20 Eylül 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Eylül 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

M. ZEKERİYA — eee İsme Paşa Sivas nutkunu ka- binesinin icraatı aleybinde ya- Pilan tenkitlere cevap vermek ihtiyacile söyledi ve nutkunun bir yerinde: “Burada şimendifer siyaseti hakkında millete hesap ver- mek isterim.,, dedi. başvekili — ilk vermek ihtiyacını duyuyordu. Şimdiye kadar Millet Mec- lisinde — muhtelif — meseleler haklaında irat ettiği nutaklar hesap vermekten ziyade tah- sisat koparmak gayesine ma- tuftu. * Cumhuriyet Halk fırkası ilk defa olarak teşkilâti - içinde kendisine zarar veren unsurlar bulunduğunu hissetti. Fırkanın Sgünden güne zevale doğru gittiğini, halkın itimat ve muhab- betini kaybetmekte olduğnun ancak şimdi gördü. Ve, hayatına faarrız edilen her teazzuv gibi, derhal — kendini — toplamıya, vücudunda —ıslâhat yapmıya, Muzir — unsurları atımıya karar verdi. Halbuki iki ay evvel Halk fırkasına bu kusurlarını gös- termek, fırkanım icraatıni ten- kit etmek mümkün mü idi? * Millet meclisi fevkalâde ola- tak toplamıyor. Bu toplanışına zahiri sebebi hükümetin kam- biyo işinde seri bazı kararlar ittihazına mecbur - olmasıdır. Fakat bu vesile ile meclisin toplanmasından istifade edile- rek İsmet Paşa mali vaziyet ve hbükümetin icraatı hakkında meclise izahat verecek, Fethi beyin İzmir nutkunda temas ettiği meseleler karşısında dü- Şündüklerini anlatacaktır. Demek ki İsmet paşa, Fethi beyin İzmir- deki tenkitlerinden sonra mil- lete ikinci bir hesap vermek paşa ancak şimdi halkın itimadını kaybetmenin tehlike- Bini hissetmiştir. Bu tehlike onu Millete yeniden besap vermiye x Halk Fırkası senelerin ver- diği itiyatla her tarafta bele- diye ve cemiyet intihaplarına yor. Bu müdahaleleri ga- Zeteler ve Serbest Fırka ten- kit ediyor. Hükümet ve fırka bu haberleri derbal — tekzip ttmek ve hesap vermek mec- h“'iyeîî.ııde kalıyor. Halbuki düne kadar ne fır- kanın bü — müdahalelerinden M mümkündü ; ne de Halk fırkası böyle bir. hesap Yermek mecburiyetini duyardı. * İşte bir aydanberi Türkiye tindeki — tekâmülün Sanlı nümuneleri, Şimdiye kadar matbuatı hür Miyan, tek fırka ile idare tik bir memlekette demokra- bir rejimden bahsetmek oluyordu. .q'kind fırkanin - teşekkülüin- beri demokrasi tecrübeleri mm Bu tecrübede de Üz acemiyiz. Henüz yü- Tümüze gözümüze — bulaştirdı- Bimız viz birçok işler vardır. He- 1— Çocuk mukallittir. Dalma taklit ede- cek bir şey arar. Oyunlarında bile o zamanın badizatım taklit eder. Vilâyetlerde Fırka İşleri HALK ÖNLERİNDE MUZIKA İLE SERBEST FIRKAYA MÜRACAAT ETTİ Yaşa Sesleri Yükseldi Antalya, 18 (H. M.) — Ser- bost fırka mabfili açıldı. Fur kaya yazılmak üzere önlerinde muzıkalarla beyecanlı tezahü- ratla iki bin kişi müracaat etti. Antalya'nın her tarafında “yaşasın Fethi B.,, sodaları yük- seldi. Antalya'nın yüzde dok- sanı Serbest fırkaya iltihak etii. Meb'us hoca Rasih Efendi- nin çiddetli sözleri halk tara- fından istihfafla karşılandı. MANİSADA SERBEST FIR- KAYA GİRENLER İzmir 18 (H.M.) — Ser- best Fırkanın Manisada kayı- dettiği azanın adedi beş bini balmuştur. SERBEST FIRKANIN ADANA TEŞKİLÂTI Adana, 18 (H. M. ) — Şeh- rimizin tacirlerinden mürekkep bir gurup uzun bir. telgraf ile Fethi beye müracaat ederek Adanayı ziyarete — gelmesini rica a Fethi B. bu telgrafa verdiği cevapta teşekkür etmiş, fakat meclisin açılma arifesinde bu- lunması dolayısile gelmiye mad- deten imkân bulamıyacağını bildirmiştir. Serbest Fırkanın Adana teş- kilâtını sabık vab Müştak Lütfü B. yapacak ve Fethi B. in telgrafına nazaran dört