5 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

5 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

| Pfalkın ; -Darülfünunda — İhtiyarlık, Genç- " ik Ve Halk Barem Kanununun Darül- fünunda da tatbikı neti- cesi olarak (65) yaş ve fazlası için müderrislerin tekaüde — sevkedilmeleri Tâmmgeliyor. Büyük hiz- metler lenenler hak- kında — husust — veldiler heyeti kararı verilebile- cektir. Darülfünunun nevi gençleşmesi demek olan bu karar önünde bakınız halk ne diyor: | Tahir Bey Topkapı Merkez elendi " gazhallesi 43 ;i — İhtiyar müderrislerin te- fk'M' sevkedilmelerini pek tabil telâkki ederim. Esasen kdünyıllı hiç birşeyde beka © yoktur, herşey ihtiyarlamıya ve Lynkluğı mahkümdur. — İhtiyar müderrislerimiz. de — istirahat ederler ve tetebbüle meşgul olurlar. Mencmen hâdisesi mü- y. Basebetile Darülfünun — inkılâp yazifesini yaptı mı diye bir sual soruldu. Buna galiba pekte müsbet bir cevap alınamadı. Darülfünunumuza bu inkılâp wazifesini bihakkin yapacak yeni ve pişkin malümatlı genç profesörlerin getirilme si lâzımdır. Hikmet B. Beşiktaş Akaretler cad- 28 0 — Tekaütlük kanun! bir - İcaptır. Buna birşey denemez. Fakat dünyada irfana en çok ihtiyaci olan bir milletiz. Çünki tını medeniyet kervanma yeni atıldık. Binaenaleyh müder- / rislerimiz teküde sevkedilirler- — ken — gücendirilmemelidirler. Hatta ben o fikirdeyim ki — Bafi müderrislerimiz tam ma- aşla tekaüt edilmeliler ve Da- rülfünundan uzaklaştıktan son- — ra da tetkik ve tetebbülerine — devam edebilsinler. Darülfü- —O munumuza memleketimizin ve -— elimhuriyetimizin muhtaç ol- k lığııı yayacak dğınç mü- derrisler (edrlııııli ü — Salih Bey Divanyolu 23 unun gençleşti- isabetli bulurum. R bir — Ankılâba muhtaçtı. , * â' Necati B. (Şişli Vatan Dbirahanesi “ karşısında 15) E' Darülfünun — memleket — İrfanının kalbidir. Bu kalbin k olması İâzımdır. Darülfünunumuzda eri yaşıyan bir dedi- ve çekememezlik vardır. — Hemen her ılı &uehlır Da- rülfünunda bir D SUU ÖYN FAOT AT AP LK" AÇA 1: Hasan Bey — Pazarola tayyarecibaşı- Milletinizin namını göklere çıkardınız, lar.. aşkolsun.. Sesi W SON POSTA DAHİLİ HABERLER Yeni Matbuat Kanununun Tasdikı Bazı Kimseler İmtiyaz- larını Başkalarına Devrediyorlar. Aldığımız malümata göre yeni Matbuat Kanunu, Reisi- cümhur Hazretlerinin tasdik- lerine iktiran etmiştir. Şu hale nazaran kanun, derhal resmi gazetede — neşredilecek — ve o tarihten itibaren mer'i olacak- tır. Kanunun bir icabı olmak üzere ve kanunda tasrih olu- nan kaytlar dahilinde bazı kimselerin gazete sahibi ol- maları mümıın değildir. Bu vaziyette bulunan bazı kim- seler Matbuat Müdüriyetine müracaatle üzerlerindeki im- tiyazları ahar şahıslara dev- retmektedirler. — Bu cümleden olmak Üzere İçtihat sahibi Abdullah Cevdet Bey de Mü- tareke esnasında İngiliz Mu- hipler Cemiyetinde azalık etmiş ve bu yüzden devlet memuri- yetlerinde istihdam edilmeme- sine karar verildiği için yeni kanun mucibince gazete ve mecmua neşredemiyecektir. Abdullah Cevdet Bey mec- muasını - refikası Fatma Ab- dullah Cevdet Hanım namına devretmek üzere dün Matbuat Müdürüyetine müracaat etmiştir. Açıkta Denize Girilmiyecet Belediye, Kumkapı, Çatladı- kapı, Yenikapı sahillerinde sur altlarında denize girmeyi me- netmiştir. Dün ve evelsi gün memurlar buraları gezerek gi- renleri karakollara celbederek nakti cezaya tâbi tutmuşlardır. Bu tedbir sık sık vaki olan boğulmaların önüne geçilmek için alınmıştır. Zeybek Oyunu Bir Sarhoş -Bu Yüzden Bir Kadımgldürüyordu Üsküdarda Karaca Ahmet camii oturan Ahmet isminde biri evvelki gece ya- nında Zekiye H. isminde Lr kadın ile Taksimde Panorama bahçesine — gitmişler. Ahmet fazlaca sarhoş olmuş ve Zeki- ye Hanıma Zeybek oynama- sını