1 Eylül 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 Eylül 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

“ESNAF ARASINDA —— ELPAHALI —şa:lkl Hesaba ö € Ucuzluk aplı ve kasaplar diyor- İnyanın — hiçbir. yerinde borsası yoktur, fazla okka başına bugün, içtan, 5-6 kuruş gidiyor. bu borsayı istemiyor. bunun — lüzumu da — Borsa almış olduğu rüsum- — 1 başka etin okkasına — 10-15 kuruş daha bindirtiyor. — BSebebi: borsada hayvan alını- — yor. Bu hayvanlar daha evvel — satıcıları tarafından doyurulu- yor, besleniyor. Meselâ borsada, 100 kiloluk bir hayvan kesildiği zaman 78 okka üzerinden hesap görür Bye bu böyledir. Et mıiktarı olan 39 okka © Halbüki bu miktar 28-29-30- 81 okka arasında değişir. Bu et —karşısında kasap ta arttırarak halka yüklet- mekten başka birşey yapa- O miyor Bilkccaba bir bakmız: — Borsa, hayvan sağ ikenyüzde dört ahyor. ( Kesildikten — sonra dı% ör; ediyor: yüzde 8; bir de mübayaacılar —©— 1000 n metice; borsa: bin ” 14 lira alıyor. > Bu, borsa meselesidir. ki — burada biter. Gelelim mezbahanın etten aldığına : oÜ alıyor ; Koyundan Nakliye (ayrıca) Bir koyun kırk sekiz saat buz- Bunede kakan Yekün Bir zığırdan dükküna gelene ka- dar on beş İira alınmaktarır. — , Şu hesaba göre bumasraflar — bertaraf edilirse et 30-35 ku- " ruşa satılabilecek. Kasaplar İktisat Vekâletine Borsanın kaldırılması için bir - çok telgraflar çektikleri halde bir türlü cevap alamamışlardır; İstanbul barosu reisini de vekil - tutmuşlar ve 1000 lira vekâlet Hereti verdikleri halde bir jce elde edememişlerdir. israfa Bir Zam Daha — Kasaplar cemiyeti varidatı- C m, kasapların koyun başına “Överdikleri yirmi para ile temin “etmektedir. Bıı cemiyet heye- i idaresi anlıyan — ve endisini sevdirmiş olan -hz Ömer beyi kendilerine ip intihap etmişlerdir. Ce- yetin işleri bu kâtip vası- sile yürütülüyordu. Bundan 5-20)gün evvel Neşet Bey ismin- debir mütekait doktor miralayı 770) Hra maaşla kasaplara mubasip olarak tayin edilmiş- tir. Kasaplar: “Biz Neşet Beye70 lira değil 20 para bile vermek istemeyiz, ' günkü paramız yoktur, kasap- 'lımı borsa, mezbaha dertleri- bir de,ayda 70 lira maaşlı kayrılmışı doyurmak der- dı yüklendi ,, dıyorlar Öt Yorulmaksızın -— Para Kazanmak İstemez misiniz? B veya işinize giderken, tokak- ım. birisile görüşürken her Bangi bir vaka karşımında kalabi- Şi Hayadis nedir biliyorsasız o vakayı Kf çrhd.mbuıııı.ş. Bir yangın, bir »...dıını Ras- nulııııe gözük m.ıı:ıı TT geee derhal telefenumzu açınız ve havadisi gerelemize haber veriniz, İsim ve ad- restnizi de bırakınız. Verdiğiniz hava- K dizla ehemmiyetine göre — gazetemiz ç müküfatını azife bilir. Tr vermeyi vazife Si İMEDENİ CESARET | paşalı İ. Halil Beyin cevabı: lirada BELEDİYEYE KİMLERİ AZA gel , YAPMAK İSTERSİNİZ? Aa'Beklenemez Amennacı Aza EE—_:HS Cumhurıyet İstemem ... SAHİBİ BULUNMALI Bu şehir sizindir. Fakat si- ze ait olan bu şehrin işlerile yakından meşgul olamadınız. Çünkü bu imkânı bulmuş de- ğilsiniz. Son siyasi — tesamuh, vilâyetle belediyenin birleşme- si ve nihayet intihapta bir de- receye doğru atılan adım, bize, kendi işimizle yakından meş- gul iyi Hisseltiriyor . olmamız lüzumunu daha Şehir bizim yapmamız demek, işini şehir meclisine göndereceğimiz ve- killeri bizzat ve iyi demektir , Halkın bu husustaki meylini | seçmemiz öğrenmek — için — sorduğumuz suallere bir hayli cevap geldi. | Bügünden itibaren halkın be- lediye için kimleri seçmek istediğine dair gönder cevapları dercediyoruz : Ankarada Küçük Mustafa- iği bu Belediye intihabatına iştirak