31 Mayıs 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

31 Mayıs 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SON POSTA Hergün Hasta Vatandaşlar Sözün Kısası Münderecatımızın çok- Sokaklara Terkedilir Mi? M. ZEKERİYA Üç dört gündenberi * SON POSTA,, , Cideden gelip hasta- neye kabul ilmedikleri için sokakta yatan iki hasta vatan- daştan bahsediyor. Bunların biri (28), diğeri (18) yaşında iki gençtir. Bulundak- ları yerde hastalıklarının te- davisi mümkün olmadığı için, son varidat membaları olan öküzlerini de satarak İstanbula gelimişlerdir. Fakat müracaat ettikleri hastanelere kabul edilmedik- leri için sokakta kalmışlar- dır. Paralı bir hastaneyi öde- yebilecek paraları da yoktur. Nihayet kimsesizlere daima kucağını açık bulunduran müş- fik sokaklara iltica Oetmiş- lerdir. Bu zavallılar sekiz gün Küçlikpazarda pis sokak kö- şelerinde mukadder ölümlerini , beklemiye mecbur kalmışlardır. * Geçen gün Verem dispan- #erine uğrıyan bir muharriri- miz orada gördüğü feci sah- nelerle alâkadar olmak i temiş. Derhal bir istimdat yağmuruna uğramış. Genç bir delikanlı, belki derdine çare bulunur Ümidile, göz yaşlarını gizliye- miyerek yalvarmış: — Beni de yaz muharrir Bey, Allah aşkına beni de yaz, belki yardım ederler. Doktora bakılmak için ta Gemlikten geldim. Yarı aç, yarı tok ya- #yoruz. Doktor tavsiye ediyor: “— İyi yiyiniz, temiz hava alınız. İyi olmanız ve yaşama- miz için bunlar lâzımdır. Biz memleketin temel direkleriyiz. benim gibi kaç yiğit daha öksürüyor. Böyle birer '&r çürürsek bina tutmaz, Yıkılır. * Dünkü gazetelerde Ankara- dan gönderilmiş şöyle bir telgraf vardır: “1930 senesi maliye bütçe- *inde açılacak olan (135) inci fasla (1,020,000) lira fevkalâ- de tahsisat istenmektedir. Bu İsvkalâde tahsisat ile Türk Ocakları Merkez Heyeti ta- tafından yapılmış olup(7774) #&maralı kanun ile hazinece sene zarfında tesviyesi al olunan borçlar def'a- ödenecektir.,. * Anadolu köylüsü memleke- temelidir, diyoruz. İktisadi hayatımızın kurtu- şunda onun. istihsal kabili Pine istinat ediyoruz. Askerlik çağı geldiği zaman Ma arıyor, buluyor ve cep- Aya gönderiyoruz. Vergi tahsil © etmek lâzım ği zaman yine onu arıyor, or, altındaki hasıri da k devletin hakkını tahsil ÜL akat o bizden yaşamak m istediği-zaman kulakla- izi tıkiyoruz. Dünyanın hiç degerinde bir hasta vatandaş iç kta ölüme £ terkedilmez. da, bir memleket, kendi evlâ- bu kadar ihmal edemez. memleketin tonal; dire- ağ eskil eden köylüyü hasta Dag sokaklarda ölümle baş- bırakırken, dar bütçemize bar, Ocağının israflarını ke- ag vak için bir milyon tahsi- “yarsak buna gülmek mi, Sik ağlamak mı lâzım gelir, *iz söyleyiniz. 