18 Şubat 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

18 Şubat 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Celâl Beyin Mühim Beyanatı İ Memleketin 1930 Senesindeki İk- Kari oGözile Gördüklerimiz Nasıl Bir Kızla Evleneyim? tısadi Buhranı Neden Doğmuştur Tokatta Maarif Hayatı kattan yazılıyor: Şimdiye adar Tokat zauallimler birli Binde bazı Tmuallimler tarafın» dön bazı teşebbüsler olmuş ve birlikte çalışmak , eseri görük Müşsede faaliyet sahası geniğle Memişti. Bu derin 'alâkasızhı beticesi olarak birliğin kapısı patılmış ye üzerine birde ke- Saman kara kilit. vurulmuştu. , Tokata Ibrahim bey #sminde bir if müdürü gek Hali) 1. Bu zatin gi ündenberi Tokât maarif hayatında bir baz alık. bir yenilik hesil oldu. wailimler ârasıpda samimiyet e , Birlik sık, sık | Birlik ida günç ve faal unsur ii Muallimlerimiz açık Şir alınla, yeni ve kuvvetli bir Mimle, Cümhuriyetçi imanile salışmıya başladılar. Bu vaziyeti Gören halkın göğsü kabarıyor, MZ. vatanımızın mukadderalı i küvvete istinat eder: Askeri du, Maarif ordusu. Genç mu- ilimler muhitimizin ufukların- nur saçmaktadırlar. Aybey Polis Müdüriyetinin Nazarı Dikkatine Re yle bir mektup aldık: Ben, ırgada, Talebe yurdu karşı- “ndaki 27 numaralı evin bir ında oturuyorum. Zevcim den bir senedenberi ayrıyım. intakamın polis “dairesinden ça ikide bir geceleyin karako- $ağırıyorlar. Ben, nikâh kâ mi her sual karşısında gös Tiniye mecbur değilim, kana- indeyim, O halde bu tarzı Mreketin manası nedir? Nuriye e? TİST MÜSABAKASI 181 Numaralı Gazete- deki Müsabakayı Hal- Jedenlerin Listesi ai kânunusani “181, nu- ğimiz gazetemizde ilân etti- Ârtizysihema müsabakasında erin isimlerini doğru mükâfat kazananlar nci ; temini : İstanbulda Per on lira pesinde Lütfü Bey dördüncü: İs- Bez isesinden (Saide tuk acide Hanımlar, birer inci: mberlitaş Or si geektebi EN ei Bey bir bilet, ayy Altaca: Bebekte (İnşirah yykak 46 numarada Ayten anım, bir bilet. k edinci: o Balıkesirde er 'ek muallim mektebi talebe- ppien Sanih Bey vastasile fser Hanım, bir bilet parası. le,i canbulda bulunan kari- timizin idarehanemize uğri- Yarak hediyelerini o almaları Tİca olunur. a 29 Tefrika No. 63 Ve Netice Ne Ol Dünya umumi bir buhran için dedir. Amerikada geçen bir sene safında kapılarım kapıyan ban- kaların adedi bini mütecavtzdir. Böyle bir” zamanda Türkiys umumi İş ba münasebeti umumi Cell B. dünya ve Türkiye iktnadi bulıranı haklarda şam yam dikkat beyanatta. bulun- muş'u Bu beyanatın (mühim parçlarını maklediyorum: Umumi İldısadi Buhran *“ Memleket ihtiyaçlarını dai- ma göz önünde bulundurmak, elimizde mevcut bütün vesai- timizle ve normal şerait dahi- linde iktisadiyatımızın inkişafına çalışmak mümkün olduğu tak- dirde geçirmekte olduğumuz buhranın tesirlerini tahfif etmek bankamızın esas umdelerinden- dir. Bugün sağlam adımlarla ilerliyebilmek için memleketi- miz & iktısadiyatile (o beraber cihan vaziyetini de yakından takip etmek mecburiyetindeyiz. 