güne kadar burada bulunacaktır. Selâmi Çeşme Yolu Selâmi çeşme -Bostancı as- falt yolunun Cadde bostanına kadar olan kısmı ikmal edile- rek halkm gelip geçmesine açılmıştır. Bir hafta sonra Bos- tancıya kadar olan son kısini da ikmal edilecektir. alışmış insan gibi, herkesin samimiyetinden şüphe ediyoruz. Fakat zararı yok yavaş yavaş elbette alışırız. Kâfi ki — demokrasiyi anlıyalım ve — hakikaten — demokratik bir cumhuriyet idaresi tesis etmek hususundaki iddiamızda samimi olalım. ler vermek 3 — Bugün ço babasını ve muhitini taklit ederse ne öğre- necek? Oııl::: nümuneler, başka model- cuk yine mukallittir, Fakat BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ Aydın Belediye Reisi Kızdı: Antalya'da Fethi KimOluyor,Dedi. Orta Mahalîeı; Kahvesinde Halkı Dağıtmak İstedi Aydın, 19 (H.M.) — Belediye reisi Emin Beyin kendi am- hallesi olmasına rağmen Orta ve Meşrutiyet mahallelerinde bile fazla rey kazanması şüpheli bir bal almıştır. Emin Bey bu ziyet karşısında günden güne daha fazla sinirlenmektedir. Emin Bey bu -sinirin sevki ile dün akşam Serbest fırka mensuplarının toplu bir halde bulundukları bir sırada Orta kuhveye gelmiş, mübahaseye karışarak: — Fethi de kim oluyur, demiş, buna mukabil bütün kahve balkının — Yaşasın Fethi Bey sesi ve alkışları ile karşılaşmıştır. Emin Bey bu mukabele karşısında cidden asabileşmiş, belediye çavuşunu çağırarak halkı dağıtmiya çalışmıştır. Halk sükünetini muhafaza etmiş, mukabeleye lüzum görmemiştir. ( Telgrafm bu kısmında karışmış bir cümle vardır. | Kitapların Fotoğrafları Alınmıyacak Maarif Vekâletinden İstan? | z S&aıiyum | — Belediye bir stadyum inşası bul kütüphanclerine vaki olan bir| Si bütçesine (40,000) lira tahsi- 'tebliğde kitapların mürekkep- le kopyalarını almak ve fotoğ- taflarını çıkarmak — menedil- miştir. —Ancak arzu ödenler kurşun kalemile istinsah ede- bileceklerdir. İstinsah ve foe- toğraf için Maarif vekâletinden sureti hususiyede izin almak lâzımdır. Bazı kiymeli kitap- | çıkarmak | ların fotoğraflarını için İstanbula gelen müsteş- rikler Maarif vekâletine müra- caat ederek müsaade — iste- Gazetelerden : “Fethi Beyin Gumüşane meb'usu olarak — meclisin Gümüşane meb'usu Cemal Hüsnü B. in isti- fasile münhal kalan meb'- usluk intihabatına başlan- ması için Meclisin emir vermesi lâzımdır. Bunun için de evvelâ Mecliste Cemal Hüsnü Beyin meb'- usluktan istifası okunacak- tır. İstifaname dün B. M sat koymuştu. Diğer taraftan Maliye Vekâleti dahi inşaat maşrafman nısfına iştirak ede- cekti. Belediye uzun — zamandan beri bu vadide tetkikat yap- maktadır. Bugüne kadar müsait hiçbir. yer — bulunamamıştır. Spor — kulüpleri — anlaşarak belediyeye stadyum — izişasına müsnit bir mahal gösterdikleri takdirde belediye tarafından Azami teshilât göstlerilecek ve Gerhal inşaata başlanacakt ır. |luk intihabı için Gümüşa- neye süratle — tebligalta bulunulacak ve ertesi günü intihabın neticesi alına- bilecektir. Şu halde Fethi Beyin sali günü, olmasa bile çarşamba günü Mec- lise iltihakı muhakkak addedilebilir. Müntehibi sa- niler pazartesi toplanabilirse Fethi Beyin salı günü Meclise iştiraki kabil ola- bilecektir. ,, Fethi Beyin bu intihabı biraz da iltimasa benziyor. Ama bize bu nevi iltimas- ların bazan İngilterede de yapıldığını söylüyorlar.. Artık ona İster İnan, İster İnanma! Izmirdeki Arkadaşlar... Bugün TEVKİFHANEDE HASTA OLDUKLARI ANLAŞIL- DIĞI İÇİN Hastaneye Naks ledileceklerdir İzmir, 19 (H. M.) — Müs- tantik mevkuf bulunan gaze- teciler hakkında kararını he- nüz vermedi. Zeynel Besim ve Bedri beyler tevkifhanede has- talandılar, hastaneye