9 Ocak 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

9 Ocak 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Hergün Gazetecilik Mektebi Niçin Lâzımdır? — M. ZEKERİYA İptidat cemiyetlerde, doktar- ların — vazifesini — üfürükçüler, okuyucular ve efsuncular gö- rür. Bunlar “ hastalarını oku- makla tedavi ettiklerini zanne- derler, İnsanların hayatı bu zavallı cahillerin elinde oyun- caktır. Cemiyet ilerledikçe bu ef- suncuların — ve yerini mütetabbipler aldı. Bunlar tebabeti meslek mişlerdir. Fakat üfürükçülerini edin- Malümatlari amelidir. ve tecrübeye müste- Hittir. Yaptıkları işin yesini ve iç yüzzünü bilmez- ler. Vücudu beşer hakkında, ve hastalıkların niçin öyle tedavi edilmesi lâzım geldiği haakkın- da malümat sahibi değildirler. nazari- Medeni cemiyetlerde insan bayatının kıymeti yükselince mütetabbipler ortadan kaldırıl- dı. Yerlerini diplomalı doktor- lar aldı. İnsanlar hayrtlarını ellerine tevdi ettikleri kim- selerin ilmine de — emniyet etmek — ihtiyacını hissettiler. Diplomasız doktorların hayatı- mızla oynamak hakkı menedil- di. Bugün medent dünyanın hiçbir yerinde diplomasız bir doktorun, — bir mütetabbibin doktorluk etmesine ve hastaları tedavi — etmesine — müsaade edilmez. Gazetecilik te son zamanlara kadar mütetabbiplere benziyen alaylıların elinde idi. Gazete- ciler alaydan işme insanlar- dı. Gazeteciliği meslek edinen- ler bunu ameli olarak öğre- niyorlardı. Halbuki gazeteci bütün bir cemiyetin hayatile eynar. Ga- zete bütün bir milletin lisanı demekti. Gazeteci cemiyete iyilik te yapabilir fenalık ta. Bir ferdin hayatını mütetabbiplere teslim edemiyen medeni milletler, ce- miyetin hayat ve mukaddera- tını da alaydan yetişme gaze- tecilere teslim etmiye razı ola- mazdı. Diplomasız bir dokto- run bir ferdin hayatına yap- tığı zarara göz yummak belki mümkün olabilirdi. Fakat bir cemiyetin hayatile oynamak hakkını bir alaylı gazeteciye teslim edemezdi. * İşte Amerikada gazetecilik mektebi bu ihtiyaçtan ve bu düşünceden doğdu. İlk gazetecilik mektebi 1912 de Nevyorkta ork Vorld gazetesinin — sal Pulitzer tarafından açıldı. Bu - fikir derhal Amerikanın her tara- fında taklit edildi ve bütün darülfünunlarda birer gazete- cilik fakültesi tesis edildi. Bu fikir Amerikadan Av- rupaya geçti. Evvelâ Alman- yada, sonra İngilterede ve nihayet bütün medeni memle- ketlerde bir gazetecilik mek- tebi vücuda geldi. * Şimdi, Maarif Vekâletinin, bizde de, bir gazetecilik mek- tebi açmak teşebüsünde bu- landuğu haber veriliyor. Bu memleket tahsilsiz ve Şuursuz — alaylı — gazetecilerin elinden o kadar çok felâketler çekmiştir ki, bu fikri takdir ile karşılamamak mümkün de- ğildir. Türk matbuatını müte- tabbipler elinden kurtarmak, inkılâp hükümetinin Türkiyeye Yapabileceği en büyük iyilik- 'erden biri olacaktır. e 1 — Gençlik, iman devridir. İnsan ina- | nırsa fedakâr ve cesur olur. İnandığı şey için titrer, ve ona el dokunduranlara karşı kükrer. 