9 Temmuz 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

9 Temmuz 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

| SON POSTA Abdülhamit Garip Bir Yalancılık Yapmış, Ayşe Sultanı e Göstermişti... Şaziye Sultan Di NAKİLİ: ZİYA ŞAKX | Her hakkı mahfuzdur Eh.. Malüm ya.. Gençlik.. ' H'epiğııiıin başından geçmiştir... Şimdi onları burada (moral) noktasından çok muazzep gö- rüyorum. İştahları yok.. Gün- den güne zayıflıyorlar. Hele Şaziye Sultan, buraya geldiği zaman, (semiz) idi. Şimdi gö- receksiniz.. — Yarıyarıya zayıf- ladı. Vakın ben doktor deği- lim.. Değilim amma, doktorlar- la konüşmayı çok - sevdiğim için, onlardan pek çok şeyler öğrendim. Bence sağ böbreği iyi işlemiyor. Bunun için bir gü- zelce muayene ediniz. Muaye- neniz neticesinde derhal (icabı hamiyyet ) ve insaniyeti, bara- por kumandanlığa bildirece- ğinize eminim. Bunu, bilhassa sizden rica ederim.. Atıf Bey, lâzimgelen ce- vapları verdikten sonra, Ab- dülhamit hemen yerinden kalk- tı. — Çağırayım da muayene ediniz. Dedi. İçeri girdi. Atıf Beye baktım. O da bana bakıyordu. Biribirimize güldük. Ve zanmederim ki bu bir tek “gülüşle; biribirimize birçok şey söylemiş olduk. Tekrar kapu açıldı. Abdül- hamit girdi. Abdülhamidi, Ay- şe Sultan takip ediyordu. Bu, benim çok tubafıma gitti. Hal- buki, Abdülhamit, biraz evvel Şaziye Sultanın rahatsız oldu- ğunu söylüyordu... Herhalde, yanlış işitmiş olmalıyım dedim; ve yine okumak için kitabı gözlerimin bizasına kaldırdım. Abdülhamit, Doktor Atıf Beye diyordü ki: — İyice dinliyebilmeniz için hafif tenbih et- miştim. Buyurunuz.. Dinleyiniz..: B., Sultanı dikkatle muayene ettikten sonra: — Müsterih olunuz Efendim. Endişe edecek birşeyleri yok. Biraz giyinmesini zayıf ve kansızdırlar... Şimdi kendilerine mukavvi bir şurup yazarım. Ona devam buyururlar... Dedi. ve cebinden kâğıtla- Fını çıkararak reçete yazmıya başladı. Sultan, muayene biter bitmez içeri gitmişti. Galiba Abdül- hamidin de aklına birşey geldi ki O da Sultanı takipetti. O zaman Atıf B., birdenbire başını kaldırdı. Evvelâ kapıya baktı. Sonra, bana işittirebi- leceği dercede bir. fısıltı ile: — Valdesi İstanbulda - olan Sultan hangisidir? — Şariye Sultan... — Eh, şimdi buraya gelen.. muayene olan?.. — Ayşe Sultan... — Sakın bir yanlışlık ol- Mmasın... isterseniz sorunuz... O esnada kapı açıldı. Ayağa kalktık. Abdülhamit çok mü- tehessim, çok memnun, çok mültefit bir tavurla ikimize de ellerini uzatarakı l ğ U aaemae e İ A Abdülhamidin dinlemeyi sevdiği Saray muzikası — Rahatsız olmayınız.. Dedi. Atıf B., Reçetenin Üstüne isim yazacak gibi du- rarak sordu: — Efendim, bir yanlışlık olmasın, muayene ettiğim Sul- tan — Hazretlerinin — isimlerini unuttum. Dedi. Abdülhamit, hafiiçe titriyen bir sesle cevap verdi: — Şaziye Sultan.. Atıf Beyle seri bir nazar taati ettik. Bereket versin, hileyi biz daha evvel keşfet- miştik. (Arkası