29 Kasım 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

29 Kasım 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Maziden Bahsetmek Hastalığı M. ZEKERİYA İhtiyarlar daima maziden bahsederler. Bunlar yaratma kabiliyetlerini ve hayatiyetlerini kaybetmişlerdir. İstikbal için yeni bir fikirleri yoktur. Yegâne tesellileri mazide yap- | fıklarından bahsetmek, onunla övünmektir. Gençlerin — hiç — maziden ttiklerini — ve — maride Yaptıklarile — iftihar ettiklerini İşitmezsiniz. — Onlar — daima İstikbal ile meşgul olurlar. Maziye hasret, ihtiyarlığın ©h bariz alâmetidir. * Cemiyetlerde de bu, böyle- dir, — İhtiyarlamış — cemiyetler İstikbalden ziyade maziye ba- karlar. Bunlar tarihlerine bü- Yük bir ehemmiyet verirler ve hareketlerini daima - tarihteki Misallere uydurmıya çalışırlar. x4 Halk fırkası matbuat - ve erkânının — son zamanlardaki Sözlerine dikkat ettiniz mi? Bize daima, “Bu memleketi biz kurtardık, bu inkılâbı biz Yaptık, Hilâfeti biz ilga ettik, bu millete şapkayı biz gey- dirdik. Harfleri biz değiştir- dik...., diyorlar. Bunu söylemek onların hak- dır. Çünkü hakikaten- bu Memleketi düşman istilâsın- dan onlar kurtarmış, bu yeni- likleri onlar yapmışlardır. Fakat, mazi ile övyünmek ih- fiyarlık alâmetidir. Halk bu- gün kendisini bulunduğu fena Vaziyetten kurtaracak yeni ted- birler, yeni faaliyetler istiyor. Memleket, —mali — buhrandan kurtulmak için yeni çareler Atıyor. Bugün muhtaç olduğu- Muz şey mazideki icraatımızla ek değil, istikbal için Yeni fikirler bulmaktır. Halk fırkası ve hükümet, ize ne bugünkü vaziyeti dü- Ztltecek ve me de istikbalde İze emniyet ve refah verecek bir tetbir tavsiye edemiyor. Hatta bu tetbirlerden bahset- isteyenlere karşı: “Bu memleketi biz kurtar- k, bu inkilâbı biz yaptık. balden bahsedenler inkılâ- ak isteyenlerdir.,, deyip günah ol- Olan ve bize daima mazideki İtaatından — bahseden — fırka Çünkü, mazi hasreti ihtiyar- ÜN a beylkr ve tüt 'lkr Tasarruf Cemiyeti İDARE HEYETİ TOPTAN İSTİFA ETTİ » Üsasen azasının adedi (30)u Memiyen İstanbul Mili iktsat l.yhllmıf cemiyeti — idare &ti ve reisi toptan istifa rl"*k yeni heyetin seçilmesi mu vilâyete bildirmiştir. p, Heyetin reisi Hakkı Şinasi .—' veznedarıda — bankacı |.=""lıer Beydi. — Vilâyet isti- Üüi belediye iktaat mü- e d=a=mi. fakat , Müdürlüğü bu husus Hülliyeti — hericinde görerek M'“'iüyıu inde etmişür. Paaj V“' u'ıyi hM — Kdarenin seçilme- edecektir. 1 — Bir Çin imperatoru memlekete ye- | nilik sokmak istemiş. Fakat bakmış ki millet mütemadiyen eski eserleri okuyor ve mazi- ye bağlanmaktan kurtulamıyor. ASONSPOSTA 2 — Düşünmüş, taşınmış ve memleketta kitap varsa hepsini toplatmış ve yakmış. Yüz sene içinde istediği inkılâbı yapmıya muvaffak olmuş. ——— * Mazi Ve İstikbal x | Son Posta'nın Resimli Makalesi 3 — Bir milleti mazisinden bu kadar uzaklaştırmak doğru değildir, fakat hakikat olan şudur ki m'lletler maziye bağlanmaktan kurtulurlarsa daba süratle gençleşirler. BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ Mürefte'de Bazı Sebzeler İkinci Defa Yetişti.. Mürefte ( Hususi ) — Mü- kilosundan 10 kuruş resim ah makta idi. 15 T. saniden iti- baren 5 kuruş alınmasına ka- rar verilmiştir. Şarapların İstimaresi Müskirat inhisar idaresinin istimare — memurları — buraya gelmişler ve şarapları istimara etmiye başlamışlardır. Mühim Bir Hırsızlık Akşam Hakkı Paşa zade Ahmet Ef. isminde bir zatın dükkânma girilmiş ve (4500) lirası çalınmıştır. Bazı şüpheli adamlar zan altına alınmıştır. İkinci Defa Mahsul Burada havalar 13 gündenr beri gayet güzel gitmektedir. Bakla ve kabak mahsulü ikinci defa olarak çıkmıştır. Talât Behçet leler Nelerdi? Dün piyasada İngiliz 1030 ile açılmış, 50 bin Hralık mu- amele olmuş; 1030,25 kadar yükseldikten sonra 1030 — ku- ruşta kapanmıştlır. Anadolu demiryolları 18,25 ile açılmış, 18,75 kadar yük- selmiş 18,05 de kapanmıştır, Komünistlerin Muhakemesi Gelece;m?