15 Eylül 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

15 Eylül 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Fransızlar Salı Sabahı Geliyorlar Nerede Karşılıyacağız? Dün stadyomda Galatasa- raylıların, İstanbulspor takımile bir talim maçı vardı. Macar ve Viyanalılara hazırlanan ta- kımı görmiye gittik. Hava rüzgârlı idi. Saha içinde oy- nıyan çocukların hanğgi kulübe mensup. olduklarını ön dakika sonra seçebilmek bir mesele oldu. Ne kadar acıdır! Stadyomu idare edenler, hissedarlar hep- si spordan ” yetişmiş insanlar olduğu halde bu - hakikati gö- remez bir hâle gelmişlerdir. İşte biz Fransizları böyle bir sahada koşturacağız. Her köşesinde bakımsızlığın — küf- leri toplanmış olan, kapıları yangından kaçırılmış dolapla- rınki gibi, rüzgârda iniltiler çıkararak sallanan ve insanın asabını berbat eden bu yerde ecnebileri ağırlıyacağız. O yer ki duş mahalleri ağır rutubet kokusile işaretsiz. bu- lunur. İşte Fransızları biz bu- rada kabul edeceğiz. EŞS Halk Fırkası Müskiratçıların Kâtibi Umumisini Tayin Ediyor İstanbulda bulunan müskirat amillerinin bir cemiyeti vardır. Bu cemiyet geçenlerde bir iç- tima yaparak varidatının azlı- ğı hasebile cemiyetin feshini düşünmüş ve bu hususta Halk fırkasına bildirmiye karar ver- mişti. Varidatsızlık yüzünden eski kâtibi umumileri Hilmi Beyin de maaşlarını vereme- mişlerdi. İki gün evvel Halk fırkası — tarafından Süleyman Şevket Bey isminde biri (100) lira maaşla müskiratçı- lar cemiyeti kâtibi umumiliği- ne tayin edilerek gönderilmiş- tir. Kendisine (50) liralık bir muhasip ve (40) liralık bir kâtip te terfik edilmiştir. Sü- leyman Şevket Bey cemiyetin Çituri hanındaki — dairesinde işe başlamış ve amilleri bir içtimaa davet etmiştir. Müskirat amilleri İstanbulda bulunan 22 amilin ayda vere- ceği ikişer liralık bir taahhüt- le bu geniş bütçeli kâtibi umumiliği tatmin edemiyecek- lerini söylemektedirler, Yorulmaksızın Para Kazanmak İstemez misiniz? Evinize veya işinize giderken, sokak- l gezerken veya - birisile görüşürken her hangi bir vaka karşısında kalabi- Hörslnliz... Havadis nedir biliyorsanız © — vakayı derbal görebilirsiniz. Bir yangın, bir katll, bir kaza birer havadistir. Ras- el iniz vekalardan ertesi gae ı'.::ı!ıııı görmek istediğiz M'ıl“”:lu:cı Gerhal telefonumzu açımız ve havadisi güzelemize haber veriniz, isim ve ad- resinizi de Burakınız. Verdiğiniz hava- disin ehemmiyetine göre — gazelemiz mlükAlatını vermeyi vazile bilir. Telefon numaramız İstanbul * 203 , İÇTİMAİ FACİALARIN BU DA — BAŞKA TÜRLÜSÜ Kaçakçı Yerine Yakalanan Adam Bergama — Bir hafta ev- veldi. Çok hassas ve hayırhah bir zat olan fırka mutemedi Nafiz Bey tarafından teessürü ifade eden bir tezkere ile derdi dinlenmek, dermanı bu- lunmak üzere Kozak nahiyesi- nin Hacıhamzalar köyünden Mehmet oğlu Halil isminde bir zavallı gönderilmişti. Derdini şöyle anlattı: — “ Ben rençperim, medarı maişetim bir çift öküzle bir arabaya ve bir iki dönüm tar- laya: munhasırdır. Bu öküzlerle çift sürer, ziraat yapar, aylak zamanlarımda da yük taşır, ke- reste taşır, para kazanır, na- fakamızı çıkarırım. Dün gene arabamla kereste tacirlerinden Hafız Abdullah Beyin mağazasına kerceste naklettim. Köye avdet eder- ken yolda Teke köprüsü civa- rında kendi köyümüzden kom- şularımızdan Yusaf oğlu Mus- tafaya — rastgeldim. Sırtında heybesi vardı. Yorgun görü- nüyordu. Onu ta köye kadar beş altı saatlik yolu yayan yürümekten kurtarmış olmak için arabama