19 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

19 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

& sayıa Halkın Sesi | Japon Dampingi Ve Halk Kuvvetli iddialar var. Di- yorlar ki Japonlar mem- leketimizde damping yapı- yorlar. Ucuz kaput bezleri getirerek memleket mah- sulâtinn — satılmamasına sebep oluyorlar. Banları İse aksi iddiadadır. Biz dün piyasa adamlarile konuş- tuk ve şu mütaleaları al- dik: Mehmet B. (Yenipostane itisalinda © Kartaluş mağarası) ti — Bugün İstanbulda bir iç Japon dampingi vardır dene- © mez. Yalnız Japonlar malları- İİ m ucuza mal ettikleri için N ine piyasada ucuza #atıyor- 0 ie. Dünyada umumi bir buh- ran ve bu buhrandan doğmuş bir işsizlik vardır. Japonlar bundan istifade ederek ve iş- sizleri kullanarak çok ucuz Ha yada — şahsi sermayeler hâ- © kimdir. Damping yapabilmek © İçin hükümet müzahereti l4- xımdır. Japonyada damping gayesi olsa kredi ilede iş ğ » Halbuki Obunların © muamelesi peşindir. İva ey Kapatça Katın oğla Hans ld — Japonların her malı diğer devletlerin ayni mallarından daha ucuz © değildir. Binaenaleyh damping © yapmıyorlar demektir. Yalnız pamukla manifaturada nisbe- ten bir ucuzlukları vardır. Ba- zan metresine üç şilin istedik- leri bir male bir peni noksan teklif etseniz vermezler. * M. Lagoplu Fetel Sirkeci Ananyadi © ban fikimci kent 9 mumara Japon emtinsi © Menrethanesi © — Japonlar damping yap- mıyorlar. Hatta muayyen ka- zançlarından bir santim bile © feda etmiyerek satış yapıyor- . lar. Yalnız rekabette yapmı- İNE yorlar dinemez. Çünkü reka- © bet başka damping yine baş- © kadır. Bazı malları, bilhassa ipti- dal mevaddı kendi memleket- lerinde (yetişen (manifatura © veya pamukluları çok ucuza “© mal ediyorlar. Sonra Japonlar , çok hesapçı ve muktesit mil- © ettir. İptidal mevaddını elden © çıkarmak ve amelesini İşsiz bırakmamak İçin bazan mali- “© yet fiatına bile mal satsa bu- ir için bu da bir kazançtır. Polisleri Tahkir Etmiş © Fenerli Tanaş dün Beyoğ- ie Junda gezerken nara atmıya © başlamış, kendisini tutan po- © Mialeri de tahkir ettiği için hak- © kında takibata başlanmıştır. ii Iı Yolcu — Hasan Bey, 0 Y urta İhracatı Artıyor Fakat İtalyanların Son Kararı Bu Ticaretimizi Müteessir Edebilecektir Triyeste Ticaret mümessili- miz Ticaret Odasma İtalya - Türkiye ticari o münasebatını alâkadar eden bir rapor gündermiştir.. Bu rapora na- zaran, son zamanlarda hayvan fiatlarının düşmesi, İtalyan köylüsünde hayvan yetiştir- mek hevesini öldürmüştür. Bunun neticesi olarak son seneler zarfında İtalyaya ha- siçlen mühim miktarda et ve yumurta ithal edilmiştir. İtak ya hükümeti bu vaziyet kar- şpsında bir himaye sistemi tatbikina mecbur kalmış ve yumurta ile etin gümrük res- mini arttırmıya karar vermiş- tir. Halbuki İtalyaya yumurta salan memleketler arasında Türkiyenin mühim bir mevkii ir. İstatistiklere göre (geçen senenin İlk beş ayı zarfında Türkiyeden | İtalyaya 28,738 kental yumurta ihraç edilmiş- tr. Bu sene ayni müddet zarfında İse İtalyaya sattığımız yumurta 36,962 kentala baliğ olmuştur. Bu iki rakam ibracatımı- nn arttığını göstermektedir. Fakat İtalyanlar gümrük res- mini oarttırıma, (İhracatımız çok müteessir olacaktır. Bu- nun için Triyeste ticaret mü- measilimiz, ilerde flatlardan fedekârlik yapmak mecburi- yeti hâsıl olacağını hatırlat makta ve “İtalya ile ticaret mukavelesi müzakere edilirken İtalyanların bu tasavvru ha- tırda bulunmalıdır., Demek- tedir. Ağustos Aylığı Bazı Memurlar Henüz Maaş Almadılar Merkezlerde bulunan polis- ler ağustos aylıklarını düne kadar (o alamamışlardı. Dün Defterdarlık bunların maaşla- rını vermiştir. Iktısat Vekâletine merbut Ziraat, Ticaret, Orman ve Baytar müdürlüklerinin kadro- ları heniz tebliğ edilmediğin- den buralardaki memurlara maaşları verilmemiştir. — —— şuralarda bir DAHİLİ | buldu. Bu SON POSTA Dedikodu Bugün Nihayet Buluyor Darülfünun Divanı Bu Sabah Toplandı, Diploma- sız Müderrislerin Vaziyetini Görüşmiye Başladı. Fakat Onların Da Bazı İddiaları Var Darülfünun