May 31, 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

May 31, 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

ÇEELTRTTTR PTT 1 Mayis iKari — Gözile Gördüklerimiz Bir Feryat Bu Kadar Müracaate Bir Defa Olsun Cevap Verilemez Mi İdi? Memuriyetimin lâğvi dolayısile (928 ) senesinde açığa çıkarıldım. Yirmi lira maaşla yedi nü- fus ailemin vi kabil — olma- dığından Bozöyükte kereste fabri- kasında çalışmıya mecbur oldum. Orada çalıştığım sebep gösterildi ve açık maaşım kesildi. Dahiliye Vkâletine müracaat ettim. Hukuk Mmüşavirliğince —açık — maaşımın İtasına dair 10-4- 929 tarih ve 1558/4 numaralı emirname İle Bilecik Vilâyetine - tebligat İlcra edildiği halde Vilâyet, bu emri dinlemedi ve yine maaşımı ver- mekten imtina etti. Bundan sonra birçok istida- larım Dahiliye Vekâletinde ce- vapsız birakıldı. Şürayı Devlete, ve Büyük Millet Meclisine vuku- bulan — müracaatlerime — müsbet veya menfi bir cevap verilmadi. Makamı Vilâyetin taannüdü yü- zünden 928 senesindenberi bu İşim sürüncemede kaldu. Cüm- huriyet ideah ve Cümhuriyot rejimi berhangi ashabı müracan- tin müracaatlerine müsbet ölsun, mehfi olsun cevap vermeyi âmir değil midir? Çoluk ve çocuğunu sefalete zokmamak için yevmiye İle ameleliği törcih eden zavallı bir açık memura bu kadar azap vermek doğru mudur? Beş da- kikalık bir işin böyle senelerce #ürüncemede kalmasi Cümhuriyet kanunlarile kabili telif midir? Bu feryadımı kime işittireceğim? Bilecik muhasebel hususiye mülga taş ocakdarı memuru Mehmet Bir Seyyar Satıcının Derdi Bir oğlum var. Mahmut Pa- tada işportacıdır. Tüccarın beher Yift çorap başına bıraktığı yüz para ile “4, kişilik bir ailenin idaresini temine çalışıyor. Halbuki zabıtai belediye memurları son derece tıkıştırıyorlar. Memurların gös- terdikleri sokaklardan harice çık- Miyacaklarmış. Fakat bu sokak- olardan saatte bir. kişi bile geç- — Biiyor. Burada çorabı “cinlere m OSatacaklar? Bu, açıkça, — gidin O Verseri olun, hirsiz ölün demek değil de nedir? İ —a —— TAKVİM —— “Güa 81 31 -Mayis- OBE — Hazır 26 Rumt 18- Mayıs - 1347 yakıt-ozanl- vasat! —— Akşami12.—| 1432 Yataı | 158 .30 İmsak | GASİ Za8 Güyanda Sergüzeştler Arasında GAZETEĞİ ALTIN PEŞİNDE » Burada altın tozu toplamıya on on beş kaçkın var- " Fakat kürek kaçkınlarının sadece bundan ibaret r. Dağa çıkmakta or- ilerlemekte — devam *“Halâs Yolunda,, bun- daha birçoğuna rasge- 'da H::: Lul bana hayatını an- e & — Vaktile o taraflara ben Üğitmiştim. Birlikte çalışan wq kafileye rastgeldim, İspanyada Para Buhranı - Fransız Meclisinde Hararetli Müzakereler , Japonya Zarplılaşmış olmasına rağmen, Asyat birçok âdetlerinli . mmuhafaza etmiştir. Meselâ her sene Japon kadınları imparatorun saray bahçesinde dini danslar yapgalar. Geçen ay yapılan bu dinf merasim, ayni zamanda çok cazip bir eğlence olmuştur. Bu merasim yapıldığı gün bir de çiçek bayramı yapılır ki aşağıdaki resim de bu merasimi göstermektedir. * hissine mağlüp bir insan olma- dığını ispat etmekte bulundu- ğunu yazmaktadır. . 'İspanyada Divanı Harpler Faaliyete Geçti Madrit, 28 (A. A.) — Dahi- liye Nazırı, Saint - Sebastien kargaşalıkları — amillerinin bu- gün Divanı Harbe tevdi edile- . İngilterede Gazeteler Diyor Ki Londra, 28 (A.A.) — M. Briyanın hariciye nazırlığında kalmak kararı hakkında tef- sirlerde bulunan - İngiliz gaze- | teleri ve bilhassa Times ve | Daily Telgraf,mumaileyhin bey- nelmilel sahada mın.