24 Ekim 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

24 Ekim 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Fransız Nazırı Türkiyeye Wiçin Geldi? M.ZEKERİYA — Bolşevik Rusyanın son beş zenelik iktısadi proğramı Av- Tupanın en mühim — dert- lerinden — biri oldu, — Rusya “Dumping,, ismini verdikleri Yeni bir usul ile Avrupa piya- Basını altüst ediyor. — Avrupa memleketlerine, orada çıkan Malı, maliyet Fiatından daha Ucuz bir fatla gönderiyor. Meselâ giltereye buğday , Fransaya teker, İsviçreye petrol gönde- Tiyor. Fakat bunu, yerli müs- tahsillerin veya diger salıcıla- Tn rekabet edemiyeceği bir fiata veriyor. Bu suretle buğday, şeker, petrol, sabun gibi Rus- Yada yapılan mahsulât ve ma- Mulâtı — Avrupaya döktü, Av- Yupa devletleri ne yapacakları- Ni şaşırdılar. * Rusyanın (Dumping) siya- zeti bütün dünyada umumi bir buhran tevlit edebilecek tehlikeli bir hal alınca, buna mükabil tedbir almak İhtiyacı hissedildi. Evvelâ A- Merika — Rusyadan — gelecek Mallara gümrüklerini kapadı. Onu Fransa da taklit etmek istedi, Fakat bu işi başlı ba- #ina beceremiyeceğini anlayın- ta, diğer Avrupa devletlerini beraberine almıya teşeb- büs etti. İngiltere ve Alman- Yaya — müştereken — hareketi teklif etti. . ln:ütere ve Almanya bu teklifi kabul etmediler, Fran- sa yalnız kaldı. * — Avrupa ve Amerikada Rus Müvaredatina karşı — mukobil tedbir almak teşebbüsü başla- Yınca, Sovyet Rusya derhal ül- fimatom — verdi. “Memleketine malı almıyacak olan mem- İeketlerin müvaredatına karşı de hudutlarımı kapıyaca- » dedi. İlân etti. Rusya, lokomotif, vagon, Tay, otomobil ve saire gibi Madeni mamulâtı Avrupa ve Amerikadan alır. İstatistiklere baktılar. Rus- "'fulı faraza Almanyaya, ihraç ettiği malın, oradan satın al- diğı maldan daha az olduğunu Sördüler, O vakit Rusyanın — tehdi- MEH manayı anladılar. Al- bunu nazarı dikkate *arak Fransa ile uyuşmadılar. * Fransa yalnız kahnca ne PPa? Bu defa da Baltık ve Mna devletlerini Rus — malı *İmamıya teşvik etti. küî::" ötedenberi bu dev- üüi kendi tarafında bulun- defa ya çalışan Fransa, bu da Rusyaya karşı açmak ,:"_"iıi iktısadi harpte onlarla * çalışmayı — düşündü. birine para vermeyi, yar- etmeyi filân vadetti ve Süretle Rusya etrafında ir çember çevirmeyi ( Her ıü. den) Ansız ticaret nazırı (Flan- in Türkiyeye tam bu es- had, HK ( —lıı: ıi:—âı:_. bu itibarla çok | .,f:ğkn ettiniz mi? Flanden İ istana gitti. Ora- ' da yaya geçti. Oradan A.ı,bî" geliyor. Bu zat, elbette “YAnIn terakkisini görmiye 1— Ban insanlar hislerile ha- reket ederler. Bunlar çabuk mes'ut, 'çabuk bedbaht olurlar. |a ilıılu SON POSTA Makalesi - 2 — Bazıları yalnız Hikirlerile hare- ederler. Bunlar hayatın kendi fikir. mağlüp olacağını zannederler, 3 — Bazıları da İgüvenirler. İrade insanı birçok zaaflara düşmekten kurtarabilir. ı Son Postanın Resimli * 4 4 — Fakat kâmil adam, bu üç vasfı da nefsinde cemedebilendir. BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ Ahmet Zogo | Bergamada Patlıyan Dört Tabanca | M. Musoliniye Bir Heykel Hediye Etti Tiran — (Hususi) — Arnavut- lak kıralı Ahmet Zogo M. Musoliniye kadim — Arnavutluk şehirlerinden (Doterniso)da bu- hınan bir ilâh başı hediye etmiştir. Çok san'atkârane yapılan bu heykel Milâttan sonraki dördüncü asra aittir, Esnaf Murakabesi Belediyeye Geçiyor Ankara, 23 (Hususi) — İk- tısat vekâleti mühim bir karar almıştır. Bu karara göre es- naf cemiyetleri kâtibi umumi- likleri ve esnaf —murakabe buroları lâğvedilecektir. Buna sebep bazı vilâyetlerde esnaf ce- miyetleri kâtibi umumilerinin yolsuzlukları zimmetlerine pa- ra geçirmeleri ve murakabe heyetlerinin murakabe vazife- lerini yapamamalarıdır. Ticaret odaları kanununun bu baptaki maddesinin tadilile esnaf cemiyetleri murakabe- sinin belediyelere terki hak- kında meclise bir lâyihai ka- nuniye sevkedilecektir. Vekâ- let keyfiyeti. fırkaya yazmış, fırka meseleye muvafakat et- miştir. gelmiyor. Ve yine elbette sa- dece ricalimizi görmek için bu zahmeti ihtiyar etmiş değildir. Biz de Romanya ve Maca- ristan gibi parasız bir vaziyet- teyiz. İstikraza muhtacız. Ba- husus dayinlerin sıkıştırdığı bir zamandayız. O halde Türkiye- yi de kazanamaz miyiz? Biz Fransız nazarının bu seya- hatini, Fransanın Rusya etrafın- da çevirmek istediği iktısadi abluka ile alâkadar görmekten kendimizi menedemiyoruz. * Şu halde vaziyet sarihtir. Fransa bizi hâlâ eski zayıf Tür- kiye sanıyor. Hâlâ militarist emellerine bizi alet edebile- ceği kanaatini besliyor. Halbuki İsmet Pş. hüküme- tinin en kuyvetli tarafı bura- sıdır. İsmet Pş. belki dahili siyasette bazı zaaflar göster- miştir. Fakat harice karşı Milli istiklâlimize halel verecek en ufak bir imayı bile kabul etme- mekle maruftur. Onun - için Fransız Ticaret nazırının bu defa yanlış kapı çaldığını zannediyoruz. Elli Kuruş İçin Bir Adama Kıydı Bergama. 21 (Hususi) — Gece saat dokuzda, tam çarşı ortasında tüccardan Demirci Ahmet efendi dört meçhul adam tarafından öldürülmüştür. Hadisenin sebebi şudur: Bundan on beş gün evvel Ahmet efendinin kardeşi Meh- met efendi kendi kamyonu ile İzmire gidiyormuş: Kediz köp- rüsü bozuk olduğu için aktarma yapmak icap etmiş. Bunun için müşterilerden yirmi beşer kuruş fark almak icap etmiş. Müşterilerden iki kişi bu parayı vermek isteme- mişler. Kavga çıkmış, bunlar tabancalarla Mehmet Efendiye hücum etmişlerse de diğer müşteriler bunların tabancalarını almış, onlar da kaçmıya mecbur olmuşlar, hadise, işte bu yüz- 'den çıkmıştır. Biraderi Ahmet Ef, ile Bergamia çarşısından geçen Meh- met Ef., diğer arkadaşlarile sabah kavga ettiği adamların yolunu beklediklerini gö: kaçmış, Ahmet Ef. kardeşinin arkasından hayretle bakarken; dört tabanca birden ateş etmiş, sekiz, dokuz yerinden yaralanarak düşüp ölmüştür. Bu ci- nayetin çarşı ortasında işlenmesi ayrıca dikkati celbetmelidir. Şehir stadyomu yapılmak üzere Sultanahımet civarındaki bazı arsalar, — Beyoğlundaki Ermeni mezarlığı, Yenibahçe deresi, Çukurbostan — beğe- nilmiştir. Sporcular Ermeni — mezar- liğının veya Sultanahmet ' ci- varının tercih edilmesini iste- mişlerdir. Atletizm antrenörü M. Abrahamın vi olduğ rapor Çııkurlıodıı.