31 Aralık 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

31 Aralık 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

AHMET İHSAN ÖLDÜ! Ahmet İhsanın pederi Halit Bey AHMET İHSAN VE «SERVETİFÜNUN» HMET İHSAN adının zihin. lerde uyandırdığı ilk tedai Servelifünundur. Bu iki isimden her biri, nöbetleşe, gölge gibi öte- kinin peşinden gelir. Fakat Jubi- ter'in alın kemiğinden Minerva fırladığı gibi Ahmet İhsan zekâ- sından da Servetilünün doğduğu halde, sanırsınız ki hâdise tersine- dir: Bu mecmua, kurucusunun t8- sis plânlarını ve ümid ufuklarını aşarak yenilik edebiyatımızın son Peyami SAFA devirlerini kaplıyan öyle hareket- lerin yatağı olmuştur ki, Serveti- fünun Ahmet İhsan değil, Ahmet İhsanı Servetifünunun yarattığına hükmedeceğiniz gelir. Servetifünun! Recai Zadeden Gavsi Ozansoy'a kadar gelen ede- biyat ve fikir nesilleri aracında, eski ve yeni, üstad ve amatör, ge- dikli ve geçici hangi şöhret ve hangi heves vardır ki onun say- falarında bir kere taliini denemiş olmasın! Edebiyatı Cedideye “Ser- vetifünunun Edebiyaiı,, adını ver- mek çok yanlıştır; Servetifünunun doğurduğu, kundakladığı, büyüt- büğü, kucakladığı, yaşattığı, hiç değilse beşiğini salladığı şöhretler hem Edebiyatı Cedideye, hem Fec- riâtiye, hem de geçen Dünya bar- binden bugüne kadar daha yeni nesillere mensup, yarım asırlık edebiyat tarihimizi dolduran isim- lerin hemen hepsidir. Sevetifünun âdeta bütün yenilik edebiyatımızın hücüm kapısıydı ve oradan geçme- den, ileride daha esaslı tasfıyelere hazırlanmak şartile, kültür sara- yı mızın bahçelerini dolduran kalabalıklara (katılmak müm- kün değildi. Ben de bu ks- pıdan geçtim, İlk yazılarım, Maupassant'dan tercümelerim, La Bochefoncauld'ya ve Roussenu'ya dair müptedice incelemelerim, ge- çen Dünya Harbinde, Servetifü- nunda çıktı, Bu mecmua, hayatı- nın ikinci yirmibeş yılı içinde, şaşmadan ve usanmadan, amatör- lerin tecrübe tahtası ve hevesle. rin tezgâhı olmıya devam etmişdir. Böyle bir mecmuanın yaratıcısı ve yağatıcısı olarak Ahmet İhsan tek kaldı, Bili senedenberi bu top- rak onun bir eğini daha yetirtir. miş degildir. Mecmuasında san'a fikir ve fen malzemesinden başka hiç bir kötü harç kullanmıyan Servetifünun &a&hibi, başarılarını, bugünkü magazinlerin öğürtü ve- ren bir errürle kapaklarına koydukları renkli kadın başı ve sayfalarına doldurdukları Holivud bacağı resimlerin cinsi cazibesine borçlu değildi. Abdullah Cevdet gibi, Ahmet Cevdet gibi, Ahmet İhsan da para ihtirasını, memleke- tin hayrına, kültüre ait kıymetle- rin emrinde koşturmasını biliyordu, Bu üşenmez, bu didingen, bu uyanık ve çevik adam, meçmuâ- sında yazmış binlerce imzanın he- yecan ve bilgi ağırlığına muadil bir iradeyi tek baş n terosil etti. Servetifünunun yözi kadrosunda bir yığın şöhret, ri idaresinde her işi çeviren ve beceren tek adam: Ahmet İhsan! Ve o, mec. muasının idaresinde olduğu gibi resimli fikir mecmuacılığımızın ta- rihinde de tek başına kaldı. 76 — Servetifünün — 2419