1920 ilkbaharında (o Müttehit Amerika hükümetlerinde baş gösteren buhran, Amerikenin diğer (o bükümetlerile (o bere- ber Avrupayı da sarmıştır. Maalesef memleketimiz dahi bu 5 İş Bankasının Ankara Merkezi sumi buhranın tesirleri hari- dinde kalamazdı. va hik iu ik her memle- Gl rm kabiliyetile makusen mütenasip olmuş ve hiçbir memleket kendisini bu tazyikten koruyamamıştır. Cihan buhranının başlıca sebeplerinden biri dünya istih- sal kabiliyetinin son ve rfında göze çarpan rok mütemadiyen arttır! masına (omukabii (milletlerin varlık seviyesinin yani müba- kabiliyetinin ayni nisbet- Eli tezgdine muvaffak ır. ol sadi. ahenl bozulmuş, k bir işsizlik baş göster- halim miami olmuş- tur. Bugün tesbit edilebilen işsizlerin adedi a milyonu tecavüz etmiş bulunuyor. Her sahada iş hacmi üldüğün- den dahili ve harici ticaret te mıştır. 1 İatatistildere nazaran Av- İ rapada 1930 senesi ilk on ayı İ içinde tenezzül gerek ithalât İ ve gerek ihracat için “e 10 ilâ “4 12 ye diğer, kıtalar da ise bu nisbet 'ü 22 ilâ “623 e ba- liğ olmuştur. Bundan başka umumi buhrana amil olarak SERVER BEDİ Ki ii mazı çe ——— — IK — , Bu son sözüm de tam ye- de oturmuştu. Annem ra- t bir nefes aldi id — Aman çok şükür, de: pelahi dün gece de ağlıya ağ- Ya bir hal oldum. Oh... Mü de müjde üstüne... Fazııda şirkete yeniden almışlar, sa- bahleyin haber geldi. Bir de Hayri beyin işi düzelse yüzü- müz gülecek. — O da düzelir inşallah... Meraklanma | Evdeler mi onlar? İş Bankası Umum gösterilen sebeplerden biri de dünyadaki altın mevcudunun fena ve nisbetsiz bir surette taksim edilmiş olmasıdır. Meselâ Amerika ile Fransa dünyada mevcut altının beşte üçüne malik oldukları halde bu memleketlere altın akını hâlâ devam etmektedir. Bizdeki Buhran Memleketimizde de buhran ile geçen 1930 senesi mühim vak'alarla doludur. Milli para- mız geçen sene zarfında bir paniğe kapılmak (tehlikesini gösetrmişti. Hükümetin aldığı tedbirlerle önüne geçilmiştir. Kambiyo işlerinde nâzım va- zfesini görmek üzere diğer bankalarla” beraber “milesses&- mizin de dahil olduğu konsor- siyonun paramızı omuayyen bir raddede tutabilmesini mü- him bir muvaffakiyet olmak üzere kabul etmek lâzımdır. Kambiyomuzu korkunç sürpriz- lerden korumak ve bilhassa ibracat (o mevsimi (o esnasınd milli paramıza, muhtaç olduğu elâstikiyeti vermek için döviz mukabilinde (ihtiyat © e nakdiyeyi tedavüle çıkarmanın isabeti filen ( anlaşılmıstır. Bu sayede ithalât ve ihracat ta- cirlerimiz emniyetle çalışmak imkânı bulmuşlardır. Bundan başka şimdiye kadar harici ticaretimizde misli görülmemiş bir vak'aya şahit oluyoruz. 1930 senesinin ilk 11 vk imrüklerine göre umum rim altesi ithalâtımıza nazaran 6 milyon lira kadar lehimize bir fazlalık arzetmek- edir. : Buna mukabil son dört senenin ilk on bir ayları zar- ilyon, İdi ise 115 milyon Türk lirası raddelerindedir. 1930 senesi | ithalâtımızın geçen senelere nisbetle azak masının başlıca sebepleri te- diye müvazenemiz üzerindeki menfi | tesirlerden kurtulmak için hükümetin hariçten müba- — Fazıl işine gitti, (Hayri Bey yukarda. — Polis aramadı mı onu bir daha? — Aman çok şükür, gelmi- yorlar. Hayri Beyin yanına çıktım, anneme söylediğim yalanı ona tekrar ettim. Ayni yalanı ikin- ci defa söylemek daha kolay. Hele bifincisine inandırdıktan sonra insanın kendine emniye- tini arttırıyor. acaktır? Müdürü Celâl Bey yaatını haddi asgariye indirme- si, geçen 1929 senesi zarfında gümrüklerden istifade maksa- dile fazla ithal edilen eşya stoklarının mevcudiyeti, iki, üç senedir devam eden kuraklık- tan ve bu seneki feyz ve be- rekete rağmen hububat ve bazı mevaddı iptidaiye fiatları- nın , moksanlığından o dolayı memleketimiz mübayaa kabili- yetinin binnisbe azalmış olms- <İ sıdır. Ticari müvazenemizin zin edilmiş olması lâzım ve binnetice mücibi memnuniyet- tir. Fakat bugünkü iktisadi hareket ve şartlara göre iş hacminin daralmasını intaç et- tiği de bir hakikattir. 