22 Ekim 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

22 Ekim 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

| Yirmi yıllık türk ş ——— ilirine bir kuş bakişı ŞİİRDE GENÇ NESİL YA Z A N : Bu gün bütün sakat itirazlara rağmen Türk şiirinde yeni bir neslin doğduğu ve onun bir yar- lık olduğu, aklı başında olan in- sanlar tarafından katileşmiş bir hakikat halinde kabul edilmekte- dir. Şiirinin uzun senelerdenberi görmediği kudrette birer varlığı olan genç imzalar efkarı umumi- ye karşısında birer şarlatan, birer şişirilmiş balon gibi gösterilmek istenilmişti. Lâkin bu hücumlar, genç nes- lin sanat ateşini söndürmemiş, bilâkis biraz daha alevlendirmiştir. Bfkârı umumiyenin keskin gö- zü ve duygusu hakikatı yavaş ya- vaş anlamaya başlamıştır. Muhtelif vesilelerle yazdığımız bir çok yazılarda tekrar edip dur duğumuz gibi bu gün giirimizi ellerinde bulunduran genç nesil Türk şiirinin çok senelerden beri maahrum olduğu kudretli eserleri vermeye başlamış, ona yeni seşler getirmiş, yeknesakiıktan kurtarmış yeni ufukları gösteren kapılar aç- mıştır. Şiirimizde yeni neslin yeri büyüktür, Ve hakiki birer kiymet olan imzalari Türk şiirine hediye edenin bu nesil olduğunu istikbalde edebiyat tarikleri kaybedecektir. Orhan Veli ve arkadaşları, Bedri Rahmi, İlhan Berk, Saba- hattin Kudret, Asaf Halet Çelebi Cahit Saffet V. as, gibi isimler üzerinde dikkatle durmak icab etmektedir. 18 yılık şiirimize bir göz gezdirecek olursak neler göreceğiz! Ve bu gördüklerimiz bizi sevin- direcek, iftihsr ettirecek kadar değerli şeyler midir.? Bunu ince- leyelim. Hececiler Türk şiirine yeni bir menb& açmişlardı. Lisan sadeleş- miş, Tüzümauz terkipler, eski ke- limeler “atılmış ve çiir biraz da olsa tabiliiğe doğru bir adım ata- bilmişti. OK TA Y Böylece Faruk Nafiz, Halit Fab- ri, Orhan Seyfi, Yusuf Ziya, Enis Behiç, Kemalettin Kâmi bu yolda birçok manzumeler yazdılar. Faruk Nafiz heceyi iyi kullan- masını bildi. Halit Fahri ekzotik ve sembolik şiirleriyle diğer arkadaşlarına faikti. Orhan Seyfi ve Yusuf Ziya te- miz bir türkçe ile manzumeler ka- leme aldılar. Enis Behiç ve Kemalettin Kami bu sahada büyük hizmetler ettiler. Bilhassa Kemalettin Kami «Gur- bet» gibi giirile heceçiler devrinin en kuvvetli bir örneğini verdi. Hececilerin en mühim hizmeti, dilde türkçülük cereyânini takviye etmiş olmalarıdır. Lâkin şiirin de- rinliğine inemediler. Vezin ve kafiye çiirin en essalı unsurları addedildi. Şekil muhte- akim oldu. Halbuki daha sonra yine hece ile yazan Necip Fazıl, Ahmet Ham- di, Cevdet Kudret, Ahmet Kudsi, Hüseyin Nail, ve Ömer Bedrettin hecenin mükemmel örneklerini sundulür. :— <1 en “18 yılın Türk şiirinde mühim bir sima olan Necip Fazıl, diğer- lerinden ayrı bir «iç alem» yarattı. Ahmet Hamdi iyi sembolik gi- irler yazdı. Ömer Bedrettin birçok güzel şiirler neşretti. İşte 18 yılda bir bakışta göre- bildiklerimiz. Bütün bu nesillerden sonra or- taya çıkan «yeni nesil» şairleri, türk şiirinde bir merhale, yeni bir devir, bir inkilâp yarattt. Şimdi onları tetkik edeceğiz, 2: Yeni nesille ne kastedildiği da- ima münakaşa edilip, durulmuştur. Şiirde yeni nesil Nazım Hik- met ve Neçip Fazıl'dan sonra Ca- hit Sıtkı, Ahmet Muhip, Fazıl Hüsnti ile başlayan Orhan Veli ve arkadaşları, İlhan Berk, Sabahattin AK SB AL Kudret, Cahit Saffet v. 8, ile var» lığını ilân eden bir sanat var- dır. Bu guruba değeri sifir olan bazı kimseler gizlice karışmış ola- bilir, Fakat en hassas münekkit o- lan okuyucu ve zaman onları di- gerlerinden ayırmasını bilmiştir ve bilecektir. Yeni nesli müjdeleyenler; Ab. met Muhip, Cahit Sıtkı, Fazıl Hüsnü Fransız sembolintlerinin, Verlaine, Mallarm&, Rimbaud'nun tesirinde kalarak sembolist ekolüne bağlı kaldılar. Cahit Sıtkı biraz buruk lisanıy- le, çok kuvvetli lirik şiirler yazdı; «Kabrime çiçek getirenlere gü- lerim - Gafil kişilermiş şu insanlar vesselâm - Bilmezler ki bu kabirle yoktur alâkam - Ben o çiçeklerde- yim, ben bu çiçeklerim.» Fazıl Hüsnü Dağlarca bilhassa «Çocuk ve Allah:daki giirleriyle değerli olduğnnu gösterdi. 3 . Yeni neslin şairlerinden Orhan Veli, Oktay Rifat ve Malih Cevdet triosn üzerinde durmak lâzımdır. Fransız sürrealiste'lerinin tesiri altında kaldıklarına şüphe olmayan bu trio birçok güzel şiirler de yaz- dı. Orhan Veli «Gariprin ön gözün- de kendilerinin sürealisme'den baş- ka şeylerle uğraştıklarını söylemek- tedir. Bununla beraber az da olsa Breton, Supervielle gibi Fransız şa- irlerinin eserleri onlar üzerinde bazı tesirler uyandırmış olması ta- bildir. Orhan Veli şiirimize hicviyeyi soktu. Realite'lerin acılarını hiciv ile “ iztihza ile karşılayan ve bunu ga- yet samimi bir ifade ile bize sunan Orhan Veli hiç süphesiz değerli bir şair ve bir inkilâpçıdır. Orhan Veli ayni zamanda da yazdı: — Devamı gelecek sayıda — 269 — Servetifünun — 2409 ii ti “.

Bu sayıdan diğer sayfalar: