16 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

16 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa Memleket Haberleri I Balıkesirde Bir Muhtarı Öldürdüler Katiller 16 Ku.rşun At- mışlar, On dördünü İsabet Etürmişler Balıkesir — Şehre iki saat mesafede — Yakup — köyünde müthiş bir cinayet olmuştur. Köy muhtari Hacı Abdullah Ef. köy kenarındaki harmanda sabahleyin ölü olarak bulun- muştur. Geceleyin on altı el silâh atılmış ve kurşunlardan on dördü Abdullah Efendinin muh- telif yerlerine isabet etmiştir. Bu arada bir kurşun kal- bine iki kurşun da başına saplanmıştır. Cinayeti kimin Pledığı henüz anlaşılamamıştır. 'akat meydanda bulunan izler katillerin iki kişi olduğunu ve ginayetin de yatsı zamanı ya- pıldığını göstermektedir. Bir Okka Ekmek 4 Kuruş Konya, ( Hususi ) — Bele- diye, fakirler için üçüncü nevi ekmek çıkarılmasına ve okka- anın 4 kuruşa — satılmasına karar vermiştir. Konyada Bir Cinayet Konya — Çıdırdıgındı bir cinayet olmuş, Haydar oğlu Seyit isminde bir köylü ayni köyden yine Seyit isminde di- ğer bir köylü tarafında öldü- rülmüştür. Kadro Harici Polisler Balıkesir — Polis kadro- sunda yapılan tebeddülat ne- ticesinde (1) komiserlikle (2) muavinlik ve ( 14 ) polislik lâğvedilmiştir. İzmirde Sıtma Derdi İzmir, (Hususi) — Bu hava- lide Sıtma hastalığı, mühim tedbirler ittihazını lüzumlu kı- lacak şekildedir. Bununla be- raber vefiyat itibarile Sıtma: nın tesiri geçen seneden azdır. Fakat bu sene hasta adedi daha fazla olduğu tahmin edil- mektedir. Bir Bataklık Kurutuluyor İzmir, (Hususi) — Karşıya- kada Bostanlı köyünde bir de- re bataklığı vardır ki bu ba- taklık bu civarda sıtma has- talığının fazla olmasına sebe- biyet vermektedir. Alâkadar makam hastalığın önüne geçi- lebilmesi gayesile bu bataklı- ğgın Inınıtufııııuıı karar ver- miştir. Yakında kurutulma işi- ne başlanacaktır. Çeşme Anasunları Çeşme, (Hususi) — Bu sene Istihsal edilen anasonlar geçen seneye nazaran daha nefistir. Müskirat İnhisar İdaresi şim- diye kadar 12 bin okka ana- son mubayaa etmiştir. Muba- yaata devam edilmektedir. Köylüye Toprak Torbalı, (Hususi) — Kazaya merbut on sekiz kadar köy halkına arazi tevziine başlanıl- dı. Tevziat işini Metruk Mallar Müdürlüğü idare etmektedir. İzmir Şampiyonu İzmir, ( Hususi ) — Futbol heyeti kararile Altay 931 se- nesi şampiyonu addedilmiştir. Altay, 21 ağustosta Altınor- du ile bir maç yapacaktır. Altınordu bu maçta galip ge- lirse İzmir ikincisi, gelmezse İzmir dördüncüsü — olacaktır. Şifa eczcanesi bu maçın gali- bine bir kupa hediye ede- ektir, -—_——————-———_—————————_——_——-————————— vi SON POSTA LARIMIZ VE FESL[ SULTAN Filipin Adalarını işitmişsi- nizdir. Burası, Amerikalıların himayesi altında bulunan muh- telif ve müteaddit adalardan mürekkeptir. Her adada başka başka insanlar bulunur. Büyük Filipin Adalarile şimali Borneo adasındaki adalarda da İslâmlar vardır. Bunlara (Sulu) derler. Bir padişahları vardır. Dinleri İslâmdır. Yaşayışları diğer Filipinlilerden farklıdır. Buraya İslâmiyet on dördün- cü asırda gelmiştir. (300) sene mütemadiyen, İspanyollarla harp etmişler, istiklâllerini mu- hafazaya muvaffak olmuşlardır. Amerikalılar burasını işgal edinciye kadar (Sulular) müs- takil yaşıyorlardı. Kendilerine mahsus sultanları ve şehzade- leri vardı. Adaya asıl hâkim olan bu sultandı. Amerikalılar burasını ( 30 ) sene evvel işgal etmişlerdir. Fakat sultanı tahtında