13 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

13 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

| Memleket Haberleri İki Arkadaş Arasındaki |Dargınlık... liç Yoktan Bir Kavgaya, onra Da Bir Cinayete Sebep Oldu Ceyhan ( Hııııı!) — Yalak | köyünden Karaca namile maruf h!ylll ile arkadaşı Mehmedin arası ötedenberi açıkmış. Ge- çen gün aralarında geçen bir münazaa neticesinde Karaca | daşını tabanca ile yarala- İ mış, Mecruh Adana bastane- 'ginde vefat etmiştir. Katil şid- | detle takip edilmektedir. * Tatlıkuyu köyünden Köse “Ali oğlu Kadirle Mustafa oğlu Hacı bir bostan meselesinden tavga etmişler: Kadir münaza- anın şiddetli bir devresinde lindeki biçağı muarızının kar- pına saplamıştır. Kadir tutul- muş ve adliyeye verilmiştir. Fehmi İzmirin İhracatı | — İzmir, (Hususi) — Son bir bafta zarfında İzmir llmanın- | dan — muhtelif memleketlere | Ihraç edilen emtianın miktarı | gudür: Afyon 6648, afyon tohumu | 100100, arpa 249500, koyun, derisi 740 hali 11950, | meyan kökü 47186, palamut 268042, sisam 78930, tütün 5309, üzüm 26845, — valeks 60765 kilodur. | — Çankırıda Bir Cinayet Çankırı — Şoför Kadir ve çalaycı Şaban isminde iki kişi Sâkine isminde bir kadının inde otururlarken aralarında kavga cıkmış, Şaban biçağını kerek Kadiri öldürmüş ve gkineyl de yaralamıştır. İzmire Seyyah Geliyor İzmir, (Husust ) — Gelecek hafta şehrimize Midillili bir seyyah grupu gelecektir. Grupu getirecek olan vapurun pazar Usabahı limanımıza — muvasalatı muhtemeldir. Sayyahlar burada birkaç gün kaldıktan sonra î&noceklerdır Bu — seyahat, |geçenlerde buradan Midilliye ; |âılın bir seyahate muka- ildir. fi Tasfiye Kararı Adana — Vilâyet nüfus mü- dürü Tevfik Bey Memurin Kanunu ' mucibince - tasliyeye kabi tutulmuştur. Adnada Bir Tevkif Adana, (Hususi) — Müski- rat İnhisar İdaresi muhafaza —ıııurlmndın olup idareye (ait 1110 lira kadar bir parayı “kaybettiğini söyliyen Reşit Ef. “tevkif edildi. Kasa Soyguncuları | Balıkesir — Geçen perşen- be ık;amı saraf Acem Ahmet Ef. nin kasası kırılmış, içeri- 'llnden 12 bin liralık mücevher Oçalınmıştı. Hırsızlardan Arna- %yut Tahsin yakalanmıştır. Di- |ğerleri aranmaktadır. Sıtma Tahribatına Karşı İzmir (Hususi) — Bergama, Dikili ve Foça kazaları dahi- linde sıtma mücadelesi ehem- miyetli bir şekil almıştır. Vali Kâznm Paşa bu mıntakalarda son bir teftiş yapmış ve has- !ılıyın daha ziyade tütün tar- Talarında çalışan ameleler ara- İsında hüküm sürdüğünü söy- | Satranç Oyununu Kim Keşfetti? Vaktile Hindi: anın zevkine düşkün bir mihracesi varmış.. Bu mihrace hergün oyunla va- kit geçirirmiş. Bir gün koltuğunun altında mürabbalara ayrılmış mustatil bir tahta parçası taşıyan bir köle, mihracenin huzuruna çı- karak: — Beğimiz bir oyun keş- fettim. Arzu ederseniz nasıl oynanıldığını göstereyim.. Çok zevk alacaksınız, demiş. Mihracenin kabulü üzerine öğretmiş ve bir parti oynıyan Mihrace bu oyundan zevk alarak: — Dile benden ne dilersin demiş. Buı oyun — santranç oyunudur. İşte satranç oyu- ıııy:ıu keşfeden köle: z — Ey hükümdarların hü- kümdarı senden bir parçacık buğday istdrim. Buğdayımın miktarını keşfettiğim ve (64) gözlü olan bu oyun tahtam tayin etsin demiş. Mihrace: — İşte kanaatkâr bir adam diyerek kabul etemiş ve : — Bu tahta nasıl tayin ede- cek diye sormuş. Gayet basit. Demiş.. Bu oyun tahtamın ilk gözüne bir tek buğday koysunlar.. İkinci gözüne iki buğday.. Üçüncü gözüne dört buğday, dördüncü gözüne sekiz buğ- day.. Yani her seferdeki buğ- dayın bir mislini ondan son- raki göze koysunlar.. Mihrace kahkaha ile gülerek: — Zavallı adam.. Bu hesapla bir günlük ekmeğini - bile çıkaramıyacak — derecede az buğday alacak deyip hesap edilmesini emretmiş.. İlk göze bir buğday, ikin- ciye iki buğday üçüncüye dört buğday, dördüncüye sekiz buğ- day sonra on altı.. Sonra otuz iki, deha sonra altmış dört, yüz yirmi sekiz.. Mihrace mütemadiyen gülü- yormuş. Hizmetçiler mütema- diyen buğday taşıyorlar. Onun- cu gözde (532 oluyor. Avuçla getirilen buğdayı taslarla, sonra çuvalla taşımıya başlıyorlar. Yirminci gözde (520288 ) buğday oluyor. Fakat mustatil (64) göz. Yirmi beşinci gözde (16,649,256) buğday oluyor. Fakat daha (39) göz var.. Mihrace merk ve hayret içinde kalarak —memleketin — âlimini çağırıyor ve bir hesap yapma- sını söylüyor Alim bir parşümen alıyor ve hesaba başlıyor. Mih- race: — Neredesin çabuk söyle diyor? — Otuz ikinci gözde. — Kaç etti. — Bir milyar dört yüz dok- san bir milyon yüz altmış se- kiz buğday. CBİPL. — Hepsi bukadar değil.. daha satrancın yarısına gel- medim. Âlim yine hesaba başlıyor ve şu neticeye varıyor: Dünyanın sathı sekiz defa daha büyük olsa ve her ta- rafı bu gıda ile ekilmiş bu- lunsa, yetişecek bu gıda yine satrancın 64 gözünü doldu- ramaz. Çünkü 64 gözü doldurmak için 18 milyon, milyar buğdaya ihtiyaç var. Bu kadar buğday ancak 300 milyon senede la- tibsal edilebilir. VO SON- POSTA; , : Küçük Ve Basit Bir Kelime Oyunu Veriyoruz. Doğru Halledenlerden Bir Kişiye Bir Fotoğraf Makinesi, 50 Kişiye Hediye Vereceğiz Bu küçük kelime oyununu halletmek için aşağıdaki izaha- ta bakınız. Bu izahata bakarak boşları doldurunuz ve çıkacak kelimeleri bize bildiriniz. Kelimeleri tamam bulanlar- dan bir kişiye bir fotoğraf makinesi, elli kişiye muhtelif hediyeler verilecektir. Soldan sağa, yukardan aşağı: 1 — Düzlük yer (3), çok değil (2) 2 — Vilâyetin memuru (4) 3 — Erkek ismi (3) Bir ses büyük 123456 (2) 4 — Sayı (3) 5 — Beyaz (2) 6 — Öldüren ıııç €) Bir Çift Hileli __....—..__.._.,._.r_---_r-... eşek, bir çocuk, bir de maskara resmi kesip o suretle yapıştıracaksınız ki maskara eşeğin üzerine binmiş, kız da onu seyrediyor görünecek. Bu okadar güç bir iş değil. yapıştırırsanız. daha iyi olur, işaret edilen yerlerden kesip resmi üçe ayırınız. Evvelâ resmi bir kartona Keserken, evvelâ noktalarla Sonra resim- leri o ııııctle yan yana koyunuz ki, maskara eşeğin üzerinde görür WdRT Size hem eğlenceli, hem meraklı