28 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

28 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayta I Halkın Sesi Medeni Cesaret! Ve Halkın Fikri İzmirden gelen haberler o havalide baznı kimselerin yeni bir fırka fteşebbüsü etrafında Fethi ve Cahit Beylere müracaat etmek is- tedikleri, hatta Fethi Beyin bu müracaati reddetttiği merkerinde idi. Bu müna- sebetle bu iki rati İzmirde medeni — cesaretsizlikle it- ham ettiler. Dün tesadüf ettiklerimizden — aldığımız mütalealar ise şudur : Ahmet B. Sultanahmet Narin xade Ter Tokantası 30 — Cümhuriyet demek fır- kalara dayanan, yani fırkaların idare ettiği bir hükümet şek- lidir. Tek fırkah Cümhuriyet te nev'i şahsına munhasır bir idare — tarziıdır. Cümhuriyet Türkler için biçilmiş bir kaf- tandır Bu topraklar şimdiye kadar böyle bir idare görmemiştir. Lâk ve tam cümburiyetçi olan fırkalar doğrudan doğru- a halkın içinden doğmalıdır. nce evvelâ fırka sona lider lâzımdır. Aydınlıların ve İzmir- lilerin Fethi ve Cahit Beylere müracaatlerini doğru bulmam. Feli. Kuablik Güe. gönem «7 — Feyizli bir hükümet şek- H olan cümhuriyete kavuşan Türk milletinin şimdi de bu Idareye lâyık olduğunu gös- teren hareketlerini sevinerek görüyoruz. Kim ne derse de- sin Türkler medeni rüştünü idrak etmiş bir millettir. Siyasi kontorol haklarını kullanmak 'için yeni fırka kur- ma teşebbüsleri de bunu ie- pat ejer. Kendilerine - seciyeli ve İyi tanınmış lider aramaları da teşebbüslerindeki samimi- yeti erir. Bence Fethi ve ve Cahit Beyler bu içten du- Fııı müracaatleri is'af etmeli- * İrfan Bey Hirkalşerii 18 — Yeni fırka teşebbüslerini hüsnü niyetle karşılamak icap eder. Yalnız müteşebbislerin evvelâ kendilerine bir lider aramalarını — doğru bulmam. Çünkü fırkayı lider yapmaz, fırka lideri yaratır. Fırka halb- kın benliğinden ve içinden doğmalı ve doğduğu muhiti gözeterek yürümelidir. Salfet B. Gulllıîııııı v18) — Aydınlıların yeni teşeb- büsleri kanunlarımızın kendi- lerine bahşettiği haklardandır. Bunu pek tabii bulurum. Ben- ce tecrübe edilmişleri tekrar tecrübeye İüzum yoktur. Bu tocrübelerden birer ibret dersi çıkararak memleketin bugünkü vaziyeline uygun ve tamamen eümhuriyetçi ve halkı daha ziyade kucaklıyan bir fırka kurmalıdır. I Son Posta'nın Resimli Hikâgyesi: Afyon | İhtiyacı | Ve Biz İ Cenevrede — Verilmek İstenilen Kararı Aley- himizde Buluyorlar Birkaç gün evvel Afyon Karahisar meb'usu Cemal B. İktısat vekiline bir sual #ordu ve Cenevredeki Afyon kon- feransının neticelerini öğren- mek istedi. İktısat Vekili de bu suale noktai nazarımızın konferansta teşrih edildiği ce- vabını verdi. Diğer taraftan- afyon kon- feransının dünya afyon İstih- lâkâtınin — yüzde — sekseninin Türkiyeden alınmasına karar verdiği de yazıldı. Biz alâka- darlarla temas ettik ve şunları öğrendik : Cenevre afyon konferansı- nin nmkıînkd henüz bitme- diği için İktısat Vekilinin ver- diği izahat, fikirleri tatmin et- memiştir. Resmi istatistikler dünya tababet ihtiyacının (6) bin sandık afyondan ibaret olduğunu gösteriyorlar. Türki- ye bu miktarın yüzde seksenini temin edeceği kabul olunursa her sene (4800) sandık afyon satmamız İ(âzım — gelecektir. Halbuki bizim senelik istihsa- lâtımız (6500) sandıktır. Eğer bu karar kabul edilirse xara- rımıza - olacaktır. Mübadele İşi Rumlar İstihkak Davası Açıyorlar Mübadillere — telfin - edilmiş olan evlerden bir kısmı için, şehrimizdeki Rumlar, Etabli oldukları — iddiasile — istihkak davası açmışlardır. Şimdiki halde İstanbul mah- kemelerinde bu suretle açılmış yüzlerce dava olduğu anlaşıl- maktadır. Diğer taraftan teffiz. mua- meleleri hakkında Devlet Şü- rasına da birçok İtiraz müra- caatleri — yapılmıştır. — Verilen malümata göre Devlet Şürası bu itirazlardan birçoğunu üç seneden beri