1 — Kadının biri geçen gün (20) günlük çocuğunu götürüp karakolun önünde bırakmış. Sonra göz yaşlarını içine akıtarak evine kaçmış. esinde diği yavrusunu kurtarmak için bu çareye tevessül ettiğini söylemiş. Kadın günlerdenberi aç süt kalmadığını, ha- Son Postanın Resimli » İçtimai Teşkilât * | | 7 z eyi, hayatının bir parçası olan yavru- tmıya mecbur eden sefalet, bizi urun urun düşündürmesi lânm gelen bir memleket meselesi olmalıdır. İstikbalimizi korumak istiyorsak, teşkilâtlandirmak, vatandaşları himayesir ve kim- ak cemiyetimizi BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ İDAM KARARI | Müsoliniye Sui Kast Yapan Asılacak Roma, 29 (A.A) — Hususi mahkeme, bundan bir müddet | evvel yakalanmış olan ve M. Müsolininin hayatına kasdet- mek için İngiltere, Fransa ve Belçikadaki diğer anarşistlerle el birliği etmiş olmak ve kem disini tevkif eden polis murlarını oyaralamakla itham anarşist Schirrinin mu- bakemesini görmüştür. Schirri, isticvabı esnasında İtalya'ya ilk defa 1930 sene sinde (gelmiş olduğunu ve Milano'da babasından aldığı bir mektup vasıtasile polisin, İtalya'ya M. Müssolini'nin ha- yatına kasdetmek için gitmiş olduğunu farz ve tahmin ederek kendi evinde tabarriyat yapmış olduğunu öğrendiğini söylemiş- tir. Neticede mazmun idama mahküm edilmiştir. ve hüküm infaz clunmuştur. Yumruk Meselesi Atina Sefiri Hükümetin Teessürünü Bildirdi Atina 29. (Hususi) — M. Venizelos, - İstanbulda yapılan maç &snasında Yunan fvibolcu- lardan birine “vurulan: yuraruk> tan dolayı Türk sefirinin Türk hükümeti namına beyanı tecr süf etmesinden * memnun kal- dığım söylemiş ve bu hareke- tin iki memleket arasmdaki dostluğun kuvvet ve ikrarı” na bir delil teşkil ettiğini ilâve eylemiştir. eden Bir Kaçakçılık Bir Tacir Hakkında Tahkikat Yapılıyor Dahili Ticaret beyanname- sile Rados adasından Mersine elli sandık şeker kaçıran bir ticaretane hakkında dördüncü müstantiklik tahkikata başla- mıştır. Bu kaçakçılıkta baz gümrük memurlarının da alâ- kadar oldukları anlaşılmıştır. Müthiş Bir İnfilâk Atina, (Hususi) — Gitiyonda müşteli maddeler satan bir mağaza infilâk etmiş, birkaç ov o yanmıştır. £ Müyonlarsa drahmi zarar vardır. Hâkim Ve; Memurların Kadroları ş * Ay Başında Tebliğ Edilecek Ankara, 30 (Hususi) — Dün bildirdiğim gibi memurlukta otuz seneyi bitiren hâkimlerden elyevm mahkeme reisliği yapanların o tekaütlükten gibidir. İstanbul da dahil olduğu seneden fazla hizmet yapan kâletine gönderilmiştir. istisna olunmaları tekarrür etmiş halde bazı vilâyetlerde otuz hâkimlerin listesi Adliye Ve- Bunlar arasında tekaütlük suretile kadro harici çıkarılacak- lar, ancak haziran başlangıcında belli olacaktır. Bununla bera- ber benim öğrendiğime göre Adliyede otuz seneyi dolduran hâkimlerin mühim bir kısmı tekaüt edileceklerdir. Maliye Ve. Dahiliyede I Diğer dairelere (o gelince: Maliye ve Dahiliye Vekâletleri tekaütlük histelerini hazır et- mişlerdir. Şimdilik birkaç salâhiyettar zatın ayri ayri temin ettikleri- ne göre, tekaüt edilecekler haricinde memurluklarının lâğvı veya suretlerle | açıkta kalacak memurların adedi az olacaktır. Fakat bunlar bugün için bir tahminden ileri geçemez. Hakiki