var ) Verem Mücadelesinde Aşının lîolü Nedir? (Baş tarafı 1 inci sayfada ) Kohun talebelerinden — ve şimdi Berlin Darülfünunu verem Mmücadelesi — verem — tetkikatı profesörü Fritman bu meseleyi Kohun bıraktığı yerden ab- di ve başka bir vadide mu- vaffakiyetlere götürdü. O, tü- berkülinde olduğu gibi zehirli verem — basili — kullanacağına kendisinin keşfettiği kaplum- bağanın verem mikroplarını bu maksatla kullandı. Kaplumba- ğamın verem mikropları İnsan ve meak kanhı — hayvanlarn vücudünde bir müddet yaşıya- piliyorlar. Fakat insan ve sığırın verem mikropları gibi çoğalamadık- ları için hastalık doğuram:- zlar. Fakat yaşadıkları kısa müddette kendilerini vücutten tart veya imha etmek için uzviyetin potansiyel müdafaa kuvvetlerini tahrik ediyorlar ve şifa ile neticelenen bazı intani hastalıklarda olduduğu gibi vücuttaki verem basiline karşı da kâfi miktarda müda- faa ve muafiyet cisimleri ya- piyorlar. Fridman bu kaplumbağa mikroplarımı canlı olarak havi bir aşı icat etti. Bunun zarar- sızlığını, vereme karşı hem ko- ruyucu hem şifa verici tesirini hayvan tecrübelerile epeyce tetkik ettikten sonra daha emin olabilmek için ilk insan olarak kendisini 1909 da aşı- ladı. Bir sene sonra tekrar etti ve bundan sonra hastalar üzerinde tatbikata geçti. Fridman, aşısını hekimlik âlemine tanıtalıberi (19) sene oluyor. Milyonlarca iİnsan ve hayvan aşılandı, kullanan bü- || tün hekimler methede ede bitiremiyorlar; fakat eski te- davi usullerine bağlanmış olan birçok hekimler de bunun aley- hindedirler. Ben bir seneden fazla bir müddettenberi bunun tatbikatile meşgülüm. Aldığım nmeticelerden ben ve hastalarım — çok — memnunuz. Bizim memlekete benden baş- ka bazı hekimler ve müesse- seler de tatbik etmiye başladı- lar. Onlar da daha az mem- nun değildirler. Şimdi fikriml hülâsa ede- yim: Bence veremle mücadele etmek İçin elimizde iki vasıta vardır: Birinci devre hastalık- ları için Fridman aşısı. İkinci devre hastalıkları için de sana- toryom. Bu suretle uzun veya kısa bir zamandan sonra 3 üncü devir hastası kalmıyacak de- mektir. Fridman tedavisi doğrudan doğruya verem - basili üzerine müteveccih spesifik bir tedavi usulü olmadığı için bilhassa hava, gida, istirahat gibi bir çok şartları iktısadi sebepler- den — dolayı birleştirmiyecek olan orta ve aşağı sınıf halk için bulunmaz bir nimettir. Bu itibarla hükümet ve belediyeler için tatbiki kolay, az masraflı, bununlaberaber mütessir, içti- mal bir mücadele vasıtasıdır. Cilt ve zührevi hastalıklar Mütehassısı DOKTOR Ömer Abdurrahman / veri — başhekimi Ankara — caddesi İkdam | Yurdu karşısında No.T1! ğ BORSA İstanbul 7 Temmuz 1931 — Kapanan Hiatlar — İ NUKUT £ İeterlin Delar Amerikan 20 Framk Fransız 20 Liret — İtalyan 20 Frank Belçika 20 Drahmi Yunan 20 Frank - İsviçre 20 Leva — Bulgar 1 Florin Felemeni 20 Korsa Çekeslovak 1 Şilin Avusturya 1 Raybışmark