binmesine müsa- ade ettim. Bir müddet sonra yolun bir dünemeç noktasında jandarmaların yolu kestiklerini gelip geçenlerin üstlerini, baş, rını aramakta olduklarını gör- dük. Mustafa omzunda heybe- sile derhal arabadan atladı kaçmıya başladı. SON“POSTA Çifçimiz Bu i lden şüphelenen jan- darinalar arkasından koştular, | yakaladılar ve heybesinden birkaç kutu cıgara kâğıdı ç- kardılar ve bir zabıt varaka- sile inhisar idaresine teslim et- tiler, İnhisar memurları Mustafa- | dan alınması lâzimgelen ceza- yı nakdiyi ondan alamıyacake larını anlayınca vur abalıya di- yerek bana yüklendiler, araba ve öküzlerimi satılığa çıkardı- lar. Araba ve öküzler benim elim ve kolumdur. Onlar giderse ben ne yaparım çocuklarımın nafa- kasını nasıl çıkarırım. Tarla sürülmek ister, onarılmak — is- | ter, hayıtlar genler sökülmek ister araba ve öküzler bir köylünün bütün bir sene kuk: Pandığı bir alettir. Onlarsız köylü çolak kalır. Hem h İş Başırda koyun kendi bacağında.:' ası- hlr. Başkasının suçunu bana yöklemek, — ceremesini bana çektirmek — günah değil mi ?. Hangi kitapta, hangi kanunda bunun yeri vardır 7?.. Bana, ço- cuklarıma yazık değil mi ?.,, Hadisenin ciddiyeti haksız- lığın ağırlığı isticali icap edi- yordu. Hemen bi a ile inhisar idaresine müracaat et- tim. Medarı — tatbik — ittihaz olunan — maddenin ne süretle tatbik edilmesi lâzımgeldiğini anlatmıya çalıştım. Bir şahsa mücrim demiye, mallarını müsadereye tabi tut- mıya ancak mahkemeler sa- lâhiyettardır. Satmakta istical etmeyin, bu hareketiniz kanu- nun gösterdiği lüzum haricinde köylünün zararını mucip ola- caktır. Mevsim hasebile kim- senin elinde para yoktur; elin- de para olanlar da haksızlığa | Onun Cezasını Nasıl Ödiyebilir vasıta olmamak için müzayede- ye iştirakten içtinap ediyorlar; mubakeme neticesinde iadeye mahküm olacaksınız. Fakat bu şerait dahilinde elde edeceği- niz paranın köylünün zararla- rnni tazmin etmesine imkân yoktur. —Mahkemeye caatta istical edin. Araba ve öküzlerin muhafa- zasını mucibi külfet görüyor- sanız haksız çıktığımız takdir- de idarenizin bilâmum zarar- larını dazmin karşılığı olmak üzere size teminat ve kefaleti maliye gösterelim. Diye uzun uzun dil döktüm, emek çektim, Bütün bu sözlere mütalealara mukabil evvel ve ahir verilen cevap şunlardan ibarettir : Kanunda — muhafazası mucibi külfet ise satılabilir diyor. Teminat veya kefalet ııııııbllinde iade olunabileceğine dair sarahat yoktür. — Ayni maddedevasıtai nak- Hye sahibi fiilde zimethal değilse de aynen iade olunur, diyor; onu da nmazara alsanız olmaz mı ? —- Alâkadar olmadığını biz mne bilelim? Onu mahkeme tayin etsin. — Mademki methaldar ol- madığını tayine salâhiyetiniz yok, zimethal olduğuna nasıl hükmediyorsunuz ?. Bütün bu sözlerin devami müddetince kapı önünde hay- kıran münadinin sesi “Efendi abesle iştiğal ediyorsun !,, diyor gibi idi. Hayati müra- | OCUKLARIN SÜTUN Kuş Resmi C SKÇ Bu hayvanın ve bu kuşun resmini yapmak — istiyorsanız yukarıdan aşağı doğru sıra ile yapılan resimleri kopye ediniz. Bu suretle resim yapmasını 1 — Zayallı kaybettiği vyku girmiyor. çocuk, köpeğini gündenberi —güzüne | bak.. Serseme döndü. İ Bilmecemiz C aağ OO Doğru Halledenlerin İsimlerini Yazıyoruz Hediyelerinizi Alınız | 30 Ağustos tarihli nusha- I mızda çıkan bilmeceyi halle- derek cevap — gönderenlerin l miktarı yüzden fazladır. Fakat | birçokları eşeği iyice bulma- mışlardır. Doğru halledenlerin isimleri — aşağıya yazılmıştır. Adresleri vazıh olanlara hedi- yeleri gönderilmiştir. Diğerle- rinin ( mize uğrıyarak hediyelerini — almalarını — rica ederiz. 