12 Kasım 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

12 Kasım 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

Ebedi Şef Atatürk'ün askerlik hayatı birbirinde ayrı üç devre içinde tedkik olunabilir. Onun or- du hayatı, 29 Birincikânun 1904 te erkânıharp yüzbaşısı olarak mek- tepten çıkmasıyle başlamıştır, Er- kânıharp yüzbaşısı Mustafa Ke- mal'in ilk vazifesi Şam'da 30 ncu süvarı alayındadır. 7 Haziran 1907 de kolağası oldu, Ayni yılın 30 Eylülünde Selânikte Ordu erkânı- harbiyesine tayin edildi ve iki yıl sonra Selânik redif tümeni erkânı- harbi oldu. Makedonya'daki bu muhtelif kurmay hizmellerine Mustafa Ke- mel, gerek hazar mesaisi ve gerek harekâtta gok zeki, müstesna ka- biliyetli, kuvvetli kârakter sahibi bir erkânıharb zabiti olarak tanın- dı. Bu mesai, Makedonya'nın ateş içinde bulunduğu devreye rastlıyor. 31 MART VAKASI Mustafa Kemal'in askerlik ha- yatını tedkik ederken bu senenin 31 Martında zuhur eden meşhur isyan vak'asının üzerinde ehemmi- yetli durmak lâzımdır. Bundan 3i sene evvel ve meşrutiyetin ilânın- dan 8,5 ay sonra İstanbulda zuhur eden bu vak'a irticsın körüklediği askeri bir isyandan ibaretti, İsyanın her tarafta heyecan, korku ve şaşkınlık doğurduğu buh- ranlı anlarda, Selânık redif fırkası kurmay başkanı kolağası Mustafa Kemal me yapılacağını tasarlamış, bir teşkilât ve harekât plâniyle ordu karagâbına koşarak tekliflere başlamıştı. Mustafa Kemal'in hazırladığı teşkilât plânındae 1 — Hareket orduşu namı verilen bir tedip or- dusu teşkili; 2 — İkinci ve dör- düncü ordularla da derhal muha- bere edilerek bunların müzaheret lerinin temini; 3 — Bu ordunun nizamile, kısmen redif taburların- dan ve toplanacak gönüllü müf- rezelerinden vücude getirilmesi; 4 — Bu tabur ve müfrezelerden mürekkep fırka, liva ve glaylar teşkili vardır. Harekât plânınde ite; 1 — Kıtaatı şimendiferle Hadım- köyüne naklederek (Hadımköy, Halkalı mıntakasında toplamak; 2 — Vaziyete göre İstanbulu işgal etmek üzere ileri harekete baş- Iâmak; 3 — Nakliyatın temini için şark şimendifer kumpanyasının yardımını temin etmek; 4 — Silâh- lı, silâhsız ber türlü mukavemeti şiddetle yok etmek; 5 — Asi kıt- &ları silâhtan tecrit etmek; 6 —Bü- tün elebaşı mürtecileri tevkif et- mek; 7 — Sefarethanelerin, ecne- bilerle bankaların ve ekalliyetlerin hiç bir zarara uğramaması için en lüzumlu tedbirleri simak dahil bulunuyordu. Mustafa Kemal muvaffakiyeti muhakkak görüyordu. Bir taraftan kumandanın her türlü endişesini bertaraf etmeğe çalışıyor, bir ta- raftan da asker için ve İstanbul halkı için beyannameler hazırlı- yordu. Ordu, Mustafa Kemalin keskin zekâsıyla çizdiği plân dairesinde muhtelif kollar halinde İstanbul üzerine harekete geçti. Bu tedip hareketi malüm olduğu üzere mn- vatfakiyetle neticelenmiştir. Fakat şerefli, askeri disiplinin icabı ols- rak başkalarının üzerinde kalmış fakat Mustafa Kemal'in içinde ya- şıy&u büyük cevherin ışıldamasına fırsat vermiştir. TRABLUS VE BALKAN HARBİ İtalya, Trablusgarb'a baskın suretiyle taarruz ettiği zaman bin- yik miıntakasının müdafaasını ve oradaki kuvvetlerin komutanlığı» nı deruhte etti, Mustafa Kemal vâsi bir sahada müstakil! Şef ola- rak ilk defa Afrikada görüyoruz; teşkilât yapmak, insanları idare | etmek; ateşe sürmek, bin zorluk 307 — Serşetifünun — 24137 BU < xy ATATÜRKÜN HA Y A TI