21 Ağustos 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

21 Ağustos 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

Cahide BAŞOL Fecrliatl Encümeninin Edebi Beyannamesi Beyannamedeki heye'ti edebinin efkârı mecmuanın aahifelerinide muhitinide tenvir eden bir manzumeyi mudiyye vü&- zilesini görüyordu. Fakat hüküme- tin gittikçe artan zülmü onların kalemlerine ilk darbeyi &nif ve kahbarı indirdi. Ve bunlar ilerde tekr&r toplanmak ümidiyle hepsi dağılıp gittiler. Hürriyetin ilâniyle yeniden ziyalarına intizar edildiği züman ise pek az istisna ile artık eski melikeyi hayalleri olan san'at ve edebiyata karşı bir sehabı lâkay- dı ile bürünmüşdüler. Bunu söyle- mekle bizden evvel gelenlere itiraz eylemek arzusunda değiliz. Zira onların edebiyatımıza ettikleri hiz- meti takdir etmemek her halde kadirşikenlik olur. Biz onlara ma- ziyi meslekleri için teşekkür ile hâl ve istikbâle atfı nazar edece- ğiz. İşte bu istikbâle bakmak azim ve niyetiyle Fecriâti teşekkül edi- yor. Fecriâti âzası kendilerine her- kesten ziyade edebiyatperest ve azimperver olmaktan fazla bir kıy- met ve ehemmiyet atfetmek cesa- retini almaktan beraber temelini attıkları müessesenin bu beyebanı ilim ve edep içinde bir sayezarı zümürridin almasına intizaren şim- dilik Avrupadaki emsâlinin küçük bir nümunesini temail ve irac et- mesine çalışacaklardır. Lisanın, ede- biyatın, ulümu edebiye ve içtimai- yenin terakkişine hizmekt etmek, ayrı ayn şurada burada tenemmür eden istidatları sinesinde cem ede- rek ittihad ve ictimam hasıl ede- ceği kuvvetle tekemmüle, müsade- meyi efkârın parlatacağı harikayı hakikatla tenviri efkâra calışmak: işte Feoriâtinin gayel azmü mera- 101! Fecriâti azasının semeratı me- salişini ihtiva edecek bir kütüpha- De teessüs etmek üzeredir. Edebi- yatı Cedidenin parlâk zekâlarına v matla envar olmak meziyetini ha- iz olan Serveti Fünun mecmuası nâgır sarıdır. Bundan başka memleketimizin terakkiyatı tikriye ve hişsiyesini te- min edecek asarı mühimmeyi gar: biyeyyi kendi azasına ve mükâfat- lı müsabakalarla hariçten intihap olunacak zevata tercüme ve neğ- rettirmek, umumi konferanslar ve- rerek halkın seviyeyi zevki edebisi- nin ilâsına, hudu malümatımın tev. siine çalışmak, memaliki garbiye- deki müessesatı mümasile ile teği- sl revalat ve münasebat ederek memleketimizin tenemmüvatı ede- bisini garba, garbın envarını Âfa- kı şarka nakledecek metin ve ulvi bir nâkil vazifesini görmek Fecri- âtinin cümlei âmalindedir. Tanzim ve hükümete İ'tu olu- Dan nizamnamenin bir sureti neş- rolunacaktır. Efkârı münevvere eğhabının bu teşebbüsü hayrı bir nidayı teşci ve takdir ile karşılayacağına eminiz. Çünkü açı bir itiraf olmakla bers- raber söylemekten çekinmeyizki memleketimin ilme, san'ata ihtiya- cı pek şedittir. Bu ihtiyacı telâfi için atılacak en küçük adım rehg- ya, itilâya dogru atılmış demektir; ve bundan mahrum olmak muaz- zez vatan için elim bir öksüzlük- tür, Fecriâti Encilmeni Edebisi Namına Kâtibi Müfit Ratip Encümenin azayı hazırası: Ahmet Samim — Ahmet Ha- şim — Emin Bülent — Emin L4- mi' — Tahsin Nahit — Celâl Sa- hir (Reis). — Cemil Süleyman — Hamdullah Suphi — Refik He. liü — Şahabettin Süleyman — Abdülhak Hayri — İzzet Melih — Ali Canip — Ali Süha — Faki Âli — Fazıl Ahmet — Mehmet şayanı dikkat noktalar Behçet — Mehmet Rüştü — Köp- rülü Zâde Mehmet Fuat — Müfit Ratip — Yakup Kadri. Beyannamedeki şayanı dikkat noktalar Bu beyannamede şayanı dikkat olau ilk nokta Feeriâticilerin ede- bi mesleklerinden bahsetmemeleri- dir. Bu da onların aynı san'at an- layışı etrafında birleşmemiş olduk: larını göstetir. Hakikaten bu mah- file mensup olanlar hiçbir prensi. bin müdefaasını yapmamışlardır, Zaten Fecriâti, kendi azalarının da söylediği gibi «edebi bir klüp» ten başka birşey değildir. Her aza ede- bi telâkkisinde serbesttir ve diğer arkadaşlarını temsil etmek hakla- rını İiis değildir. Fecriâti ihtiya- cın iloğurluğü bir toplantıdan uzak- tır. Huri gençlerin bir mecmua eb- rafında toplanmak ve bir edebi mahfel kurmak istemelerinin fiile çıkmış halidir. Bütün bunlar onla rın pek çabuk dağılmalarında esas- lı bir âmil olmuştur. Beyannamedeki diğer mühim noktalara gelince: Feeriğticiler, Edebiyatı Cedide nin mazideki hizmetini takdir et- mekle beraber onun vazifesini yap- tığına kani'dirler ve ondan artık birşey beklemiyorlar; hâl ve istik- bâlde gençlerin hâkim olacağına inanıyorlardı. Bu fikirler sonra da- ha açıkça ortaya vuruldu. Serveti Fünunculara ilk hücum eden Ab- met Haşim oldu. «Ruhu bikayt» münasebetiyle yazdığı bir makale: lede (9) Edebiyatı Cedide hakkın- daki fikirlerini açıkça söyledi şöy- ledi. Meşrutiyetin ilânından sonra Serveti Fünuncuların bir kısmı ya: zı hayatına tekrar atılmış, bir kış- mı da iliikütu tercili ötmişlerdi. Ba- zı kitüseler bu sükâtu mânidar bu: Tol “Ruhu bikayte fırsatıyle, Ahmet Haşim. Serveti Fünun. 1326. 981. 991 165 -- Servetifünun — 2348 wr