1930 senesi ihracat mah- İİ sulâtımız - Adana pamukları müstesna - miktar itibarile iyi görülmektedir. Bir kısmının satışları da normal şerait da- hilinde yapılmıştır. Diğer bir kısım, meselâ hububat ile pa- muk ve tiftik gibi iptidai mad- delerden bazı mahsullerimiz maliyet fiatlarının dununa düş- müş ve lâyık oldukları dere- <ede valörize edilememişlerdir. İktisadi buhranları tetkikte ibtisas sahibi addolunan bazı iktisatçılar 1930 senesi niha- yetinde buhranın en yüksek tev- noktasına vâsıl olduğunu ve bundan sonra yavaş yavaş müsbet bir yol alacağını ifade etmektedirler. Bu görüşün bir bakikat olmasını umumi men- feat namına çok şayanı temen- ni bulurum. ,, Gün 28 18 - Şubat -931 Kasıml02 Arabi Rumi B-Ramazan - VW İS. Şubat -1347 Vakit-Erani- Vas Güneş) 1.06 |6 53 Öğle | 6. 41 128 İkindi; 9. 88 15.25 Valyt-Erani- Vasati Yat | 133 (8.16 İmsak (11. 26) S.12 Fakat Hayri B. kolay kolay inanmadı, pişkin adam bana ince ince sualler sordu, hepsi- ne gayet mükemmel cevaplar verdim: — Âlâ... dedi, kusura bak- ma, gençsin, dünyanın halide bir acaip. o İçime şüpheler düştü. Şimdi memnun oldum, bir de benim işim hallolunsa $ > Hallolunmıyacak ne var- mış? Borcunuzu kabul eder- ———— Akşam; 12.— ha 45 Genç Kızları Aldatmak Cevaplarım Dön Nesrin isminde bir genç kızdan şu mektubu aldım: “18 yaşında hayata atılmış bir kızım. Ayın otuz gününde geçinecek kadar maktu kazan- cım var. Hayatın acemi bir tesadüfünden kurtuluşum ba- na epeyce ders vermekle beraber, O hissetmiyerek (o pek aksi bir yoluna daha saptım. Birkaç zamandanberi evli bir erkekle görüşmekteyim. Yaşca ve başça büyük olduğu için tecrübesi ve malümatı da fazladır. Beni en çok cezbe- den tarafı da burasıdır. Fakat son günlerde hiç ummadığım bir zamanda bana metreslik teklif etti. Derhal (olamaz) cevabını verdim. Ben bu tek- Wifi bir ikaz telâkki ettim. Siz ne dersiniz? ,, Benim (diyeceğim (o şudur yavrum: Bir defa evli bir erkekle evlenmek O hulyasına düşmek bir hata, saniyen evli bir erkekle eğlenmek istemek daha büyük hatadır. Siz bu iki hatayı ancak bugün tamir edebilirsiniz. Metreslik teklifi sizi ikaz için kâfidir. Derhal münasebet ve temasınızı kesi- niz, istikbalinizi tehlikeye koy- mayınız. * Bozantide H. K. B. Siz züppe, çapkın, bütün hayali sevmek ve sevilmekten ibaret krslardan hoşlanmazsımız. İstersiniz ki alacağınız kır ax çok Fikrende meriyet nahibi olsun. Size arkadaşlık edebilsin. Max- mafih evleneceğiniz. zaman karınızın yalnız bu meziyeti hâlz olmasına dik- katla o kanmayınız onda birr da sökümet, O vaka, ve ev kadınlığı arayınız. mahrumiyetine mukabil sizin de ona yapacağınız fedakârlığı takdir etsin, Haydarpaşada H. H. K.B. Siz, kendinize lâyık kadın bulabi lirseniz mes'ut bir yuva kurabilirsiniz. Onun için dürüst, namuslu, açık bir kızla evleniniz. Sinsi, hilekâr, riyakdr bir kez sizi bedbaht Siz kadin tara karşı çok bessn ak, > oan ber istediğini yapmak eksiniz. Karre olocak” prem ve bölmesi Mzımdır. Hayatı neş'e ile karşılı fena zamanlarda size cesaret ve kuvvet verecek olan bir kirla evleniniz. * Erenköyde M. S. Bey: Siz istibdada meyli olan bir gençsi- niz. Kanmza, çocuklarımıza hâkim ol mak istersiniz. Fakat İyi erkeksiniz. Erkek