18 Şubat 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

18 Şubat 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa SÖN POSTA ; “Şubat DARÜLFÜNUN VE İNKİLÂP Müderris Müsli- hittin Adil B. Cevap Veriyor... (Baş tarafı 1 inci sayfada) Daha memleket en ” elim ahval ve şerait içinde inlediği,| İstanbul işgal altında bulundu- Zu sıralarda müderrris arka- Gaşlarımın müessesenin yalnız ml Dleri bütün genç- liğe bimahaba milli ve yüksek bir heyecan, kudretli bir ümit ve iman telkin ettiklerini; milliyet ve istiklâl fikirlerini muhite yaymak ve kuvvetlen- dirmek için ekser arkadaşların kürsilerin haricinde de matbuat ile, muhazaralarla neşriyat ve telkinatta bulunduklarını hatır- lamak kâfidir. Milli hâkimiyetin teessüsün- den sonra da inkilâbın fikir işcileri olan arkadaşlarım vazi- felerine aym — bhamlelerle hararetle ve heyecanla devm etmişlerdir. Cümhuriyet Türkiyesinin alâ- kadar olduğu beynelmilel kong- ve ve konferanslardaki faaliyetle- re, yeni devletin hukuki mevzu- larını ihzarda, bilhassa, hukukçu arkadaşlarımdan pek çoğunun bü bir feragat ve memnu- niyetle iştirak ettiklerine vakı- fim. Bu çalışmaların Cümhuriyet ve inkılâp için ne mes'ut ve müsbet neticeler verdiğini ise yetiştirdiğimiz gençlerle ispat edebilmek mazhariyetine mali- kiz:bugünDarülfünunlular aarasın da inkılâba derin sadakatla bağlı olmıyan, kalbi cümhuriyet aşkı ile, fikri teceddüt ve itilâ hır- sile meşbu olmıyan bir tek genç göstermek kabil midir? Şu kanaatteyim ki arka- daşlarım Cümhuriyetin yürü- mesi ve yükselmesi için çalış- tılar, çalışıyorlar ve çalışacak- lardır.., Ziraat Odaları Bugünkü Şekillerile Bir İş Göremiyorlar Ankara 17 (H. M.) — Zirast oda'acı mevcut ziraat odaları kanununun eski ve ihtiyaca . kâfi olmadığı kanaatindedirler. Hükümetçe daha evvel hazır- lanan yeni ziraat odaları ka- nununun bu devrede meclisten çıkması beklenmektedir. Yeni kanun çıkar çıkmar - odaların yeni ve esaslı faaliyetler gös- tereceği ümit edilmektedir. İzmitte Roma Asarı İzmitte Romalılara ait bir yağdan, bir fincan ve bir de sikke bulunmuştur. İzmit maarif idaresi bu kıymetli eserleri müzeye göndermiştir. Bu eser- ler nazarı dikkati celbettiğin- den İzmit havalisinde bazı eski eser araştırmaları yapılacaktır. Bulgaristan Domuzları Son günlerde Bulgaristandan İstanbula fazla miktarda do- muz ihraç edilmektedir. Buna mukabil Bulgarlar bizden çok miktarda tuzlu balık, limon, zeytin yağı ve zeytin tanesi, kestane ve biraz da portakal almaktadırlar. BUHAFTA SİNEMALARDA G Operada : Tahtelba hir 13 Operanın ( 18) Şubattan — sonra göstermiye başlı- yacağı (Tahtelba- hir 13) filimi baş- tan başa denizde geçen bir ma- cerayı yaşatmak- tadır. Amerikanın(13) numaralı Tahtel- bahri Şanghay li- manında demir- lemiştir. Efrat bir barda eğlenirken “ süratle ha- reket!, emri alıyorlar. Gemi bütün haile | gidarketı, Dir ve pura