bırak- mışlardır. Bu otuz sene zarfın- da adada birçok değişiklikler olmuştur. Fakat Müslümanlar, istiklâlleri için kavgadan bir- an bile vazgeçmemişler. Müslümanlar fes giyer ve sarık sararlar. Şalvar giyerler. Bunlar bir nevi Filipinin kara dağlılarıdır. Daima silâhlı ge- zerler. Silâhsız gezmek büyük ayıp addedilir. Filipin Müslümanlarının bu-| günkü padişahları ( Cemalü'- kerim ) isminde biridir. (63) yaşındadır. İki karısı vardır. Adaların merkezi- (Jolo) şehri olduğu halde, padişah adanın cenup sahillerinde hususi sa- rayında oturur. Amerika hü- kümetinden aylık alır. Ayni zamanda bu adalardan elmas toplıyan bir İngiliz kumpanya- sından da tahsisat alır. Filipin İslâmlarının en büyük varidat — membaları - incidir. Dünyanın en büyük ve en güzel incileri bu sahillerde yetişir. Halkı, derinliklere ka- dar uzun müddet deniz di- binde — kalabilecek * kuvvetli dalgıçtırlar. İnciyi hâlâ iptidai şekilde toplarlar. Evvelâ inci avcıları istiridye tarlalarının — bulunduğu — yer- leri keşfederler. Sonra kayık- lırl.ı burıyı gidilir. Dalgıçlar Hindistan Ve İngiltere Hindistana verilecek — şekil için yakında Londrada bir konferans toplanıyor. Bu kon- feransa Gandi de iştirak ede- cekse de hareketten evvel epey tereddütlü vaziyetler ge- çiriliyor. Gandi ile milliyetçi reisler uzun — görüşmelerden sonra Hint valisine muhteviyatı gizlenen bir telgraf çekmişler- dir. Ayrıca aza Londrada iken bir fevkalâdelik olursa icra he- yeti namına kongre reisi, heye- ti toplamıya salâhiyettar kılın- mıştır. Yuvarlak Masa Konfe- ransının devamı — müddetince Delhi itilâfının muteber adde- dilmesi de kararlaştırılmıştir. Maamafih kongre iştirake ekseriyeti konferansa taraftar değildir. Anlaşamıyorlar | Filipinde islâmların padişahı Sultan Cemal ve iki karısı v DA K tehlikelere Bu yüzden ölen dalgıçların adedi pek çoktur. Adalarda dalgıçların geçir- dikleri maceralara ait pek maraklı hikâyeler anlatırlar. li Çinlinin biri büyük | bir istiridye tarlasi keşfeder. Bu tarlada gayet büyük inci- ler bulunguğunu tesbit eder. Bu keşfini /gidip gizlice Çin- lilere satar, Çinliler, bu adam- dan istiridye tarlasının ye- rini öğrendikten sonra — baş- kasına haber için onu öldürürler. Sonra bü- yük hazırlıklar yapar ve istirii w Filipinde eski sultan bellerine bir taş bağlıyarak kendilerini denize atatlar. Be- raberlerinde yukarıya bir iple bağlı bir sepet alırlar. Rast geldikleri istiridyeleri toplayıp sepete doldurur ve nefes ala- mıyacak hüle gelince yukarı çıkarlar. Tabii bu şekil avcılığın ne kadar tehlikeli olduğunu kolay- hıkla tahmin edebilirsiniz. De- nizin dibinde tehlikeli insan yiyen büyük balıklar ve bin türlü deniz mahlukları vardır. giderler. görürler. Bir diğerini indirirler, Bu kadınlar, Milli Hint kongresinin faal azalarıdır. Delhi itilâfı ve son Hint - İngiliz itilâfında mühim rol oynıyan bu kadınlar, Gandinin Londra seyahatini meşkük bir hale getiren başlıca unsur- lardır. Gandi bunların “Seni de itham ederiz,, feryadı önünde daha hesaplı harekete mecbur olmuştur. Filipinde müslümanlar inci avlamak için bBöyle katlanırlar vermemek ye tarlasının bulunduğu yere Dalgıçlardan - birini indirirler. Birkaç dakika sonra suyun üstünde dalgıcın cesedini onu d dı bılılılırıı yediğüıi görür- ler. Korkup çekilirler. Aylarca çalışarak büyük birağ örerler. Bu ağ ile, istiridye tarlasının etrafını cevirirler. Tekrar aşa- ğıya bir dalgıç indirirler. Yu- kardan