dört o öğretiyoruz. Bu oyunlar çok kolaydır. Siz de evde kardeşlerinize veya arkadaşlarınıza — yapabilirsiniz. Birinci oyun — Bir masa üÜzerine bir deste İskambil kâ- ğıdı koyunuz. Fakat kâğıtların yarısı masanın kenarından d- şarda kalmalıdır. Sonra elinizin tersile Aalttan yukarı doğru kâğıtları 3 w“;:rı:;ı doğru uçar- EĞLENCELI OYUN ken süratle kâğıtları kavrayı- nız ve | A işaretli resimde görüldüğü Üzere tutunuz. Bunu yapabilmek için elinizi vurur vurmaz, — kâğıtları ayni elle takip edip yakalamıya çalışınız. kinci oyun — Elinizi omzu- nuza dayanacak surette kolu- nuzu kırınız. Dirseklerin üze- rine birkaç para koyunuz. Sonra 2 A numaralı resim- de olduğu gibi elinizi birden- bire indiriniz. paralar avucu- ÇOCUK SAYFASI Bu Haftaki Bilmecemiz Bilmecemizi Dog-l ru Halledenler İstanbul Haesl dokuzuncu — sınıf 1008 Mükip Cevdet B. birinci mükâfat bir fotoğraf makinesi kazanmıştır. Muhtara Defteri Kazananlar Adana Zifirciler çarşısı Perükâr İsa Ef. vasıtasile İbrahim Ulvi, İzmit mahke- mel Asliyede kâtip Osman B. oğlu Sabahattin, Konya Askert hastanesi diş dokteru Ali B. kım Zehra, Eyüp orta mektep 39 Muhsin, Edirne Karanfiloğlu caddesi Aktar Mordo vamtasile İhsan, Vefa orta mektep 382 Fethi, Ankara Ön cebeci 119 Rıdvan, Edirne Üç yere- feli cami karşısında berber Halit Ef. vasıtasile Sadullah, Karagümrlik Kara- baş caddesi 97 Mehmet Fabrettin, Bakırköy Kartaltepo Behire sokak 1 Memduh, Salihli Avukat Hayri B. kızı Muazrer, Konya Kürkçoğlu mahallesi 423 Nikâr Cemal, Bakırköy lik Reyhan sokak 25 Faruk, Adana Septilli pazarında Sebzcel İbrahim Ef, yasıta- alle Yuzuf Ziya, Bolu Avukat Faik b. karı Meserret H. ve B. ler. Birer Kitap Kazananlar Tekirdağ orta mektep 270 Ahmet Hilmi, Beşiktaş mahkeme çıkmazi 18 Tbrahim, Adana Reşat B. mahallesi 114 sokak, 6 Ali Salihli posta ve telgraf müdürünün oğlu Muzaler, Şişli Nişantaşı Hacı Mensur sokak 60 Saniye Ziya, Zonguldak Ereyli Şirkati Inşant kasmı Mehmet, Adana — Çiftlik fabrikası müdürü Emin Beydea Bedri, Konya Azkerf hastanesi diş doktoru Ali D. den orhan, Salihli belediye daktilosu Halime, Yozgat / Cümhuriyet mektebi muallimi Ahmet Turgüt — Bey kizi Bursa — Bizlm — Kütüphana Hasan, Ankara — Posta Güner, Salâhattlı 1 üdüriyeti — fen şu- Beyden Orhan, içi Kullukzade ticaret- t, Sen Benavn llo Hamdi, Burna Şerafetlinpaşa lesi İsmetpaşa caddesi 2 Furuzan, kalekapısı Aktar İsa Çavuş nyıu lahmut, Konya İsmetpaşa mek- tabi 446 Türkân Rüstem, Çankırı Posta ve Telgraf müdürü Muhittin. B. vasıta: ile Salâhattin, Beşiklaş Beslmpaşa köşkü Nermin H. ve B. ler. Birer Albüm Kazananlar Ankara Kurtuluş mektebi ittisalind 13 Kadri, Ankara İsmet Paşa mahallesi Poyraz sokuk 160 Rebla, Zonguldak elediyede Galip B. oğlu Bahei, Balı- kesir Şehir askerlik şube kâtibi Ali tiza Beyden Muzafler, Maltepe Gürln, İstabul Ziya, Maniza Saray mahallesi giçcci Halit Bey oğlu Semih, Nazülli alifua memuru oğlu M Litfü, Reşiktaş Ruam kilisesi karşısında Mehmet Asaf, Ankara