22 Ekim 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

22 Ekim 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

SER VETİIFUNUN Sahibi ve müessisi A. İhsan Tokgöz Neşriyat Müdürü : H. Fahri Ozansoy Fiyatı 15 Krş. UYANIŞ SİYASİ — EDEBİ —İLMİ— SOSYAL— HAFTALIK GAZETE * Kurulaşa 1891 yu 52 —cm 9) Telgraf : Servetifünun İslaabul Telefon: 231013 22 Birinciteşrin 1942 Perşembe Hafta Hasbıhali: 09 Profesör » G egg Yazan: Ab İhsan TOKGÖZ Cenevrenin en eski ve kıymetli âlimlerinden profesör Egmond Gaeg 88 yaşında vefat etmiştir. Başmu- harririmiz Ahmet İhsan Tokgöz'ün bu eski dostlarından biri olan prof. Gceg hakkında 1930 yılında intişar eden bir makalesini, dercediyaruz. Kendisile ilk görüştüğümdenberi çok seneler geçti; o, Cenevre Yük- sek Ticaret Mektebinde profesör idi; dediğim tarihte ben de bizim Yüksek Ticaret Mektebinde iktisa- di coğrafya dersi veriyordum. Ay- nı vazifelerde bulunuş sayesinde İsviçrede ilk mülâkatımızda birbi- rimize daha ziyade ısınmış ve ko- nuştukça sevişmiştik, Ailesi içinde ona, daha samimi olarak, <« Amca Gögg>» diyorlardı; ben de gülerek <Gögg» kelimesinin türkçede ne manaya geldiğini anlatmıştım; am- ca Gögg bundan çok memnun ol- muştu ve kendi isminin türk dilin- de Ciel demek olduğunu defterine kaydetmişti. Profösör, Geegg Ce- nevrede irat eylediği çok faideli nutukta isminin türkçedeki mâna- sını bile işaret etmişti. Amca Gcegg tam kırk sene Ce- nevre Yüksek Ticaret Mektebinde ders verdikten sonra büyük muha- rebe bittiği zaman tekautlüğünü istemiş, Cenevrede Champel sem- tinde ufak ve şirin, Güller Yurdu «Villa de Roses» ismindeki köşkü- Profesör Gceg ne çekilmiş idi. Artık ahlâk ve ha- yır müesseselerinde çalışıyordu. ve ziyade sevdiği biricik kızıyle, da- madı ve torunlarile oyalanıyordu. Çok talebe yetiştirmiş idi. Kendisi bütün Cenevrede tanınmış bir si- madır ve onun yüzünde daima ta- rihin izleri görülür. Profesör amca Gosgg seksenlik- tir; yaşayışında; giyinişinde ziyade muhafazakârdır; kırk sene evvelki modayı takip eylediği için, ak ve a pos bıyıklarının altında yastık de nilen sakal kısmını bıyıklarile be- raber muhafaza eder. Başındaki siyah şapkasının biçimini değiştir- mez her zaman siyah elbise giyer; pembe yanaklı yüzü sevimli ve il tifatlıdır. Profesör Gcegg'ün ahlâkı çok yüksektir; bütün ömrünü en temiz perensipler içinde ve mektepte ne- sillere ders vererek geçmiştir. Mus allimlik hatıraları onunen aziz ar- kadaşıdır. : Ben ne zaman Cenevreye git- sem mütlâka amca Gegg'ü aranm. Seneler geçtikçe bana da hususi bir muhabbet bağlamış olduğu için bir gün: — Kabul ederseniz; artık siz de bana kisaca amca Gcegg diye hi- tap ediniz. Teşrifata lüzum kalma- sın. Demişti. Ben de sevinçle kabul etmiştim. Bu muhterem profesörden ge- çen sene bir mektup almıştım; başı- na maddi bir felâket geldiği için bana sık yazamadığını söylüyor, güzel olan ve inci gibi dizilen el yazısile eski dostluğu bana tazele- yordu. Tesadüf öyle yaptı, iki sene Cenevreye gidememiştim. Amca Ggcegle yalnız mektuplaşıyorduk. — Devamı 275 de — 265 — Servetifünun gi dö