ımn m muvafık — olduğu — merkezim- dedir. Kanada Asyalı İstemiyor Kanada hökümeti çıkardığı bir emirmame ile Asyalı mu- hacirlerin Kanadaya kabulünü menetmiştir. Can Şehir Stadyomu — C) Sanayi Birlikleri Bugün İstanbul ticaret oda- sında sanayi kongresi komis- yonu toplanacaktır. Komisyon, bir mensucat sanayi kongresine hazırlıkla meşgul olacaktır. "Bütün Türk mensucatçıları arasında şehir hudutlarını aşan birlikler yapılması düşünü- mektedir. Bir Memura Yakışmıyan Hal Beykoz orman memuru Ah- met Efendi sarhoş bir halde nokta beklemekte olan 1688 numaralı polis Halil Efendiyi bilâsebep dövmüştür. Ahmet Efendi tevkif edilmiş, adliyeye teslim olunmuştur. e * İster İnan, İster İnanma! Zonguldağın Sırmakeş | mur tayin eder. Halbuki ayarında bir suyu vardır. [bıı menbadan günde an- Fıçılarla satılır. Beher'fi- | cak otuz fiçi doldurula- çısı yirmi kuruştur. Zon- guldak — belediyesi, halk | arasında rağbet gören bu menba suyundan istifade etmeyi düşünür. Menbadan her dolduru- lan su fıçısına (5) kuruş oktruva resmi koyar. Bu Resmi alabilmek | için de biri gececi, öbürü | gündüzcü — olmak üzere ellişer lira maaşlı iki me- bilmektedir. Bunların bir günlük oktruva resmi (1,5) Hira, ayda (45)lira eder. Dahiyane bir buluşla ayda (45) lira varidat te- min etmek için (100) lira masraf yüklenmek, bilin- mez ne derece akıl kârı- dır. Biz, bu garibeye pek inanmak istemedik. Sen de, ey kari, İster İnan, İster İnanma! Bergamada Rey Sandığı Niçin Kapalı Kaldı Bergama— İntihap perşembe günü bitti. Kaymakam bey ve intihap encümeninin gayri ka- nuni vesilelerine ittibaen pazar- tesi gününe kadar rey sandığı açılmadı. Ayni günde de bir kısım halkın reylerini verme- dikleri söylenerek Vekâletten almacak emre kadar sandığın açılamıyacağı beyan — olundu. Bütün bu gayri kanuni şekille- re sebep Serbes fırkanın inti- habı kazanması keyfiyetidir. Can Çalınan Etiketler Bakkallar Kooperatifi Şikâyet Ediyor Neft sendikatın piyasaya çıkardığı gaz tenekelerine iki türlü etiket yapıştırılmaktadır, Birisi üç köşeli sarı renkte, diğeri de bakkallar koopera- || tifine ait kırmızı renktedir, Neft sendikat bu etiketlerden bir kısmını çaldırmıştır. Bu eti- ketler ellerinde bulunan açık- gözler — benzin — tenekelerine kolza doldurarak bu etiketleri yapıştırıp gaz diye satmıya başlamışlardır. Bakkallar ce- miyeti dün belediyeye müra- caat ederek sahtekârlar hak- kında takibat yapılmasını is- temiştir. İki Hırsızlık 1 — Osmanlı bankası mü- fettişlerinden M. “ Şorl ,, un evinden bir fotoğraf makinesi ve bazı eşya çalınmıştır. 