vaziyet haziran bidaye- tinde anlaşılacaktır. Eski Hicaz Kıralı Amman, 29 (A.A) — Lor dradan gelen bir telgrafa göre sabık Hicaz kıra Hüseyin ağır surette hastadır. Amerika Bütçesinin Açığı Vaşington, 20 (A. A.) — Mali sene açığı, bir milyon dolara baliğ bulunmakta ve hazine nezareti bir aktini derpip etmektedi sair Inhisarlarda İ “İnhisar idarelerine gelince: ükümet gerek tütün, gerekse müskirat inhisar idarelerinde kadroları vasatt hadde indirmiye karar vermiştir. Bu sebeple bu: iki daireden açıkta ka- lacakların biraz daha fazlaca olacağı tahmin ediliyor. Nitekim şubelerdeki ikinci Âstidürlükler kaldırılmış, bazı “kalemlerin vazifeleri (oo de diğer kalemlere taksim edik miştir. Bunlara sit esas kad- rolar haziranın birinde tebliğ edilecektir. Açıkta kalanlara memurin ve bütçe kanunları mucibince açıkğmaaşı verilecektir. M. Herriot'nun Nutku Lyon, 29 (A. A)— M. Her- riot, Avusturya ile Almanyanın siyaseten birleşmesi aleyhinde yeni bir nutuk söylemiştir. Belçikada Kabine Buhranı Bruxlles, 29 (A. A.) — M. Renkin, o kabine ( buhranını halletmek © için teşebbüslere başlamıştır. Er el lap ali ir İster İnan, İster İnanma! Maliye Vekâletinin!931 bütçesinde yeni bir fasıl açılıyor ve bu fasıl için Meclisten | bir milyon yirmi bin lira fevkalâde tahsisat isteniyor. Bu fevkalâde tahsisat ne için imiş biliyor musu- nuz? Mekteplerdeki fakir | çocuklar için değil, verem: | lilere hastane açmak için değil, sokaklarda tahsilsiz kalan çocuklara mektep yapmak için değil. Hayır bunların (hiç biri değil. Bu tasasarruf o devrinde| | Türk Ocağı ismi bir milyon yirmi bin Jira- nın ya böyle çok faydalı veya bundan da zaruri bir maksada tahsisi lâzımge- lir, değilmi? Hayır, öyle değil. Bu. (1,020,000) lira, Hamdullah Suphi Beyin verilen hususi sarayını inşa ve tefriş için harice yaptığı borçları Oödemek Bzere bütçeye konmuştur. Artık bu fakir milletin bu fakir devrinde güç hal ile verdiği paranın israf edilmediğine: İster İnan, İster İnanmal FRANSADA Kabine Büyük Bir Tehlike Atlattı.. Paris, 20 (A.A) — Gazete- ler, dün meb'usan meclisinde cereyan etmiş olan müzakere- lerin Laval kabinesinin teşek- külü anından beri ilk defa olarak maruz kaldığı çetin bir mücadele olduğunu ve uzun müddetten beri bu kadar tehlikeli bir parlâmento müca- delesi vaki olmamış oldu- ğunu - yazmaktadır. e Hükü- metin elde etmiş olduğu itimat kararından bir netice istibracına çalışan gazeteler, ekseriyetin dün şiddetli ve kat'i müdahalesile bir devlet adamının haiz olması İâzımge- len evsafa malik bulunduğunu ispat etmiş olan M. Lavali takip etmek azminde < olduğunu ehemmiyetle kaydetmektedir. Diğer o taraftan (omeclisin sulh siyasetini hemen hemen itöfak ile tasvip (etmesi M. Briyanın Obhükümet ek- seriyeti ile radikallerin müza- heretinden emin olabileceğini göstermektedir. Eski Meb'uslar Ankara, 29 (Hususi) — Bu devrede intihap edilmemiş olan meb'usların hemen hepsi yeni