22 Ekim 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

22 Ekim 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

ik. steam ZWEL| PERİŞAN HİSLER Ziya YAMAÇ m temayüllerini bu şehrin esrareugiz köşelerinde tahmine müsait yerler buluyor. Fakat manalı göz kırp- malarla tahakkuk eden bu buluş- malar nekadar pespaye ve zehirli şeylerdir, Bu gibi işler için ka- ranlık sokak köşeleri, ietasyonla- rın issiz mahalleri, köprü altları en müsait yerlerdir. Şehvet tatmi- ni hususunda nekadar kısır; ve daimi tehlike yüzünden nekadar acı şeydir bu. Her bnluşma bir şantaj kapısıdır. Birinin tehlikesi bu savsllı kalbi haftalarca azap içinde bırakabiliyor. Bn tutulan yol karanlık ve aydınlık yerler- den geçerek insanı cehenneme götürür. Gündüzleri çalışırken ru- hu espri aleminin şeffaf unsurla- rile yıkanıyor; fakat gece olunca bir kuvvet onu tekrar kenar ma- hallelerin çirkefine (o sevkediyor, orada ne oldukları meçhul şahıs- larla düşüp kalkıyor ve her an gelebilecek olan polisin ayak ses- lerini kollarken korkudan ter dö- küyor. O da arkadaşlarının yanı sıra şüpheli batakhanelere girip ıkıyor. Bursları öyle yerlerdir ki, kapılarını ancak, hususi bir tebes- süm açtırabilir. İradesini adeta demir bir çemberle sıkıştırıyor ve iki cepheli hayatını sezdirmemek için elinden gelen her şeyi yapı- yor. Gündüzleri şerefli ve kaygı- sız bir insan tavrile dolaşırken, akşam basar basmaz çirkin mace- raların tahakkuk ettiği arka so- kakların ciliz işıklı lâmbaları al tından sinsi adımlarla geçiyor. Azap içinde, bu perişau hişlerden kurtulmak, tabii meyillere kendi- ni alıştırmak için elinden geleni yapıyor. Fakat mütemadiyen teh- like ve esrara sürüklenmekten kendini alıkoyamıyor. On, on iki, on beş sene bu görünmez fakat eazip kuvvete karşı koyuypr; bu zevksiz utandırıcı ihtirastan aynl- mağa uğraşıyor. 274 — Servetifünun -— 2409 Neden soura, &radan otuz sene geçince, meyillerini tabii yola çe. virmek için yeni bir teşebbür; ev- lenmek. O zamanlar gayet geuç bir kız olan ve onun esrarengiz tabiatına meftun olup kendisine karşı sempati ânyan karısını bir akraba evinde tanıyor. Ve bir go- cuk gibi narin hatlı, çevik ve ya- ramaz bir vücut karşısında ilk defa olarak hisleri oyslanıyor. Kı- sa bir zaman zarfında nihayet ka- dınlara karşı duyduğu alâkasızlığı yendiğini zannediyor. Bunun üze- rine bu meşru bağ sayesinde his- lerin perişanlığına mani olabilirim ümidile ve tehlikeden kurtulaca- ğını ilk defa olarak hissettiği yer- de, samimi bir itirafı müteakiben genç kızla evleniyor. Bn suretle eğri yoldan ebediyyen kurtulaca- gını ümit ediyor. Birkaç hafta ga- yet sakin bir hayat sürüyor. Fa- kat çok geçmeden yeni beves ca- zibesini kaybediyor va içinde ye- niden iptidai ihtirasının kabardı- ğını hissediyor. Bir hayal inkisarı- na sebep olduğunu farkeden ve bizzat hayal inkişamun uğrayan karısının bundan sonraki vazifesi cemiyetin gözleri önünde Ona mâaskelik yapmaktır. Ve tekrar kanunun ve cemiyetin hor gördü- gü yolu takip, karanlık ve müthiş tehlikeler içinde bocslamalar,.. Bu nefsi işkencelerin azamişi böyle bir temayülün günah gayı- lacağı bir mesleğe intisabile te hakkuk ediyor. Önce doçent, son- ra profesör olarak, meslek icabı, gençlerle dâaimg bir aradadır. Ka- der her an önüne gençliğin çiçek- lerini çıkarıyor. Veyeni bir. belâ yeni bir tehlike-herbiri onu &on- suz derecede seviyor ve hoca mas- kesi altında Eros çehresini seçe- miyorlar. Eli titreyerek onlara dokunduğu anda, saadet duyuyor- lar ve o derece kuvvet sarfederek kendini zaptetmeğe uğraşan bu adamın karşısında en neş'eli cana yakın hallerini takınıyorlar. Temiz samimiyetleri karşısında sert dav- ranmağa; her an zaafı ile müca- dele etmeğe mecburdur. Bu se- beple, kendisini zaptedemiyeceği- ni anladığı dakikada derbal bir çılgın gibi kaçıyor. Sık sık teker- rür eotmelerile beni © derece Şa- şırtan yok olmaları bunlarmış me- ger. Bu kendi kendinden kaçışı, o dehşet uçurumuna atılışını şim- di anlıyordum. Bu münasebetle büyük şehirlere gitmeyi tercih edip oraların esrarengiz sokak köşelerinde kendine kafa dengi buluyordu. Bunlar bir gayeye beğ- lanacakları yerde baştan çıkan gençler yanlarına (o yaklaçmakla ipsabı Jekeleyecek (o kimrelcıdir, Fakat evde ve etrafını gamimi- yetle çeviren talebeleri (içinde enstenktlerine hakim olabilmek için o bu çamur ve çirkef derya- sına atılmağa mecburdur. Ah bu iğrenç buluşmalar. Büyük bir espri kudretine ma- lik olan ve bedii olan ve her çe- ye karşı havaya muhtaç olduğu kadar ihtiyaç duyan, tekmil hisle- rin bu eşsiz üstadı, ancak eyni yolun yolgularını barındıran gefil meyhanelerde sukutun ön adişile karşı karşıya gelmeğe mwkceurdur. Gezinti mahallerinde şımarık kuk- Iaların züppece heveslerine; ber- ber kalfalarının cilve dolu samimi tavırlarına; kadın elbisesile dola- şanların manalı tebessümlerine; işten atılmış aktörlerin aşırı çıl- gınlıklarına; bahriyelilerin kabar- mış hassasiyet tezahürlerine &lış- mıştı. Bu yolda yürüdükçe alçak- lığın, kabalığın; küstahlığın türlü- sünü görmüştü. birçok defalar $0- yulmuş, çok zayıf ve pek çok asil olduğu için herhangi bir serseri — Devamı var —