çarpıyor, makine dairesi bozülayor, suyun yüzlüne çıkar miyor. Yalnız (Burke) ismin- deki Yüzbaşı (14) arkadaşile baş tarafta kalıyorlar. Muhak- kak bir ölüm vaziyeti! Fakat o sırada geçen bir gemi tah- “ 73 , de bir çiçek, birçok böcek telbahri suya çıkarıyor. Bu- nunla beraber ölümden kur- tulmak için bir çare var: bir kişinin feda olması. Bu vazi- feyi yüzbaşı kabul ediyor, 14 arkadaşı kurtulurken kendisi ölüme teslim oluyor. Fakat bu adam hakikatte bir Ame- rikali değil, harpte yaptığı bir hata yüzünden mahküm olan bir İngiliz zabitidir. Artistik: Grişa Çavuş Artistik salonlarında bu haf- ta gösterilecek olan bu filmin mevzuu umuml harbin bir saf- hasını teşkil ediyor. Grişa ça- vuş, Almanların eline esir dü- şen bir Rus askeridir. Bir ara- hk fırsatım bularak — Üsera | karargâhından kaçıyor ve iltica ettiği bir köyde genç bir kızla sevişiyor. Fakat onun biricik düşüncesi, memleketine — dön- mektir. Buna da muvaffak olu- yor. Ancak bir yanlışlık neti- cesi Rusyana hiyaneti askeriye cürmile idama mahkâm oluyor. Başkumandan tarafından tas- dik edilen karar, diğer küçük kumandanlar tarafindan iliraz- larla karşılanıyor. Çünkü Grişa çavuş bir hain değildir. Fakat bu itirazlar faydasızdır. Grişa idam edilecektir. Ümit ölmez, derler. Küçük kumandanlar itirazı ileri götürdükleri için başkamandan . “kurüru — İşlak | edilmemesi için telgrafla emir. veriyor. Fakat telgraf fırtına yüzünden yarı yolda kalıyor ve filim bu aksi hadiselerin teva- lisi heyecanile sonuna eriyors Girşa çavuş kurşuna dizilmiştir. Gloryada Troyka (Olga Çehova) ve (Hanm Şeltov) un temsil ettikleri bin filimdir. Vak'a, Moskova ya- kınında rüstai bir dekor içinde geçiyor. Burada kızak arabâ- cısı Boris, yavrusu (Kolka) ve karisı ile mes'at bir bayat geçiriyor. İşi, hergün, kasaba- nin kibarlara mahsus barı önünde bekiemek ve gezmek istiyenleri kızağına bindirerek elvarda ioloştırmaktı Bu iş, ona, (Vera) adlı zengin, fakat hafif bir k& lını tanıtmıştır. (Vera) nın hisleri nekadar geçici ise (Boris) te o nisbette duygularına mağ- lâptur. Bu, onu fena bir baba ve huysuz bir erkek yapmıştır. Devlet kuşu ve tahtelbahir “7T3,, filimlerinin iki dikkate şayan sahnesi O derecede ki arasıra karis- | nı dövecek kadar işi ileri gö- türmektedir. Bir gece, yine böyle bir kavgadan gsonra Borisi, kıza- ğgile evinden uzaklaşır görüyo- rüz. Küçük (Kolka) babasının arkasından ağlayıp feryat eder- ken, o, bu munis sese lâkayt çalakırbaç ilerliyor. Netice, bir saraya kurban gittiğini husranını bize götermekle kal- mıyor. Ayni zamanda, lüzum- suz yere çelilen . mibnet- ve meşekkatlerin bir parça mu- | hakeme ile ne çabuk bertaraf edilebileceğini de gösteriyor. | Bu gibi derslerden ibret ala- | bilenlere ne mutlu. | ( Klot Farer ) in “Öldüren | Adam,, filmi yakında gösteri- lecek. Bu eser de (Ledi Fa- kland ) rolünü oynıyan (Mari Bel ) dir. Memleketimizi tam- yan bu Fransız artistinin filim- de bir de Türkçe cünlesi var- | dir: “Arabacı çabuk İimana kadar.,, Mevzu memleketimizde ÖRECEĞİNİZ FİLİMLER... Mister Billing şöy- le bir kaçamak bulmuştur : Muayyen — bir işi olmıyan Piyer, Amerikaya gelir de bir iş tutabi- lirse (Barbara) ile evlenmelerine mü- manaat — etmiye- cektir. Piyer, bu teklifi kabul — et- miştir. Fakat Ame- rikaya geldiği za- man — Venedikte kibar insanlara reh- berlik yapmanın Nevyorkta para kazanmaktan daha çok kolay olduğunu der- hal anlamıştır. Fakat iradeli bir gençtir. Teşebbüste mu- vaffak olmıya azmetmiştir. Netekim, içkisiz Amerikada bir nevi içkili (sakız) icat ederek gayesine ermiştir. Ermiştir ama bu defa sevgilisini başka işle meşgul gören (Babara) Piyerle anlıyan (Boris) — in | &- geçtiği için Mari Belin bu cümlesi, — filme — ayrıca bri | hususiyet veriyor. Melekte: Devlet Kuşu Amerikanvari bir kurdeledir. Meşhur Billing çikle'lerini yapan Amerikalı Mister Billing, kan ve karısile birlikte Venedikte- dirler. Kızı Barbara, babasının fabrikasında — ikinci — müdür ( Rolli ) ile nişalıdır. Fakat Venedikte tanıştığı (Piyer dö Mirant) daha hoşuna gitmekte- dir. Netekim bu arzusunu babasına söylemiş, fakat ret cevabı — almıştır. Maamafih değişmiyen iradesi karşısında royka filminin bir pasajı: baba oğul, anne evlenmek - istememektedir. Filmin sonu, hercailik gös- taren genç kızın mağlübiyetini gösteriyor. Nasıl mı diyecek- siniz ? Tabit bir şekilde, Barbara- nin Piyer tarafından kaçırı- ması — süretile. Geçen — nüsha- Elhamra orda — hulâsa ettiğimiz Doktorun Sırrına, « .. te İdamdan kur- Ma]lk" tulmuş filimleri- ne devam ediyorlar. “ - Sinemada (Bel Be- Âsri, net ) in “ Ruhum annem,, filmi gösteriliyor. Simit Fiatları ! İhtikâr —Y;anlardan Nasıl Cezî_Ahnacak? Simitler için altmış para narh konulmuştu. Buna rağmen birçok yerlerde yüz paraya satılıyordu. Bu hususu nazarı itibara alan belediye, zabıtai belediye memurlarına yeni bir tamim yaparak işin ehemmiyetle takip edilmesini bildirmiştir. Piyasada yalnız (60) paralık ve bir çeşit simit satılacaktır. Yüz paralık simit yoktur. Bu simitler (45) gramdır ve (22) si bir kilo gelmek esası üzerine narh konmuştur. Fazlaya satan- lar, eğer satıcı iseler (3) liradan beş liraya kadar, yapıcılar ise (10) liradan yirmi liraya kadar ceza vereceklerdir. Bu cezalar belediye memurlarının tutacak- ları bir zabıt ile derhal tahsil Yunan hükümetinin İstan- bul konsolosu evvelki gün - vi- lâyete müracaat ederek, An- derya Kosti işminde birisinin Yunanistanda bazı müessesatı dolandırdığını ve çalıştığı yer- lerde — ihtilâs — yaptığı — için hakkında Yunan zabıtasınca tevkif — müzekkeresi — kesil- mişken her nasılsa İstanbula geldiğini bildirilmiş — ve — tev- kif olunarak iadesini rica et- miştir. Dün polis müdürlüğü Andirya Kosti'yi yakalıyarak müddeiumumiliğe