tetkik ve intaç etmemiştir. Bir Tanassur Meselesi Kadıköyündeki Katolik ki- Hisesinde bir Türk kızına hırle- tiyan — telkinatı - yupıldığı — ve isminin — değiştirildiği — polise ihbar edilmiştir. Tahkikat ya- pılmaktadır. . SON P OSTA Galatasaray Dünkü Maçı Kazandı.. | Bu Suretle Şilt Maçlîrî En Hararetli Safhasma Girdi: Önümüzdeki Cuma Galatasaray - Fenerbahçe Son Maçı Yapacaklar.. Dün, geçen hafta berabere kalan İstanbulspor-Galatasaray tekrar karşılaştilar. Hava, insanı boğacak derecede sıcaktı. Bu dayanılmaz hararette oynıyacak oyunculara seyircilerin hepsi duacı. Evvelâ Galatasaray sonra İstanbulspor, alkışlar arasında sahaya çıktılar, Hakem geçen hafta bu maçı idare eden İstan- bul Futbol heyeti reisi Basri Bey. Galtasaray takımı bir hayli değişik ve eksik. İstanbulspor ise tam kadrosunu muhafaza ediyordu. Oyun şudur: Oyun Başlarken Saat 17,15 te oyun başladı. Top — Galataraylılarda, fakat kaptırıyorlar — ve İstanbulspor ilk akını bu suretle yapıyor. Bunu Galatasaraylıların mu- kabil bir akını kuvalıyor. Bu akın Galatasay lehine muhak- kak gölle — neticelenebilirdi. Şayet L. Mehmet bir saniye evvel topa vurabilseydi. Oyu- nun (ilk dakikalarında güler yüzünü Galatasaraylılara gös- teren taliden Mehmedin zama- nında topâ vuramaması ve İs- tanbulspor müdafilerinden bi- rinin fedakâr müdahalesi yü- zünden istifade edilemedi, Oyunun ilk dakikaları seri cereyan ediyordu. Fakat zaman geçtikçe hararetin şiddetinden oyuncular gevşedi ve binnetice oyun da süratini kaybetti. Ga> latasaray rakibine nazaran da> ha hâkim oynamakla beraber İstanbulsporlular da — teblikeli akınlar yapmakta — gecikmi- yorlar. Bu hücumlardan bi- tinde Vahyi — ve " Supkinin bariz hataları az daha İstan: bulsporluların gol yapmasına fırsat veriyordu. 17,37 de Gü- latasaray aleyhine tam çizgi üzerinde bir firikik. Top dışar: da. 17,45 te Kemal Farukinin azun bir pasını alan Rebit topu sürüyor, karşısına çıkan müdafii atlatıyor ve kaleye şüt atacakmış gibi yaptı. Fa- kat boş duran Necdete güzel bir pas verdi. Necdet sıkı bir sol vuruşla topu İstanbulspor kalesine attı. Müracaat Müddeti Bitiyor İskân tasfiye kanunu mucb- bince hak iddiasında bulunan mübadillerin bükümete mt- racaatleri İâzımdır. Müracaat müddeti yarin akşam bitecektir 8 : Çivitçi — Hasan Bey... Anlıyamadım... Bugünlerde alış veriş pek yerinde! .-. | İstanbulspor Mağlüp Bu gol üzerine oyun hararet kesbetti. İstanbulspor hücumda. Galatasaray kalesi üstüste iki korner atlatıyor. Oyunda muhak- kak bir şuursuzluk var. Hiç kimse topu istediği yereatamıyor. Topu aldığı yerden uzun vurmayı ter- cih ediyor, Bu da oyunun sallapati ol- masında Amil oluyordu. Tara- feynin gayretleri bir semere vermiyor ve parti 1- 0 Gala- tasaray lehine bitiyor. İkinci parti 18,15te Gala- tasarayın biribirini takip eden hücumlarile başlıyor. İlk parti- de bir türlü düzgün oynamıya muvaffak olamıyan Galatasa- ray muhacim hattını bu partide daha canlı görüyoruz. Istanbul- sporlularda da ayni canlılık var. Bir taraf beraberliği temin etmek, diğer taral ta galibiyeti sigortalamak gayesile çalışıyor. Nihat bu partide daha faal, ve oyun Üzerinde — müessir. Nihadın uzaktan çektiği çok siki bir şüt az daha gol olu- yordu. 