ıf _oı_." F Ceklerini beyan etmiştir. Sara- aliyetinin vücuda getirdiği eser- gösse'deki vaziyet hakkında lerin ehemmiyetini kaydetmekte | gorulan suallere cevap veren ve hariciye nazırlığında kalmak | nazır, bir fabrikaya iltica et- suretile vermiş olduğu kararın | miş olan ve orayı terketmek- kendisinin infialine ve intikam ! ten imlina eden nümayişçileri — Bonjur, dedi. Aşağıdan vu geliyorsunuz? — Nasıl!.. Sualinin manasımı anlama- mış olmaklığıma hayret etti: — Mektepten mi geliyorsu- Pöti Lul bize en yakın | nuz, diye başka bir şekilde komşu olan bir kürek mahkü- | tekrar etti. mudur. Zindandan kaçtıktan O zaman firarilerin zindana sonra dört arkadaşı ile bir- | mektep ismini verdiklerini ha- likte buraya gelmiş, iki kuyu | tırladım ve menfi bir tavırla açmış, çalışmıya başlamıştır. başımı salladım. Kaşlarını çattı. Yerleri dağdadır. Köye an- | Yanm tehditkâr, yarı da lâtife cak ayda bir defa yiyecek | bir eda ile: tedariki için gelirler, İlk gün- — Peşin söyliyeyim, dedi. lerde bizim buraya yerleştiği- | Hatırıma gelen şey için geldi mizi gördükleri xaman pek | iseniz şimdiden geri dönünüz. memnun olmadılar. Kaşlarımı çattım: Pöti Lui arkadaşları namına — Yoksa sen beni hafiye murahbas olarak yanımıza gel- | mi zannediyorsun, dedim. Bu di. Bana: mukabele sabık — mahkümun No.17 yerlerindea çıkarmak için polis kuvvetinin — harekete . geçmiş olduğunu söylemiştir. Gazete- ker, Peçeta kıymetinin müte- madiyen inmekte olmasından dolayı endişe — etmektedirler. Dün 49,68 peçeta bir İngiliz lirası iken bugün 52 - 42 pe- çeta bir — İngiliz — lirasıdır. Spekülâsyon yapanlara karşı şiddetli tedbirler alınmıştır. Fransa Ve Sulh Siyaseti Paris, 28 (A. A.) — Meb'- usan meclisi, harici siyaset hakkındaki - istizahların müza- hoşuna gitti. Fakat ayni za- manda da hayretini mucip oldu. — Fakat dedi, mahküm veya casus değilseniz burada işiniz ne? Önümde —duran — kazmayı yakalıyarak çukura bir darba indirdim : — Vallahi dedi, orasını ben de bilmem. Fakat (işte sen de görüyorsun | Zindan kaçkınları bu mu- havereden sonra beni ve ar- kadaşlarımı her sabah şafak vaktinde kazma ve kürek ile iş başında görmiye başlayınca belki biraz aklı hafif bir altın arayıcısı zannettiler. Artık şimdi komşularımızla iyi geçiniyoruz. Vakıa arasıra bir avuç tuzun veya bir but ' bir ahlâk Kadın Ve Kalp İşleri | Namus Demek Kızın Beka_îe_ti Demek Midir? | Geçende Anadolu köylerin- den birinde evlenen bir kızın bakir çıkmaması — vehminden doğan bir faciaya işaret ederek namuz telâkimizin yanlış okdu- ğundan bahsetmiştim. Tıp talebesinden bir gençten bu hususta evhama — mahal olmadığını izah eden bir mek- tup aldım. Bu genç diyor ki: “ Yalnız bizde değil, bütün Asyalı milletlerde namus mef- humu kız için bekâreti ve (görülen!) kan da onun miyarı olarak kabul edilmiştir. Bu çok yanlış - —bir — düşüncedir zira: Zifafta bir kiz bakir olduğu halde kan görülmiyebilir. Bu halde gışayi bekâretin şekline tâbi bir keyfiyettir. Birinciye (halkavi) ikinciye ise ( muzaaf ) şekli misal teşkil eder. “ Halkımızın çoğu bu key- Hiyeti — bilmediklerinden bazı ailevi facialar vukubuluyor. * Netice itibarile gençleri- miz hayat arkadaşlarının be- kâreti —denilen şeye değil, tabiat ve ahlâkına ehemmiyet vermeleri daha mantıki - olur. Bu hususta gençlerimizi tenvir etmek hanımteyzenin Özerine düşüyor. demektir. Bu fenni malümat ta gösteri- yor ki, bekâret meselesi, nihayet bir fiziyoloji