29 Eylül 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

29 Eylül 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

- FETHİ BEY Ki Bugün De Fethi Beyi Büyük Bir Liberalizm Hareketinin Başında Görüyoruz.. :7 Fethi Bey, askerlikten istifa ettikten sonra, İttihat Tarakki eemiyetinin umumi kâtibi ol- muştu. Fakat ne Talâtla, ne doktor Nâzımla, nede Kara Kemalle mesaiyi teşrik imkâ- dını göremedi ve istifa etti. 1913 Teşrinievvelinde Sofya- ya sefir olmuştu ve 1917 senesi nihayetine kadar dört sene Sofya sefirliği yaptı. 1918 de, İstifa ederek, İstan- bul meb'usu sıfatile meclise iştirak etti. Fakat büyük harp- te İttihatçıların sakim idareleri milletin yoksulluğu, hazinenin birkaç kişi Jlehine istismarı ve hezimet arifesinde bulunu- | şumuz, Fethi Beyi şiddetle müteessir etmişti. Mecliste mu- halefete geçmiş, fırkadaki ar- kadaşlarına — fasılasız. hücum etmişti. Fakat, süratle birbirini ta- kip eden vakayi, meseleyi baş- ka tarzda hallettir Mütareke ilân olundu. Fethi Bey, İzzet Paşa kabi- aesinde — Dahiliye nazırlığını kabul etti. İzzet Paşa kabine- | kit heyeti vekile reisliğini üs- sinin istifası Üzerine, Meclisi | meb'usanın feshine kadar millet | vekili olmakta devam etti. Fesihten bir ay sonra, 1919 senesi mayısında tevkif edildi ve İngilizler tarafından Malta- ya sürüldü, Maltadan döndükten sonra, 1921 de Ankaraya gitti ve Büyük Millet Meclisine İstan- bul meb'usu sıfatile iştirak etti. Fransızlarla Ankara itilâf- namesini akdetti. ve ikinci meclisin toplanmasına kadar dahiliye vekilliği yaptı. İkinci meclis toplandığı va- tüne aldı ve zühur eden mu- balefet üzerine istifa etti. Cümhuriyet ilân edildiği va- kit Mecliz reisidi. 1924te Musul müzakerelerine memur oldu. Bu münasebetle Brüksele ve Jöneve iki defa seyahat etti ve Cemiyeti Ak- vam müzakeratında Türkiye Cümhuriyetinin mümessili oldu. Meclis reisliğine ikinci defa müttefikan intihap edildi. Daha sonra İsmet Pş. nın YUN rUudıA KİMDİR? istifası — üzerine gelmişti, 1925 senesi Martında, fırka- da, her türlü tazyik siyaseti aleybinde hareket etmis ve muhalefete geçmiştir. Başvekâlete Nihayet istifa etti, Paris se- | | faretine tayin olundu ve Ser- bets Cümhuriyet fırkasını teşkil Paris sefaretinde kaldı. * Fethi Beyin kısaca tefrika ettiğimiz hayatına dikkat edi- lirse görülür ki, Serbes Cüm- huriyet fırkası müessis ve Hderi, her devirde, sakim icraatm yilmaz bir müdafii olmuştur. Fethi Bey dalma serbest münakaşa taraftarı idi ve memleketin başına gelen felâketlerin daima efkârı umu: miye Üüzerine icra edilen taz- yikten ileri geldiğini iddis etti. Bugün de Fethi Beyi büyük bir liberalizm — hareketinin başında görüyoruz. N SON İttihatçılar Divanı Alide Hesap Veriyorlar.. Enver Paşa Vükelâ Meclisini Bir Defa Daha Aldatmıştı... Bulgar Ordusu Sabık Hariciye nazırı Ah- met Nesimi