1 — İstanbul posta kutusa 73 MA 2 — Konyada rontken mütehasamı 4 — İzmirde Selütin sokağında 73 numaralı hanede Mehmet Emin B. AZİLİIN —— 2— İşte geliyor. Şu haline 3 — Âdzla, sen çok Üzülüyorsun bak sans bir akıl öğreteyim ? $ — Ankara silah fabrikası “ dür- bin telemetre şubesinde M. Reşat. 6 — Kurtuluş — mahallesi — Drama sokak numara 71 da Ali Makadder. 7 — Büyük erkâmı barbiyede tay- yare yürbaşım İ. Hakkı. $ — Ankara Anafartalar caddesi Halk tıraş salınu sahibi Mehmet Efendi mahdumu Tefik, $—Vefa orta mektep M2 Bedrettin. 1ö—Erenköy numara 6 da Galip. İl—Vefa orta mektep 707 Galip B. Yö-Tophane Bostan içi çeşme çık- mazı numara 8 Necati, 13 — Ali Bey mahallesi taşlık cad- desi numara 1. Kavı bürç üstünde mumara 7 Muammer, 17 — Büyük Millet meclisi muhasebe mümeyyizi M. Rauf B. 18 — Kadıköy Sevim Fatih, KÖPEĞ |Kumbaralı Çocuk Yaz tâtili bitti. Evinize ve mektebe döneceğiniz şu sıra- da babanızdan — size de bir kumbara almasını - isteyiniz. 20 — Kadıköy Ahmst Pai ” M. Süh, İ vi ceğimi bilirim. 4 — Ne söyliye- Anadoluda Olan Şu Vak'aları Bildiriyorlar : Dahili; Valiler— Dahilye v kaymakam ve saire gibi mem” leketin büyük mülki memur- larının Hilâliahmer, Himayeiet- fal, Türkocağı gibi cemiyetlere; aza veya reis olarak girmeleri- ni menetmiştir. Metozadelerin İflâsı Adanada Metozadeler ko- lektif — şirketinin mahkemece iflâsına karar verilmiştir. Belediye İntihabatı Belediye intihabatı etrafıne da taşrada bu defa hususi bir alâka gösterilmektedir. Yeni Adana gazetesi her nüshasın- da halkı ikaza çalışmakta ve Halk fırkası tarafından yapılan müdahaleleri yazmaktadır. Halk fırkası erkânı Adana- da muhtarları tazyik etmektedir: Mersinde de Akın gazetesi ayni suretle halkı müteyakkız bulunmıya davet ederek di- yor ki: “Belediye aza namzetliğine Halk fırkası tarafından umumi nefreti kazanmış bazı kimseler gösterilecekmiş. Şayet doğru ise bu adamlar memleketin menfaatinden — ziyade — kendi menfaatlerini düşünürler, dik- kat ediniz.,, Gazetelerini Nasıl Satıyorlar?, risi Kayseriye de uğradı. Bu zat hükümet gazetesi olmıyan bütün diğer gazetelerin aley- hinde — propaganda yapıyor. Buna birşey diyemeyiz. Fakat sonra valiyi, fırka mutemedini görüyor. Bu gazetenin satışın! temin için Vali beyi kandırıyor. Vali bey Muhasebci hususiye vez” nesin den dört yüz İira veriyor V€ vilâyet namına gazeteye abon€ olunuyor. Halbuki şehir mekteplerinit ekserisi alâtı dersiyeden malr “Tum, balâları girilmiyecek kar dar harap bir haldedir. Mu> hasebi hususiyenin halka olaf borçları bir senedir ödenmi" yor. Diğer bir gazeteye de abont? kaydine Jandarma kumandanmi ve Vali delâlet ediyor, hattâ bunun için köylüye emirlef | veriliyor. İşte hükümet gazeteleri böyle satılıyor ve böyle sat” tırılıyor. Mezarlıkların Devri Yeni belediye kanımu mu” cibince mezarlıklar belediyt tarafından idare edilecektif Evkaf idaresi birkaç günt kadar mezarlıkları belediyey? devredecektir. Bundan sonr? mezarlıkların bekçi ve korucu” ları belediye tarafından tayif edilecektir. Veba Sıhhat umum müdürlüğündef” Cezair'in muhtelif limanlart!” da tekerrif veba — vak'aları | etmekte olduğu görüldüğüt” : gX) $ — Fakat bugüs aramaktan Biktisa. Kan ter içinde kaldım, Artak I4f dinliyec — allen ok. den mezkür memleketin bütü” limanları müvaredatına — mv4” neyi tıbbiye tedbiri konu' muştur.