kaldırıla- caklardır. Muameleleri ikmal edilmiştir. Muhakeme iki üç güne kadar başlıyacaktır. ç Lâf İle Teessür.. İzmir, 18 — Adliye vekili Tireyi ziyareti aze- tecilerin mevkufiyetinden mü- teessir olduğunu söylemiştir. AOLİYE YEKİLİ Son nutkunda Teşkilâtı Esasiyeye Muhalif Bir Kanaat Mi İzhar Etti? İzmir, 19 (H. M.) — İzmir gazeteleri Adliye vekili Mah- mut Esat Beyin Ödemişte söylediği son nutukta : — “Öz Türk — olmu mevkii yalvız hizmetçilik, yalnız kölelik,, olduğu hakkındaki fıkrayı tahlil etmektedirler. Gazetelere göre bu fıkra Teşkilâtı esasiyeyi baltalamakta Türk adliyesini harice fi vkie düşürmektedir. ânuıeh:'!ı: Mahmut Esat Beyin istifasını istemektedirler. Ankarada Rivayetler Devam Ediyor. Ankara, 19 (H. M.) — Ad- Bye vekili Mahmut Esat B. in gişti ği bakkında deve- ran eden rivayetler devam etmektedir. Halk Fırkası İzmir Teşkilâtı Hakkında Tahkikat Yapılıyor İzmir, 18 — Halk Fırkasının mukabil nümayiş yapmak iste- diği zaman eczacı Ferit Beyin kardeşi Sait Beye bu bususta sarfedilmek üzere (3) bin lira verdiği şayidir. Sait Bey ile tayyare cemiyeti reisi Şevki B. th:ındı tahkikat yapılmak- o kadar nazlı ve o kadar şuh- tur. Daima gülümser, duima * vadeder, ve bir türlü, küfir, ' ele geçmez, n Mithat paşadan Fethi Beye * kadar, bu nazenine dil dök- - miyen, önünde diz çökmiyen, ona aşkım ilân etmiyen kal- madı. Evvelâ zavallı Namık Kemal. Yüreğinde yanan kara sevdayı söndürmek için, göğ- sünü bağrını fırtınalara açmış, saçları kabarmış, bir elile ka- leme, öbür elile de kadehe sarılmış, “Didarı bürriyet , & habire manzvm aşk mektup- lan yazıyordu. Canâu ona gü- lümsemiş, vadetmiş, fakat va- dini MMAhnü Rıza B., ona bir salon adamı gibi kur yaptı. Parisin fujer kokulu, ıilık salonlarında, kışlık yaprak- lar arasında, ütülü reyye pan- tolonunun sağ dizini itina ile yere koyarak iki elini de kal- binin üstüne bastırdı, başmı hafifçe sola iğerek ve gözle- rini süzerek : — Seni seviyorum, dedi Canan gülümsedi ve vadettiş fakat vadini tutmadı. Enverle Niyazi askerce dav- randılar. Dil, hürriyeti be- Hinden bir kavradılar ve çırpın- masına ehemmiyet vermeden zorla Selânikten İstanbula tirdiler, dağa kaldırılan E kız gibi isyana başlıyan dilda- deye cebren malik olmak is- tediler. Canan evvelâ kızdı, fakat sonra gülümsedi ve va- detti; fakat vadini tutmadı. Cemal sakalını, bıyığını siv- riltt, Mahmut Şevket kılıcını çekti: Yalvardılar olmadı, teh- dit ettiler olmadı, Bekir ağa- ya attılar olmadı. Canan hep gülümsüyor, fakat vadini tut- muyordu. Büyük bal dan 5. Cıylh-' mnrptzıekkülümwmvı- rıncıya kadar, canan hep aynı şuhluğunu muhafaza e Paris'te sene “galantri,, tahsil edeıbl'e':dıı B., ona bir daha kur yapiyor. Ve canan gnlünıiyory."gene v= diyor, fakat bu sefer vadini' tutacak mı acaba? İşte Selim Ragıbımızın tev- kifhanede en merak ettiği şey budur. kas | Günün Tarihi FİRARİ RUMLAR AVDET EDEBİLİRLER Mİ? Bazı gazetelerde firari Rum- ların Türküye'ye avdet etmek üzere —hükümete — müraczat ettikleri yazilmıştı. Dün bu hususta yaptığımız tahkikat neticesinde firariler Fakat diğer- lerinin avdetine imkân yoktur. İZMİRDE İKİ MALÜL GAZİ İzmir, 18 — İzmir malül gazilerinin içtima yapmaları için teşvikatta Lulunam ve İstanbuldan gelen ikl malül gazi haykında polisçe tahkikata başlandı. Bunlar ayal zamanda mecmun çıkaraca b diye Bceretanclerden mühim bir miktar para toplamışlardır. Polisçe tah« kikata başlandı. » TEVFİK KÜŞTÜ BEYİN MEŞGU. LİYETİ — Hariciye Vekili dün Tokatll. yan otelinde İtal, müaldlan. ve İngillere sefeierle” klaceç maslahatgürarını kabul etmiştir. Harici