Bey, harbin son senelerinde yapılmak istenilen salh — teşebbüslerini — anlattığı sırada bazı yeni noktalara temas etti. Dört — senedenberi — sürüp gelen çok kanlı bir harbin sonlarına doğru bütün takat- lar ve çarpışma ku. siyetleri tükenmiş bulunyordu. Vaziye- yetin içinde bulunanların ümit- sizlikleri gittikçe artmış, artık silâhi elden bırakmak lâzım geldiği kanaati en müfritler- de bilö” yörleşmiye başlamıştı. İşte — bunun içindir ki İttihat ve Terakki kabinesi düşmanlara sulh teklif edebilmek üzere yeni plânlar tertibile meşgul olmıya başladı. Fakat, Talât paşanın Berlin seyahatine çıktığı sıralarda ye- ni bir ümit ışığı zihinlerde yerleşen kanaati sarsacak gibi olmuştu. Sabık bariciye nazırı, bu yeni vaziyeti şöyle anlat- taktadır: —Tatât Paşanın seyabati sı- ralarında ( Sofya ) daki sefiri- mizden bazı raporlar aldık. Bu raporlarda, Almanyadan Bul- garistana kundura ve elbise gönderildiği, oerzak meselesi- min de temin olunduğu, bu se- beple Bulgaristan — ahvalinde esaslı salâh eserleri görünmiye başalndığı bildiriliyordu. Sabık nanır bu ümit verici bahsi — tamamladıktan — sonra harbiye nazırı Enver paşanın © sıralarda vükelâ meclisinde çevirdigi bir manevrayı şöyle anlattı: — Sofya raporlarını henüz almıştık ki, harbiye nazırı En- ver paşa da vükelâ meclisine baberler getirdi. Paşanın t'i ifadesine göre o sıralarda Perişan Olduktan Sonra İse...: Suriye cephesindeki vaziyetimiz müdafaa için kâfi derecede iyi idi. Yakınlarda muayyetı bir hatta kadar geri çekildikten sonra Almanlar yeni taarruza geçeceklerdi. Enver paşa bu haberi ver- dikten sonra, düşmanlarimızın manevi — kuvvetlerini kirmak maksadile Almanların o esnada yaptığı ricat hareketinin bir plân dairesinde olmayıp kat'l bir zaruret yüzünden vukubul- duğunun matbuatımız vasıtasile işaa edilmesinin Alman karar- ğâhı umumisinin bildirildiğini de ilâve etti. Ben için için hayret ediyor- ö içi çlP geĞE Ağrer lığına değil, bu yaldızlı palav- raya inananların safdilliğine şaşıyordum. Son nefese bir ölüyü, diriltmek bahanesile ortaya atılan şu plânın gara- betine bakınız! Bu plân tatbik olunabilseydi galip mi gelecektik. Şüphesiz ki hayır... Fakat Enver Pş. nın bu sön çareden vükelâ mecli- sinde büyük bir ümit ile bah- setmesindeki sebep ne olabilir- di? İşte burası meçhull. Ben bu mülâhazada iken sabık nazır anlatıyordu: — Biz ise, daima alıştığımız Alman taarruzunu bekliyorduk. Alınan son raporlara göre ve bilhassa Sofyada sadrazam Pş. ile görüşen Almanya sefiri Bulgar ordusunun kuvveti hak- kında teminat verdi. Ve bu teminat üzerine de Talât Paşa seyahatine devam etti. Ahmet Nesimi Bey, sözün, burasında Talât paşanın Viyana ve Berlinde birçok ü iş- leri çabucak hallettiğini anlat- tıktan sonra şöye devam etti: —İşte bu 1uoar ile plânımi- Zın Âcinci safhasına geçip kat'i ve esaslı bir