2— İnanmıyanlar, oportonistlerdir. Bunlar | her yola gelir, her suya akarla. Onun için | seciyesiz, ve ahlâksız olurlar. Menfeat uğrunda İfeda etmiyecekleri hiçbir mukaddesat yoktur. 3 — Bize İnanan İmanlı genç demokrasinin en fedakâr bekçi- sidir. Gençliği imanlı yetiştirelim, bir gençlik Tâzımdır. BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ Esat Efendinin Hags- BirYunan Vapuru talığı İlerledi ... Menemen, 8 (H.M.) — Şeyh Esat Efendinin hastalığı git- Örfi İdare Hakkında Yeni Tali- | matname Yapıldı Ankara, 7 (ALA) — Aldiği- mız malümata göre örfi idare ilân edilen mıntakalarda mülki vazifelerden ciheti askeriyeye intikali icap edenler hakkında Heyeti vekilenin bugünkü - iç- | timamda atideki kararlar itti- | haz olunmuştur: Teşkilâtı — esasiye kanunu- 86 ıncı maddesi hük- müsteniden Menemen Manisa ve Balı- kesir merkez — kazalarında örlü — idare — ilân — edilmiş bnlunduğundan teşkilâtı siye kanununun 78 ve maddesi — mucibince eylül — tarihli idarei kararnamesinin 3 nün müne kazasile esa- Bi inci ve 30 örfiye üncü maddesinin delâletile mezkür kararname hükümlerinin tat- biki ve 1 — ' Soyrüsefer, 2—Tecemmü ve içtimaat, 3 — İdaasi örfiye mıntakası dahilin- de ve haricinde neşredilen yev- mi mevkut risale ve her nevi evrakın idarei örfiye mıntakası dahilinde duhul ve intişarı, 4— Hususi ve gayri resmi alelü- mum muamelât ve müraselât hakkında icap eden kararların ittihaz ve icrası muhaberat ve müraselât hakkında icap eden kararların ittihaz ve icrası ida- rei örfiyenin devam ettiği müd- detçe ciheti askeriyeye intikal etmiştir. A. Kemali Erzinde Halk Tarafın- dan Tezahürat Görmüş Mü, Görmemiş Mi? Erzin, ( Hususi) — Kapa- nan AÂhali fırkası reisi ve bu namdaki gazetenin sahibi Ab- dülkadir Kemali Beyin Erzine uğrıyarak halkla temas ettiği, konferans verdiği, gelip gider- ken halk tarafindan büyük tezahüratla karşılandığı haber verildi. Tahkikat yaptım. Al- dığım netice şudur: * Abdülkadir. Kemali B. elini, kolunu — salılyarak Top- rakkale — istasyonuna — kadar gelmiş, orada hareket zama- mına kadarn treni beklemiş, bu sırada bir saatlik mesa- fedeki Mustafabeyli köyüne gitmiş, ozada da bir arabaya atlıyarak Erzinin alt tarafına gelmiş, şehrin dışarısında ara- badan inip tenha sokaklardan burada, kirada bulunan evini ve kiracısını görmüş, sonra tekrar bir araba ile Erzinin Başlamış köyüne uğramış ve Kapılı yolile hudut haricine çıkmıştır. ,, tikçe ilerlemektedir. ,Vakıa doktorlar kendisini itina ile tedavi ediyorlar, fakat akibetinin yaklaşmakta olduğu da görünüyor. Bu adam rahatsızlığını kendisi de hissetti ve dünden itiba- ren ölmek üzere olduğunu söy lemiye başladı. Haber aldığıma göre dün oğlunu yabına çağırmış, demiş ki : — Artık son günlerimin geldiğini bissediyorum. Hayatımın müntehasında memleket fena yaptım. beni fena tanıdı, filhakika ben de Ne de olsa hükümet bu memleketin iyiliği için çalışıyor. Böyle lüzumsuz ve kanlı işlere girişmiyecektim. Allah