Almanya 1 Zeleti Lehistan 20 Ley Romanya 20 Dinar Yagoslavya 1 Çervoneç Sevyet KAMBİYO ondra 1 İsterlin — kuruş 1 Türk İirası dolar 1 Türk lirası Frank Liret Belga Fraak Leva Flerin Pata Mark Zeloti 04728 — | 8 - 4,02,25,00| 3 38,30) 86,42,— 6510 — 1,17,30,00| | 4,96,50,— 199,—, — 420 79,83,— | tğğ— Parls Seyrisefain Merket acentesit Galata köprü ( Başı B. 2362 ,Şube neentesi: Sir- $ keci Mühürdar zade hanı 72740 | darece aşağıda İsmi ya- zılı gazino müzayede ile ki- ralanacaktır. Teminat mak- tuan 300 liradır. İhale 30- 7-931 sant 16,30 Kadıköy iskelesi üzerindeki maa müş- temilât gazino. İdarece aşağıda ismi ya- zıli malzeme münakasa İle satın almacaktır. Teminat X10 dür. İhale 13-7-981 1 ton hurda bakır. İdarece aşağıda İsmi ya- zalı malzeme münakasa ile satın alınacaktır. Teminat | 410 dur. İhale 20-7-931 saat 17,30 2500 metre bor hortum. NAİM VAPURLARI İZMİR - MERSİN Lüks Ve Sür'at Postam ADANA ç yspan ? CUMARTESİ , © Sirkeci mıhtımından hareketle Antalya, ve Mersine azimet ve avdet ede- vektir. Tafsllât için Galata, gümrük karşısında, — Site Frai hanında 12 mumarada umumt acastalığına müra- enat. Telefon Beyağlu 1041 TAVİL ZADE VAPURLARI Muntazam Ayvalık Postası Selâmet uru Perşembe ıT de Slrkoe'lıgıı hareketle Gelibolu, Çanakkale, Küçük- kuyu, — Altınoluk, — Edremit, Bürhaniye ve Ayvalıga azimet ve avdet edecektir. Yolcu bileti vapurda da ve- rilir. Adres: Yemişte Tavilzade biraderler. Telefon: İst. 2210 Ü Ferah sinemada bu akşam Prens Zilah İstanbulda ilk defa, Maryaja kobini tarafından temall edilmiş musszamı fillm, 9 Temmuz perşembe akşamı büyük — müsamere ikramiyeli Halk Gecesi n imel Yeni Neşriyat: Holivut Muammer Cahit Bey tara- fından Kuşe kâğıdı Üzerine mü- kemmel bir surette tabettiril- imiş ve on beş günde bir neş- redilen bir mecmuadir. nu- marası çıkmıştır. Sinemadan, artistlerinden bahseder. Bun- ların en mümtaz ve müstesna ÂYE Bu Sütunda Hergün Türkçeye çeviren: Ş ŞARAP Sürahiyi aldı; kapağını kak dırdı.. * eğer sen eski bir şarapsan ? ,, diye şaraba mırıldandı ve bir âşık ihtima- mile boşalttı... Bardağı ta ağ- zına kadar doldurdu. Sürahiyi bırakıp bardağı — kaldırdı. ta burnuna « ve bir derin adehi kaldırdı... ... Yazı masası üzerinde asılı |lâmba önüne gelinciye kadar. “Harloy, tü vücudu, güm- bürtüyü duyunca korkunç bir ürperme ile titredi. Fakat kalkmakta acele etmedi. Belki bacaklarının kendisini kaldıra- mıyacağını biliyordu. Düşündü: Bu ancak başlangıçtı. İşini bitirmek için kendini cesaret- lendirmeliydi. Gece geçmeden kırrılınıcılı bir ölüden başka diriler de vardı. Kendi kendi- ne artık Fenaliğin geçtiğini söyliyerek kalktı. Bir dakika oturdu. Bundan sonra yapa- caklarını kafasında tekrarladı. Nibayet ilerliyebildi. Oyunun başlangıcındaki elbiselerile merdivenden — indi. — Elinden geldiği kadar — sessizli her ne kadar şimdi ihtiyata Mözüum yoksa da - kütüpane