surette sulh mes'elesini takip etmenin za- manı gelmişti. Fakat.. Talât paşa Berlinden İstanbula döndüğü bir sırada Bulgar Ordusu kat'i surette inhilâl etmiş, tamamen peri- şan olmuştu. Diğer taraftan Enver Paşananın - birkaç gün evvel verdiği kuvvetli temi- mnata rağmen maalesef Suriye cephemizde ordu fena şekilde hezimete ur. Tabii bu suretle bizim sulh Elnımımı tatbikine da imkân oluyordu. Beyoğlu Tünel mevkii S27 En mükemmel cinsten sığır eti ve filetosu, kuzu eti ve semis ta- vuklar. Muhterem müşterilerini memnun etmek emelile intihap edilir ve kusursur hizmet ve mezafet. Telefon Beyoğlu 2163 Kız ve erkek - Leyli ve nehari İstiklâl Lisesi İlk, Orta ve Lise kısımlarını muhtevidir Bütün sınıfları mevcuttur Kız ve erkek talebe ayrı kısındarda ve ayrı teşkilât dahilinde idare edilmektedir 'ÂALEBE KAYDINA devamn OLUNMAKTADI! Talep vukuunda tarifname gönderilir. de Poliş 'elefon: merkezi — arkasında Taldığım — hüviyet İzmir'de S. Fırka I Baş tarafı 4 üncü sayfada | 22 « Doktor Faik Muhittin bey, 23 « Dr. Kayyım zade Suat bey, 24 - Avukat İbnihazım Ferit bey, 25.- —. Menahim Adato bey, » » Mustafa Sıtkı bey, - Mühendis Tahsi Sermet bey, - » İsmail Hakkı bey, 29 - —. Halil Rifat bey, 30 - Eshabı emlâkten Tahir Ef. zade Ahmet bey, 31 - Tüccardan Hacı Şakir ağa zade Ömer bey, 32- Maden tüccarı Naimi bey, 33 - Sabık Maarif müdürü Rahmi bey, 34 - Yeni Asır gazetesi başmu- harriri İsmail Hakkı bey, 35 - Balık tüccarı Mustafa Necdet bey. 36 - Uncu Mustafa bey, 37 - Fi rıncı Osman Nuri Ef., 38 - Sabık muhasebel hususiye müdürü Tah- sin bey, 39 - Baytar Sami bey, 40 - Tüccardan Ahmet Muhtar bey, —4i - Tüccardan Ali Rıza mahtumlarından Halil bey, 42 - Üzüm simsarı Hıfa Tevfik bey, 43 - Kereste tüccarı Karagüllü zade Ziya bey. 44 - Tüccardan Abdürrahman zade İbrahim bey, 45 - Tüccardan Mulladaki Derviş bey, 46 - Manifaturacı Safter bey, 47 - Tüccardan Menemenli Hf bey, 48 - Tüccardan İzak Gabay E£., 49 - Doktor Yunus bey, 50 - Avukat Ahmet bey, S1 - Diş doktoru — Fahir Rüştü bey, 52 - Aukat Tahir bey, S$ - Avu- kat Kahraman bey, 54 « Avukat Hasan Prtev bey, 55 - Avukat Müstafa — Enver, bey, 56 - Makarna fabrikası sahibi Hasan Tahsin Piyale bey, 57 - Tüccar- dan Başlı zade Hakki bey, 58 - Otelci Basri bey, 59 - Eshabı Emlâkten Hacı Süleyman Bekir zade Sadık bey, 60 - Tüccardan Sari zade Ahmet bey, 61 - Tüe- cardan unsırcı Hulüsi bey, 62 - Eshabı Emlâkten Dibağ Hası Mehmet Ef. zade Hakkı bey, 63 - Avukat Ömer Fuat bey, 64 - Avukat Halit Tevfik bey, 65 - Tüccardan Jozef İstrogo Ef. 66 - Meserret mağazası sahibi Mehmet Ali bey, 67 - Doktor Nevzat Eş- ref bey, 68 -Lâle sinemâsı sahibi Tevfik bey. S. C. F. nın Karşıyaka Belediye Aza Namzetleri 1 — Evliya zade Refik B., 2 - Hizmet gazetesi sahibi Zeynel Besim bey, $ - Tüccardan Nafiz Mustafa bey, 4 - Eshabı emlâkten