21 Ekim 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

21 Ekim 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

—Z Halkın Sesi Belediye İntihabı Neticesi Ve Hal- kın Fikri İki daire müstesna, dün İstan- bul intihabının neticesi anlaşıldı. Halbuki görülen hadiseler, Serbest fırkanın hiç olmazsa birkaç mer- kezde kahir bir ekseriyet kazan- masını icap ettirecek şekilde idi. Bu netice karşısında tesadüf etti- ğimiz bazı müntehiplerle görüş- tük. Bugünkü vaziyet hakkında fikirlerini sorduk. Bize şu cevap- ları verdiler: İzzet B. (Hukuk son sımf talebesinden) — İstanbulda umumi temayül Serbest fırkayadır. Bu, söz götürmiyecek kadar açıktır. Bu temayül ve bu arzunun filiyatta ne derecede izhar edildiğini takdir. edemem. k Ahmet Neş'et B. (Kocamus- tafapaşa, Meşelimesçit, 56 ) — İstanbulda munlehiârin adedi birkaç yüz bindir. Böyle olduğu halde ancak takriben 42 bin kişi rey vermiştir. Di- gerlerinin hakkı defterlerde isminiz yok teranelerile veril- memiştir. Ayni zamanda füzuli müdahaleler ve başkaları na- mıma rey atmalar olmuştur. Bu intihap kanuni değildir. Şüpheyi — davet etmektedir. Şehir meclisi bu şerait dahilinde heyeti umumiyeyi temsil eden bir meclis mahiyetinde telâkki edilmezse yeridir. 4 Hüseyin B. ( Anadolu han, 24) —İstanbulda halk umumiyetle Serbest fırkanın kazanmasımı bekliyordu. Çünkü kahir bir ekseriyet Serbest fırkaya rey vermişti. Böyle olduğu halde bugün Halk — fırkasının — kazandığı görülüyor. Buna hayret etme- mek kabil değil. Hakiki halk hakimiyetini temin edebilmek için intihap encümenleri mub- telif fırka taraftarlarından te- rekküp — etmelidir. * R. Hamdi bey (Kadıköy, Kuşdili, 3) — İntihabı Halk fırkası ka- zandı. Eğer intihapta usulsüz- lükler olmasaydı| netice mu- hakkak ki Serbest fırka lehine olacaktı. Halk fırkasının pek az rey aldığı görülecekti. * Refik B. (Hukuk birinci sı- nıf talebesinden ) — Umumi temayülü gör- dükten sonra bu neticeyi hay- rvetle karşılamamak - bir türlü kabil olmuyor. 1 : Hasan B. — Vayl İki lider, karşı kar- şıya geçmiş, tavla oynuyorsunuz ha?.. Karmanyolacılık ' | Bir Oktruva Memuru İki Hırsız Bir Kadına Saldırdı. . Bakkal İsmail efendinin ka- rısı Şefika hanim Hasköy Er- meni mezarlığı civarında iki hırsızin hücumuna - uğramıştır. Hırsızlardan biri Halıcı oğlun- da kahveci Hasanın kahvesinde yatıp kalkan Ahmet oğlu Os- man, diğeri de Kemr burgazda oturan Hüseyindir. Banlar kar dinin boynundaki - (15) altını alarak — kaçmışlardır.. Osman yakalanmış; altınların Hüseyin- de olduğunu söylemiştir. Tramvay Altında Celâl Üsküdarda — Bülbüldereden yukarı çıkmakta olan tramvay Bağlarbaşı — tarafından aşağı bisikletle gelmekte olan - bir çocuğa çarparak derhal öl- dürmüşlür. Berber Dükkânında... Kadıköyünde kadın berberi Rıdvan — Ef, çırağı — Musta- fayı tokatlamış, — Mustafanın kardeşi İsmail müdahale etmiş. Rıdvan Ef. baş maşasile her ikisini yaralamış, İsmail de eli- ne geçirdiği makasla Rıdvan Ef. yi cerhetmiştir. Hırsızlıklar Son 24 saat zarfında şeh- rimizde “5,, hırsızlık — vak'ası olmuş, “2,, kat elbise, bir hah ve saire çalınmıştır. Belediye Hudutlarının Tadili Meselesi Beşiktaşta — onuncu — bir belediye. teşkili ve belediye hudutlarının -Kaymakamlıklar hudutlarına uydurulması husu- sunda umumi rey toplanmasına dört gündenberi devam edil- miştir. Dün müddet bitmiş ve ekseriyet nisabı hasıl olmadığı anlaşıldığı için dört gün daha uzatılmıştır. Şu halde dört gün sonra sandıklar açılarak rey- ler tasnif edilecektir. Ekseriyet hasıl olmasa bile bu netice muteber — olacaktır. İkinci bir temdide kanun müsait değildir. Dün de rey atanların miktarı pek azdı ve atılan reylerin rengi hep beyazdı. Adliyede Tebeddül Mü? Ankaradan verilen malüma- ta göre