30 Kasım 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

30 Kasım 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

ENVER PAŞA Buharada Öldürüldükten Sonra Efganda Nasıl Tahrikât Yapıldı ? Ben Kâüâbilden sonra yerime Taşkentte şan gayur — memurlarımızdan ayrıldıktan * Skicali Beys ,, tayin olun- | muştur. Bu adam Kâbile sefa- ret ataşemilileri — sıfalile ve * Şmit , —namı — müstearile gitmişti. Şmit tam manasile benim vazifeme vazıyet >tmişti. Teş- kilâtı mükemmel idare ediyor- du. Fakat oda sefir Stark ile — geçinemiyordu. Bunların birbirlerine karşı olan husumeti © kadar ilerlemişti ki Moskova tahkikat yapmak için (Filler ) isminde — birini — Efganistana göndermek mecburiyetinde kal- mıştı. Filler tahkikatını yapmış ve sefir Strak ile beraber (Şmit) in buradaki — vazifelerinden Ayrılmaları lüzumunu ileri sür- müştü. Bunun üzerine Şmit Mos- kovaya hareket etti, fakat (Stark) Kâbilde memuriyetine devam etti. Bu vaziyet bu şekli ile devam ediyordu. Nihayet 1928 senesi gelip çattı ve kıral Amranullah Han| Avrupa seya- hatine çıktı. Kırala İngiliz seferi (Hemfris) te refakat ediyordu. 1928 senesinde Efgan iş- lerile meşgul olan İngiliz mü- messili İngiliz Hariciye neza- retine, Efgandaki iktısadi va- ziyetin çok — bozulduğunu, gümrük resimlerinin artırıldı- gını ve hayat pahalılığma bu yaziyet —sebebiyet verdiğini, ahali arasında — kıraldan — ve hükümetten memnun olunma- dığını bildiriyor. Eğer Amanullah han daha birkaç ay seyahatini uzatırsa memleksette isyan çıkmak İhti- malinin çok kuvvetli olduğunu ve başka birinin ve meselâ Nadir han veya Mehmet Ömer handan birinin tahta çıkmaları ihtimali olduğunu bildiriyordu. İngiliz mümessili daha ileri giderek bu isyan neticesinde Efganistanda bir Sovyet ida- zesi teşekkül etmesi ihtima; e duğunu da ilâve ediyordu. İngiliz mümessilinin bu ra- porundan çıkardığımız netice İngilizlerin Efganistanda bir isyan çıkm.ak üzere olduğunu evvelden bilmiş olmaları idi. Bundan maada Amanullah Hanın İngiltere hariciye nazırı Çemberlâyn ile mülâkatında neler görüşüldüğünü ve Efgan sefirinin hariciye nerareti ile olan temasının neticesini öğren- miş bulunuyorduk. Amanullah, Çemberlâyn ile görüşürken Şimali Hindistanda müstakil — yaşıyan kabileler- de: de babactmiş, buyların yavaş yavaş İngiliz nüfuzu ah girdiklerinden — şikâyet işti. Amanullah han bu bahı ekle yerlerin — Efganistanca valı yerler — olduğu eri sürmüş oluyor, Efganis- tamın da İngiltere gibi Şimali Hindistan ile alâkadar olmak- tan fariğ bulunmadığını kay- dediyordu.! Çemberlâyn, — Amanullaha gevaben bu mesele hakkında kendisile değll. Hindistan hiü- tınz m celeden Anlatan: | kümetile görüşmesi lâzım gel- | diğini ve bu meselenin Hin- distana ait dahili bir iş | olduğunu da ilâve etmekten | geri kalmamıştır, Amanullah Han daha ilk mülâkatta davasını kaybetmiş bir vaziyet düşüyordu. Fakat kıral unutuyordu ki Şimali Hindistana müstakillen yaşıyan kabileler Eiganistanın istiklâl bekçileri ve ileri kara- kolları mesabesinde idi. Amanullah Han Avrupayı gezdikten sonra Rusyaya geldi. Moskovada, diğer yerlerde yapılan merasimden daha tum- turaklı bir resmi kabul yapıl- mıştı. Fakat bu — tantanalı merasim komünist işçilerin hiç te hoşuna gitmemişti. Bu