dalgıcın bir istiridye ko- rınp sepete attığını görürler. kinci istiridyeyi kopardığı za- man dalgıç birdenbire elektrik cereyanına tutulmuş gibi titrer gerilir ve çırpınmıya başlar. Dalgıcın ayağının büyük bir mercane kaptırdığı — görülür , beklenir. Fakat dalgıç yukarı çıkamaz. Sepeti çekerler. İsti- ridyenin içinden, ©o vakite ka- dar misli görülmemiş büyük bir inci çıkarırlar. Fakat o gün bu- gün bir daha buraya uğramazlar. İşte dünyanın bir ucunda böyle garip bir hayat yaşıyan böyle dindaşlarımız da vardır. Suriyede Grev Berdevam Şam, ( Hususi ) — Halkın Tramvay ve Elektrik Şirketine karşı aylardanberi açtığı grev elân devam etmektedir. Tram- vay şirketi halkın arzularını yerine getireceğini vadetmesine rağmen grevci halk ve amele mümessilleri şirketin iğfallerine kapılmamak Jâzımgeldiğini bir beyanname ile ilân etmiştir. Halkın istedikleri kabul edi- linciye kadar grevin arkası alınmıyacaktır. Bu beyanna- meden sonra şirket tramvay- larını hareket ettirememiştir. Amerikada bulunan Araplar kendi aralarında mühim mik- tarda iane toplıyarak grevci ameleye göndermişlerdir. / Ağustos 16 'FİLİPİN ADASINDAKİ DİNDAŞ- —— —— Kâzım Nami B. Mütalealarıni Bildiriyor (Baş tarafı 1 inci sayfada ) de Türkçemizde bulunan mur kabillerini bularak yazmalıdır. Faraza psychologie kelimesinin (y) harfi (i) harfine ve philos- ophie nin p h sini f ye tebdil ederek kaydetmelidir. Sizce daimi —bir — encü- mene lüzum var mı? Bunun malıdır ? rak ihtiyaç vardır. men azası lisan mütehassısla- müteşekkil olmalıdır. Encümenin vazifelerine ge- Nmce; bunlar aşağı muayyendir. En mühim mese- le de lügat işinin hallidir. Bü lügatte —yalnız Türkçe olan bugün bizce istimal olunan kelimeler bulunmalıdır. Bununla beraber ayrıca sizit dediğiniz Çağatayca, Uygurca kelimeleri de ihtiva eden mu* kayeseli lügatler yapılabilir. Şeyh Galibin, — Fuzulinin, hattâ Abdülhak Hâmidin ke- limeleri bu lügate girmiyecek midir? Onları okuyanlar bil- medikleri kelimeleri hangi va- sıtalarla öğrenmelidir? — Zaten eski harflerle yas zılmış olan lügatlerde bunlar | mevcuttur. Daha sonra yetişer cek olanlara lise ve darülfü- nun tahsilleri esnasında eskl lsan ve eski harfleri öğretmek bir zaruret olacağına göre halk için yapılacak olan bu umumi İügat bu kelimeleri zikretmiye hiçte lüzum yokturı zan ve kanaatindeyim. Hülâsa: Çağataycadan kelime alar mayız. İstılahların Lâtince v€ Yunanca olanlarını tercih et meli. Bir encümene kat'i olar rak ihtiyaç vardır. E.ncnıneıil ilk işi Iüııl işidir. Hava Manevras' Alman -Hududu Önle'; rinde Büyük Manevralâ) Paris — Alman hudud? önlerinde yeni bir hava müd# faa manevraları başlamak üz€ redir. Bu manevralar 26 ağuf tostan 29 ağustosa kadar d7 vam edecektir. Mane gayesi şudur; 1 — Müdafas ve ı.nııi merkezlerinin haber naklı kabiliyetlerini kontrol o!ın’ ve müdafaa tedbirlerinin tesf | lerini öğrenmek. 2 — Tehlike işareti veril| verilmez şehirlerin karanlık tırılmasındaki sürat 3 — Sanayi merkezlerit'| dumanla örtülebilmesi tedbi” leri Bu manevraların çok ıı!' dikkat olacağı ve Fenniü son terakkilerinin I:ııllııııll"»l* haber veriliyor. Randövücülük Yaııılıy(ıl'f"q Beyoğlunda Glavani '04“ ğında Jak isminde bmnın:; re ettiği otelde randövüt yapıldığı anlaşılmış, takip ticesinde birkaç kadin V€ kek yakalanmıştır. vazifeleri nelerden ibaret obk | — Bir encümene kat'i olar Bu encür | rile içtimaiyatçı ve ediplerdeğ | yukarı |