Adliyede bazı ıslahat yapılması düşünülmektedir. İs- tanbulda bazı hâkimlerin teb- dil edileceği de verilen haber cümlesindendir. SON öreeeninl < POSDA —— Acaba Kendini Öldürdü Mü? Ortada Yok.. Sabık Nafia vekili Recep Beyin kayinbiraderi ve mez- baha müdürü İlhami Beyin akrabalarından oktruva memu- |" ru Mehmet B. dündenberi or- tadan kaybolmuştur. Mehmet bey dün daireye gitmiş, yazıhanenin anahtarla- rımı arkadaşlarına teslim ede- rek: — Ben artık gidiyorum! di- | Baş tarafı 1 nci sayfada) Geamuraı Bazan tahkikata sebep olur bir adamdır. Eğer fazla ce- vap verecek olursan yakışmaz dediler, Bununla beraber mü- şarünileyh meczubu idare et- tim. O adam hakkında söy- lediklerini burada tekrar ede- cek değilim. Bu adam pek © kadar anlayışlı değildi. Me- selâ: —Cümhuriyet Terakki- perver — fırkasından — bahsetti- ğimde azasından bazılarının elim bir akibete giriftar olduk- larını söyledim. Meczup sordu. Serbest Cümhuriyet fırkasında da böyle mi dedi? Bittabi hayır cevabını verdim. İşte zavallı meczubun kafası ( ge- viş) getirerek, meb'us - Bey halkı idam ile tehdit ediyor; diyerek gazetenize bir telgraf çekmiş. Mecliste alelâde idam cezaları aleyhinde daima rey veren ben bir erkek iki ka- dını idam cezasından kurtar- makla marufum. Bu kadar mecnunane sözü söyliyebilmek için bilmem ne kadar morfin yutmalı. Gaze- tenize rubu asırlık bir gazeteci haysiyetile hatırlatayım; Malka- rada olduğu gibi ötede beride böyle meczuplar olabilir. Ge- len telgraflar azıcık idarece sansür edilirse fena olmaz fik- rindeyim. Eğer tahrir heyetiniz telgrafı biraz gözden geçirmiş olsaydı bir meczubu tekzip etmek külfetinden beni esirge- miş olurdunuz. Bir rivayete göre de Fethi Beye Arnavut ve Ağaoğlu Ahmet Beye Rus demişim. Bu havadis te ayni menba- dan geliyor zannediyorum. Ben böyle birşey söylemedim. Fet- hi Bey Arnavut değildir. Ve Ahmet Bey Azeridir. Bununla bana biraz uğur gelsin. ye çıkmıştır. Mehmet bey evin- den çıkarken de kızını sevmiş, öpmüş ve: —Ben öleceğim! demiştir. Mehmet B. dündenberi bu- kanması ihtimali olan yerlerde aranmış ise de bulunamamıştır. Mehmet B. çok sinirli bir adam ’olduğu için intihar ettiği zan- nediliyor. Nuri Bey .Ğ'evap Veriyor... | beraber ırkan ve aslen bu iki zat Arnavut ve Rus değil de zenci ve ırkı asfardan - olsay- dılar, bugün herkes kadar k) olmaları lâzım gelirdi. Tandek « ÖERKARALE Bi kızdırmışlar, kızdırtmışlar, küf- re başlamış, siz de bu küfürleri neşretmişsiniz. Hafızam beni yanıltmıyorsa —ayni nakaratı Ahmet Bey tam yüz on sekiz defa tekrar etmiştir. İsterseniz o küfürlerin klişe- sini yaptırm ve her gün bastırm, Ahmet Bey Rus de- 'gildir. Lehülhamt velminne üyülmezhep ve azeridir. Tak- :?bygnyirmıe'?ıene evvel Osmanlı tabüyetine girmiştir. Bu haki- katler tebeddül edemez. Irkan iRus - değildir. Vaktile çarık tebaasından bulunmaları kendi- lerinin bu irktan olduklarını işrap etmez. Sizi bu cevabımla taciz etmek istemezdim. Fakat arkadaşlarımdan bazıları “bu isnatlar cevapsız kalmamalıdır.., dediler. Onun için size zahmet verdim. Bir de TEKNİK itiba- rile size hakikaten bir vesayada bulunayım : İsnadı —muhtevi fıkraları tetkiksiz gazetenize eçirmeyınız.,, ğ SONyî’OSTA: Matbuatta yüz bir kişi ile mülâkat ser- lâvhası altında silsileli yazı yazan bir meb'us muharririn, bilhassa intihap esnasında zete okumadığından hıhı'e: mesini sadece kaydediyoruz. Celâl Nuri Beyin diğer vesa- yasına teşekkür ederiz. Maa- mafih tavsiye — ettikleri gibi len evrak ciddi surette tet- ik edilmektedir. Malkara kon- feransında Serbest fırka ile Terakkiperver fırka arasında mukayese yapması, meczup de- diği zatm iddiasına ve haberi- ne kuüvvet veriyor, bahsettik- leri diğer bize ait olmadığı için bittabi muhatap