göndermiştir. Müddeiumumilik bunun tev- edilecektir. kifi için kanuni birtakım me- Anderya Kosti! | Yunan Hükümeti Bir Dolandırı- | cının İadeîini Rica Ediyor rasim bulunduğunu, — Yunan sefaretanesi vasıtasile Harici- ye vekâletine müracaat edilerek heyeti — vekileden bir karar alındıktan sonra mahkemeye verilmesi ve iadei mücrimin mukavelesi varsa bu da nazarı itibara almdıktan ve nihayet cür- mün siyasi olmadığı hükmen sabit olduktan sonra hududa kadar bir tevkif müzekkeresi kesilerek ihracı lâzımgeldiğini bildirmiş, mevkufu polise iade etmiştir. Polis Anderya Kostiyi serbes bırakmış, — fakat — siyasi bir nezaket olmak Üüzere nezaret altında tutmıya karar vermiştir. İskân Kanunu Yeni Lâyiha Maliye Encümenine Verildi Ankara, 17 (H. M.) — Yeni iskân kanununun Büyük millet meclisi dahiliye encümeninde müzakeresi ikmal edilerek ma- liye encümenine — verilmiştir; lâyihanın esasları şudur: İskânı adi suretile verilen mallar meccanen temlike tâ- bi tutulacak, fazlası borçlan- miya tâbi olacaktır. Temlik kanununun gösterdiği şekiller veçhile istihkakı tesbit edilip mal alamıyanlara veya bakiye istihkakları bulunanlara bono verilecektir. Bono — sahipleri metruke müzayedelerine bono- larla iştirak edeceklerdir. İSPANYADA BİNE BUHA Cümhuriye ler, Değişi İstiyorlat Son ihtilâl nümayi$ sonra İspanya kabinesi mecbur olmuştur. Bu istifa, sun'i v tedbirlerle ihtilâl bar önüne geçilemediğini * miyeceğini göstermek ' çok manidardır. Hükümet, bir ay soll lacak — intihabatta kâ için birçok şedit tedbil haz etmişti. Şimdi bu — tedbirl manası kalmamış bulu! Binaenaleyh İspanyâ kıralla - ihtilâlcilerin yt mücadelesine sahne Kırâl şimdiye, kadar # siyasi oyunlarla ihtilâli miya muvaffak olmuşt! kat bu defa vaziyet P! ziktir. İstifa eden hükümet mın uzun süreceğini söY te umumi ittifak vardır. Cümhuriyete Doğru Segevie, 18 (A | Cümhuriyetçiler fırkasıl içtimında M. Landa, M: ga -Y- Gasset, M. Mi ile M. Faranon birer söylemişler ve İspanyayi şıklıktan kurtarmak içil huriyeti ilân — etmek olduğunu beyan etmişl! Hindiçinide Fesâ Londra, 15 (AA) — tral Nevs gazetesinin bir habere göre, Ranfi siyasi bir fesat tertibal Hdana çıkarılmıştır. Alman Demir Yolları Vuruldu Berlin, 12 (H.M.) yaşlarında bulunan A Fükümet demiryolları Fi Her Adolf Çander, Friz isminde gayri W bir makinist tarafından dilmiştir. , Vilhelm bir kaza neti€ malül olmuş ve tekaüde kedilmiş ise de verilen diye temini maişete mediğinden tezyidi. içif caat etmiş fakat cevi almıştır. Nevmit kalan adaf nihayet iki tabanca £ ederek bir vesile ile m dairesine girmiş ve de ları müdürü Her Ado! der'i altı kurşunla öl€ ve ikinci tabancayı * sıkmak suretile intihar tir. Biçare katil bir 7€ ocuk babasıdır. Fıtır Sadak Tayyare cemiyeti göndermiştir. Fitre P" bunlera — koyup ©*f gönderiniz. Âlâ — Orta Kuruş Kuruş 13 13 117 Hurma 107 Bayram Namaz! St P Ezani 1 Zevalt 7