July 20, 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

July 20, 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

_;sğyî___ . SON ' ” ' . V Temm_uz—_vgoşı APTALLAR BAZAN DÂHİYANE Memleket Haberleri Beş Ayaklı Bir Katır Yavrusu Bartında Bulunan Bu Garip Hayvan, Sahibini Zengin Etmiş... Bartın, ( Hususi ) — Tok- makçılar köyünde — Palabıyık Bekir çavuşun kısrağı beş ayaklı bir katır doğurmuştur. Hayvanın üç ayağı Öönde, iki ayağı da arkadadır. Sadık usta ismindeki nalbant bu garip mahluku Bekir ça- vuştan 20 liraya satın almış ve meraklılara 100 para Üücretle seyrettirmiye başlamıştır. Sadık usta bu usul sayesinde haylı para kazanmıştır. Bu garip yavruyu burada çalışan bir Bulgar satın alıp memleketine götürmek istemektedir. Sui İstimal Şikâyetleri Bartın, (Hususi) — Yapılan birçok şikâyetler üzerine Zon- guldak defterdarı Halil Bey belediyenin hesaplarını tetkike i. Halil B. tet- kikatını bitirmiş, hazırladığı fezlekeyi — vilâyete — vermiştir. Sulüstimal — hakkındaki — şikâ- yetlerin varit olmadığı anlaşıl- mıştır. Çifçilere Bir Tamim Adana, ( Hususi ) — İktisat Vekâleti mıntaka ziraat mü- dürlüğüne gönderdiği bir tez- * kerede — Arpa — mahsulünün taş ve toprak karışık olduğu- nu, bu yüzden ihracatta rağ- beti kaybetmek — tehlikesine maruz bulunduğunu, buna çif- çilerle tacirlerin dikkat etme- lerini bildirmiştir. Fransız Tayyareci Mahküm Tarsus, (Hususi) — Geçen- lerde burada yere inerken bir çocuğun ölümüne sebep olan Fransız tayyaresinin pilotu Al- fret Bekler muhakeme netice- sinde bir sene hapse, 30 lira para cezasına ve 1500 lira da tazminata mahküm oldu. Ceyhanda Yangın Ceyhan, 19 (Hususi)— Ayın on beşinci günü saat bir bu- çuğa doğru kasabanın şarkı şimali kısmından bir yangın çıkmış, Mübadil Yahya Ef. nin evine sirayet etmiş, iki saat kadar devam ettikten sonra yangın saran ev yıkılarak ateş söndürülmüştür. Yangının bu kadar devamına sebep kasa- bada su bulunmaması, Ceyhan hebrinin de yangın mühalline uzak olmasıdır. Fehmi Tarsusta Hastalık Tarsus, ( Hususi ) — Son günlerde burada birkaç me- nenjit vak'ası görülmüş, derhal tedbir öhümüştır. -Bu todbirler- le hastalığın önüne tamamen geçilmiştir. Bu Seneki Buğday Mahsulü Cebelibereket, (Hususi)— Bu havalide buğday mahsulü, ge- çen senelere nispetle bir mik- tar noksandır. Yerli boğday- larımızın bir kısmına kınacık bastalığı arız olmuş, bu yüzden mahsul yarı yarıya kaybolmuş- tur. Esasen bu sene Ceyhan Twe Seyan nehirlerinin tuğyanı tarladaki mahsulü mahvetmişti. Pamuk — kozalarına da — bir kuürt — musallat olmuş, — bazı zararlara sebebiyet vermiştir. Samsun Takımı Trabzonda Samsun (Hususi) — Samsun memur edil İŞLER DE GÖRÜRLER ? Öyle Aptallar Vardır Ki Okumak Bilmedikleri Halde Bin Sene İçindeki Bütün Meşhur Vak'aları, Bir Hesap Makinesi Kadar Süratle Hesap Yapmayı Bilirler. Bunlara Apial Dâhi Derler Almanya hangi kâğıdı İnsan dimağı kadar meraklı bir şey yoktur. Bazan işlemez görünen bir dimağın diğer bir sahada akıllara hayret veren ne büyük harikalar yaptığını görüyoruz. Dimağ henüz tamamen tahlil edilememiştir. Dimağın nasıl , işlediğini tamamen hallettikleri gün, belki de en büyük mu- amnialardan - birini — hülletmiş olcaklardır. Meselâ geçende Viyanada umumt harpte kafasından ya- ralanmış — bir askere