16 Temmuz 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

16 Temmuz 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

metle hatırlanacaktır. bet ve ciddi vazifemizdir. İnönü'nün Millete Beyannamesi Ankara, 10 Temmuz 1949 Dr. Refik Saydam'ı, Millet hizmetinde vücudunun son takatini tükettikten sonra kaybettik. Türk milletini, büyük bir evlâdının acısından dolayı yürekten taziyet ederim. Hakikatte hepimiz birbirimize teselli vermeğe çalışsak yerindedir. Dr. Saydam, yirmi seneye yakındır muhtelif icra vekillikleri yapıyordu. Aldığı bütün vazifeleri, ni- hayetine kadar, genç ve ateşli bir vatanserverin heyecanı ve sebatiyle takibetti. Hizmetlerini teferrüatiyle saymak güçtür. Fakat Sıhhiye Vekili olarak bu milletin bünyesinde canlı ve ebedi eserleri daima hür- Şüphe yoktur ki hemen dört seneye yaklaşmakta olan Başvekâleti, siyasi vazifelerin en ağırıydı. Vazifeyi milletin hayrına ve saadetine ifa etmek için gösterdiği temiz ve titiz dikkatle büyük muvaffaki- yeti Türk milletinin kadir bilen vicdanında daima şükran yerini muhafaza edecektir. Milletimiz, iyi bir insan nümunesini ve devlet hizmetine bütün mevcudiyetini vakfeden bir vatanse- verin millet yolunda ölünciye kadar çalışmasının müstesna bir misalini görmüştür. Bu misol, hepimize sevgi hürmet ve gıbta telkin etmektedir. Dr. Saydam, devlet hizmetinde her türlü şahsi ve hususi menfaat kaygısından uzak olan temiz mi- sallerden biri olarak da tarihimizde dalma yaşıyacaktır. İradesi ve seciyesi kuvvetli bir arkadaşımızdı. Temiz ve doğru bildiği hareketlerde uğraşma hissi zorlu; hiç bir menfaat, hiç bir nüfuzdan ürkmiyecek kadar gözü pekti. Vatan, uzun bir çalışma devrinin kemale eriştirdiği bir evlâdının hizmetlerinden çok istiitade edeceği bir zamanda, ondan mahrum kalmıştır. Acımız büyüktür. Rahmetliye hizmet ve kadirbilir duygular göstermek yalnız borcumuz değil, yetişecek nesillere karşı güzel örnek vermek için de, müs- Hizmet âşıkı vatanseverlerin, ellerine verilen emaneti temiz ve şerefli bir nihayetle teslim etmeleri en oziz emelleridir. Dr. Saydam, üzerindeki vazife emanetlerini şerefle teslim etmekte mümtaz bir bah- . tiyarlığa ermiştir. Millet hâdimi büyük vatonseveri, Türk milletinin hâtırasına hürmetle tevdi ediyoruz. İSMET İNÖNÜ Werkum Refik Saydam Dr. Refik Saydam, 8 eylül 1881 de İstanbulda Fatihde, Hacıhasan mahallesinde, Çırçır caddesinde ©8- ki |l yeni 22 numarslı evde doğ- muştur. 98 —Se rveti fünnn — 2395 Kaybettiğimiz Büyük İnsan Dr. REFİK SAYDAM'ın Türk Milletine Hizmetlerle Geçen Hayatı Babası: Çankırı Sancağına tâbi Milân (şimdiki Çerkeş) kazasının Karadavirah nahiyesinin Dolap kö» yünden Uzun Ömerli oğlu Abdur- rahman Ağanın oğlu, İstanbulda Balkapanında 21 numaralıdükkân- da yağ ticareti yapan merhum Ah- med efendidir. Annesi: Hayriye tacirlerinden Hacı İbrahim Efendinin torunu ve Divrikli Osman Efendinin büyük kızı merhum Fatma Zehra Hanım- dır. Merhum Dr. Refik Saydam, ilk tahsiline mahalle mektebinde baş- lamış, sonradan 1308 sengsinde Fa- tih Askeri Ritlştiyesine girmiş, 1312 de Çengelköyünde Askeri Tıbbiye idedisine geçmiş, 22 teşrinievvel 1321 de yüzbaşı doktor olarak As- köri Tıbbiyeden 1225 numaralı dip- loma ile çıkmıştır. Gülhanede sta- jİlnı bitirdikten sonra bir sene de x ayni hastahanede histoleji ve am- ““briyoloji asistanlığında bulunmuş- tar, 1324 ten itibaren muhtelit bir- liklerde ve hastanelerde vazife gör- müş, bu esnada Avrupaya gönde. rilmek üzere açılan müsabaka im- tihanını kazanarak 4 ağustos 1226