11 Eylül 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

11 Eylül 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Bu Nedir? V BİR KÖYLÜ YOK YERE KOLUNDAN OLDU | Ödemiş muhabirimiz yazıyor: Bugün' yazıhaneme bir köy gedi. Sol ko'unu omzundan itibaren büyük ve beyaz bir peştemal ile sarmış; genç ve gürbüz. bir — delikanlı — idi. | Bana bir arzubal yazdırmak istediğini söyledi ve anlattı: — —Ben 315 tevellütlüyüm. İs- mim Tahirdir. Askerliğimi bi- tirdim. Ağustosun 30 uncu günü Üdemiste şenlik olacak dediler. Merkebe odun - sarıp Ödemişe gittim. - Şenliği ı?: rettim. Köyümüzün hatibi mail efendi daha üç arkada- şımla ikindi vakti köyümüze döndük. Akşam üzeri göyü- müzün kenarına yanaştık ve Gedik denilen mahalde - Kiraz reji müdürü Hüseyin, jandar- ma Mustafa ve bizim köyden Hüseyin oğlu Mehmetle kar- şılaştık . Bize “durun!,, dediler dur- duk. “Merkepleri bir tarafa çekin,, dediler, çektik. Yanı- mıza geldiler Üstümüzü, başı- mıziı merkeplerin — semerlerini eşyalarımızı aradılar. Birşey bulamayınca birbirlerine - göz işareti ettiler, çalı arkasında dayak - yiyeceğimizi anladık. — Hüseyin Efendi yapma biz senin bildiğin adamlardan değiliz. Aradın, birşey bula- madın. Bırak bizi köyümüze gidelim, dedim. Hüseyin Efendi yanındaki | jandarmanın silâhını alıp bana bir el ateş etti. Mesafe yakın olduğundan sol — omzum ko- lumla beraber koptu zannettim, | Ve yere yıkıldım. Hüseyin Ef. işin fenalığını anladı. ama iş işten geçti. Kurşun sol küreğimi, parçaladı. Ben cıgara içmem. Bu re nin belâsı yetmiyormuş gibi bir de Hüseyin Ef. nin kurşu- nile mij öleceğim? Benim ev- lâtlarıma yazık değil mi? Tahir'in — istidası — müddei umumiliğe verildi ve muayene neticesinde yarasının ağır ve | kendisinin fakir olması hase- bile meccanen tedavisi için belediye hastanesine gönde- rildi. | Tamamile hak ve hakikat- ten ibaret olan bu acıklı hale ne diyelim ? Lütfü Su Kavgaları Ankaranın en kalabalık yer- leri çeşme başlarıdır. Her çe- şit kavga testi dövüşleri gece- nin saat üçüne, dördüne kadar devam etmektedir. Bilhassa İsmet Paşa mahal- lesindeki çeşmeye gece saat on birde su gelmekte ve gece sabaha kadar, gürültü patırdı eksik olmamaktadır. Toplanan Kadınlar Ankara — Fuhşun men'i dolayısile — sokaklarda gezen me kadar fahişe varan tuşkaü> makta ve polis dairesine sev- MEMLEKET SAYFASI | dir. Şimdiye kadar kedilmektedir. Bunların adedi iki yüze yakmidır. Aydında... Belediye İntihabatı Ve Halk Fırkası Âydından: Cümhuriyet Halk fırkasının tesbit ettiği namzetler dahilinde, fırka propaganda yapmakta ve belediye intiha- listesi bına faaliyetle hazırlanmakta- Halk fir- kası disiplini altında softa dö- küntülerinin tedvi edilen belediye işleri gene ay- idaresine ni şahısların elinde bir mekel olmaktan — kurtulmıyacaktır . Aydında mevcut teşekküllerin hepsi de bu vaziyet karşısın- da durgun bir hal almışlardır. Memlekete faydası olmıyan, şimdiye kadar zulümle, tehditle iş tekrar görenleri faaliyet | mevkiinde görmek tehlikesine muhakkak - surette böyle ettiği takdirde medeniyet ha- vasından çok uzak - taassup içinde — daha zamân ayni ıstırabı duyacağız. Artık halâskârlarımızı istiyoruz ve onları bekliyoruz. maruz bu- İanuyoruz : ve devam zihniyeti uzun | Ankarada Bir Cinayetin Muhakemesi Ankara, 7 (Gecikmiştir) — Karısı Saime ile Hâkimiyeti Milliye gazetesi müdürü mes'u- lü Hikmet Şevki Beyi bir ev de sabaha karşı bulup öldüren şoför Cemal Efendinin muha- kemesine — bugün devam edildi. Bazı şahitlerin — din- lenmesine karar verilerek mu- bakeme talik edildi. VI ? — Çobanbeyli'de (500) bin defter sigara kâğıdı, 350 kilo ipekli eşya, 9 bergir kaçak eşya ele geçiren rüsumat E/em’ı' ve arkadaşları. 