ameliyat yaparak — beyninden — kurşu- nu çıkardılar.. Bu — kurşun dimağın uykuyu idare eden merkezine — tesadüf — etmiş. Kurşun - çıkınca dimağın © kısmı işliyemez hale gelmiş. Ogün bugün bu adam uyku üuyümuüyor. ve uyku ihtiyacını duymuyor. Fransada yine dimağından yaralanan bir kör oluyor. Kur- şun göz sinirlerinin 'merkezine girdiği için asabı bozuluyor ve adamı kör ediyor. Fakat kur- sun çıkarıldıktan sonra gözleri kör kaldığı halde, adamın önü- nü, arkasını, sağını ve — solunu gördüğü anlaşılıyor. Kapalı gözle etrafında ©- dJan biten her şeyi gören bu adam, derhal muayene ve ne- zaret altına alınıyor. Hatta geçenlerde Pariste kalabalık sokaklardan birinde bu kör adama bir otomobili idare tecrübesi yaptırılıyor. Adam, otomobili muvaffakıyetle ida- re ediyor ve hiçbir kazaya sebebiyet vermiyor. Timarhanelerde bunlara ben- zer daha birçok garip vak'a- şampiyon — takımı, — Trabzon şampiyon takımile bir maç yapmak Üzere temmuz yirmi dörtte — Trabzona — hareket edecektir. İzmir Maçları İzmir (Hususi) — Bu cuma yapılan maçlarda Karşıyaka Altayı (2-1), Altınordu da Şarksporu (5 - 1) yenmişlerdir. #imarhanelerinde esnasında oynanan bütün kâğıtları, oynadığını hastanın biri oyun ve herkesin biliyor. Dimağımızda 12 milgyon — hüceyre vardır. Bu hücey- reler asaba bağlı- dır. Bu itibarla beynibir telefon merkezine benze- tirler. Eğer tele- Ffon — merkezinde cereyan kesilirse, bütün muhaberat bozulur. Dimağda bütün sinirleri lara tesadüf edilir. Bir uzvun kabiliyetini anlamak için, ba- zan onun bir arızaya uğrama- sı icap eder. Dimağda böy- ledir. Dimağın bir kısmı arı- zaya uğrarsa, diğer kısmında mühim bir inkişaf görülür. İngiliz doktorlarından biri timarhanenin birinde yaptığı tetkikat üzerine birçok merak- h vak'alar toplıyarak mufassal * bir kitap neşretmiştir. Bu kitaptan bazı vak'alar naklediyoruz : “Bütün hayatını timarhanede geçirmiş bir hasta vardı. Kü- Timarhanede kaparlar. — Deli “didinir. da böyledir. Merkezin bozulması aitüst eder. çük - kafalı bir aptaldı.. No okumak, ne de yazmak bilirdi. Birşey üzerinde iki dakikadan fazla dikkatini tevkif etmek mümkün değildi. İki kere iki- nin ne ettiğini bile söylemiye muktedir değildi. Fakat bu adamın akıllara hayret veren bir hafızası vardı. Hastaneye senelerdenberi gelen giden has- taların isimlerini, gelip gittikleri tarihleri tam bir sıhhatle bi- lirdi. Ayni zamanda kilisede okunan duaların hepisini ez- ber bilirdi. Dua |numarasını bazan — hastayı orada Sönra kendine gelir. böyle bir sandığa gyoruluncıya — kadar söylediniz. mi, derhal okuyuverirdi. Buna benzer, bir hasta da " Alman timarhanelerinden birin- de görülmüştür.. Bu adam, oyun oynarken bütün - oyun müddetince kimin ne kâğıt attığını bilirdi. Adeta oyunu açık oynar gibiydi. Bu yüzden hastalar bu adamla oynama- mıya yemin etmişlerdi. Bazı büyük adamların da bu kabil âraz gösterdiğini söylerler. Meselâ Sabık Ame- rika Reisicümhuru Vilson bun- lardan — biridir. Bu adamın dimağı bir noktada kat'iyyen işlemezdi. Keza meşhur Niyo- ton müthiş unutkandı. Hafıza- sı hemen de hiç işlemezdi. Dalgın adamlar ekseriyetle bu sınıfa dabhildir. Bunların dimağları bir noktada kuvve- tni sarfeder, diğer kısımları ihmal eder, Bunlara dimağları bir ray duayı üzerinde işliyen kimseler derler. Bizim — unutkanlığile — meşhur Emrullah Efendi de bu sınıfa dahildir. Timarhanelerde bulunan ap- talların çoğu, bir sahada yük- sek kabiliyet gösterirler. Bun- lardan bazıları meselâ bin se- ne içinde geçen bütün mühim vak'aları size sayıverirler, Bir kısmı da vardır. ki faraza 375 ile 28 i on saniyede dar- bedip size bir makine sada- katile neticeyi bildirirler. Bütün bunlar aptal dâhiler- dir. Bu aptal dâhilerin tetkikı, dimağ — kabiliyetini anlamak itibarile meraklı neticeler ver- mektedir. Istanbul Tenezzühü Balıkesir, (Hususi) — Burada İdman Yurdu tarafından İstan- bula bir tenezzüh tertip edildi. Tenezzüh 23 temmurzda yapıla- ı caktır. Hariçte Neler Oluyor? Londra Konferansı Toplanıyor Fakat Fransızlar Kon- feransın Neticesiz Ka- lacağını Söylüyorlar Paris, 17 (A.A) — Başvekil M. Laval Alman Başvekili Brüning ile Hariciye Nazırı M. Fon Curtiusu'un yarın öğleden sonra Parise geleceklerini İngi* liz Hariciye nazırı M. Hender” sona bildirmiştir. M. Laval, Almanyadaki mali bulhran hak- kında dün nazırlar meclisinde yapılan müzakere hakkında 1 Hendersona izahat vermiştir. Biraz sonra M. Laval İtalyanın " — Paris Sefiri M. Manzoniyi kabul etmiş ve pazar günü Londraya gitmek üzere Paristen geçecek olan İtalya hariciye nazırı M. Grandiyi — İngiliz, — Amerika, Alman ve Fransız nazırlar arar- — sında vukubulacak mükâleme- — lere iştirake davet etmesini — sefirden rica — etmiştir; M. Laval, Alman, İngiliz, Ameri- kan ve İtalyan nazırlarını yarın saat 16 da kabul edecektir, Fransanın Almanyadaki mali vaziyeti düzeltmiye iştirak için ileri sürdüğü şartlar hakkında daha evvelce Fransa ile Alman- yâ arasında esas itibarla bir anlaşma hâsıl olursa Londra konferansından bir fayda- çık-, mıyacaktır. İngiltere Razı Değil Londra, 17 (A.A) — Fran- sanın Almanyaya verilecek 100 milyon İngiliz liralık ödünç paraya Alman gümrüklerinin bir nevi kontrola tâbi tutul- ması şartile iştiraki hususun« daki teklifi Lomdra siyasi me- hafilinde “az çök Vendişe ile karşılanmıştır. Hatta bu tek- Hfin bugünkü şeklile İngiltere hükümetince kabule şayan- gös rülmesine pek az ihtimal veril- diği bile ima olunmaztadır. Amerikanın Fikri Nevyork, 17 ( A.A ) — Re- isicümhur M. Hoover, Londra konferansına Amerika kükü- metinin bilfül iştirakinin iktı- sadi meselelere munhasır kals ması için M. Stimsona kat'! talimat vermiştir. Krediler Tecdit Ediliyor Nevyork, 18 (A.A) — Londra bankalarile müştereken hare- ket etmekte olan Nevyork bankaları Almanyaya ait kısa vadeli kredileri, mali vaziyet- teki gerginliğin daha ziyade artmasına — mahal vermemek için, tecdit etmektedirler. Rayhiştag Toplanmıyor Berlin, 18 ( AA ) — Ray- hiştag meclisindeki grupların reislerinden mürekkep komis- yon, Rayhiştag meclisinin içti- maa davet edilmemesine karar vermiştir. Londra Sefiri Vaşington, 18 (ALA)— M. Hoover, Amerikanın Londra sefiri Jeneral Bawese Lonraya avdetini tacil etmesini bildirmiştir. Seyahate Ehemmiyet Veriliyor. Paris, 17 ( A.A) — Alman Başvekili M. Brünning ile hari- ciye nazırı M. Fon Curtius'un Parise gelmeleri Fransız - Al- man — münasebatı — tarihinde ehemmiyetli bir hâdise teşkil etmektedir. Salâhiyettar me- hafil, bu ziyareti Fransız - Ak man anlaşması yolunda yeni bir merhale şeklinde tefsir etmektedir. EDevamı 6 inci sayfada |