taksi- ratımızı affetsin !,, Haydutlar Memnun! Şeyh Esadın hastalığı inkılâp düşmanlarımı zahiren mü- teessir etmiştir. Fakat diğer taraftan her mel'anete baş vuran bu haydutların, en büyük itham &dicinin sönüp gitmek Özere olmasından memnun Divanı etli ve bagün divanı cumartesi günü başlıyacaktır. oldukları da Harp Başlıyor Menemen, 8 (H. M.) — İsticvplara ait anlaşılmaktadır. dosyalar tekemmül barp kâtiplerine verildi. Muhakeme Fahrettin paşa cuma akşamı İzmirde bulunacak, cumartesi sabahı Menemene gidecektir. Salonda Gazeteci Bulunacak Mı? Menemen, 8 (H. M.) — Divanı harbin celselerinde gaze- tecilerin bulunup bulunamıyacakları henüz tekarrür etmemiştir. Mevkufların Adedi Menemen, 8 (H. M.) — Menemende Yasef nammda bir musevi yakalandı ve bu adam ile birlikte maznunların adedi 128 e baliğ oldu. Mevkuflar askeri kışlada nezaretj altındadır. Menemende Davul Çıktı Menemen, 8 (H.M.) — Hükümetin Örfi idare hakkında verdiği yeni talimat dün gecs burada davullar merifetile aha- liye tebliğ edildi. Yeni Maznunlar Menemen, 8 (H. M.) — Akhisarda Nakşibendi tarikati- me mensup olan ve faaliyette bulunan manifatura tüccarı Ha- san, bakkal Ahmet, Raşit, Hacı Hüseyin ve Lâz Mustafa dün akşam buraya getirildiler. Akhisarda (kelime okunamadı) tarikatine mensup Sadık, Kâmil ve Lütfullah efendiler hak- kında takibata başlanmıştı. Adnan İster İnan, İster İnanma! Bu sene müthiş iktısadi bir buhran var. Bu, yalnız bizde değil, bütün dünya! böyle. Halbuki dün gazete- lerde okuduk. Bu sene Anadoluda çok buğday olmuş. — Fiatlar dehşetli düşmüş. Tüccarlar hükü- mete müracaat etmişler, demişler ki: — Fiatları çok düşük. Ya bizden hükümet namı- na Üç dört milyon liralık buğday — alın — veyahut İster inan, ister mevcut zahirenin bir ku- mini — yakın ki — fiatlar Yükselsin. Hem bunu söyliyenler kim, bilir misiniz? Konya tüccarları, Birkaç Konyalı tüccar zengin olsun diye devlet- tin iki üç nıiİ’ynıı lira Ziyanı göze alsın, ve biz burada bir okka ekmeği 20 kuruşa yiyelim diye, Anadoludaki buğday stok- ları yakılsın. İşte çelebi, bizde tüc- car dediğin böyle olur. inanma! İzmirden Çıkarken Karaya Oturdu İzmir — Kereste yükü ile İzmire uğrıyarak bir kısım yü- künü bıraktıktan sonra hareket eden Yunan bandıralı ( Marya Memisk) vapuru Poligon fene- tinin bir mil açığında bir ye- ken gemisine çarpmamak için manevra — yaparken — karaya oturmuştur. Gemi bir kısım yükünü kurtulmuştur. Rahnesi olmadığından İzmirde muayene edilmiş devam etmiştir. Vilâyet Meclisleri Açılıyor Ankara, 8 (H.M.) — Artvin, A j d, Bilecik, Çorum, Denizli, Erzurum, Eskişehir, Gümüşane, İzmir, Kars, Ordu, Samsun, Tokat, Yozgat, Zonguldak vi- lâyet meclisleri façılmıştır. Ma- halli idare umurunu ve bütçe- leri tetkike başlamışlardır. Ankara, 8 (H. M.) — 1929 hesabı kat'isi önümüzdeki hafta zarfında ikmal edilerek Meclise vkedilecektir. 