kapısının kilidini açtı... Nikayat anlüdlkt Moylün; artık onu daha ziyade rahatsız etmiyecek, —sakin — yaşayışını bozmıyacak!.. Morton ocağa yakın bir yerde kolları gerili olarak yüzü koyun yatıyordu. Sağ elinin ötesinde, sapından ay- rılankadeh vardı. -Ayaklarının dibinde de “ Harlov ,, un yaz- dığı haber bulunuyordu. Biraz — durduktan — sonra, Harlov, sessizce yürüdü. Göz- lerini vücattan ayırdı. Haberi alıp ateşe attı. Geri döndüş tozun bulunduğu beyaz kâğıdı aldı ve tepsinin altında döşeme üzerine attı. Odada tam bir sükünet vardı. Gitti, pencere kapaklarını araladı. Mortonun girdiğini daha İyi göstermek için pecereyi az açtı. Şerçe— veyi düzelttikten sonra dehlize geçti, yemek odasına gitti. Orada güzel bir konyak içtl Hemen, kendini daha iyi, dahâ çüretkâr — duymuya- başladı. Kütüpanede telefon var.. Fa- kat o dehlizin sonunda bulu- nana gitti. Hiç gecikmeden polis karakolunu aldı; ismini adresini verdikten sonra: * Burada korkunç — bir şey oldu. Birkaç dakika önce bir gürültü ile uyandım. Aşağı gidince, kütüpanede döşeme üzerinde yatan ölü bir adam buldum. Onu, birkaç defalar yardım etmiye çalıştığım fuka- ra bir adam gibi tanıdım. Son zamanlarda yardımdan vatgeç- miye mecbur kalmıştım. (Arkası var) | DİŞ MACUNU RADYOL 4 Ağız ve Dişlerin Muhafazasını TEMİN İÇİN Kullanılması lâzım gelen Ş Yegâne Macun £ Radyolindir. !:ııdııı gğında 15 iken elyeym İkametgâhı meçhul elan Kirkor oğlu Manuk efe: K Selânikli Hidayet beyden raz eylediğiniz. (6000) liraya mu- kabil birinci derecede ipotek irae ettiğiniz ve Hidayet bey de meb- lâğı mezkür altı bin liranın bin lirasını Havyarcı Mehmet Tevfik beye temlik etmek suretile mu- maileyhime bu suretle ipotekli olan İstanbul Mahmutpaşada Hacı Köçek mahallesinde Daza'meSI 6866 İi N mağazaların on hisse itibarile üç hissenizin paraya çevrilmesi taleplerile İkametgâhınıza gön- derilen ödeme emrine verilen musaddak meşruhatta İkametgâ- hınızın halen meçbuliyeti bildi- rilmiş oldugııııd.ı:çrlln Tarihinden itibaren yirmi gün içinde Işbu borcun tamamına veya bir kismı- na bir güna İtirazınız varsa ya bizzat bir. vekili kanüni göndererek dermeyan — etmeniz ve Işbu müddetin hitamından 40 gün şonra da korcunuzun tediye- #ine bir sureti tesviye dahi yös- termediğiniz takdirde tarihi ilân mebde olarak 60 gün sonra da ic- raf takibata salâhiyet gelmiş bu- lunacağı ödeme emri tebliğ ma- kamına kain olmak üzere 931- 803 Dosya Numarasile tarafınıza ilânen tebliği olunur.. YEDİNCİ PATRON KUPONU No. 5 SÖ öaklenaaz v gareembene Kat Tor lan pek caksınız, Patronlar meşredildikleri den itibaren İstanbul ı.runt bir hafta, taşra karilerimiz ea ü kuponlarını sonra kupenlar kabul edlimez. SON POSTA evmi, Siyast, Havadis ve Halk gazetes| kiare : İstanbul, Naruosmaniye Şeref sokağı 35-37 » 20243 anbul - TEL SON POSTA memnun olar 1400 l 18cne — Tilüler, Hânlardan mesaliyet alınmaz.