1 Ocak 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

1 Ocak 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

TÜRK TİYATRO TARİHİ Bibliyoğrafi Sefalet aşk — Müellifi Nafıa ketebesinden (Atıf). Heder — Muallim Naci merhu- mun metrukât kalemiyesinden devri istibdadı ve şuâir mlliyeyi musav- ver iki fasıldan ibaret tiyatrodur (1326). Afeti cehil — Üç fasıl dört per- de tiyatro oyunu (1291). Nankör — Yahut (Zavallı Terze) facia 5 fasıl 6 perde müellifleri Adolf Detri ve Şari Ermon mütercimi (âli Rıza) 1301. Kara talih — Facia üç fasıl üç perde eser (Salih) işbu kitabın mültezimi kitapçı Matosyan Agop sene (1290) Felâketi aşk — Dört fasıldan ibaret tiyatro eser (Subhi). Mihnet — Yahut (İftirakı aşk) facia 6 perde muharriri (Ahmed Muhtar Mihran matbası (1301). Mukaddeme : Hayli zamandanberi vatanımızda küşad olunup lübiyat etmekte olan Osmanlı tiyatrosu üzerine ekseri vatandaşlarımızın hissi nazarların- dan ileri gelen efkârları semeresin- den şu zamana kadar neşrolunan bunca risaleler mütalea ve icrası VEL Yazan: Ss Nahid BiLGA « Muhterem Katil > piyesinin müellifi AKAGÜNDÜZ mezkür tiyatro temaşa olunmakta olduğundan sairlerine emsal ola- maz ise de acizleri dahi mingayri had işbu risalenin tertibine muvaf- fak olup (Mihnet yahat İftirakı aşk) ismi tesmiye edip vukubulan sehiv ve hatayı erbabı ve iktidarı af bu- yurmaları mütemennadır. Ahmed Muhtar Beklenen yolcu Gönlümdeki istek ve fırtınalar Gün olur bir yangın gibi tutuşur: Giderim o zaman sahile kadar. Bir kuş tüy bıraksa; vaat sayarım, Billür avizede ümit ışıldar, Alev çiçek açar, pembe hülyalar. Ufukta gözükse meçhul bir gemi Altın emellerim yüklü sanırım; İçimde belirir rüya âlemi. Engine dalınca ufukta hayal Kaplar benliğimi meçhül bir melâl, Yazık; neden kalır her hülyam yarım ? Ve gelmeyecekse o meçhul yolcu Ufukta gözlerim ne arar acep, Ben, kime açarım bu boş avucu ? Hüseyin ULAŞ 82 — Servetifünun — 2367 İkbal — Muthik opera üç fasıl dört perde eser (Hasan Bedrettin) temettüü Darüşşafakaya aid ve her hakkı sahibine racidir. İstanbul 1290, Mukaddeme Tiyatronun adab ve ahlâka ne derecelgre kadar hizmet ettiğini is- pata burada lüzum göremedim. Çünkü bir vakittenberi asrımız er- babı kalemi bu maddeyi hiç itiraz götürür yeri kalmıyacak surette is- pata ve gazetelerle işae ve ilân et- mişlerdir. Hatta bir takım hamiyetli zevatın tiyatromuzda oynatılmak üzere tercüme ve telif ettikleri o- yunları okuyup ve gören kimseler tiyatronun menafi adidesini tasdike başlamışlardır. Şimdiye kadar yazı- lan oyunlar facia muthike trajedi nevinden olup opera nevinden her ne sebe mebni ise bu ane kadar bir şey tercüme edilmemiş olduğun- dan acizleri mingari had bu yolda bir şeyı yazmağı arzu ederek elim- de bulunan Frahsızça bir oyuna takliden şu eser nazizi meydana getirdim nazımlarının usul şiiriye- mize muvafık surette olmayışı mü- cerred notaya uymuası için. Deru- nünde tesadüf olunacak hata ve nevakısın erbabı iktidar tarafından tashihini rica ederim, Zaten bude- ğersiz eseri erbabı kalemin mazharı afları olurum ümidiyle inzarı âmme- ye arza cesaret eylediğimden hedef tarifi olmıyacağıma eminim. Bedrettin İskatı cenin — Facia dört fasıl dört perde eser (Bedrettin) İstan- bul (1290) vak'a 1264 senesinde İstanbulda geçirir. Bu eser Gedik- paşa tiyatrsunda oynanmıştır. Aşkı atik — Ümid külliyatı (1) İbnürrefik Ahmed Nuri, bir perde- lik tarihi komedi. Son defa İstan- bul radyosunda Şehir tiyatrosu san- atkârları tarafından oynanmıştır. Radynik montaj <S$. Nahit Bilga> tarafından yapılmıştır. 5. N. Bilga o akşam radyoda Nuri Beyin eserleri hakkında bir konferan ver- miştir.