18,33 te İstanbulspor aleyhine bir korner oluyor : Mehmet çok temiz bir koörner atıyor. Rebil güzel bir kafa vuruşile Galatasarayın ikinçi golünü yapıyor. Beş da- kika sonra sağ iç Ahmet Ke- mal Üçüncü golü de yapınca vaziyet tebellür etmiş oldu. Ha- kemin düdüğü oyunun bittiğini ilân edene kıayu tarafeynin |ğıyrctlırl bir netice vermedi. u süretle oyun Galatasarayın 3-0 galibiyetile nihayetlendi. Bir Sergi Açıldı Üsküdar kız san'atlar mek- tebinde dün bir dikiş ve el işleri sergisi açılmış, bir de gözel müsamere verilmiştir. Beykoza Kadar Beş Kuruş idare halinde — birleştirilmesi etrafındaki tetkiklerine devam etmektedir. Encümen şimdiki vapur ücretlerinin çok pahalı olduğu ve bunun yarıdan fazla ucuzlaması lâzımgeldiği kana- atini tesbit etmiştir. Haber aldığımıza göre en- cümenin bu tetkikatı tamam- landıktan sonra Belediye hü- hümete resmen bir müracaat yapacak ve bu Üç idarenin birleştirilmesini istiyecektir. Encümen azasından bir zat bize son tetkikler hakkında şunları söyledi: “— Her yerde deniz ücret- leri, kara, yani tren ücretlerin- den dalma ucuzdür. ve ucuüz olmak lâzımgelir. Biz tetkik ettik ve bugünkü Beretleri çok pahalı bulduk. Bir yolcunun Beykoza kadar beş kuruşa gidebilmesi çok mümkündür. Halbuki yolcular bugün bu Ücretin beş, altı mislini veriyorlar.,, Anal(ız.. Bir Olmuşlar, Ali Efendiyi Yaralamışlar Sakızağacında Boyacı Ali Efendi bir -aile meselesinden zevcesi Zehra ve kayınvaldesi Nazife Hanımlarla kavga et- miş, ana kız bir olup Ali Ef, yi başından ağır surette yara- Bir Katil Yakalandı Vanda bir adamı öldürerek şehrimize kaçan Osman ismin- de birisi saklandığı yerde yakalanmıştır. Konya Futbolcüleri Galip Encümen, Vapur Ücret- lerini Tetkik Ederken Bu Neticeye Vardı Belediye dalmi encümeni, Haliç, Şirketi Hayriye — ve Seyrisefain — idarelerinin — bir Konya, (Hususi) — Anka- radan şehrimize gelen Altınor- du - klübile İdmanyurdu ara- sındaki müsabakayı İdman- yurdu kazandı. Oyunun bit- | mesine biraz kalmıştı d AI-I tınordulular sahayı terkettiler. H ırziran 22__4 Kütahyada Mehb- us İntihabı Ankara, 26 (A. A) — Bugüt yapılan Kütahya — intihabatındâ Cümhuriyet Halk Fırkası namzet” leri bulunan sabık Bilecik meb'usü Rasim ve sabık İskân Umum Mü- dürü Hacı Mehmet Beyler 669 reyle müttefikan Kütahya Meb'ut luğuna intihap edilmişlerdir. Edirnede Sanayi Sergisi Edirne San'atler mektebinde 20 temmuzda bir sanayi sergisl açılacaktır. Fevzi Paşa Büyük Erkânı Harbiye Reisl Fevzi Paşanın bir tetkik seyaha- tine çıktığı ve Kastamonuya kâar dar gideceği Ankaradan bildirilk mektedir. Otobüs Rekabeti Şişli - Taksim arasındaki otor büs servisi Şirketi Hayriyenin gündelik hasılatının ( 800 ) lira kadar eksilmesine sebep olmuş" tur. Buna karşı Şirket te otobüs işletmek tedbirini alacaktır. Malül Gaziler İçtimar Malül Gaziler dün — Darülfü- nan salonunda fevkalâde kongre- lerini yapmışlardır. İçtima çok gürültülü olmuş, zabıta kongre zaptını İmza etmek İstememiştir. Yeni merkez heyetinet: Bekir Sıtkı, Mehmet Ali, Baha, Ahmet Falk, — İbrahim, — Abdurrahman, Zeki, Cevdet, Cevat, İbrahim, Musa, Cemil, Seyfi, Hamit ve Yusuf Beyler seçilmişlerdir. Başvekil Gidiyor Başvekil İsmet Paşa dün ak- şama kadar Heybelideki köşkünde istirahat etmiş, bir tarafa çıkmas mış ve ziyaretçi de kabul etme- . Bugün öğle trenile hükü- met merkerine dönmektedir. Garip Bir Ölüm İzmirde Karşıyakada gümrük memuru Ahter Bey üç gün üç gece uyuduktan sonra bir daha uyanmamış ve Gölmüştür. Ölüm çok garip telâkki edilmektedin Tayyareci Kost Tommuz içinde bir bölük tay» yare ile şehrimize geleceğini yax- dığımız Fransız tayyare — jeneralı Dö Kolz ile birlikte tayyareel Kost ta bulunacaktır. Kost Bahrb muhiti aşan meşhur Fransız tay- yarecisidir. Mahkemeye Verildi Menemen hadisesinde ihmali Heri sürülen Menemen Jandarmş bölük kumandanı yüzbaşı Fabri Bay İzmirde mubakeme edilecektir. Sopa İle Yaralamışlar Kasımpaşada oturan Kümll KEfendi bir kadın meselesinden Kenan — ve kardeşi — Basri Efendilerle kavga etmiş, iki kardeş sopa ile Kâmil Efene diyi başından yaralamıştır. Pazar Ola Hasan B. Ve Çivitçi I 8: Çivitçi — Sıcaklardan herkesin üstü başı, çamaşırı Fazla girleniyor galiba... rııeııdlıdn kirli ondan. lemek için çivit üstüne 4: Hasan B. — Öyle değil iki gözüm... Ban 'dana çıktı. Temii- maşırları M orlar da şürüm çivit