Çankırıl, zade Kadri bey, $ - Pa- lamut şirketi müdürü Fuat bey, 6 - Avukat Şevki Bedri bey, 7 - Avukat Kadı oğlu Bedri bey, 8 - Zürradan Selânikli Şerefettin bey. ELHAMRA SİNEMASINDA LARA BAw veRİCHARD Arlcı ANBAZLAR arasınD tarafından temsil edilen bu sesli ve sözlü filim, at canbazhane- lerinde yaşanılan hayatı gösteri mücesir bir dramdır. İlâveteni FOX NEWS NAL zesli ve sörlü dünya havadisleri Ha sesli ve şarkalı varyete bu filim pek a Ankarada “KLÜP SİNEMA. gösterilecektir. Yelkenci Vapurları Karadeniz Postası Vatan Tem rşamba Günü akşamı 6 da Sirkeci rıhtımından hareketle doğru (Zonguldak, İnebolu, Sam- sun, Ordu, Gireson, Trabzon, Sürmene ve Rize ) iskelele- rine azimet ve avdet ede- cektir. Tafsilât için Sirkecide Yelkenci hanında kâin acen- N tesine müracaat. Tel İstanbul 1515 ZAYİ — Dişçi mektebinden cüzdanımı kaybettim yenisini çıkartaca- ğumdan — eskisinin hükmü yoktur. Dişçi mektebi N. 455 Hüseyin Sinema Harp Filimleri Sütunu Niçin Seviliyor? BuFilimlerden Çok He yecan Duyuluyormuş. Bütün dünya sulh peşinde, herkes sulh istiyor. Fakat bu | arzunun tecelli etmediği bir saha varsa o da sinemadır. İn- sanlar, — hernedense, harpten bahseden filimleri çok seviyor- lar. Son zamada harbe dair hakiki, hayali, bir çok kurdele yapıldı. Fakat hepsi de büyük r rağbet gördü. Amerikada d | bu rağbetin -sebebini aramış: | lar, anketler yapmışlar ve an | lamışlar ki halkın harp filimle- rini sevmeleri duydukları heye- candan ileri geliyormuş. Halk heyecanı seviyormuş. Aşk fili leri, esasen bu hayatın haki- | kisini yaşamak kolay olduğu için fazla heyecan vermiyormuş | Harp filimleri ise bu heyecani [ azami haddine çıkarıyormuş. İi Aıtür » İsmindeki meşhur filmin kahramanı; Edit Verı_/ Önümüzdeki Perşembe akşamı MELEK İSİNEMASINDA N Nancy Caroll ve Hal Skeliy HAYAT DALGALARI filminde dans edecekler ve şarkı söy- İ Üyeceklerdir. Bu — muhteşem — filimdes zengin Jlüks dekorlarile — Musto-Hall hayatı çanlandırılacak ve ea moderin melodi ve şarkıları dinlenecektir. | Paramount - filmidir. ( — Önümüzdeki Çarşambadan itibaren ALKAZAR SiNEMASINDA 1930-1931 “Binbir çehreli adam,, lâkabile tevsim edilen En ma D L mevsir ( in ON ŞANEY'İN son ve ,en müessir ve izlirabıaver eseri EMİR EC Tütün inh Elminin iraesine başlanacaktır. ) ö ? ısarı umum! müdürlüğünden: 400 metre mik'abı kereste İzmir fabrikasıma muktezi metre mik'abı. kereste hakkı muhtelif ebatta (400) aöetyi ında evvelce yapılan münaktf görülen lüzum üzerine iptal edilmiştir. Mezkür kerstelerin mübaayası bu def'a yeniden kapalı l”’, ve on gün müddetle münakasaya konulmuştur. Ancak başkaca pazarlık yapılmıyacağı lerini bildirmeleri zaruridir. Talipleriâ teminat akçelerile ber 6 Teşrinievvel 930 Pazartesi günü Galatada Tütün bere bi için tüccarın son ve kat'i rında mübayaat komisyonuna müracaat etmeleri.