21 Ağustos 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

21 Ağustos 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

SERVETİFİU Sahibi ve müessisi A. İhsan Tokgöz Neşriyat Müdürü : H. Fahri Ozansoy Fiyatı 15 Krş. UYANIŞ SİYASİ—EDEBİ—İLMİ—SOSYAL— HAFTALIK GAZETE o Kuruluşu 1891 NUN ya 5İ — cut 90 No. 2348 Telgraf 2 Sarretilönun İslanbuf Telefon: 21013 21 Ağustos 1941 Perşembe HAFT A HA S B I HALİ Büyük hakikat — İki uygun düşünce — Dürüst siyaset ve Kendimize olan güvenimiz Yazan : Türk milletinin canından 9Xi£ olan mâlı kendi istiklâlidir; ondan sonra kıymetli malı, kendi topra- ğıdır ve onun tam olarak masun durması her şeyin üstündeki eme. idir. Biz Türkler son derece sulh- severiz, bizim mülkümüze ve istiklâlimize dokunmasınlar, bizim kimsenin malında ve mülkünde asla gözümüz yoktur. Bu şart da- iresinde herkesle dost oluruz ve sulh aramızda asla bozulmaz. Bi- rim bu kanaatimiz mazinin bize verdiği çok acı derslerinden alın- mıştır. Şimdi bu hakikatleri ne için, bir daha tekrarladığımı anlatayım. Hafta hasbıhallerimi okuyanlar bilirler ki, ben sik sık İsviçreden bahsederim. Avrupanın ortasında tek olarak müstakil ve bitaraf ya- şamasını bilen bu dört milyon nü- fuslu küçük milleti istiklâle ve sulh ve müsalemete bağlılığından dola- yı severim, Ağustosun birinci günü ve İsviçreliler 650 inci kuruluş yıl- dönümünü fevkalâde surette kut- luladılar, Dediğim gün İsviçre Cüm: hur Reisi çok mühim bir nutuk söy- iedi. Reis M. Wetter'in nutkunun ilk kısmında okuduğum aşağıki sözler, zamanımızın ve Avrupa is tikbalinin ne derece meşkük ve Ahmed İhsan karanlık olduğunu çok güzel an- latıyor: «650 yıl evvel bu karşımızdaki çayırda Untervold ve Sehwyts ve Uri halkı toplandı; İsviçre Cümhuriyetinin temel taşını koy- dular ve ebedi bağlılık andı içti: ler. Şimdi yine ayni çayırın karşıs sındayıs, bugün zaman çok tehlikeli emniyetsizliklerle doludur; toplan- mamızdaki ssl maksad, ecdadıs mızın burada kurdukları birliğe ve içtikleri anda genç ve ihtiyar ka dın ve erkek hepimisin bağlılığı- mızı bir daha söylemektir. O baği kuvvetlendirmek kat'i kararımız- dır.» İşviçre Reisicümhurunuü bü sözleri Avrupayı saran ateşin Ve karanlığın nekadar büyük ve teh- ilkeli olduğunu bir daha tebarüz ettirmiş oluyor. Reis sözüne de- vam ederken şöyle diyor: «— Babalarımızın bize bırak- tığı İsviçre federal Cümhuriyeti wridir ve sağlamdır. Babalarımı- gın bu eserini idame için bize dü- gen vazife nedir? Tam 650 yıl ev- vel, 1291 senesinde imzalanmış olan milli birlik vesikaşında şu sözler vardır: Hârriyet ve istiklâlin harice karşı muhafazası, adalet ve intiza- mın dakilde idamesi». Yurddaşla- TOKGÖZ Değirmendere 20 - Ağastos- 1941 rım, babalarımısın * bıraktığı bü prensip mirasını tarı candan sak» lıyacağız. Bu prensip durdukça yurdumuz daima müstakil kala caktır. Ecdadımız bu yüksek preh sibe eski zamanda sarıldıkları için vatanımız kurulmuştur. İaviçreyi terih kurmuştur; İsviçreyi tarih muhafasa eyliyecektir. Hepimligin kalbimizde yaşıyan Cümhuriyetçi- lik demokrasisi bizi birbirimise bağlıyan çözülmez bağ olmalıdır ve asla kopmamalıdır. Yurdu bis lere ecdadımız nasil hür ve müs: takil olarak bırakdıysa öylece et. lâtlarımısa devreylemek bordus muzdur. İsvigre Cümhur Reisiuin nütkün“ dan aldığımız parçalar, bizim mila If düştince ve kanaatlarımıza tama“ mile uygun olduğu için onları sev- gile okuduk. Buniardan çıkanle cak bir diğer hakikat dahi 1930 eylülünde başlayan Avrupa yeni büyük muharebesinin ufacık fakat çok medeni rutin İsviçre hükü- metreislerini cıddi surette endişeye düşürdüğünü ispat etmesidir. Bu defaki Avrupa muhsrebesi daha siyade Avrupanın büyük bir ihti- iâli ve inkılâbıdır. İhtilâi ve inkı- lâp geşnisini alan miiletler sragi — Lütfen sayıfayı çeviriniz — 17 — Sayolnın — 20 maa 0