îrşembe Günü Yapılacak Komünistlikle maznun Ha- san Âli Bey ile 23 arkadaşının muhakemelerine gelecek per- şembe günü ağır ceza mah- kemesinde başlanacaktır. Bir- kaç gün —evvel — İzmirde beyanname — dağıttıkları — için yakalanan komünistlerle alâ- kadar oldukları için İstanbulda da bazı takibat yapılmakta olduğü yazıldı. Müddei umumi Kenan Bey bu hususta bize şu malümatı vermiştir. *— İzmir müddei umumiliği bizden bazı malümat istedi. biz de gönderdik. Fakat ya- | zıldiğı gibi İstanbulda yeniden takibat yapılmamıştır. Böyle birşeyden haberim yoktur.,, Yeni Polis Kanunu Memurları Sekiz De- receye _'lıa_ksim Etti Ankara, 28 (H.M.)— Yeni polis kanunu ikmal edildi. Bu kanuna göre polis mesleği sekiz dereceye tefrik edilmiştir. Birinci derecede Emniyeti umumiye müdürü, ikinci derecede Ewniyeti umumiye müdür muavini, üçüncü derecede şube mü- dürleri, dördüncü derecede Polis müdürleri ile mektep müdür- leri, beşinci derecede Merkez memurları ile sivil memurlar, altıncı derecede komiserlerle sivil memurlar, yedinci derecede polis memurları, sekizinci derecede üniformalı polis namzetleri vardır. Emniyeti umumiyede müdür muavininin riyasetinde şube müdürlerinden mürekkep ''Bir müdürler encümeni teşkil edile- cektir. Beşinci derecede bulunan memurların intihap suretile terfi ve tayinleri ile yedinci dereceye dahil olanların terfi ve tah- villeri, memurlara verilecek para mükâfatının kabul ve tayini bu encümen kararı ile yapılacaktir. Polis mesleğine kaâbul edilmek için 788 numaralı memurin kanununun tayin ettiği şartlar, polis için de lâzımdır. Zabıta memurlarının intihapla tayin edilmeleri usullerinde Dahiliye —memurları kanununun meyzuatı — nazarı alınmıştır. Polis müdürleri addedilmiştır. Polis mesleğinde tedris ile talim beş devreye ayrılmıştır. Bu devreler : 1 — Polis mektepleri, — Orta kurslar, — Yüksek kurslar, — Fevkalâde teknik kurslar, — Daimi disiplin emirleridir. Bu devrelerin teşkili ve i'cruı kanunda, nizamnamedeki sa- rahat dahilinde yapılacaktır. Polis —mesleğinde bulunanlara ile -kaymakamlar yekdiğerlerile “müsavi İster İnan, İster İnanma! Belediye — intihabatında Halk fırkası yalnız büyük şehirlerden birinde mağ- İüp oldu: Samsun. Halk fırkasının kazan- diği İzmir, Adana, An- Vvvelie Vai Vet & çektirildi. İntihabatta ha- reket — yapamadığı — için Halk firkası heyeti vazi- fesinden affedildi, ee 5 B Hatta Serbes fırka reisi talya gibi şehirlerimizde | /» mabkemeye yerüeceği intihabatın kanunsuz "h'“ edildi. yolsuz —cereyan ettiğine i dair birçok vesikalar gös- | - Doğrusu kanunun terildi. Adana ve Antal- | tatbik ;t'um: Eclrd—ı( yalılar on binlerce imzalı | #onra — hayret — etmekten mazbatalar — gönderdiler. | Ktndimizi alamadık Fakat bütün bu itirazlar, | Halk fırkasının kazandı- tetkik edilmek vesilesile, | ğı yerlerdeki kanunsuzluk bir kenara atıldı. Fakat | ve yolsuzlu iddiaları hep Samsun intihabatı kaybe- ; yalan, Yalnız Samsundaki dildiği için oraya ehem- | doğru. Artık buna ey | kari: bu miyet verildi. deter inan, ister inanmal dikkate | Amerika'da İstişari Heyet Teşebbüsü... I Amerika geçen seneler zar- fında bütün devletlere (Kellog) misakı denilen bir misak imza ettirmişti. Bu misak mucibince devletler tecavüzi bir harbe girmemeyi taahhüt etmişlerdi. Şimdi Amerika reisicümhuru bu misaka ilâve olarak istişa- ri bir heyet teşkili fikrini or- taya atmıştır. Bütün devletler harici ihtilâflarını bu istişari heyete verecekler ve onun fik- rini aldıktan sonra kararlarını vereceklerdir.