31 Aralık 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

31 Aralık 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

Ahmed İhsan'ın kaybolması ilmi, artistik ve edebi dünyamızda büyük bir başlık acmıştır. Sayın meslekdaşımızın ailesine taziyetlerimizi bildiririz. “Le Journal d'Orlent, m Ahmet İhsan vefat etti Vasiyeti mucibince, bugün Değir- menderede hususi makberesine gömülüyor Uzun müddetteuberi rahatsız bulunan Ordu meb'usu ve “Serve- tifünun., meomuasının müessisi Ahmet ihsan Tokgöz'ün Değirmen- deredeki küçük evipde vefat etti- teessürle haber aldık. Ahmet İhsan rahatsızlığından dolayı Değirmenderede, deniz kı- yısındaki bu küçük köşkünde iş- tirahate (çekilmiş buluvuyordu. Dün öğle üzeri çocukları ile ve- dalaşmış ve gece yarısı ölmüştür. Ahmed İhsan, vasiyeti muci- bince Değirmenderede defnedile- cektir. Ahmed İhsan edebiyat ve mat- buat tarihimizde ismi mahkük ka- lacâktır. Yalnız tesis ettiği “Bervetifü- nun,, mecmuası bir güneş gibi, et- rafına topladığı peyiklerle edebi- yatımızda yeni devirlel açmış bu- İauuyordu. “Bidebiyatı Cedide, ve Feciâti mensuplarından sonra, bu mecmua sayfalarını hece şairlerine de aç- mış bulunnyordu. Bir tek mecmu- anin Türk edebiyatına bu derece hâkim olması, Ahmed İhsanın bu vadide ne değerli bir hoca oldu: gunu göstermeğe kâfidir. SON TELGRAF: Merhumun silesi efradına, damadı Profesör Operatör Murat İbrahim Cankat'a Büyük Millet Meclisine ve basin ailesine samimi tâziyelerini arz- eder. “Ikdam,, ca Ahmet İhsan Tokgöz — 79den Devam — yazmış olduğum .— bir ayzıya şu cevabı almıştım Servelif ününün, matbaamın ve benim hakikatı oğlum Mehmet Diz- mana. 52 snel yıl için gazetemize yaz- dığın çok samimi satırları dün ak- şam ve sabah rahatsız yatakla iken gevkle ve son derece mütehasais ola- rak okudum, Var ol evlâdım, Tanm seni çoluğuna çocuğuna ve seni böğ- le yetişliren babana bağışlasın ben- den sana dua, #evgi ve şevkat! Ahmet İhsan Tokgöz o, mu- hakkak ki bu yazıları da okuya- caktır. Ve gözümüzden kaçan ha- taları tashih edecektir. Bunden eminim. . Mebmet DİZMAN o Ahmed ihsan merasimle Gömüldü — 75 den devam — Heyeti, merhumun damadı operaiör Murat İbrahim Can. kat Tütün çifliğinde karşıla. mış, oradan motörle Değirmen. dere'ye gidilerek matbuat umum müdürlüğü İstanbul belediyesi ve basın birliği İstanbul mın. takası namına gönderilen çe- lenkler merhumun kabrine ko. nulmuştur, Resmimiz o acı gün- de merhumun mezarı başında alınmıştır. Ahmet İhsan'ın arkaşından — 77 den devam — hercümetrci içinde Ahmet İhsan'ı anlatmam imkânsız, Ahmet İbsan, «Servetifünun> unu ilk sayısından bu güne kadar büyük bir sevgiyle sevdi, « Servetifünun » a bağlı insan- ları seviyordu. Bana şöyle bir mektubu vardır: Ankara, 7/5/1940 Cavit Yamaç oğluma, Ankarada, bugün yağmur yağı- yor. Bu haftanın gazetesini kâmilen gözden geçirdim. Niyazi için yazdı- ğine, bilhassa tahlilini çok beğen- dim. Bravo Cavit * Gazelemizle beni âhir vaktimde bir daha sevindirdiniz. Alâkadar elimiz; var olun! Haftaya gelece- ğim, bol bol konuşuruz. Ahmet İksan Tokgöz Xukardaki satırları Ahmet İb- san'ın çoşkun bir sel gibi olan ruhunu göstermek için aldım. Çünkü Ahmet İhsan buydn: samimiyetin tâ kendisi. Onun, büyük sevgisi: Tabiat. Tabiatın tatkunuydu. Dâima kır- lardan, sgkin köy hayatından De- ğirmendereden bahsediyordu. Altı yedi ay evvel, bir çok yıllarını geçirmiş olduğu Değirmendereye gitti, sakin bir ME tabiatın kusağında öldü. Memleket, en aydın adamla- rından birini, dinç ve gürbüz «Servetifünun» kurucusun, mat- buat en emeklisiui, biz en çok saydığımız ve muhabbetle bağlı olduğumuz insanı kaybettik. Ah- met İhsan öldü. Hayır, Ahmet İh- san gitti: Tarihe doğru... Cavit YAMAÇ Ahmed İhsan Tokgöz Hitabına nail olmak şerefini duymadımsa da bu <Ahmet İh- san» ları tanıyorum, Ahmet İhsan Tokgöz ; Genç yaşındanberi ozihninde rise ereği 23 yaşında yaka- layan Pikirlere, matbuata, edebiyata hamle yaptıran adam.. Kaşısında masalarının başında ülkü çecuklarının yaratmak için düşünüp, yazdıklarını iftiharla seyröden adam., | Bir akşam üstü onu konuşuyor, onu düşünüyoruz. Mektupları oku- nuyor, nükteleri anlatılıyor.. Tele- fon çalınıyor: — Burası Ahmet İhsan mat- baası. Konuşuyoruz: Ahmet İhsan. Düşünüyoruz: Ahmet İhsan, Gülüyoruz: Ahmet İhsan. Ve nihayet susuyoruz: Ahmet İhsan, Kitaplarımızın arasından bize bakıyor sanki.. Boylarımızı yazıyor.. Biz ondâydık, şimdi o bizdedir... O konuşmasını bitirmedi, sene- lerce sonra gene onun yolundan yürüyecekler, onu dinleyecekler, Ahmet İhsan: Yaratarak ölen adam.. Hasta yatağından ellerini uza- tıp kalem, kâğıt isteyen adam.. Onu gene «Servetifünun» unun başında farzediyoruz. Özdemir YASAMAN aşan ciltler onu 86 — Servetifünun — 2419