2 — Kayseri hattı saba: Kırıkkale. mıntyka memuru Cemil üstünde modern bir ka- 3, 4 — Bolu orta mektep izcileri. 5$ — Çobanbeyli gümrük —muıtnaka — memuru Cemil, muhafaza memuru Vehbi ve Bedri Efen- diler. Kaçakçı sademede ile beraber, Kaçakçılık Çok Müfhiş Bir Şekil Aldıi « Şekil Aldı | Urfa'dan yaziliyor : Suriye hududundan ye'ye milyonlarca liralı çak eşya girmektedir, sebebiyet veren oradaki hafız - teşkilâtının -bezuklüğür dur. Gazi Ayintap ve Urfa vilâyetleri ile Sivas ve hava- lisini bir tetkik ediniz. Bura- lara şimdiye kadar kaç liralık Gaz, şeker gibi eşya buralara miu- transit girmiştir. nereden geliyor? Bunların hepsi Suri- yeden kaçak olarak getiriliyor. Bu kaçak eşyayı tutmak için hudut boylarında geceli gündüzlü müsademe eden me- murların maaşlarından müdü- riyeti umumiye sülüs hisse alır. Şidiye kadar alınan para- nn yekünu yüz binlerce lirayı bulur, bu paralar ne oluyor? İki senedir hudut boyunda: yım. Şimdiye kadar muhafaza müdürü Osman Beyle ser mın- taka memuru Hikmet Beyi an- cak iki defa gördüm. Halbuki mütemadiyen harcirah alıyor ve seyahat eder gibi görü- nüyorlar. Gezsinler, para al- sınlar, fakat memurların ve milletin hakkını yedirmesinler. Millete iş görsünler. Cenup - vilâyetlerinde tesis edilen muhafaza müdüriyeti şimdiye kadar birçok kaçakçılığa yüz vermekten başka bir şey yapmamıştır. Cemil Ankara Hali Ve Bir Şikâyet Ankara, 8 — Geçenlerde Ankara hâli açılmıştı. Bakkak ların senede bin sekiz yüz lira dükkân kirasını sebze ve saire- Rize'de || Fırka Dedikodusu Yerine Fırap Rize'de yeni fırka dediko- | gduları yerine daha mühim' bir şey var: Memur, esnaf, şu ve bu bütün halk fırap oynamakta. Kahveler - hergün — destelerle kâğıt eskitmektedir. Koleradan daha müthiş bir salgın. Mek- tep çocukları bile on birlik cıgara kutularının -kapaklarile ayni oyunu taklit etmekteler, sonra ezeli münakaşalar.. Fı- rap münakaşaları: — Ben fırap deseydim iki beş yapardım. — Ya ben deseydim dört beş yapıyordum ya. — Hadi evlâdım, geçti o... — Ne olur kahveci bize bir de fırap müfettişi koysa... Fırap hakikaten — müthiş! Bir çok yirmi beş kuruş eri- tiyor. Ayni zamanda bir iki lirasına oynandığı da vaki. İkin- ci oyunda tavla. Bereket ver- sin fırap geleli bir az seyrek- leşti. Biz de pul takırdıların- dan kurtulduk. Kurtulduk ama tutulduk. Bakalım ondan ne zaman kur- tulacağız. Yeni Vali Valimiz değişti. Henüz yeni tayin edilen gelmedi. Ümitler hep onda. Belki bunlara çare bulur diye. Ne yaparsin değir- mencinin derdi su ise, bizim de bu... firap. gürültülerine Rize: M. S. ye yükletmeleri müşterileri azaltmıştır. Hariçte on kuruşa Arslan öldürüldükten alınan üzüm bu halde otuz kuruşa satılıyor. Esnaf para- sızlıktan şikâyet etmektedirler. pehlivan, Antepte mü- sonra — kaçak eşya Çarşamba İktisaden Yükseliyor Çarşamba,(Hususi) — Çarşam- ba, memleketimizin zirai sahada ileri gitmiş kazalarından biri- dir. —Karadenizin en mühim | ticaret merkezi olan Samsuna otuz kilometre kadar yakın bir yerde bulunması bu kaza için iyi bir faaliyet vesilesi