eden Serbest Cümhuriyet fır- kası kimi namzet gösterirse onlara rey veririm, Yeter ki bu zevat cesareti medeniyeye ve her amenna demesinler, Bunlardan malik — olsun söze ilk Olarak kürsüye çıkar çık- maz şunu, şü sözleri beklerim: & M İ imleri İntihap Etmek İstersiniz? Yakında şehir meclisine aza | intihabı yapılacak. Bu şehir sizin- | dir. — Mecliste bulunacak — aza- | ları — siz — intihap niz. — Gazetemiz — intihap — edi- ler - hakkında - ef- | â tenvirliçin şim- diden karilerin reylerini almıya teşebbüs. etmiştir. Kadın ve'er- | İçök, Hatibahtm batediğisiz. Kürpse- | lerin isimlerini aşağıki cetrele doldurup, idarehanemize gönder- metizi rica ederiz. Gelen reyler intihaptan bir iki gün evvel tasnif edilecek ve en çok rey” âlöm namzetler ilân edilecktir. — (3) | edecek: isim 'yazmak kâfidir. Kanun rey verme şartlarını şeyle tespit ediyor! Türk olmak; intihaptan altı | ay evvel intihap yapılan belde- de oturduğunu ispat etmek; 18 ni bitirmek; ağır hapse mah- küm olmamak; hidematı amme den memnu olmamak; haysiyeti mubil suçlardan hapse girmemek göket, Jandarma, — zabit, polis, askeri memur olmamak. ksim & İsim İsim Fırkasına Tavsiye ŞU İSİMLER ÜZERİN- DE DE DURUNUZ “Efendiler, vatan ve millete büyük bir hizmet etmek ister misiniz? ,, Alacağı cevap şu olacaktır. “Hay hây — Şu halde cümleniz istifa * Hamza Söhrap B.in cevabı : Belediye için bendeniz aşa- ğıdaki ismi tercih ederim > Haydar Bey Benim kanaatime göre iyi bir idare adamı olan * İstanbul meb'usu Haydar B. belediyeye de lâyıktır. * Mütekait Keşafi Beyin ce- vabı: Belediye intihabına girmiye karar veren S.C. fırkası için, kendilerinden — şehrin hizmet beklediği isimler üzerinde de durulmasını beklerim : Ömer Lütfü Bey (mahke- mei temyiz sabık reisi), Ziya Molla Bey (Avukat), Cemil paşa (doktor), Cemal Bey (lo- kantacı), Mustafa Hayri Bey (avukat), Hüseyin Bey (Kara- köyde börekçi). şahsiyet olarak şu OCUKLARIN SÜTUNU Mükâfatlı İşte size (16) gözlü bir lâv | dundaki hararet hariçteki harare-| cesi ha. Bu lâvhada on beş rakam var. Bu rakamların yerlerini © suretle değiştiriniz. ki taraftan — cemedilirse dajma ayni yekünu göstersin. Bilmeceyi doğru halledenler cevaplarını (10) eylüle kadar idarehanemirzde, çocuk sütunu muharririne göndermelidirler. Doğru halledenlerden elli kişiye muhtelif mükâfatlar ve- rilecek ve birindi ve ikinciliği | kazananların resimleri neşre- dilecektir. ne l—Sıııo. seni çok se- slrnmmm Bilmece | edilsin | lüskkü Faydalı Malümat Hararetimizi Nasıl Muhafaza Ederiz? Vücudunuzun en ziyade şa- şilacak hassası hararetini mu- hafaza etmesidir. İster sıcak | memleketlerde yaşayınız, İster soğuk. Her yerde hararetiniz aynidir.Sıhhatli bir adamın vücü tin değişmesile değişmez.Tabiat | hararetimizi biz farkına varmak- sızın kontrol etmek için başka vasıtalara maliktir. Bilirsiniz ki yediğimiz yemekler hazımdan sonra birçok değişiklikler ge- çirir ve nihayet kana karışa- cak bir hal alır. Gıdamız kana karıştıktan sonra kan - damar- ları vasıtasile höcrelere kâdar gider. Höcrelerde, ki vücudu- muzu bunlar - teşkil eder, bu gıda karbon haline geçer. Bir taraftan da —havadan müvellidülhumuza alırız. Bu iki Gel / şuraya sana bıı önücük vereyim | madde cigerlerde — birleşirler. Bunların — birleşmesinden yangın hasıl olur ve işte vü- cudumuzdaki hararet bu sa- yede temin edilir. Höcrelerde husule gelen bu ameliye neti- hamızıkarbon |mımıza karışır ve ciğerlere gıter Voradan da nefesimizle — dışarı gider. sarfederiz. O vakit nabzımız da 70 defa atar, hara- 5-37 arasında