zat, Rus toprağına ayak basar basmaz bittabi maiyeti arasına bir hayli de (O. G. tayin edilmiş, sabık jeneral Samoylofun oğlu da kıralın şahst — hizmetçiliğine — tayin filmişti Bu adamın Efgan lisanıni bil- mediğini zanneden Efganlılar, serbes serbes konuşuyorlardı. İzmir, (Hususi) — Tütü: inhisar idaresile tütün zürranın arası açılmıştır. Buna ssebep | olan hadise şudur: İnhisar — idaresinin — has- talık mütehassısı (Peran) De- ğirmendağındaki — tütün tar- Jalarına giderek bastalık mü- cadelesi yapmak istiyor. Fakat 'tütün zürran — buna şiddetle muhalefet ediyor. Vilâyet, inbisar idaresi ile köylünün arasına girerek bir anlaşma yapmak istiyor. Tü- (tün zürrar vaziyeti şöyle anla- tıyorlar: | — Tütün inhisar idaresi bi- | zi aldatmak istiyor. Tütün has- talıklarile mücadele yapaca- ğım diye bizden yüzlerce lira istiyor. Vermezsek — yetişmiş tütünlere haciz vazediyor. Bir mücadele yapılmasını istemi- yoruz. Köylünün bu şikâyeti - vilâ- yetçe İktisat vekâletine bildi- riliyor. Ve her iki idarenin tensibi üzerine hastalık müca- delesi olarak tarla sahiplerim den yalmız üç fira alınmasına karar veriliyor. Keyfiyet bu suretle bir ka- rara raptedildikten sonra köy- 18 tarlalarında bastalık müca- delesi yapılmasına mani olmu- yor. Mücadele bittikten sonra asıl münazaalı hadise patlak veriyor. Tütün inhisar idaresi Değirmendağı Köylü- leri Feryat Ediyor 3 Liraya Mutabık Kalınmış İken 100 Lira Mücadele Masrafı N Agabekof: 17 Ruslardan memnun değillerdir. Bunun esas sebebini anlamak | dan — Efganistana — geçti Kafkas- yolile — memleketine döndü. du ve beraberinde iki bavul vardı ki içinde mühim evrak bulunduğu zannedilmekte idi, bazı manzaralar almıştır. Şirkete, Türklüğe nisbet edilemiyecek olan bazı âsar ve manazırın Ticaret Kamusu Ticaret odası ticaret bürosu şefi Nezihi bey 3 ciltlik bir ticaret kamusu yazmaktadır. Eser, ticaret hukukile meş- gul avukatlarla, hukuk talebe- sinin ve tüccarların çok işlerine yarıyacak mahiyettedir. Birinci forması çıkmıştır. Tütün İnhisarının Yaptığı Nedir? asıl Alınır? Umumi Müdür Behçet B. | tarla sahiplerinden 100 - 250 lira arasında mücadele masrafı talep ediyor. Aldatılan Çöylü bu parayı vermek istemiyor ve tütünler haczedilerek bu para ahnıywr, | Bu hadisede inhisar idaresi | köylüyü aldatmiştır. | Değirmendağı nahiyesi köy- *’ lüleri bu kış sefil bir. vaziyet- te kalmıştır. Bir senelik ka- zançları — cebren — ellerinden alınmıştır. Tütün züra bugün vilâ- yete gelerek inhisar idaresi tarafından hotbehot alınan pa- ralarının istirdadını talep et (mişlerdir. Adnan 5 6 Yeni Bilmecemiz 12345678910 ihr 7T 8 Soldan Sağa, Yakardan Aşağı: 1 — Bozulmuş, 5 erkek is- mi 5 2 — Evin içi 3, kadar 3, peygamber 3, 8 — Şüphe 3, demiryolu 3, meyva 3 kâ—,.. 5 — Pislik 3, gören 3, çal- g 3 Muhterem müşterilerini ezhercihet maemnun bulunat GLORYA SİNEMASI MÜDÜRİYETİ i Bu ııı.i-d.ı iüibaren irazsine başlanacak olun Fransızca süzlü ve herkes tarafındaa anlaşılabilir, sinemacılığın bu .-Iı-"i görmelerini bilhassa tavalye etmektedir. Heyeti temsiliyesi başında; MARY GLORY, MAXUDIAN ve PIERRE MAGNIER gibi müstestif artistler vardır. 