gömülmüşdü. Üfülüne gözyaşı döken ve «Mersiye» söyleyenler arasında biz- zat hükümdarın kendi de dâhildi. Elfekiyrül - hakiye Alt Şiyr Elmülekkab - bin - Neval! Gafera zünübeh ve setoro uyübeh.. Kendi yaptırdığı câmi'in yanında gömülüdür, Mu'âsırlarından Zeynüddin-i- Vâsıfiy'nin anlatdı- gına göre Ali Şiyr hiç evlenmemişdir. Bütün ömrünce bâkir kaldı. Çok nâzik tabiatli, ince ruhlu ve gâyet din- dar, olan hassâs ve asabi şâirimiz, tenkid sahasındaki ge- niş irfanı iytibariyle Göte'ye benzemektedir. Bedt'i dilde ve ilimde yapdığını inkılâbı göstermek, Çagatay lisan ve edebiyatının onbeşinci asırdaki ifâde tarzı hakkında bir fikir verebilmek için Diyvanından şu parçayı alıyorum. 234 — Servetifünun — 2328 Diyvân-ı. Nevd'i'den : Gazel: Yâr din ayru göngül mülkü dürür sultanı yok Mülk kim, sultan yok cismi dürür kim cânı yok Cism din cansız ne hâsıl ey müselmanlar kim öl Bir kara tofrağ dik dür kim gül ü- reyhanı yok Bir kara tofrağ kim yokdür gül-ü- reyhan anga Ol karangu kiçe dik dür kim meh-i- töbanı yok. Ol karangu kiçe kim yokdür meh-i- tâban anga Zülmetiy dir kim anıng bir çeşme-i- hayvanı yok Zülmeti kim çeşme-i- hayvanı anıng bulmagay Düzehi dür kim yanında ravza-i- rıdvanı yok Düzehi kim ravza-i- rıdvandın bulgoy nâ ümid Bir humâriy dür kim ande mestlik imkânı yok Ey Nevâ'i bar anga mundak ukâbetler ki bar Hecr din derdi-vü- likin vasl din dermanı yok.. Cemâleddin SERVER — BİTTİ —