931 bütçesinin bütçe encü- meninde tetkikinde bu hesabı kat'i nazarı dikkate alınacaktır. atmış, ve yoluna Harcıraîı Mese- lesi Halledildi Ankara, 7 (H.M.) — Vekâ- leten mahalli ahare izam — olu- nan memurlar memuriyet veya vekâlet olunan vazife maaşın- dan hangisi fazla ise avdet ve azimet harcırahları da o maaş üzerinden hesap edilecek ve ikamet yevmiyesi de harcerah esası olan azami maeş Üzerin- den hesap edilmesi Maliye ve- küâletince karara alınmıştır. Tekaüt Kanunu Ankara, 8 (HLM) — Te kaüt kanununun20, 21, 22 inci derecelerinin tashihi hakkında Maliyece — Hazırlanan — lâyıha Başvekâlete verilmiştir. Askeri laşe Bedeli Peşin Ankara, S(H.M) — Asker- lerin — tayin istihkakları peşin olarak —ay başlarında ordu maaşlarile iaşe bedelleri ay nihayetlerinde verilirdi. Vazife dolayısile — kıt'alarında - bulun- miyarak tayinini alanıyan. b l şimden a vorilmesi kerlerin — b sonra ay b Maliye vekâ rılmıştır, « kararlaştı- Sayla 9. , Sözün Kısası Münderecatımızın çok- luğundan dercedileme- miştir. | Ticaret Odasında İdare Azalıkları Seçildi Ticaret odası umumi me dün saat üçte toplandı. reisliğe Nemli zade Mitat, ci reisliğe Hasan, Necip B. ler heyeti idare azalık da Ziya, Hacı Recep, F Rifat B. ler seçild Odanın bütçesi 160,652 lira varidat ve bir okadar da masraf olmak üzere müteva: ZzinCir. Kıymetli Evrak Defterdarlık tarafından Ma- liye Vekâletine gönderilecek olan 2 milyon liralık kıymetli evrak bugün Ankaraya götü- rülmüştür. Tayyare Cemiyetinde Toplantı Dün T re cemiyeti mer- kezinde bır içtima yapılmıştır. Bu içtimada tadil edilen nizam- nameye göre idare heyetine almacak elanlar. seçilmiğlir. Himayei Etfal Balosu Bu akşam Maksim de Himayei Etfal cemiyeti menfaa- tine bir balo verilecektir, Bir Üfürükçü Tutuldu Beşiktaşta Köy içinde Kadri çavuş isminde bir Üfürükçü cürmü meşhut halinde yaka- lanmıştır. Takvim Cezasi 931 takvimlere pul yapıştırmadan dağıttığı için Defterdarlık Hilâli miyeti aleyhinde bir zabıt varakası yapmışlır. Cemiyetten pul cezası istenmektedir. Cemi- yet pul resmini derhal verece- ğini defterdarlığa bildirmiştir. senesi için bastırdığı ahmer Rakı Vermeyinca Hem Dövmüşler, Hem De Camları Aşağıya İndirmişler Galatada — ahçı dükkânına gelen İsmail — ve Halil — isminde iki kişi kendilerine rakı vermediği için Anastası dövmüşler ve dükkâ- nidin camlarını kirarak kaç- mışlardır. Terkosta Bozukluk Terkos bendinde bozukluk olduğundan İstanbulun büyük bir kısmı susuz kalmıştır. Anastasın Karagümrük Nahiye Olacak.. Karağümrükte bir nabiye teşkili için şehir meclisi aza sında bir cereyan — vardır. Nakiye teşkilâli ancak kanunla yapılabileceği — için Dahiliye vekâleti Meclise bir teklif yapacaktır. Daimi encümen bu nahiye hudutlarını tesbit et- mekle meşguldür. Netice vilâ- yet vasıtasile Dahiliye vekâ: letine bildirilecektir. Şişe Fiatları Düşüyor Son günlerde Rusyadan İs- tanbula çok şişe geldiği için fiatlar düşmüştür. Evvelce altı kuruşa alınan şişeler şimdi 3,5 şa kadar — satılmaktadır. Bie Hallarınıü dabi Farla dü şeceği tahmin edilmektedir.