| Maamafih bu fi- kir henüz Avrupada beyenil- memiştir. Şüpheli Ölüm Mü? Büyükderede oturan Enver bey isminde bir zatin zevcesi Cemile hanım evvelki akşam ansızın düşüp ölmüş. Cemile hanımın — cesedini — muayene eden belediye doktoru cesedin morga — kaldırılmasına lüzum göstermiş, ceset morga nakle- dilmiştir . Şoförlerin İntihabı Tehir Edildi Şoförler cemiyeti idare heyeti intihabı dün yapılacaktı. Hazırlık ikmal edilemediğinden intihap bir hafta sonraya talik edilmiştir. Macar Müxt;şın Gitti Macar ticaret müsteşarı dün memleketine gitmiştir. Gene | gösterdikleri gayret ve fe- dakârlık mukabilinde : 1 — Teşekkür, 2 — Takdir, 3 — para mükâfatı, 4 — Kıdem zammı kabul edilmiştir. Umumi müdürlükte haftada Iâakal bir defa muayyen gün ve saatlerde içtima edilmek üzere Gi Hüi "körüağoğü " vakder. | kararı ile verilir. | — Polis divanları bu kanunda | dahi kabul edilmiştir. İnzibati | memurin edilmiştir. Polis — mesleğine — mensup memurlar da diğer memurlar cezaların — nevileri kananunda gibi tekaüt kanununun umumi | hükümlerinden — istifade | ceklerdir. Yeni kanunun son faslı polisin melbusat, techizat || ve tedavisi usullerinden bah- setmektedir. idari cezalar bu komiıyon! tasrih | ede- | Sözün Kısası Serbes Fırka Morgta Fethinin meyit haline getir- | diği Serbes fırkaya bir fethi- I moyit ameliyatı yapmak lâzım gelmiştir. Ölümünde bazı es- rarengiz âmillerden şüphe edi- len rahmetlinin cesedi, morgta, evvalkigün teşrih olunmuştür. Morg raporuna göre, Ser- bes fırka, zehir içmek suretile infihar etmiştir ; fakat cesedin- de birçok müzmin ve korkunç illellerin izleri vardır. Evvelâ, hakikati söylemek yüründen, merhumun dilinde kanser yarası müşahede edil- miştir. Saniyen, gerek — mecliste, gerek intihabat mücadelelerin- de hakkın sesini duyurmak için haykırmak yüzünden, za- vallının gırtlak veremine uğra- dığı da görülmüştür. Kulakları muayene edildiği vakit, memleketin her köşe- sinden yükselen feryatları ve şikâyetleri dinliye dinliye (ne- firi üstaki) denilen samia bo- rusunun tamamile harap oldu- ğu ve merhumun son dakika- larında sağırlığa tutulduğu an- laşılmıştır. Kalpte de “dahame,,, yani gayri tabit bir büyüme asarı müşahede edilmiştir; bunun da, merhumun son günlerinde ken- disine karşı yapılan tehditlerin verdiği korku yüzünden oldu- ğu sabittir. Hatta, can çekişme sırala- rında, merhumun sağ Larafına felç gelmiştir.. Bunun sebebi de, merhumun sağ bir fırka olması dolayısile o taraf uzuv- larının fazla faaliyet göster- mesidir. Şükran Hanım Sahnede İzmir valisi Kâzım paşanın kerimesi Şükran hanım kocasile birlikte sahne hayatına atılmış, Raşit Riza temsil heyeti — tarafın- dan dün Bursada verilen bir tem- silde rol almıştır. Abdülhamide Atılan Bomba KAN DALGASI Vesikalara —Müstenit Tariht Koman Bir. Ermeni — ihtilâlcinin | | kızı Kafkasyadan namıl ka- | çınldı?. Yıldıza nasıl - geti- | Tildi? - Unutulmaz bir aşk | | bubramı - Kanla temizlenen | bir günah - Sultan Hamit ve Ermeniler ( Ermeni komite- leri masıl teşekkül — etti ?) | - Esrarengiz — yangınlar - İs- | tanbul sokakları kan içinde- Babiâli ve Osmanlı bankası baskınları - Bulgar ve Er- meni komitecileri ittihadı - | Sofya'da bir Bektaşi köyünde apılan bomba tecrübeleri - lerşeye Tağmen intikam- Dünyanın en büyük faciasını İ kazulayan | l < Saltal Tzt | mide — suikast - Ebedi — ve sadık bir köle, | Romanda cereyan — eden vak'alarla alâkadar — birçok zatlarla Ermeni komitecileri- nin hakiki resimleri... Sultan Hamit devrini — ya- şıyan karilerimiz Ziya Şakir Bey tarafından yazılan bu rom birçok vak'aları ha- tırlıyacak ve şimdi bunların iç yüzünü öğrenerek, hayrette || kalacaklardır. Sultan Hamit, hakiki çeh- esile ilk defa bu romanda görünüyor ve yaşıyor.