olmak- tadır. Yeşilirmak, kaza merkezi olan Çarşambanın ortasından ge- çer. Buna rağmen içilecek iyi bir sudan mahrum olan kasa- ba halkı belediyenin himme- tile son zanamlarda bu dert- tende kurtuldu. “Emirhan,, de- nilen ve kasabaya — getirilen iyi bir su, halkın iyi su — ihti- yacını giderdi. Kasabanın civarındaki Kör armağın teşkil ettiği bataklık dolayısile sıtmadan — kurtula- mıyan halk, yapılan bir kanal- la sıtmanın tahribatından ken- dini kurtardı. Çarşambanın bir şimendi- fer hattile Samsuna — bağlı bulunması bu —kaza vaziyeti iktısadiyesi — üstünde mühim ve müsbet roller oynamakta- dır. Kasabanın imarına da ça- lışılmakta olduğundan yakında bunu da göreceğimizi ümit et- mekteyiz. Altiniğner İbrahim — Naci Bergamada Bergama,9 — Son ayların veka- | yi ve gazetelerin neşriyatı umumi efkâra şiddetli heyecanlar verdi, Neşriyat alâka ile takip edil- mekte ve dolayısı ile Serbest Cümhuriyet fırkası tarâftarları çoğalmaktadır. Belediye intihabı yaklaşmış olduğundan fırkanın Bergama- da da fakzliyete geçmesi sabır- sızlıkla beklenmektedir. Turan HAFTADA BİR DEFA 'Son Posta (:. | Köylüler... GEYHANDA ÇOK SIKINTI ÇEKİYOR? Ceyhandan yazılıyor: Ceyhan Anadolunun cenu- bunda ve — Süriye — hu- duduna on beş saatlik bir me- safededir. Evvelce çok zengim | olan bu memleket dört beş sendenberi bir takım haşarat tarafından mahvolan nebatat yüzünden en fakir bir şehir haline gelmiştir. Halk zengin ecnebilerin sözlerine kanarak | onlardan bir takım para istikraz | ettiler ve bu suretle işlerini bir dereceye kadar yoluna koydular. — Fakat memleketin mahsulünün — mahvolması — ile bundan istifade eden ecnebi- ler paralarını İcra kanununun ber maddesinden istifade ede rek zavallı halktan almak is- tediler. Çiftçinin — öküzlerini hatta yiyeceklerini sattırmak suretile matluplarını tahsil et- mektedirler. Halkın, evelce yük* sek fiatlarla almış oldukları maF bu kitlk zamanında dört be$ misli aşağı fiatla sattırmak” tadırlar. Çiftçiyi bu vaziyetten kur" tarmak için alâkadarların |bu -| işle meşgul olmaları lâzımdır: İntihabat Şehir İçin Nasıl Aza Seçilebilir? Tatihabatta halkın reylerini iyi kal | Tanması için belediye kanununun kısma aht fasıllarını dercediyoruz dik” katle okuyunuz : İMECLİS NASIL FESHEDİLİR Madde 53—1—Kanünen muây” yen olan içtimaatı adiye vt fevkalâde haricinde toplanırsa, yerden gayri bir mevkide akdi |f içtima ederse, 3—Kanunen uhdesine mürettef vazaifi miadı kanunisi zarfındt ifadan mtina eder ve keyfiye? imtina, meclise mevdu işleri sek” teye ve teahhura uğratırsa, 4 — Siy: müzakt” ratla iştigel veya temenniyâ'' siyasiye izhar ederse, $ — Belediye azalıkları birff süretle İnhilâl ederek yedek #” bulunmamak — dolayısile — azafi mevcude miktarı adedi müretteb” yarısından daba az kalırsa, 6 — Bir, iki ve dördüncü #Y| maralarda yazılı ahvalin vukt takdirinde Dahiliye vekâletif'i lcra Vekilleri heyetiti” ünncü fıkradaki ahvai” hudusunda Dahiliye vekâletir iş'an ve Şurayı Devletin kar' üzerine meclis feshedilir. Beş. numarah hükmün hut'i sunda mülhakat belediyeleri iyata dair valinin ve vilâyet merkezind belediyeler için de Dahiliye v letinin emri ile yeniden intib| Valiler bu fıkraya * salâhiyetlerini — istimal — etti takdirde Dahiliye vekâletine / lümat verirler. Bu takdirde gb yet iki ay zarfında — int” | edilccek olan yeni meclit meclisten bakiye kalan mü' ikmal eder, yapılır. gae