16 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

16 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

* Etabli Emlâki, © Mübadiller Ve İİ Halkın Fikri 3 Etabli Rumlara ait emlâ- kin mübadillerden alınıp iade edilmesi, günün hâ- kim meselelerinden biri- dir. Bu kararın ve müba- dillerin günlerdenberi Abidin B. (Beşiktaş Hasfırın sakak 53) — İstanbulda bulunan Etabli ve firari Rumların emlâki bir- kaç sene evvel mübadil muba- cirlere tahsis edilmişti. Muha- çirler tapularını bile aldıkları bu emlâke göre vaziyetlerini tanzim etmişler, aldıkları em- lâki tamir ettirmişler, tadilât yapmışlar , kiraya (vermiş- > ler, dükkânları varsa buralarda ticaret tesis etmişler... Yeni kanun mucibince bu emlâk ellerinden alınarak Rumlara ve- © rilecek. Bu husus zavallıları © zararlandıracaktır. Bunun için başka bir çare Ni bulunsa çok “iyi olurdu. * 1 Selimi B. (Beyant Koska tramvay 0 enddesi fi İ | *n — İstanbuldaki etabli ve firari Rumlara ait emlâk yeni kanun mucibince mübadiller- © den alınarak yine kendilerine © verilecek. Mübadiller ğ © mizin bir muhacir ni bundan zarar göreceklerini ve Zin sokakta (kalacaklarını © söyliyorlar. Bunun için birçok © makamlara müracaat etmiş ler. Bir de tedbir göstermişler. Muhtelit Mübadele komisyo- ” munda (650)bin lira varmış. Bunu Yunan hükümeti etabli © Rumlara (dağıtılmak (üzere © vermiş. Esasen iade edilecek emlâkin kıymeti (1,5) milyon — Türk lirası imiş, Bu en © yarım milyon Jiralığını bükü- © met işgal ediyormuş. O halde arada (350) bin lira gibi bir © para kalıyor. Bunuda hükü- © met mübadillere taksim etse bile zavallılar pe verirler. e Mübadill. meclisine ve hükümete yap- tıkları teklifi çok doğru bulu- yorum. Bu buhranlı zamanda evlerinden, barklarından atılan xavallı muhacirlerin vaziyetleri zi İran B. (Karagümrük Akseki ma hallet 25) — Memleketimiz arari iti- barile çok geniştir. Hüküme- siyaseti © — takip edeceğini de gazetelerde 4 Binaenaleyh evvelce Selime elik tef od N i ( lk. Seni | mmammnananl İ ) DAHİLİ Ticaret Bankası Açılıyor İş Ve Ziraat Bankaları Bu Müesseseye Borç Para Verecekler Ticaret ve Sanayi Bankası- nn İfnaliyete geçmesi için imza edilen mukavele muci- bince İş ve Ziraat Bankaları- mın İstanbul şobelerine verik mesi icap eden tediye emri dün gelmiştir. Bu husustaki muameleye bugün başlanacak- tır. Rehinler İş ve Ziraat Ban- kalarına devredildikten sonra mukavelede zikredilen paralar Ticaret ve Sanayi Bankasına ikraz edilecektir. Bankanın bu hafta içinde açılması muhte- meldir. Silâh Çekmişler Unkapanında manavlık ya- pan Lütfü ve arkadaşı İbrahim dün serboş olarak tevkifhane- nin eski ser gardiyanı Galip Efendiye silâh teşhir etmişler, yakalanmışlardır. Ticaret Mükâfatı Romanya Hükümeti Ta- cirlere Para Veriyor İhracat ofisine gelen malü- mata nazaran Romanya hükü- meti buğday ihraç edenlere mükâfat vermek için bir ka- nun neşretmiştir. 1932 senesi eylülüne kadar mer'i olacak bu kanuna nazaran buğday ihraç edenlere ton başına bin ley, un İhraç edenlerede ton başına 1300 ley prim verecek- tir, Gayrimübadillerin Şirketi Gayrimübadillerin bir şir- ket tesis etmek istedikleri ya- zılmıştı. Bu şirket teessüs et- tiği takdirde ev yaptırmak istiyenlere az faizle para ve- recektir. len, hatta tapuları bile verilen muhacirlerin elinden bu emlâ- ki alarak vaziyetlerini bozmak yeni baştan bir muhacir daha yapmak pek doğru değildir. Hükümet bu emlâki bunların elinde bırakmalı, Rumlara em- lâkleri mukabilinde para ver- melidir. Esasen bu paranın da bir kısmi hazırdır. 