tarafınızı kadınlar da beyenirler. Fakat bir kadım mesut etmek için yalnız erkeklik kâli değildi, evlilik hayatında bundan fazla meziyetlere ih- tiyaç vardır. Kadının istibd. taham- mül edebilmesi için bu cihetlerden tat- ib edilmiş olması ldzumdır. Binenaleyh tahalli az, terbiyeli, lee ve akıllı bir kız bulursanız iki noktayı da temin etmiş ie Etyemezde M. SadiB,: Siz kadından itaat bekliyen bir pa Evde kadınm söz sahibi olmasını kabul etmezsiniz. Kadınların arzularını temin etmi- miye ehemmiyet vermezsiniz. Ka- dma daha ziyade ati için kıymet verirsiniz. Onun için size saf, fa- kat güzel, iyi bir aile kızı lâzım- dır. Böyle bir kız bulabilirseniz mes'ut olabilirsiniz. » Fındıklıda Haydar Kâmil B. Siz iyi bir kadına rasgelmek suretile mes'ut olabilirsiniz. Çün- aydan aya taksitle öder- siniz, böyle olmaz mı? — Canım olur, herşey olur efendim, gama, kasavete lüzum yok, sen üzülme, keyfine bak şekerim. Hayri bey teselliye mubtaç olmadığını ilân ediyordu. Bu da âlâ... Keyfim yerine geldi. Geceki © müthiş sıkıntıdan sonra, galiba, bu benim mü- kâfatımdı, IGünahların Büyüğüdür Aşk Mektupları Karilerimizden aldığımız aşk mek tuplarını sernsil »: tunda hergün ektup meşredilecek ve haftada bir defn Gençlik ve Ha Bimteyne sayfasında beş on mektup birden meşrolunacaktır. Çıkan mektup sahipleri © idarehanemize © uğrıyarak mükâfatlarım alabilirler. Ona Hâlâ gideceğine inanamıyo- rum. Beni bırakıp gideceğini ilk söylediğin gün, aldırma dım. Çünkü bir gün gelip te seninle benim bir arada bu- lunamıyacağımizı havsalam al- madı. Günler gelip geçtiği halde birbirimizden uzak, bir- birimizden bihaber yaşıyabile- ceğimize imkân veremedim. Arzu ve malümatım bilâfı- na, bir ihtiyaç gibi, kalbime girdin ve işte şimdi gidiyor- sun. Beni yalnızlığa, kimsesiz- liğe, beni kendi kendime bırakarak gidiyorsun. Fakat bilir misin ki seni görünciye kadar hiç kimseyi sevmemiş- tim. Ve seni de sevmemiye okadar çalıştım. Fakat bütün cebt ve yretime rağmen gene im ve hâlâ da seviyorum. Beni bıraksan da gitsen de sana beslediğim aşk ölmez. Bütün ömrümce senin gelmeni bekledim ve sana bütün kalbimi verdim. Düşün sevgilim; hayalimde yazdığım ve yazacağım yegâne aşk mektuba bu mektuptar. Benden uzak yaşamanın benim olmamanın imkânı var mıdır? Ben sensiz, senden uzak yaşıyabilir miyim. Fakat sev- gilim ben seni okadar fazla seviyorum ki benim için ha- yatını kırmana, beni düşüne- rek bir dakika mütessir olma- na tahammül edemem. Hayır, hayır, sen şen ol, mes'ut ol bırak ben yalnız kalayım üzü- leyim ve yine seni sevmekte devam edeyim. Çünkü sev- ginin ne olduğunu hiç bilme- mekten, sevip te ayrılmak be- nim için kıymetli bir kazançtır. Maçka, Karakol sckak Mehlika a ——————— kü siz iyi bir koca olabilecek evsafı haizsiniz. Fakat evinizde sükün, huzur ve rahat istersiniz. Evinizi cehenneme çevirecek bir kadın sizi bedbaht edebilir. Çün. -kü asabi ve hırçın bir gençsiniz. Binaenaleyh (ihtirası az, gayesi evini cennete çevirmek olan meşeli bir kız bulursanız evlene bilirsiniz. Hanımteyze Rİ Fakat bu uğursuz dünyada her iş yolunda gider mi © hiç? Ben yatak odama çıkarak n«ş'e içinde şarkı söylerken ve elbiselerimi değiştirirken, mer- divenlerde o annemin O sesini işittim : — Fatoş! Fatoş! Baksana buraya ?.. Bu seste öfke ve telâş vardı. İlk aklıma gelen şu ol du: Polisler mi? ? Arkası var rediyoruz. Bu sür