2 — Hasköy değirmeninde buğday boşaltan arabacı Re- cebin uyurken bir muşambası çalınmıştır. Otomobil Kazası Şoför Akif efendinin idare- sindeki 1267 numaralı otomobil Harbiye mektebi talebesinden Bahri Ef. ye çarparak yarala- mıştır. Boğazını Sıkmış Hakkı Adnan Ef. Topha- ne'de aptes — bozmakta iken İsmail Hakkı parasını almak için üzerin hücum ve boğazına sarılmış, fakat paraları almıya muvaffak olamadan yakalan- mıştır. Kadın Kavgası Sinemköyünde oturan Mari ayni evde oturan diğer ma- dam Mari ile kavga etmiş ve sopa ile başından yaralamıştır. Sözün Kısası İstanbul — İntihaplarının Sonu İstanbulda yedi yüz biu kd- şi var, fakat bütün rey sarf- dıklarından, topu topu — kırk bin kâğıt çıktı. Halk fırkasına sorarsanız $u cevabı verir: — Biz ne yapalım, efendini? Halk daha rey vermiye alış- mamış. Herkesi kolundan tutup sandık başına getirecek de- ğiliz a... Kaç rey geldise san- dığa atıldı. Serbes - fırkaya şu cevabı verir: — Halk bu intihpta olduğu kadar, hiçbirinde rteyini ver- miye koşmadı. Evvelâ bizim cetvellerimize göre, sandığa atılan reyler kırk binden çok fazladır; ikincisi de, sandık başında altı saat bekliyen bih- lerle — imüntehip, — defterlerde isimlerini bulamadılar. Fakat bana sorarsanız şu cevabı veririm: — Bu intihap, Halk fırka- sından ümit etmediğim dere- cede bitaraflıkla yapılınıştır. Hatta bu fırka Serbesçilere birçok reyler bile ikram et- miştir. Bunun delilini mi isti- yorsunuz? İşte bundan evvelki intihaplar. Halk fırkası isterse kendini ittifakı âra ile intihap ettirirdi, fakat bu sefer hovar- dalığı tuttu da, bol keseden muhaliflere binlerce rey ver- dirdi. Teşekkür ediniz, efendiler, teşekkür.. Yoksa, bundan son- raki intihap sandıklarının Halk fırkası reylerile silme dolduğu- nu görür ve sandık kapak'arı açılırken siz de ağızlarınızı hayretle açarsınız. Nankörlük iyi şey değil. YENİ NEŞRiYAT sorarsanız yorsa Öyledir Birinci Büyük Millet medi- sinde İzmit meb'usu olan Meh- met Fuat B., “Luigi Piran- dello,, nun en meşhur piyes- lerinden birini Türkçeye çe- virdi. Cümhuriyet — matbaâsı tarafından, örnek olmuıya lâyık ciddi bir zarafet ve nefasetle basılan bu kitap, milli kütüp- hanemizin Garp şaheserlerine mahsus rafında müstesna bir yer tutacaktır. Son asır kılyın edipleri arasında, kendine bas bir feb- sefi görüşü ve orijinal bir tekniği olan meşhur Pirandel- lonun bir eseri daha Türkçeye çevrilmiş ve Darüllbedayide oy- nanmıştı; fena intihap, fena tercüme ve fena temsil edilen bu eser, halkta, bu İtalyan muharririne karşı bir itimatsız- hk, hatta korku uyandırmıştı. Mehmet Fuat Beyin intihap ve tercüme itibarile çok be- ğendiğimiz bu kitabı, eminiz ki, İtalyan edibinin ismi aley- hinde hasıl olan fikri tashih edilmesi bile, sahnede — seyredilmeşsi kadar zevk veren bu eser, Fu- at Bey — tarafından İtalyanca aslındaki —üslüp — güzelliğine halel gelmeden, öz Türkçeyle tercüme edilmiştir. Bu eseri okurken bir İtalyan edibinin muvaffakiyetine karşı hisset- tiğimiz gıptaya, süzülmüş ve berrak bir Türkçe yazı okur- ken —duydüğumuz — zevk te karışıyor. P. S. gö sülee Snlala dB0 ni L be O ai Badüen üZS