31 Aralık 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

31 Aralık 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

Ahmet İhsan ve “Servetifünun” Büyük Kaybımız — Karşıki sayfadan devam — ın hakiki öz evlâdı. Onun bizlere emânet etti, Biz bu vazifede onun yüzünü âk çıkaracağız, Onu Değirmendere de Garip- ler mezarlığına bırakırken, hepi- miz babasını; kaybetmiş birer ço- cuk gibiyiz. Fakat onu daima aân- mak, hudutsuz hizmetlerini unut- mamak boynumuznn borcu, Faik BAYSAL o AHMET İHSAN ve gençlik Suavi KOÇER Ahmed İhsan Tokgöz'ün ölü- miyle genç edebi nesil onun şah- sınd4 ve manevi varlığında topla- nan büyük bir edebi simayı kay- betmiş bulunuyor. Bu acıklı ölü- mün, Ahmed İhsan Tokgözün ar- kasından onun için gözyaşı döken, ona ağlıyan kadirşinas gençlik bu- gün onu daima hürmetle anmak.. onun büyük olan manevi hu- zuru Önünde hürmetle iğilerek onun hâtırasına v6 hayaline ulvi bir nazarla bakacak, genç hesil onun edebiyat ve san'ata olan bü- yük hizmetini unutmıyacak.. onu daima ve her vesile ile güzel bir hisle yâd edecek onun edebi hü- viyet ve şahsiyetini kalbinde sak- lıyacaktır. Ahmed İhsan öldü, fa- kat ona ağlıyan, onu seven büyük bir genç kitle ve nesil bıraktı. Bu nesil onun aramızdan ayrılıp ebediyete ve rahmeti ralhmana kavuşmeasiyle nekadar büyük bir insan kaybettiğini asla unutmıya- caktır. O gitti fakat büiyük olan izi kaldı o yaşıyor.. Bu büyük eser ve büyük ölüm yaşıyacak.. Onun edebiyat ve san'ata karşı olan alâkası, aşkı genç nesilde de devam edecektir. İçimizde ondan kalan büyük bir hâtıra daima var olacaktır. Ölüm onu bizden ayırdı. Kimsenin bilmediği o meçbnl âle- me götürdü... Fakat rahat nyn Ahmed İhsan bize bıraktığın bu mnkaddeş mirası Servetifünun - Uyanış daima istediğin gibi yaşat- mıya elimizden geldiği kadar, gü- cümüz yettiği kadar çalışacağız.. Ölümünün manevi huzurnnda sö- ziümüzü tutacağımıza yemin ede- biliriz. Fikir için, san'at için, senin için and içebiliriz, Rahat uyn Ah. med İhsani Bu uğurda, senin yo- lunda yürüyerek çalışmayı büyük bir vaziyeti biliyoruz, Yürüdüğün yolda yürümek eserine devam et- mek ve bu eseri ileri, daima ileri götürmek şıarımız, olacaktır. Sen ki elli senedenberi bu ağır yükü muhterem omuzlarında taşıdın, daima genç, daima yeni olarak, anlayışınla, yeni yeni ve ileri olan san'at ve fikir cereyanlarına mat- baanın ve gazetenin kapılarını aç- tın.. Muasırlarına, o çağdaşlarına nümunei imtisal oldun, örnek ol- dua, hizmetin büyüktür seni 88- venler bunu asla unutmıyacaktır. Sen ki dalma genç hamleleri, fi- kirleri kurdun.. Yoktan var etti- ğin bu edebiyat ve san'at yuva- sını, bu mukaddes ateş ve ocağını bir kâhibe, bir mabed halinde inşa ederek yükselttin. Bütün begillerin uğrağı ve durağı haline koyarak, bu matbaa kuruldnğa gündenberi yeni edebi cereyanla- rın mekteplerin müntesibleri, mezhepleri dalma orada yetişti... Senin temiz İlasiyehde parlr- yan, genin sinende, senin bü- yük ve ulvi bir kalb taşıyan göğ- sünde hayat buldu.. Edebiyat ve san'atta geçirdiği inkilâblar ve is- tihalelerdeki tarihi rolünü büyük bir anlayışla kavradın., Orada ne- giller olgun eserlerini, meyvelerini verdiler. Her nesil orada eserle- rini ortaya koymak tfırsafını bul- du, Bu güç işin nekadar zor ol- duğunu ve kolaylıkla tahakkuk edemediğini bilen bir muharrir ve san'atkârla ve edib ve edebi- yat sevenlerin seni takdir için bun- dan daha büyük bir sebeb bula- bilmelerini imkân mı var.. Seni nasıl unutabiliriz? Ahmed ihsan ve Servetifünun.. Ahmed İhsan Tokgöz, Serveti- fünunile, yarım asırdan fazla Türk Edebiyat tarihine hizmet ettikden sonra, hayatı faniye gözlerini kapadı. Cenab Şahabeddin, Fikret gibi ünlü ve namdar üstatların çıkış noktaları olan Servetifünun onun biricik çocuğu idi. Onun var ol- masına elli yıl çalışmış, türlü türlü maddi ve manevi kaygulara göğüs germişti. Çünkü... Servetifünnn, düşünmek ve yazmak iştiyenlerin, metodu ve noktayi istinadı olacaktı, Gerçekten biiyük ülkücü Ahmet İhsan, bu heyecanla titrer, mütahaasış olurdn. Servetifünun, nesiller idrak et- tikce ve yeni ünler yarattıkça göz- leri yaşarır, miüteheyyiç olurdu. Türk edebiyat sleminde başlı başına bir hareket olan Berveti- fünnn büyük davalara bag vurulan bir teşebbtis ve moral destan olarak anılacaktır. İzzettin METE Ahmet İhsan Tokgöz Mehmei DİZMAN «Matbuat hatıralağim» ın bi- rinci cildinin beşinci sahifesinde şn satırlar vardır: «Harflerden bir (Ahmeğ İhsan) dizip iplikle sararak bana verdi- ler. Matbaada nasıl makine vardı, nasıl basiyorlardı, iyi anlıyama- mıştım. Fakat o yedi parçadan mürekkep korşnn harfleri çok va- kit yanımdan ayırmadım.» O yedi parça kurşun harf bu- gün yedi yüz bin harf olarak ar- kasından ağlıyor, Kasalarının göz- lerinde artık onun hafta yazıları- nın satırlarında yer ölamıyacak- larını anlamışlar gibi yan yana üstüate sessiz durüyorlar. Servetifünunun 52 inçi yılında — Devamı 86 da — 19 »- Servetifünun — 2419