meselesidir. Bunu meselesi - telâkki ederek - kızdan bekâret veya kan istemek, ancak iptidaf milletlere yaraşan, ve peder- şahi aile sisteminden kalma bir — an'anedir. — Garplıllaşan bugün Türk camiası, artık bu eski ve manasız an'anelere ehemmiyet vermemek mecbu- riyetindedir. Fiziyoloji meselesi, ahlâk meselesinden farklı birşeydir. Bu iki meseleyi biribirine karış- tırmamalıdır. - hanımteyze keresine devam etmektedir. Başvekil M. Laval, M. Brian- din takip — etmekte — olduğu sulh- siyasetinin — hükümetin bütün erkânının tasvip ve ta- kip eylediği siyaset olduğunu 'an- et ü M: Laval, sözlerine şu sı- retle nihayet vermiştir. “Ben sulh siyasetinden bahsederken emnüselâmet siyasetinden bah- setmeyi hiçbir. zaman ihmal etmem.,; " Bunu müteakıp mutediller- den bir meb'us tarafından tevdi edilmiş olan itimat tak- riri 256 reye karşı 332 reyle kabul edilmiştir. Foto Sebah Jeva'y Bu şapka her cins hasırdan yapılabilir. Yalnız hasır yumuşak olmalıdır. Tepesi, son moda şapkalarda olduğu gibi, biraz «lvridir. Birkaç gündenberi de bir şapkâl| müsabakasına başlamış bu'unu- yoruz. Bu sütunlarda her gün yazlık bir şapka modeli neşredi- yoruz. Bu modeller Greta müles- sesesinin — bu — defa Paris- ten getirttiği yeni moda şapka- lara aittir. Her resim altına bir numara konacak ve 15 beş gün sıra ile 15 şapka modeli neşredilecektir. Karilerimiz bu 15 modeli toplayıp müsabaka neticesinde bize en çok beğen- dikleri modeli bildireceklerdir. Şimdiye kadar çıkan — modelleli havi nüshaları idarehanemizden ala- bilirsiniz. Müsubakanın hitamından bir. hafta sonra neticesi ilân edilecek ciliği kazanan çapkaya arasında kura çekilecek ve birinelliği kazanana o şapkahediye edilecektir. İkinci modele rey verenler arasında yapılacak kurada — bi- rinciliği kazanana o şapka hedi- ye edilecektir. Üçümeli modele vey — verealerden birinelliği kazanana da fasona kendi tarafından verilmek Üzere Greta mü- eüzeresi © modelde bir. şapka yapar çaktır. Bu yar son moda bedava şapka giymek istiyen karilerimiz bu modellere ait resimleri kesip saklamalıdır. t Gazatemizde — gelecek — hafta çıkacak Patronu — bedava almak istiyorsanız, bu kupoau kesip saklayınız. ve perşembeye — kadar çıkacak kuponları toplayınız. Pat- ronlarımızdan pek memuun - ola- cakaınız. av etinin kaybolduğunu gör- müyor değiliz, fakat ehemmi- yet vermiyoruz. Yalnız bu son günlerde baltamızın da sırra kadem bas- tığını görünce canımız - sıkıldı. Doğruca Lui'nin kulübesine gittim. Balta orada idi, herif özür diledi: — Şurada görmüştüm, dedi. Zencilerden birinin eline geç- mesin diye alıp getirdim. Fira rilerle arasıra — konuşuyorur. Fakat mazisinden bahsetmiyor sadecer — Başıma bazı işler geldi demekle iktifa ediyor. Yalniz bu muhavere akşam- ları bir iki kadeh içkiden sonra açılırsa ozaman dillerini biraz daha çözmekte mahzur görmüyorlar. Bunların iki arzusu vardır. Bunlardan biri zengin bir altın damarı bulmak, ikin- cisi de memlekete dönmektir: — Ah, diyorlar biraz para edinebilsek... Yapacağımız ilk iş karşı sahile geçmektir. Holândalılar cebi dolu olan herkese kollarını açarlar. Bir defa —Holânda (Güyan) 1na ayak bastık mı vepura a'layıp Amsterdamın yolunu tutmak işten bile değildi. Ondan sonrasını Allah bilir. Malüma Amsterdam ile Paris arası ni- hayet sekiz saatlik bir yoldur. Fakat zındah kaçkını Fran- saya nasıl girebilir? Bu suali hiç düşünmeyiniz. Kürek mabh- kümu size: (Mabadi yarın)