12 Mart 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

12 Mart 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

> mp 1 19 ge er ee e SERVETİFUNUN Sahibi ve milessisi A. İhsan Tokgöz Neşriyat Müdürü : H. Fahri Ozansoy Fiyatı 15 Krş. UYANIŞ SİYASİ — EDEBİ —İLMİ —SOSYAL— HAFTALIK GAZETE o Kuruluşu 41891 yu 5) — cm 9) No. 2377 Telgraf : Servetifünun İstanbul Telefon: 21013 12 Mart 1942 Perşembe HAFT A HA S B LI HAL İ Maarif vekâletinin çok yüksek tedbirleri — Hayatta intizam hayatta disiplin — Merhamet ve şefkate avdet Yazan : Maarif Vekâletinin mektebler hakkında aldığı yeni intizam teğ- birleri çok büyük takdire ve alkışa lâyıktır. Avrnpa muharebesinin devam eylediği müddetçe beraber yürüyecek olan yiyecek ve giyecek darlıklarına karşı alınan tedbirler muvakkat bir felâketi ötlemek içindi. Halbuki Maarif Vekâletinin okullara tatbika başladığı tedbirler memlekete çok düzgün ve s6me- reli bir istikbal bhazırlıyacaktır. İstikbali kim hazırlar * Daha doğ- ruşu Milli istikbalin neferleri kim- dir * Yeni yetişecek kültürlü genç- liktir. O gençler intizama alışık, çalışkan, büyüklerine itaatli ve kanaat ile feragati milli vazife bilerek yetişmelidir. Yoksa gençlik para gözlü olur, israiçı yetişir; ken- dinden büyüklerine karşı hürmet göstermez olur. Dünyayi yakıp yı. kan Avrupanın büyük muharebe- sinin kaynagını ararsânız insanla- nu her şeyden yüksek paraya tapınması ve yalnız kendisini dü- Şünmesi sebeb olduğunu görürsü- nüz. Bu gün dünyanın başına çö- ken felâketin derecesini gördükçe korkmamak ve iştikbalden ürk- memek için insanin yüreği taştan olmak lâzım gelir. Halbu ki bize lâzım olan taş yürek değil, mer- hametli ve şefkatli yürektir ! Türk Ahmed İhsan gençliği şefkat ve merhamet ile ve kendi gibisine yardım hissi ile dolu bir yürek şahibi olmalıdır. İsviçrenin Kızıl Haç ve bizim Kızıl Ayımızın ava kaynağı bu duygulardır. Bakınız yirmi yıl ön- ce Anadolu bucaklarında boğaz- laştığımız yunanlıların uğradıkları yeni muharebe felâketlerine karşı Türkiye Cümhuriyeti merhamet ve şefkat duygusile mukabele e- diyor. Tam manasile ve insanca hareket eden Türkiye Cümhburiye- tinin esas siyaseti böyle insanca olunca, ilerde yetişecek gençlik bu duygular içinde büyümelidir ki Cümhuriyetin siyaseti daha iyi in- kişaf etsin. Yurdumuzun Avrupa ortasında ateşten ve ölümden mâ- sun durması âdeta bir mncizedir. Bütün Avfupa müharebenin alev- leri içinde kavrulurken bizim ya- kıcı ve yıkıcı felâketin dışında kalışımıza bazılarımız şaşıyor; gaş- mıyalım; Türk milletinin kurulu- şunda ve Türklerin yüreklerinde bulunan şefkat ve marhamet mü- cevherleridir ki bu saadeti bize veriyor, Avrupanın 'ilmi; fenni ve iktisadi inkişaflarını öğrenelim ve alalım; fakat orada esasları bozu- lab müthiş hudbinliğe ve menfaat pereatliğe dönen duygu ve gidiş- lerden uzak kalalım. Bu da genç- TOKGÖZ İstanbul - 11 Mart - 1943 liğimizi intizam içinde yüksek kültürlü yetiştirmeğe bağlıdır, Son- ra Türklüğün esasında bir huy da- ha vardır? İnsanlara insanca mü- ameleyi severiz. Eğer en kudretli ve kuvvetli zamanlarımızda böyle davranmasa idik, girdiğimiz ve gittiğimiz yerlerde bizden olmıyan hıç kimseyi birakmazdık, yani in- sanlıktan ayrılmış olurduk. Os. manlı İraparatorluğunun &on 898- rında uzunca yıllar kötü devam eden çok cahilane düşüncelerle Avrupanın ilmine fena baktık; bü- tün Avrupayi düşman sayanlar oldu; fakat bu yürümedi, çünkü Türkün ana kaynağı çalışmak yük- selmek ve merliamet ile şefkattır. Ben pek al& gördüm ve biliyorum: Benim çocukluğum Osmanlı İm- peratorluğunun en cahil yıllarına tesadüf etmişti ama yine her ye- tişen genç Avrupanın terakkisini duyarak ve bazı kitablarda oku- yarak onlara yürekten bağlanmıştı Hafta hasbıhalimizin sonunda Tan gazetesinden nakleylediğim sevgili Refik Halidin çok samimi yazısını okuyacaksınız. Refik Halid elli yıl önce benim tercüme eylediğim Jul Vernin fen ve seyahat to- manlarının kendi ruhuna nasli te- sirler yaptığını güzel anlatıyor ve — Lötfen sayıfayı çeviriniz — 193 — Servetifünun — 2377 A Si sü