28 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

28 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Diplomatlardan Maliyecilere Geçti M. ZEKERİYA Almanya çok müşkül bir buhran içindedir. Devlet büt- çesinde 470 milyon lira bir açık vardır. Hükümet bu açığı ka- patmak için, zaten tahammülün fevkinde yüksek olan vergilere bir iki vergi daha zammetmiye mecbur olmuştur. Her Alman vatandaşı kazandığının yarısını hükümete vermiye mecburdur. Bir taraftan da hükümet bir- kaç ay evvel yüzde altı nis- betinde tenzilât yaptığı me- mur maaşlarıni yüzde sekiz nisbetinde yeniden indirmiye karar vermiştir. Almanya dahilinde beş mil- yon işsiz vardır. Hükümet bu İşsizlere tazminat vermektedir. Bu vaziyet Almanyayı borç- larını ödeyemiyecek, mütte- fiklere karşı mali taahhütlerini ifa edemiyecek hale getirmiştir. Avusturya Öl fena bir haldedir. Avusturya Hükümeti moratoryom ilânını bile düşün- müştür. Avusturyanın en bü- yük bankası olan Credit Ans- talt Bankası iflâs etmiştir. Son bir kurtuluş (tedbiri olmak üzere İngiliz bankaları Avusturyaya 40 milyon liralık muvakkat bir ikraz oyapmış- lardır. Fakat bu ikrazın vaziyeti kurtarıp kurtarmıyacağı şüp- helidir. * İtalya, bu kadar kuvvetli değilse bile, buna yakın bir buhran içindedir. İtalyan büt- çesinde bu sene 91 milyon lira açık vardır. Gelecek sene bütçesinde de lâakal 50 milyon liralık bir açık bulunacağı tah- min edilmektedir. İtalyada üç milyon işsiz vardır, Musolini, harici bir istikraz aktine mecbur olmaksızın, va- ziyeti kurtarabileceğini ümit etmektedir. Fakat bu ümidinin neye İstinat ettiği meçhuldür. Fransa, mali noktai nazar- dan, Avrupada vaziyeti en İyi olan memleketlerden biridir. Fransa, harice para ikraz ede- mediği için bütün altınlarını kasalarına doldurmuştur. Bu- gün Fransada harice ikraz edi- İebilecek 150 milyar lira kıyme- tinde altın vardır. Fakat bu para, ve bu fazla servet Fransa için bir baş be- lâsı olmuştur. Fransa, kendi serveti içinde boğulacak vazi- yete düşmüştür. Bu suretle buhran, Fransada da kendi- sini hissettirmiştir. * Hulâsa bütün dünya mali bir bubran içindedir. Para sıkıntısından müteessir olmıyan hiçbir millet yoktur. Herkes mali buhrana çare aramakla meşguldür. Şimdi her tarafta dünyanın idaresi maliyecilere, bankalara ve bankerlere geçmiştir. Ev- velce diplomatların hallettiği işleri bankerler ve maliyeciler tü Amerika maliye vekilinin YU) seyahatine çevrilmiş- tir. Bütün Avrupa milletleri, bu o Amerikan © milyenerinin İngiltere bankerlerile yaptığı gizli mülâkatları büyük bir alâka ile takip etmektedir. Bütün dünya ümidini, banker- lerin ve maliyunun vereceği kararlara bağlamıştır. Bu &mit takakkulz edecek midir? Amerika maliye veki- İlinin vereceği karar dünyayı kurtaracak mıdır? Banu da hâdistt gösterecektir. | bir rakip çıkmış demektir. 1 -- Bası insanlar her şeye karışmaktan hoşlanırlar. Toz kaldırmak, çamura taş atmak uyuyan köpekleri uyandırmaktan zevkalırlar. # MÜNAKAŞALAR Millet Meclisinde Mev- zubahis Mi Olacak? Ankara,27 (Hususi) — Ge teler arasında çıkan son müne kaşalar münasebetile, burada, meselenin Oo Büyük (o Millet Meclisine aksettirileceğine dair bir şayla vardır. Bu şayiaya göre, münaka- şada alâkadar olanlardan Yu- nus Nadi Bey, bu mesele- yi, bazı (arkadaşları (ile Millet Meclisine bir takrirle aksettirmek © istemektedirler, Şimdi sade bir şayia mahi- yetini geçmiyen bu haberin sıhhat derecesini kat'iyetle ta- yin edemem. İzmirde Lik Maçlarına Dün Devam Edildi İzmir, 27 (Hususi) — Lik maçlarına dün devam edildi. Neticede (o Şarkspor, O Bucayı 2-4 yendi. Altınordu - Türkspor maçın- da, Türkspor hükmen mağlüp oldu. İzmirspor takımı da Göz tepeyi 0-5 mağlüp etti. Rusya Efganistanla Bir Mua- hede İmzaladı Ankara, 26 (A.A) Mevsuk istihbaratımıza nazarn, Efga- nistanla Sovyet Şüralar İttihadı