14 teğ Haşiye: Numaralı balkon biletleri bngün itibaren tedarik edilebilir. Yarınki pazar günü saat 18,30 da matine olarak FRANSIZ TİYATROSUNDÂA| meşhur viyolonist JA yeni ve mi konseri verilecektir. Piyanoda M. Tasso Yanopulo refakat edilecektir. Shor COUES THİBAUTnun ükemmel bir programdan mürekkep ikinci ve " i .M_ Yarın akşam MAJIK SİNEMASIN A ve GOSTA İSABELLA eli © İ.:ik Maçlarına Hazırlık Galatasaray Rum Takı- mını Mağlüp Etti Futbol lik maçlarına hazır- hk olmak üzere dün stadyom- da bazı müsabakalar yapılmıştır. Bu — münasebetle Komedi 5 Perde Yazanı N. Shakespeare Terceme eden: M. Şükrü Bey çarpışan 6 — Nota 2, cansız 3, te- | takımlardan Beşiktaş - birinci di 2 essür nidası, takımı Anadolu takımını 8 T — ... canınal 3, alçaklık göolle yenmiş, Galatasaray bi- 3, Cemi edatı 3 -.. 9 — Mezhep 3, uzunluk 3, çanak çömlek 3 10 — Sopa 3, zeybek 3, te- lefon nidası 3 11 — Anlatmak 5, mazbata 5, Abdülhamide Atılan Bomba KAN DALGASI Vesikalara — Müstenit Tariht Koman Bir Ermeni — ihtilâlcinin | kızı Kafkasyadan nasıl ka- | çınldı?. Yıldıza nanl geti- rildi? - Unutulmaz bir aşk buhranı « Kanla temizlenen bir günah - Sultan Hamit ve Ermeniler ( Ermeni komite- leri nasıl teşekkül etti ?) » Esrarengiz — yangınlar - İs- tanbul sokakları kan içinde- Babıâli ve Osmanlı bankası | | baskınları - Bulgar ve - Ere meni- komitecileri ittihadı - | Sofya'da bir Bektaşi köyünde | apılan bomba- tecrübeleri - | örşeye — Tağmen intikam- | Dünyanın en büyük faciasmaı hazırlıyan kız - Sultan Har sulkast - Ebedi sadık bir köle. cereyan — eden vak'alarla alâkadar birçok zatlarln Ermeni komitecileri- hakiki resimleri... Sultan Hamit devrini ya- şıyan karilerimiz Ziya Şakir Bey tarafından yazılan bu romanda birçok vak'aları ha- tırlyacak ve şimdi bunların iç yüzünü öğrenerek, hayrette kalacaklardır. Sultan Hamit, hakiki çeh- resile ilk defa bu romanda görünüyor ve yaşıyor. rinci takımı, Kurtuluş isminde- ki Rum kulübünün birinci ta- kımını 2 golle, yine Galatasa- ray ikinci takımı da Makabi ismindeki Musevi kulübünün ikinci takımını 5 gölle mağlüp etmiştir. Etibba Muhadent Ce- miyetinin İçtimaı Etibba muhadenet cemiyeti dün Türkocağında aylık içti- maını aktetmiştir. Muhtelif meseleler görüşülmüş kayıt için cemiyete müracaat eden üç doktorun azalığı kabul edilmişti. Cemiyet tarafından bir balo veya çay ziyafeti verilmesi konuşulmuş bunun hakkında karar verilmesi idare heyetine bırakılmıştir. Kadastro F -drosu Genişletilecek Kadastroda - vilâyetler de dahil olduğu halde - bütün memurların adedi (110) dur. Bu memurların faaliyeti neti- cesi olarak birçok gizli emlâk ve arazi meydana çıkarıldığı için hükümetin bütçesine bir yük olmamıştır. Hükümet bu ciheti mazarı itibara alarak bu sene kadastro kadrosunu genişletmiye karar vermiştir. Koli Paketleri Posta ve umum Gümrükler idareleri arasında koli mua- melâtına dair bir itilâf hasıl ol- muştur. Buna nazaran, hariç- ten gelecek bütün koli paket- leri, posta merkezlerinde güm- rüklerdan geçmeden açılacak ve bu merkezlerde bir posta memurile Rüsumattan bir baş memurun riyasetinde 4-5 me- murdan mürekkep birer heyet bulunacaktır , narak kongreye gerek / gerekse hükümetin ; hk: gösterdiklerini, v , yapılmasını — söylemişler cede — idare lıeyelîi mişlerdir. Heyet arasında det Kerim bey de Eski Patrik Esbak İstanbul Rum