1: Hasan B. — Ob... Ha şöyle... Gö mü domates salatasını... Böyle SON POSTA Dört Bin Liralık Bir Yüzük Kayboldu a Bir Amerikalı Madama Ait Olan Bu Kıymetli Yüzük, Şehrimize Gelen Avrupa Ekspresi Bulgaristandan Geçerken Çalınmıştır. Evvelki gün ekspresle İViyanadan şehrimize gelen zengin bir Amerikalı kadının yolda dört bin liralık bir pırlanta yü- züğü kaybolmuştur. Esrarengiz bir mahiyet »»zeden bu hâdi- se şöyle olmuştur: Uykuya Dalmış Meşhur bir aileye mensup Madam Aleksandır, yanında çok samimi bir dostu olan Madam Nortin ve dahaiki ka- dın olduğu halde bir müddet- tenberi o Avrupanmn muhtelif memleketlerini gezmektedirler. Zengin Amerikalılar İstanbulu da ziyaret ettikten sonra Ame- rikaya avdet etmek üzere Vi- yanada eksprese binmişlerdir. Madam Aleksandırla dostu Madam Norten bir kompartı- manı, diğer iki kadında diğer bir kompartımanı işgal etmiş- lerdir. Madam Aleksandır 65 yaşlarındadır. Arkadaşı Madam Nortin de ayni yaştadır. Tiren Bulgarir- tan hudutlarına girince güm- rük/kolcuları tarafndan muaye- ne yapılmış ve yola devam edilmiştir. Bu sırada Madam Aleksandar bafif bir uykuya dalmıştır. Tiren Türk hududu- na girer girmez Madam Alek- sandir uyanmış ve parmagın- daki pırlanta yüzüğün yerinde olmadığını goörünce şaşırmış ve Amerikalı kadın, yanındaki arkadaşını meseleden haberdar etmiştir. Derhal kompartima- nın ber tarafı aranmış, fakat bulunamamıştır. Ekspres bula gelince Madam Alek sandır Sirkeci İstasiyonu Polis mevkiine (müracaat oederek yüzüğünün kaybolduğunu bik dirmiştir i gi Madam Aleksandır Polise demiştir kiz — “Yüzüğüm Bulgaristan hu- du içinde kayboldu. Size şikâyet için müracaat etmiyo- rum, yalnız haber veriyorum., Polis, yanındaki Madam Nor- tinden şüphesi olup olmadığını anlamak ( İstemiştir. | Madam Aleksandır demiştir ki: “.— Çok rica ederim bunu bir daha söylemeyin, dostum duymasın. Kendisi benim (35) Aman... o Kimsin İçerisinde ikidir bhırmalk olan Avrapa ekspresi a senelik arkadaşımdır. Kendim- den şüphe ederim, ondan şüp- he etmem, kimseden de şüphe etmiyorum.,, Kaybolan yüzük te dahil olduğu halde Madamın diğer mücevheratı o Amerikada sigorta şirketine sigorta edil- miş (bulunmaktadır. (Yalnız kaybolan yüzük iki bin dolar yani dört bin liraya sigortalı imiş. Yüzüğün nasıl kaybol- duğu tesbit edilememektedir. Birçok şüpheler akla gelmekle beraber, ihtiyar madamın elle- i rini yıkarken yüzüğü düşür- düğü de muhtemel görülmek- tedir. Hâdise Bulgar arazisinde cereyan ettiği ve Madam ta- rafından da ayrıca bir müra- caat oolmadı; için buraca Yy cak hiçbir şey olmadı; anlaşılmıştır. Amerikalı agi lar iki gün sonra şehrimizden ayrılacaklardır. Hatırlardadır ki geçenlerde e ayni tirende bir Ameri- tütün müdürünün aslen Rum olan zevceside yine bu şerait ve gece uyor- ken (20)bin liralık “tahmin edilen bir yüzüğünü kaybetti- ğini iddia etmişti. Fakat o defa bu hırsızlığın Sirp arazisi dahilinde yapıldığı söylenmişti. & Cin — Hasan Bey... Ben tifo mikro- buyum. Az daha senin barsaklarına gidecek- tim amma sana acıdım. HABERLER Fındık Piyasasında Buhran Var İhracat Tacirleri Yarın Toplanarak Bu Mese- leyi Görüşecekler Fındık ihracat tacirleri İhracat ofisinde toplanarak, yeni fındık ihraç mahreçleri hakkında ofis tarafından yapilan tetkikat İ etrafında görüşeceklerdir. Son buhran Alman fındık piyasasında büyük bir sarsıntı- yı İntac