Hükümeti arasında sabık kıral Amanullah zamanında Tağman- da imza oluan bitaraflık mun- hedesi bu defa birkaç madde ilâvesile 24 Haziran 1931 ta- rihinde yeniden Kâbilde imza edilmiştir. Sigara Makinesi Yakında Her Tarafa Otomatik Makineler Konacak Geçenlerde bir şirket Tütün İnhisarile bir mukavele yapa- rak otomat denilen sigara makineleri o getirmeği (kabul etmişti. Öğrendiğimize göre bu ma- kineler gelmiştir. Birkaç güne kadar şehrin birçek yerleri ne bu makinelerden konula” cak ve mekireler müşterilere kendi Okendilerine otomatik surette sigara (satacaklardır. Bu suretle tütüncülere yeni SON POSTA li Makalesi | Son Posta'nın Resim 2 — Bizde de bazı muharrirler vardır ki, her geye burunlarını sokmaktan, şuna buna iğne batıp tahrik etmekten, yılan gibi sokmaktan zevkalırlar, Ankarada Mühim Sıhhi İşler * * Hakkında Kareli Verilecek Ankara, 27 ( Hususi) — Geçen sene Millet Meclisinde kabul edilen hıfzıssıhha kanunu mucibince bir Sıhhat Şurası teşkili lâzımgelmektedir. Sıhhat Şurası det için Ankarada toplanacak, her sene muvakkat bir müd- sıhhi işler bakkında kararlar verdikten sonra, gelecek sene tekrar toplanmak üzere dağıla- caktır. Sıhhiye Vekâleti Sıhhat Şurası azalarının listesini yap- mış ve Başvekâlete vermiştir. Listede doktor Âkil Muhtar, Mazhar Osman, Neşet Ömer ve kilisli Rifat Beylerin isimleri olduğu söylenilmektedir: Mühim Bir Miras Meselesi (Baş tarafı 1inel sayfan) taşiyan beynelmilel maruf halı ticarethanesinin sahibidir. Ab- dullah B. ismini taşıyan bu zat İranda iken Şebüsterilere da- si olimiş “ve “sdü” bir #llg neticesinde bu ailenin bütün serveti kendisine intikal etmiş- tir. Abdullah B. takriben üç sene kadar evvel, müessesenin elli senelik emektar kâtibi Naki Beyle birlikte şehrimize gelmiş ve burada yerleşmiştir. Abdullah Beyin 18 yaşında | (Sahip) isminde güzel bir kızı ve kâtip Taki Beyin de (20) yaşında Rıza isminde yakışıklı bir oğlu vardır. İki aile ara“ sındaki devamlı bir sıkı mü- nasebet neticesinde bu iki genç evvelâ tanışıyorlar, son- raları da derin bir gönülra- bıtasile biribirlerini çıldırasıya seviyorlar. Rıza Bey kalbinde- ki girli sırı bir gün babası Taki Beye açiyor ve kızın Abdullah Beyden kendisi için istenilmesini söylüyor. Nihayet Taki Bey Sahip Hanımı oğlu- na İstiyor, ret cevabı alıyor. Kız 18 Yaşında. Bunun üzerine genç kız bir- gün Müddeivmumiliğe £ gide- rek diyor ki: “Ben reşidim. Bana artık babam karışamaz. Riza Beyle evleneceğim.., Hâ- dise bu suretle muhakemelere intikal ediyor. Bu arada Taki Bey (25) bin, Abdullah Bey de (60) bin lira kadar masraf yapıyorlar. Bir gün işe İran konsolosuanesi de karışarak kızın küçük olduğunu, nikâ- bi tanımıyacağını söylüyor. Fa- kat Sahip Hanım Tıbbındiide muayene edilince 18 yaşında olduğu anlaşılıyor ve bir sene evvel de sevgilisi Rıza Beyle düğünleri yapılıyor. Abdulah Beye Gelince. Diğer taraftan Abdullah B. bir gün bacanağı Mehmet Beyin . döğünden bir müddet ewl “17, yaşındaki kızı Lâtife Hanımı (o bacanağın- dan istiyor. Fakat Mehmet B. şu cevabı veriyor: “Eğer sen kızın Sahip Hanımı oğ- lumuz Hasana verirsen Lâtife- yi alabilirsin.,, Halbuki Sahip H. Riza Beyi çıldırasıya (o sevmektedir. Şu son aşk macerası henüz ne- ticelenmeden evvel Abdullah B. zatürreeden vefat ediyor. Tabit yöz binlerce (liralık servetinin mühim bir kısmıda kızı Sahip Hanıma kalıyor. Adil Bey De Kim? İşte — an şer an mn İster İnan, İster İnanma! Terkos Şirketi, Halk Fırkası grupunun Terkosun| lâğvına dair verdiği karar- dan, İstanbul şehrinden ve İstanbul © Belediyesinden İntikam almakla meşgul dür. Evvelâ bazı mahalle- lerin suyunu kesti. Daha sonra bazı semtlere su vermedi. Şimdi de Belediyenin suyunu kestiği haber veri- iyor. Belediye şehrin sıhhat ve hayatı ile bir oyuncak gibi oynıyan bir şirkete karşı âciz ve sakit durursa, ark © Belediyenin olduğuna: var İster İman, İster İnanma! RE şen « Hakikat Ve Zaman | bir söyleme şekli vardır. Ortalığı toza çaz mura boğanlar, hakikati kirletirler. Bırakınız hakikati olduğu gibi görelim. STADYOM Sporcular Belediyeye Müracaat Edecekler... Ankara, 27 (Hususi) — İd- man Cemiyetleri İttifakı Umu- mi Merkezi son içtimanda bazı esaslı kararlar verdi. Mühim bir faaliyet gösteren klüplere nakti yardım ve muh- telif idman mmtakalarma atle- tizm mütehassısı gençler gön- dermek bu karar arasındadır. Ayrıca İstanbulda bir şehir stadyomu “yapılması için bele- diyeye müracaat edilecek ve stadyomun inşası temin oluna- caktır. San'at Mektepleri Maarif Encümeni Tetkikat Yapıyor Ankara, 27 (Hususi) — Mi- let Meclisi Maarif encümeni san'at ve yah o mekteplerinin vaziyetini tetkik etmektedir. Encümen yatı mekteplerinin vilâyetler tarafından ve san'at mekteplerinin de Maarif Vekâ- leti tarafından idare edilmesine taraftar o görükmekledi. Yak niz san'at mekteplerinin mas- rafı vilâyet hususi bütçelerin- den temin edilecektir. maceraya başka şahısların da karışmasına (sebep © oluyor ve bu suretle de iki genç arasındaki gönül macerası bun- dan sonra üçüncü bir şah- sın müdahalesile birlikte yü- rüyor. Abdullah B. henüz ölmeden evvel damadı Riza Beyi, Âdil B. isminde birisile tanıştırıyor. Bu tanışma neti- cesinde de Âdil ve Rıza Beyle Sanasaryan hanında beraberce fındık ticaretine başlıyorlar. Birgün Âdil Bey, ortağı Rıza Beye şöyle bir teklif yapıyor : o “ Kayınpederiniz Abdullah Beyden zevcenize kalan miras meselesinde beni tevkil ediniz ben halledeyim. Bana da bir hisse vererirsiniz.,, Rıza Bey bunu reddediyor. Bununla beraber Âdil Bey sık sık ortağınn evini | ziyaret ediyor. Fakat bundan 15 gün evvel Sahip Hanım esrarengiz bir şekilde evden kaçırılıyor ve iddialara göre de Âdil Beyin evina görülüyor. Bu kaçırma hadisesi Rıza Beyi ve bu aileyi tanıyân herkesi hayretler içinde bırakıyor. İşto Sahip Hanım o günden- beri Rıza Beyin evine dönme» miştir ve bugün ölen babasının a Sayfa 3 İf Sözün Kısası İstedikleri Yazı Rakı Ve Kadının Cinayeti (Baş tarafı inci sayfada) Bu arada başka biri tara-* fından atılan bir kurşunla da manav Sabri Ef, bacağından vu- rulmuştur. Sabri Ef, bu işi yaptıktan sonra dışarı çıkmış fakat s0- kakta polisler tarafından ya- kalanmıştır. İşe müddelumumi muavini Übeyt ve zabıta doktoru Fuat Beyler vazıyet etmişler ve eğ- lentide bulunanların hepsi ya- kalanarak Ayasofya Polis Ko- miserliğine (o gönderilmişlerdir. İsticvap devam ( etmektedir. Arabacı Şükrünün cesedi bu sabah onda Morga götü- rülmüştür. Yaralılar da hasta- neye nakledilmiştir. Hadise mahallinde iki tane tabanca bulunmuştur. Şükrüyü öldüren kurşun kapıya saplan- miş ve bu kurşunun bir para- bellom tabancasma sit olduğu görülmütür. Fakat bu tabanca bulunamamıştır. Mütevelliler Yunanistandaki Vakıflar İçin Müracaat Etmelidir Haber aldığımıza göre Ev- kaf Umum £ Müdürlüğünden İstanbul Evkaf İdaresine iki telgraf gelmiştir. Bu telgraflar Yunanistanda kalan milyonlar- ca lira kiymetindeki Türk va- kıflarına ait bazı işaretleri ibtiva etmektedir. Bize verilen malümata göre, hükümet Yunanistanda vakıf emlâk ve arazi bırakan müte- velilere burada mal verecek- tir. Bunun için alâkadarların hükümete müracaat etmesi lâzımdır. Yarın son müracaat günüdür. Edebiyat Mükâfatı Paris, 26 (A.A) — Faransa akademisi büyük edebiyat mü- kâfatını Echulier'e vermiştir. ramak, evinde muhafaza ve tarassut altındadır, Anlaşıldığına göre bir Amerikan filmini andıran çu karışık : macera Abdullah Beyden kalan büyük mirasın © ele geçirilmesile alâkadardır. Rıza Beyin söylediğine göre bu miras (400) bin lira kadar- dır ve bunun (100) bin lirası Sahip Hanımın hissesine isabek etmektedir. “ia Bey Müddel umumi! müracaat (ederek (mâ baştanbaşa anlatmıştır.