değişir. Fakat çalışırken fazla gaz sar- federiz. Ö - vakit nabzımızın atışı artar ve teneffüsümüz sıklaşır.Bu takdirde hararetimiz de artar.Fakat tabiati derhal im-| I dada yetişir ve vücudumuzun her tarafından ter halinde çı- kan su sayesinde hararetimiz tabii halini muhafaza eder. bir | basıl | olur. Hamızıkarbon tekrar ka- | tirahat balinde az gaz | Ne Eksik Var? Bu resmi bizim ressamımız yaptı, fakat içinde birçok yan- hış noktalar bıraktı. Bu nokta- ları bulabilir misiniz? Bulduğu- nuz noksanları (10) eylül tari- hine kadar idarehanemize gön- deriniz. Bilmeceyi halleden yir- mi beş kişiye muhtelif mükâ- fatlar verilecek ve birinci kazanan çocuğun redilecektir. resmi neş- Bir Mevkuf İdareye Haka- ret Mi Etmiş? İstanbul üçüncü ceza mah- kemesinde tevkifane idaresini tahkirle maznun boksör Kâmil Ef. isminde bir — mevkufuun muhakemesine başlanmıştır. Boksör Kâmil Ef, bir me- seleden mevkufmuş. Gardiyan- lar, içerde —üzerini aramışlar, pantolonun paça kıvrıntısında koparılmış kibrit başları bul- muşlar. Kâmil Ef, buna kızmışı —-*“ Burada kanunsuzluk var, Kanunsuz muamele yapıyor« lar!,, diye gardiyanlara ve do- layısile — tevkifane — idaresine hakaret etmiş. İddia bu, Maznun Kâmil Ef., kemede: mah- —*“ Vak'a böyle olunca gar- diyanlar sopa ile üzerime yürü- düler. Ben kanunsuz muamele yapmayınız! dedim. Küfür etti- ler. Bunun da kanunda yeri yoktur. —Ağzmızı - bozmayın! dedim.., Diye etmiştir. Tutulan zaptı imzalıyanlar mahkemede şahit sıfatile din- lenecektir. Muhakeme bunun için kalmıştır. İki Katil... Bergama, 29 ( Hususi ) — Burada iki kişiyi öldürüp ka- çan Piç Ahmedin arkadaşları Yusuf ve Ali isminde iki cani Bahkesirde yakalanmış, buraya yeun]vıışlcr ü kendisini — müdafaa Belediye Kanunu İntıhap Şubeleri Nasıl Çalışır? Madde 33 — Belediye intiha- binin teshili için beldenin veya belediye şubelerinin nüfusu beş yüzden aşağı olmamak Üüzere intihap şubelerine tefriki eaizdir. Bu takdirde mahallelerden seçi- len zevat arasından intihap edi- leceklerin miktarı ve her intihap şubesine kaç zat tefrik edileceği belediye meclisi kararı ve ma- halli en büyük mülkiye memu- runun tasdiki ile tesbit olunur, Şube taksimatına dair olan ka- rarlarda şubelerin hangi mahalle ve sokaklarda müteşekkil oldu- tasrih olunmak muktazidir. tıhap şubeleri hakkında ma- halli en büyük mülkiye memu- runun tasdikine iktiran eden be- lediye meelisi kararı intihabattan az altı ay evvel mahalli ga- ze! lcı': ve diğer vasıtalarla ilân edilir. İntihap şubeleri intihap encümenlerine ayrılan zevatın miktarı en az beştir. Belediye dairesinin bulunduğu şubeye be- lediye reisi, diğer şubelere bele- diye meclisi azasından birer zat reis olurlar. Reislik yapacak aza bnlunmadığı takdirde her şube azası kendi aralarından - birini reis inlihap ederler. Belediye meelisi — azasından kimlerin bangi şubelere riyaset edecekleri belediye meclisi tara- fından kur'a ile tayin olunur. İntihap encümeni azalığı için ismine kur'a çıkanlardan istifa eden veya istifasız encümene gelmiyen ve yazılan davetname- ye icabet etmiyen bulunursa onun yerine kur'a sırasile diğer- leri davet olunur. İntihap encü- menine belediye reisi veya vekili veya belediye şube müdürleri riyaset eder. Azanın sülüsan! içtima ve içtimaa iştirak eden- lerin nısfından bir ziyadesinin in /aam etmedikçe encü” men kararları muteber olmaz- İntihap encümeninde, sahifeleri numaralı ve idare heyetindet tasdikli bir zabıt defteri bulunur ve muamelât, mukarrcrat zabit- ları bu deftere yazılır ve reis V azalar uııhndııı imza dıııl'