etmiştir. Mühim bir fındık satış yeriolan Almanya- daki bu sarsıntı diğer piyasa- larda da tesirini göstermiştir. Bu sebeple bu sene fındık- larımızın diğer piyasalara ihra- cı düşünülmektedir. Fındık ta- cirleri yarın bu hususta karar vereceklerdir. Iki Rençber Arasında Erenköyde oturan rençber İbrahim ile Ömer arasında çıkan kavga neticesinde biribi- rini bıçakla yaralamışlardır. Sahtekârlık Sigortacılar Dolandı- ranlar Mahküm Oldu Sahte ziyan ve hasar beyan- nameleri tanzim ederek sigorta şirketlerini dolandıran Jozef ile arkadaşı Antuvan Efendi- lerin dün İkinci Ceza Mahke- mesinde davalarma devam olunmuştur. Bunlardan Jozef Efendinin muhtelif zamanlarda muhtelif o müesseselerden bu suretle (6532) lira dolandırdığı sabit olduğu için beş sene hapsine ve bu paraların taz- minine, işte ikinci derecede tesiri olan arkadaşının da (10) ay hapsine ve (2733) lirayı tazmin etmesine karar veril miştir. Arkadaş Kavgası Fındıklıda arabacı Tahir, arkadaşı Halili sandalya İle başından yaralamıştır. Başına Tabanca İndirmiş Osmanbeyde fırıncı (İbra- bim Pangaltıda fırıncı Hüseyin Efendiyi otabanca okabzasile başından yaralamıştır. Kudüs Rum Patriği Kudüs Rum patriği Damyanos vefat etmiştir. Günün Tarihi Diplomasız Mü- derrislere Maaş Nasıl Verilecek? Darülfünun ODivanı (bugü üçüncü defa olarak toplanacak ve müderrislerin barem derece lerine göre maaşlarını / tesbit edecektir. & Haber | verildiğine göre (Oâl tahsil O diplomasi olmıyan müderrisler (| hakkınd baremin beşinci derecesi tatbik olunacaktır. Bu dereceye olanlara (210) lira aylık veri lecektir. Müderris Köprülüzade Mehmet Fuat Beyin bu meyand£ ismi rikredilmektedir. Bu arad# birkaç müderris ismi daha kay” dedilmekte isa de bunların va" ziyetleri tamamen tesbit olun” mamıştır. Bu itibarla Darülfünun diva” mını bugünkü İçtimainın mühim münakaşalarla geçeceği tahmis olunmaktadır. Istanbulun Sıhhi Vaziyeti Şehrimizde bulunan Sıhhat Vekâleti” müsteşası Hüsamettin Bey dün Sıhhat müdürlüğünde bir içtimaa riyaset etmiştir. İçtis mada İstanbulun mhhi vaziyeti ve son tifo meselesi görüşülmüş. bazı kararlar verilmiştir. Bu kararlara göre meyveler, sular ve sebzeler tetkik edile” cektir. Sıhhat Müsteşarı birkağ tifonun şehir nüfusuna nisbetle çok olmadığını söylemiştir. Maaril Vekili Gidiyor Maarif Vekili Esat B. bugünkü irenle Ankaraya hareket edesektir. Maliye Müsteşarının Tetkikleri Maliye Müsteşarı Ali Rıza Bey dün Bursaya giderek tetki- kat yapmıştır. Büyük Zaferin Tes'idi İzmir İşgal kuvvetlerinin de- nize Odökülmesile (neticelenen büyük Türk zaferinin yıldönümü“ nün emsalsiz merasimle tesidini temin için Ankarada Dahiliye Müsteşarının riyasetinde teşekkül eden komisiyon dün toplanmış merasim programını tesbit et- miştir. Zekâi Bey Geldi Dün Düyunu Umumiye Türk Dainler Vekili Zekâi B. Pa risten şehrimize gelmiştir. Birkaç gün sonra Ankaraya gidecektir. Buğday Meselesi Cenevrede buğday fiatların! tanzim eden komsiyon raporuns hükümetimize bildirmiştir. Hökü“ met mukabil raporunda rüchas esasının kabulünü istiyecektir. Rus Hariciye Komiseri Sovyet sefiri Suriç Yoldaf dün Yalovaya gitmiştir. Bir ba” «bere göre Sovyet hariciye komk seri o Litvinofun © sonbahardö memleketimize geleceği habef alınmaktadır. : Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B. Ve Domates Salatası 4: Hasan B. — Aman Hanım, kalk solrs” | dan... Bir daha sakın kaynatmadan böyi? | şeyler yemiyelim. Mikrop her zaman bö insafa gelmez.