July 30, 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

July 30, 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

SER VETİIFEU Sahibi ve müessisi A. İmsan Tekgöz Neşriyat Müdürü : H. Fahri Ozansoy Fiyatı 15 Krş. UYANIŞ SİYASİ — EDEBİ—İLMİ—SOSYAL— HAFTALIK GAZETE ö Kurulaşu 1891 NUN Ye 59 — cin 9) Telgraf : Sorvetilünun İslanbat Telelom: 21013 30 Temmuz 1942 Perşembe Hafta Hasbıhali: Ağustos böceği ve karınca — Ak akçe kara gün içindir — 19818 de Avrupa Yazan: İzmitin arkasındaki dağın üze- rinden geçerek İsmit gehrini müt- hiş sıcakta bırakıp bize doğru kuv- vetli esen gün doğrusu rüzgârı ha- kiki yazı getirdi; deniz tatlı dal- galı; ağaçlar yaprak ve dallarını sallayıp güzel sesler çıkarıyor. Ağustos böcekleri ötmeğe başladı. Onları dinledikçe Lafontenin ka- rinca ve Ağustos böceği hikâyesini bu yıl daha yerinde olarâk anlr- yorum. Cihan harbinin çıkardığı yoktuzluklar herkese karıncadan ders almak lâzım geldiğini söylü- yor. Evet! Mutlaka karıncalar gibi durmayıp kışlık yiyecek ve ısına- cak şeyler toplamak lâzım, Yapı- lıyor mu t Her halde yapmağa ça- lışiyorlar ama hepimizin muhtaç olduğumuz eşya, ekmek, et, odun ve kömür başta olarak muttasıl fiyatlerini yükseltiyor. Yazımın burasına gelmiştim. Değirmende- renin iskelebaşı çarşısına gönder- diğim bizim aşçı geldi. Sordum: — Ne yaptın bakalım? Bi al- din mı * Kasap bugün açacak di- yordun... — Zorla bir kilo alabildim ama 29 kişinin dükân önüna yığılmış olmasından dolayı bir saâtten zi- yade bekledim | — Buna da şükür! Gebze ne baldun — Bizim bahçede kabak ve fasul- azgınlığı bugün doğurdu ye var ama patlıcan alayım dedim. Fiat korkunç ! Sonra mutbağa lâ- zım olan bir yük mangal kömürü zorla ele geçirdim. Kilosu 8 ku- ruştean ziyadedir ! Burada ben ilâve eyledim : — Hiç üzülme bu gün iş ara- dığını bulmaktadır. Ak akça kara gün için oldu- gunu sakın hatırından çıkarma. Dünys bu yılki kadar kara güu görmedi | İsviçreden on gelen resimli gazetesi karşımda duruyordu; sahi- fesine göz attım. Sivastopolda yıkılıp yakılan bir mahelte ile orada yaralanan zavallı kadın ve ihtiyarları beraber slıp götüren haşta bakıcıların fedakârlık man- zöraları görünüyordu, Aman Ys- rabbi! Bu ne haldir? yüzlerce metre uzun bir caddenin iki ta- rafındaki beşer katlı apartman- lar yıkılmış, sokaklar enkaz yığın- ları ile dolu... Gözlerimi çevirdim ; güzel de- nizimize, arkamızdaki fındık ağaç- ları ile örtülü tepelere baktım. Ağustos böceği durmayip ötüyor- İkl tane eski zaman yelkenli ge- misi gelmiş köyün iskelesinde odun yüklüyordu. Balıkçılar sardelya &- vında idi ; herkesin çehresi çatık idi. Yalnız deniz kıyısında gülüp oynıyarak koşuşan çocukların kah- Ahmed İhsan TOKGÖZ Değirmendere - 29 Temmuz - 1943 kahaları duyuluyordu, Bahtiyar mahluklar | Gülünüz, kahkaha sa- vürunuz, koşunuz | Öyle ya, dün- yayı daha yeni görüyorşunuz, ka- rın doyurmak için endişeniz yok. Eve gidince annenizin hazırladığı yemek nede olsa karnınızı doyu-, rur, Benim arkadaşım karşımda o0- turmuş düşünüyordu ; eli şakağın- da idi; sordum: — Canım, birşey söylemiyorsun? — Gazeteleri gözden geçirdim de onu düşünüyorum. Yeni açılan 0- fislerin birçoğu kalkıyormuş, mah- gül yetiştirenler satmakta daha çok serbest olacakmıs. Dediğim ofislere bol maaşlarla kendilerini yerleştirenlere mi âcırsın * Böyle türlü türlü tecrübelerle gaib olan zamanlara mı yanarsın 1 Benim kendi kanaatimi sorarsanız onuda söyliyeyim: Bu gün İnsanlarda insaf ve merhamet pek azalmıştır. bunun yerine kibir ve gurur ile azgınlık kaim olmuştur. Yeni tü- remeler yaptıkları işin tenkidine asla dayanamazlar! Siz umumun taldesini düşünerek yeni türemeler tarafından alınan tedbirin düzel- mesini istersiniz; o ite kendisini fena gösterdiğiniz için son derece köpürür !. Sana her türlü iftirayi — Lüffen sayıfayı çeviriniz — 121 — Servetifünun — 2397