vazife bulmuş değildirler. Her gün Ankaranın meşhur olan pastanesinde toplanıp — ahvali âlemden *babise vakit geçiri- yorlar. Hele son tasarruf ka- rarı münasebetile iş bulmaları adeta imkânsızdır. Esasen ken- dileri de öyle ufak tefek va- zifelere tenezzül etmediklerin- den vaziyet daha yüç olacağa benziyor. Bunlardan sabık An- kara meb'usu Sami Beye 80 lira maaşla Tayyare cemiye- tinde vazife verilmiştir. Müze Merakı Belediye Kitabeler İçin Bir Müze Açıyor İstanbul Belediyesi şehir için |” bir ( Kitabeler Müzesi ) yap- mak kararını vermiş ve Sö- leymaniyede İslâm Asarı Atika Müzesi yanındaki eski Askeri Saraçhane ve Süleymaniye imarethanesini Müzeler Müdü- riyetinden istemiş idi. Müzeler Müdüriyeti binayı Belediyeye terketmişlerdir. Dün Eminönü Kaymakamı luğundan dercedileme- mistir. Yeni Kadın Hâkimler (Baş tarafı 1 inel sayfada) Yeni kadın hâkimler şun- lardır: İstanbul Hukuk Fakültesin- den diploma alan Suat ve Mu- azzez Hanımlar İstanbul asliya mahkemesi aza mülâzimliğine, yine İstanbul (Hukukundan mezun Zübeyde ve Hikmet Ha- nımlar İzmir asliye mahkemesi aza mölüzimliğine tayin olun muşlardır. Ankara Hukuk mektebin- den mezun Muammer ve Sab- riye Hanımlar da Ankara asli- ye aza mülâzimliklerine tayin edilmişlerdir. Evvelce İzmir aza mülâzim- liğine tayin olunan Meliha Hanım İstanbula tayin edilmiş- tir. Kadın hâkimlerin en kıdem- lisi Ankara aza mülâzimi Ne- zahet Hanımdır. Yeni hanım hâkimlerle gö- rüştüm. Hepsi de vaziyetlerin- den çok memnundur. Sahte Mektepli- ler Çoğaldı (Baş tarafı Tinei sayfada gece yarısı fena bir vaziyette bir kız görmüş, başındaki kasketten bunun bir talebe olduğunu zannetmiş, (fakat bunun o mektepli olmadığı anlaşılarak polise verilmiştir. Ben de geçenlerde çarşıda mektep kasketli iki kızı fena vaziyette gördüm. Sordum, biz talebe değiliz, özendik dediler. , Haber aldığımıza göre Maa- rif idaresi bu hâdiseler üzerine her talebeye tasdikli ve fotoğ- raflı birer hüviyet varakası ve- recek, bunların o taşınmasını mecburi kılacaktır. * Bu malümatı verdikten son- ra karilerimize şunu hatırlat- mayı çok faydalı gördük: “SON POSTA, 27 kânunu- evvel tarihli nüshasırdı bu yaraya ilk olarak temas etmiş ve daha o zaman sahte mek- teplilerin çoğaldığını anlatmış- tık, Hatta demiştik ki: “Son zamanlarda birtakım genç çocuklar da uygunsuz kafilelere iltihak etmiştir. Bil hassa sırtlarında (taşıdıkları mektep (üniformasını andırır | kıyafetler, insana istikrah ve- riyor.,, İşte şu satırlarla biz daha aylarca evvel Maarif idaresinin mekteplerimiz ve mekteplileri- miz lehine olarak nazarı dik- katini celbetmiştik. Halük Beyle Belediye Yazı İ İşleri Müdürü Osman Bey bi- nayı gezmişler ve beğenmiş- lerdir. Binade birçok moloz doludur. Bu molozlar kaldı- rıldıktan sonra İstanbulda yı- kılan tarihi binalara ait kita- belerle metrük mezarlıklarda bulunan kıymetli mezar taş- ları ve sütunlar buraya nakle- dilecektir.