addedilemeyiz. Stadyum Mevkü Bir Türlü Tayin Edilemedi İstanbulda bir şehir stad- yamuü — yaptırılması — tekarrür etmişti. Bunun için gazetelerde birçok yerler yazıldı, birçok şeyler tahmin adildi. Fakat bunların hiçbirisi doğru değil- dir. Bu hafta içinde sporcular tarafından — gönderilecek — bir heyetin de iştirakile vali ve belediye reisi Muhittin ve be- lediye heyeti fenniye müdürü Ziya Beyler tarafından İstan- bulun neresinde stadyum yapı- lacağı hakkında tetkiket yapı- lacak, — teklif edilen — yerler gezilecektir. Stadyumun tesisi- ne hükümet te (40) bin lira ile iştirak edecektir. Cemiyeti Bzlediye Tarih Oldu Cemiyeti umumiyei beledi- ye çarşamba günü son ve ta- rihi içtimaımı yaparak encü- menlerde bulunan bazı işleri neticelendirmişti. Dün veyahut bugün için tekrar bir ydı.hı toplanacağından bahsedilmişse de bu, doğru değildir. Artık bir daha toplanmıyacaktır. Bi- naenaleyh çarşamba günün- denberi Cemiyeti belediyeye tarihe karışmış nazarile bakı- labilir. Yerine teşrinisaninin ikinci veyahut üçüncü günü son intihabın doğurduğu mec- lis kaim olacaktır. Tabancalı Çocuğun Marifeti... Şişanede oturan 15 yaşında Nihat, Zincirlikuyuda oturan Cemil isminde bir çocuğu ta- banca ile bacağından yaralı- yarak kaçmıştır. Cemil hasta- neye kaldırılmıştır. Karanlık Sokakta Cinayet... Kasımpaşada Yeniçeşmede oturan balıkçı İsmet, sarhoş olarak evine gitmekte iken Bahriye hastanesi altındaki karanlık sokakta önüne çıkan 5 meçhul şahis tarafından bi- çakla — muhtelif — yerlerinden yaralanmıştır. Hürriyeti Ebediye Abidesi... Şimdiye kadar Evkaf ida- resinde bulunan Hürriyet ebe- diye tepesindeki (Abidei Hür- riyet ile etrafındaki bahçe ve müessesat) mezarlıklar kanunu mucibince dün evkaf idaresi tarafından belediyeye — devir Pazar Ola Hasan B. 2: Fethi B. — Hasan bey, yanımda dur da | —3 : Fethi B. — Dur, yahu, paşam... Zarları l alma, görmedim. Düşeş attığını görmedim. 4 : İsmet Pş. — Kazandım! Hasan B. — Yoo... Mızıkçılık gl attığınız düşeş değil, dubaraya benziyordu- İntihabat Kadıköylüler Protesto Ediyorlar Kadıköy ve Sarıyer intiha: binin - neticesi düne kadar anlaşılmamıştı. Öğleye doğrü buraların - resmi îi:ı’ıcuı de tesbit olunmuştur. Verilen ma” lümata göre Kadıköyde Halk fırkası (2956), Serbest - fırka (1503), Sarıyerde Halk fırkast (2880), Serbest fırka (1276) vey almışlardır. Her iki mmtakâ Serbest fırka ocakları bu netir ceyi protesto etmişledir. Kadır köy, ayrıca müddei umumiliğe ve vilâyete müracaat etmişse de bir cevap alamamıştır. İ * İNTİHABAT — İstanbul halkından reye iştirak edenm lerin adedi 49,204 imiş. FRANSA TİCARET NAZIRI — Mösyö | Fianden yarın — ekspresle — şehrimint | gelecek ve Ankaraya gidecektir. CEMAL HÜSNÜ B. — Dün Ankarlf | dan gelmiştir. | FEVZİ PAŞA — Erkâm harbiye relsi i Ef'arizden Malatyaya bareket etmiştir. — * TASARRUF—1931-1932 sene” si Devlet bütçesinde yapılacak tasarrufun (20) milyon kadar oP | duğu tahmin edilmektedir. ** DARÜLFÜNUNDA — Hukuk, Tıp, Fen fakülteleri müderrislerile Edebiyat ve İlâr | hiyat müderrisleri arasındaki ihtilâf devam etmektedir. Edebiyatçılar — Darülfünut emanetine getirilecek kimsele rin yalnız ilme hasrı vücut et | miş kimseler arasından intihap edilmesini ve Vekâlete gönde“ | rilecek iki namzetten birinit akalliyet namzedi olmasımı is* temektedirler. N 34 İSMET Pş. — Dün An” karada Halk fırkası merkezint gitmiş, umumi kâtip Saffet Beyle görüşmüştür. Bu ziyaret intihabat ile alâkadardır. * 23 KAYMAKAM — Dahiliye Vekâletince şarktâf garba nakledilmektedir. ş * ANKARA POLİS MÜ> DÜRÜ — Müstakil jandarmâ | tabur kumandanı Salih B. tayif edilmiştir. | * KÂZIM Pş. — Medit Peyami Safanın ; İ on Edebi Romanı Bugün başladı. (4) üncü sayfamızda okuyunuz. ettiniz P