teklif etmiştir. Fakat ka- dından ret cevabı alınca bıça- ğıni çekerek Üzerine hücum #etmiş, Zekiye H. kaçarak kur- tulmuş ve Ahmet yakalanmıştır. Bey.. Sefir alip Kemal Beyin Evini Soydular Hırsızlığı Yapan Macar Dönmesi Fatma Adında Bundan Böyle Gümrük Bir Hizmetçidir. Bir Şebekenin İcra Vasıtası ündan Böyle, Günmü Olmasından /— Şüphe Ediliyor Kendisinin Macar dönmesi olduğunu iddia eden “Fatma,, adlı bir hizmetçi, Tahran Sefiri Hüsrev Beyin kain pederi ve Sabık Atina sefiri Galip Kamali Beyin evini soyduktan sonra sırra kadem basmıştır. Hâdisenin aslı şudur: Bir Telefon Haberi Bu kız, bundan bir ay kadar evvel Galip Kemali Beyin evine hizmetçi olarak girmiştir. Birkaç gün evde çalışan ve efendilerini memnun eden kız için bir gün, Güzel San'atler Akademisi ismi verilerek te- lefon edilmiş: — Efendim, Fatmanın ar- kadaşlarından filân H. evle- niyor. Kendisine o gece için müsadenizi ve ayrıca kendisine haber verilmesini rica ediyoruz; denilmiş. Galip Kemali Bey kızı ha- / berdar etmiş. Fatma, büyük bir memnu- niyetle ricada bulunmuş: — Düğüne gitmek için ta- bü biraz hazırlığa ihtiyacım var. maaşımı verirseniz minnettar olurum. Galip Kemali Bey çıkarıp kızın aylığını vermiş. Aradan birkaç gün daha geçmiş. Bu defa bir telefon daha yapılmış. — Efendim, burası Pan- galtı Polis Merkezi, buraya intihar etmiş bir gencin cese- di getirildi. İntihar Eden Genç Üzerinde — bulunan bir kâğıtta nezdinizde — hizmetçi bulunan Fatma Hanımla alâkası olduğu anlaşılıyor. Kadına haber verirseniz zabıtanın vazifesini kolaylaştırmış olursunuz. Galip Kemali B. yine Fatma- yı hâdiseden haberdar ediyor ve kız buhranlara düşüyor, göz yaşları döküyor. Sevgilisinin- cenazesini kendi masraf ederek kaldıracağını söylüyor. Bunun için de para ihtiyacından bah- sediyor, Hizmete gireli on beş gün kadar olduğu halde, bu vesi- le ile ikinci maaşını da alıyor. Aradan birkaç gün geçiyor. Fatma, sırra kadem basıyor. Her taraf aranıyor, bulunamı- yor. Sonra ev halkına ait bir takım eşyanın, manto ve mü- cevherlerin — yerinde — yeller estiği görülüyor. Zabıtaya haber veriliyor, )Güzel San'atlerden soruluyor, ne ilk ve ne de ikinci te- “illefon muhaveresinden kimse- nin haberi olmadığı anlaşılıyor. Zabıta, bu mahir hırsız kızı ve mensup olduğu şebekeyi mey- dana çıkarmiya çalışmaktadır. ... Kadın Kavgası Ana Kız Bir Olup Kom« şuya Dayak Atmışlar * Dolapderede oturan Madam Hriso ve Madam Takuhi ara- sında kıskançlık yüzünden kav- a çıkmış, Hriso ve kızı Olga fdıdm Takuhiye dayak atmış ve yakalanmışlardır. Hırsızlık Kalyoncu kolluğunda, Tekir ıohğm’(g: Ferah =dmınmm kapicısı Mehmet Ağa biraz su getirmek için dışarı çıktığı sırada odasının asma kilidi ye- rinden çıkarılarak ceketi ile kon- 80| saati, elektrik feneri ve bir çakı çalınmıştır. Zabıta Faik isminde birini tutmuştur. 2: Tayyareciler— Allaha ısmarladık Hasan yine görüşürüz.. Elveda.. Boks Yüzünden İlki Arkadaş Arasında ! Kan Çıktı Hasan isminde bir genç Unkapanında arkadaşı Ahmede: * Gel seninle boks oynıyalım.., diyerek çenesine birkaç yum- ruk - İndirmiştir. Ahmet can acısından küfretmiş, Hasan da bu sefer Ahmedin başını taşla yarmıştır, Bir Çocuk Yaralandı Şoför İspironun idaresindeki 1373 numaralı otomobil Tepe- başından geçmekte olan Şükrü isminde 8 yaşında bir çocuğa çarparak yaralamıştır. 