31 Aralık 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

31 Aralık 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

AHMED IHSAN VE “SERVETİFÜNUN, Ahmed İhsan ve GENÇ NESİL Oktay AKBAL “Servetilünun,, un genç ailesi bugün matem içindedir. Yarım asırı aşan çalışması ile azim ve sebatın en kuvvetli bir örneğini veren insan, gözlerini ha- yata kapadı. Ahmed İhsan Tokgöz'ün azmini ve kırılmayan iradesini heykelleşen bir sembol olarak gösterebiliriz. Elli seneyi geçen bir zamandan beri entitiz bir itina ve sabırla uğraşan, didinen bu gayretli insa- nın hayatta ilk ve son gayesi mec- muası idi O "Servetifünun, için yaşadı, çalıştı ve öldü. “Ahmed İhsan, ve “Servetifü- nun, isimleri birbirinden ayrılma- yan bir bütündür. A, İhsansız bir “Servetifünun, veya “Servetifünun, suz bir A, İhsan düşünülmez, hatır ve hayal- dan geçirilmezdi. Bu iki isim birbirine karışmış bir kül teşkil etmişti. Ölüm anları birbirinden ayıra- cağı yerde daimi olarak, her za- man için birleştirdi. O elli iki cilt tutan on binlerce sayfa arasına gömüldü, toprağa değil... Ahmed İhsan birçok bakımlar- dan büyük bir adamdı. Bütün bun- ları teker teker tahlil etmeyi ede- biyat tarihcisine bırakıyorum. Onun edebiyat, sanat ve gaze- tecilik sahalarında yaptığı işler ve başardığı büyük inkılaplar, müstak- bel edebiyat tarihcisinin gözünden kaçmayacak ve Ahmed İhsan ismi daima saygı ile anılacaktır. Ahmed İhsan'ın ölümü en ziya- de, onun ölmez mecmuasının ışığın- da aydınlanmaya ve yolumuzu bul- maya çalışan bizlere büyük bir ke- der mirası bırakmıştır. Onun hatırası ve bıraktığı eser kolayca unutamayacak kadar bü- yüktür. Daima gençleri seven, onları koruyan Ahmed İhsan en yeni “Servetifünun,, Matbuat Umum Müdürü Selim Sarpor'den aşağıdaki telgrafı almış- ar: Servetifünun Gazetesi Müdürlüğüne Türk Basınının emekli iş- cisi Ahmed İhsan Tokgöz'ün ölümünü derin bir acı ile ög- rendim. Bütün Türk basınına ve Servetifünuna baş sağlığı dilerim, Matbuat Umum Müdürü Selim SARPER edebi hareketlere ve istidatlara yegen yana her zaman için açık tu Her “öl karşı uyanan menfi reaksiyonlara daima karşı koydu ve çarpıştı. “Servetifünun, un genç nesli bu büyük idalist adamın hatırası önünde saygı ile eğilmektedir. Koca Ahmed İhsan Tokgöz... Sen bütün ideallerine kavuştun, gayelerine vardın. Ve eserinin ya- rım asrı aşan kudretine şahit oldun. e mutlu sana ve senin gibi olabilen insana... Büyük Kaybımız Faik BAYSAL Ahmet İhsan Tokgöz öldü, O- nu kaybetmenin hudutsuz 86181 içindeyiz. Bu temiz, dürüst ahlâk- lı, kıymetli Türk çocuğu uzun se- nelerini daima vatanına, milletine müfid olmak, faideli olmakla ge- çirmiştir. Hiç bir gün dinlenmeğdi. Çalıştı, Onu, nihayet aramızdan alıp götüren hastalık, son santle- rine kadar, kurucusu olduğu mee- muanın baş makalelerini yazmak- tan alıkoyamamıştı. Gençlerin ha- kiki babasıydı. Güler yüzü, küçük büyük ayırd etmiyen nezaketi onu herkese sevdirmişti. Hiç bir gün kızdığını görmedim. Müşamnha, alçak gönüllülük, maddi manevi acıya kargı tahammül, ıztıraba ka- İs tutmak onda ideal şekillerini bulmuşlardı. Netekim &wn dakika- larına kadar şikâyet etmedi, Ölü- mü çelik karakterine yakışır bir soğukkanlılıkla, güler yüzle kabul etti, Başardığı işler sayısızdır. Kır- ka yakın eser Jules Verne'in bü- tün külliyatının tercümesi, Niha- yet Servetifünun. Yeni adıyle U- yanış, Garp edebiyatından yaptığı tercümelerle gelecek neslin daima faydalanabileceği muazzam bir kü- tüphane vücude getirmiştir. Ser- vetifünunun ehemmiyeti herkesce malüm. Birçok edebi çığırlar aç- mış. Edebiyatı Cedide - Fecriğti ekolleri meuguplarını toplamış, on- ların her türlü hamlelerine ön 8- yak olmuştu. Türkiyede ilk resim- li mecmua budur. Elânda en mü- tekâmili, en çok okunanı, en cid- di olanıdır, Elli üç senedir bilâ fasıla çıkmaktadır. Uzun ömrüyle Mercure de France meomualariyle kıyaslandırılabilir. Bütün Avrupa kütüphanelerinde mevcuttur. Tür- kiyede 63 yıldır bütün edebi ham- leleri hep Servetifünun yapmıştır. Son zamanlarda da genç ueslin edebi hareketini bu gazete üzeri- ne almıştı. İşte teselli bulduğumuz taraf burda, Servetifünun Ahmet İhsan” Ahmed İhsan'ın gençlik resimlerinden 70 — Servetifünun — 2419