Atpazarı Kule santi karşısında 45 Hamdi, Ankara Hacettepe Yağlıdada sokak 55 Kenan, Adana İstiklâl mek» tebi yanında 41 Şefik, Konya Arslan Han sokak 9 Şefik, Adana terzi Tevfik Fikret Hilâhmer civarı Bey ve H.lar Zeki Çocuklar "akarada fabr... J örme — Blünlürat ör Arlf Beln yeğ Müdtürünün oğu Gül Tekin Bey Sermet Bey nuza düşecektir. Üçüncü oyun — Elinizin üs- tüne Üç tane kırk para ko- yunuz. Sonra bunları havaya fırlatınız ve avucunuzla yaka- layınız. Bu oyun çok kolaydır. * Dördüncü oyum — İskambil kâğıtlarını yere yayınız. Soura 4 numaralı resimde görüldüğü üzere en alttaki son kâğıdın ucundan tutap yavaşça kaldı- rınız ve çeviriniz. Bütün deste- nin döndüğünü göreceksiniz. İ Dil Anketi ' ı Reşat Nuri B. Fikirlerini Söylüyor Kullanılmıyan Kelimeleri Dilimize Sokmıya Ça- lışmak Nafile Gayrettir ( Baş tarafı 1 İnci sayfada ) — İlim stılahlarımızın ya- bancı bir dilden, yani arapça acemce, fransızca vesaireden olanları türkçeleştirilmiş, yani kendi kaidelerimize ve foneti- ğimize — uydurulmuşlarsa — aslı kelime telâkki etmek ve türk- çeye göre tasrif ve “decliner,, edilmek şartile ibkaları iyi olur, Yeniden alınacak ilim 1stı- lahlarından beynelmilel olanla- rı türkçeye de aynen kabul etmelidir. Her millette başka bir ke- lime ile ifade edilen ıstılahları * mümkünse Almanların yap- tıkları gibi - kendi kelimele- rimizle — tercüme — etmeliyiz. Mümkün — değilse — yunanca veya İlâtince, fransızca veya italyanca gibi herhangi bir dilden fonetiğimize en uygun ve kolay geleni o şekilde alabiliriz. Reşat Nuri B. encümenin lüzumundan bahsederken şid- detle kongrenin aleyhinde bu- Junmaktadır. İdare ve politika işleri için belki faydalı olan bu gibi toplantıların fikir ve ilim me- selelerinde faydalı olabileceği- ne kani değildir. Çünki bu gibi yerlerde kat'i, kolay ve amiyane söz söyliyen mantıkçı, ağır, derin ve tereddütlü söyliyen ilimciyi daima — altedecektir. Reşat Nuri Beyin bütün bu izahlarından şu neticeye varı- labilir : Ortada çok veya az mühim dil meseleleri yok - değildir. Biz bunların hallini ancak da- iml bir encümenden bekliye- bileceğiz. İki Tayyareci Yakalandı Japon Hükümeti, müstah - kem mevkiler üzerinde uçan Amerikalı tayyareci Pangborn ile Harndouyı tevkif ettirmiştir. Tarihi Bir Keşif Sıvastopol yakıninde (Ker- son) harabelerinde - şimdiye kadar ne maksatla yapıldıkları anlaşılmıyan birtakım eski bi- nalar ve şehrin etrafını çeviren büyük bir sür bulunmuştur. Sahtekâr Cemiyetler Yunan Nazırları bir toplantı yaparak edebiyat veya spor cemiyeti namı altında çalışan, hakikatte komünistlik propa- gandası yapan bütün cemiyet- lerin feshine karar vermiştir, Ankarada Tifo Ankara, (Hususi) — Anka- rada tekrar tifo hastalığı baş- lamıştır. Dört deş yeni vak'a vardır. | SON. POSTA KLÜO hupnn.l3 Şimden sonra Son Posta Klübüne aa ölabilmek — için her hafta bu saylada neşredeceğimiz kuponlardan dör tane toplayıp getirmek — veyâ göndermek lüzumdir. — Bu kuponları kesip toplayınız.