3: Yolcu — Hasan Bey, bu tayyareciler Amerikadan buraya 49 saat 5 dakikada geldiler. Teşviki n Ve İktısat Vekâ- letinin Kararı Muafiyet Kararları Nasıl Nınîcikiır KA Teşviki Sanayi Kanunundan istifade —eden — müesseseler, Avrupadan — buraya — getir- mek - istedikleri mallar için bir beyanname tanzim eder, bunun gümrüğe ait resim depozitosunu — verir, — İktısat Vekâletine — müracaat — eder, muafiyet kararı alınca de- pozitosunu geri çekerdi. Bu usulün, bilhassa fabrika ak- samı ve makine — getirten mücsseseler için büyük fay- dası vardı. Esasen büyük para yükü altına girmiş olan mües- seseler, yine mühim miktarı bulan bu eşyaya ait gümrük resmini kısa bir zaman için tediye etmiş olurlardı. Yeni bir karar, bu usulü değiştirmiştir. Bundan böyle Avrupadan getirilerek Teşviki Sanayi Ka- nunundan istifade etmesi icap eden mevat yerlerine kurula- cak, işler bir hale getirilecek, ondan sonra sanayi müfettişi gelip tesisatı yerinde görecek ve resimden muafiyet kararı verilecektir. Bu kararı icap ettiren mu- hakkak sebepler bulunabilir. Fakat Devletin, memlekette sanayi teessüs etmesi için bü- yük kolaylıklar gösterdiği de nazarı dikkale alınarak bu yeni kararın teşebbüs sahip- lerini paraca ne büyük sıkım- tıya sokacağı düşünülmek lâ- zımdır. Teşebbüs sahiplerinin faaliyetini sekteye uğratacak olan bu kararın daha ameli kıymeti haiz bir formülle değiş- örilmesi umumi menfaat icabıdır. Çalınan Paralar Amerikalının Paraları Mutfakta Bulundu Mister Piyori isminde bir Amerikalı banker evelsi gece yanında bir kadın olduğu hal- de Ba; sokağında Madam Kat a iyori —sal yakit cebindeki (aou')m an lirası ile 90 Fransız ginin çalındığını görmüş ve derhal karakola giderek şikâyet et- miştir. ta memurları evi aramışlar, paraları mutfakta bulmuşlardır. gelmişlerdir | Günün Tarihi| Ayakkaplarımız Avrupada Çok Beğeniliyor Ayakkabılarımız bilhassa kadın dans iskarpinleri ve ayakkabıları İsviçre ve Almanyada çok beğe- nilmektedir. Almanyadan ve Lo- — zandan buradaki bazı Türk fab- — rikalarına hususi siparişler ve- rilmiştir. Adliye Kadrosu Geldi Yeni bütçe esaslarına göre harırlanan Adliye kadrosu dün Müddeiumumiliğe tebliğ edilmiş- tir, Kadro bugünkü teşkilâtı v nen muhafaza ettiği için yeni hiç bir değişiklik olmamıştır. Kadro ile beraber dün maaş İta emri de gelmiştir. Maaşlar bugün veri- cektir. Uşak Şeker Fabrikası Uşak şeker fabrikasının tasfiye edilerek yeni bir limitet şirketi teşkil olunacağı haber verilmek- tedir. Bir Rüşvet Maznunu Rıza Efendi isminde biri bir Muzeviden 60 lira rüşvet almak cürmile tevkif edilmiş ve 2 inci cezaya verilmiştir. Esrar Kaçakçılığı Garbis isminde birisi hapishar neyeesrar kaçırırken yakalanmıştır. Morg Binasında Bir Salan Morg binasında ölülerin teşhisi için yeni bir salon açılmasına karar verilmiştir. İrşat Heyetleri Faaliyette Kadınlar - Birliğinin Kemer- burgaz köylerini dolaşan ikinci irşat heyeti evvelki gün şehrimize elmiş, heyet reisi Lüâmla Refik mım köylerdeki evleri birer birer dolaşarak ilâç verdiklerini sıhhi tavsiyelerde bulunduklarını söylemiştir. Heyet dün tekrar ayni mıntakaya gitmiştir. Gazeteleri Tetkik Bürosu Müddelumumi — muavinliğine — tayin edilen Birinci Ceza mahke- mesi aza mülâzimlerinden Meliha Hanım dün Adliye binasında hazırlanan Matbuatı Tetkik Bürosunda yeni vazifesine baş- lamış ve İstanbuldaki bütün Türk- çe gazeteleri tetkik etmiştir. Kendisine bir Müddeiumu- mi Muavini daha arkadaş veri- lecektir. Bu Muavin henüz tayin edilmemiştir. Nekadar Hizmetçi Var? Belediyede tesis olunan müstahdemin şubesi üç ay zarfında — şehrimizdeki bütün müstahdemleri tescil edecektir. 26 ım bu müddet bitmektedir. ulda (10)binden fazla hizmetçi bulundu halde simdiye kadar ancak izmetçi müracaat " Müs- :ıhdomlı şübesi — hizmeteilerin — lnız tescilile ldür. Daimi İncümen * yabanta ” hizmetçilere tavassut etmesini menetmiş, bu İşi müstahdemin İdarehanelerine bırakmıştır. İstanbulda (10) müs — tahdemin İdarehanesi vardır. ve hepisi de onar lira vererek ruhsa- tiye almışlardır. 41 Hasan Bey — Ben bunların tayyare ile geldiklerine İnanmam, — mutlaka — telgraflâ v