divanı ili haftenberi sık sık toplanarak müderrislerin çalışıyor. maaşlarını Hayli o münakaşalı bugünkü bu tamamen içtimada etmektedir: Maaş Esasları Evvelâ her müderrisin kı- demi, mesaisinin ehemmiyeti, dersinin kıymeti ve Jâboratu- yar mesaisi düşünülerek birer not verilmektedir. Meselâ on sene kıdemli bir müderris yirmi sene kıdemli müderris- ten muayyen bir not eksik alıyor ve bu suretle müder- risler bir dereceye dizilmiş oluyorlar. Bu derecelere göre herkes kendi fakültesindeki maaşlardan birini alacaktır. Bu maaşlar da dört sınıf üze- rinedir. Birinci Osnıf 500, ikinci 400, üçüncü 288, dör- düncü sınıf ta 256 liradır. Her fakülte kendi şubesin- deki müderrislere böyle not- lar vermiş ve bir müderrisler sırası tertip etmiştir. işin sonu tesbit edilmiş olacaktır. Divan, müderrislerin maaşlarını baremdeki derecelere uydurmıya geçen (bu içtimalar dördü sabah . ta beşincisini aktetmektedir. Tahminlere göre getirilecek ve © aylıklar şu esaslara göre tesbit Diplomasızlar Lâkin Edebiyat fakültesinde ise bu dereceler tesbit edilirken müderrislerin âli tahsil görüp görmeyişleri de mevzuu bah- solmuş ve âli tahsil görmüş bir müderrisin &li tahsil görmemiş bir oOmüderristen fazla maaş alması esası kabul edilmiştir. Diğer | fakültelerde — &ii tahsil görmiyen müderris ol madığı için oralarda bu mese- le konuşulmamıştır. Bu sabah toplanan Darülfü- nun divanı işte bu dedikodulu meseleyi halledecektir. Fakat âli tahsil görmemiş olan mü- derrislerden bazıları Darülfü- nun şehadetnamesine muadil addettikleri bazı evrak gös- termektedirler. ..—. Matbuat Meselesi İstanbulda 55 Gazete Var, Vilâyet Bir Liste Hazırladı. Yeni Matbuat kanununun neşrinden sonra müddeiumu- İ milikte teşkil edilen Gazeteleri tetkik bürosunda, şehrimizde çıkan bütün gazete ve mec- mualar günü gününe tetkik olunmaktadır. İstanbulda gün- delik ve mevkut olarak muh- telif lisanlarda (55) tane ga- zete ve mecmua vardır. Bu miktardan on biri Rumca, Ermenice ve Musevicedir. Fa- kat Adliye Vekâleti henüz tahsisat ogöndermediği için büroya lisan bilen memurlar benüz alınamamıştır. Şimdilik Ksan (o bilen Oo müddeiumumi muavinlerile adliye doktorları büroya yardım etmektedirler. Liste Hazırlandı Vilâyet, gazetecilik yapamı- yacak olanların listesini hazır- | Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: 2: Hasan Bey — Gel, birazda öte taraf- oş arsa aradım, fakat bu arsalarin hepsi | larda boş arsa arayalım, belki buluruz. Yirsiştir, Gazete ve mecmus- lardan birçokları yeni kanuna göre beyannamelerini Vilâyete vermişlerdir. Vali Muavini Fazlı Bey bu hususta dün bir muhar- virimize şunları söylemiştir: “ — Gazetecilik yapamıya- cak olanların listeleri bizde tamamen hazırlanmıştır. Biz bunları teşhir etmemek için neşretmedik ve kimseye söy- lemedik. Esasen yeni Matbuat kanunu da bu gibi haysiyet ve şerefe dokunan neşriyatı me- netmiştir. Biz de buna uyarak bunu yapmadık, Şüphesiz her- kes kanuni vaziyetini bilir ve yeni kanuna uydurur. Uydur- mayanlar hakkındada kanu- nun tayin ettiği akıbet malüm- dur. Ona göre hareket etmek mecburiyetinde kalınacaktır. ,, Pazar 3: Yolcu — Gördün mü, Hiç yok... Bütün arsalar satılmış. HABERLER Gizli Emvali Metruke Vilâyete Yapılan İhbar- ların Ekseriyetle Aslı Çıkmadığı Anlaşıldı. Bir gazetede İstanbulda üç milyon liralık emvali metruke gizlenilmiş olduğu — yazıldı. Dün biz bu hususta Defter- darlıkta ve vilâyette tahkikat aptık. Defterdarlığa ara sıra böyle ihbarlar © yapıldığını, fakat son zamanlarda böyle &ç milyon liralık bir ihbarın vaki olmadığını (o öğrendik. Vali Muavini Fazlı Bey de bu hususta şunları söyledi : “ — Arasıra böyle ihbarlar vaki olur. Bu ihbarlarda yekün mübalâgalandırılarak söylenir. Meselâ (3) milyonluk bir ihbar yapılır. Fakat neticede (3) veya a bin liralık birşey ar, zan hiçbir şey çikmaz. Eğer böyle emlâk varsa ihbar edilmelidir. Mü- badillere ait emlâk diye vaki olan birçok ihbarların doğru çıkmadığı da çokça re müştür. Son zamanlarda mühim bir ihbar vaki olma- Li ! Müvezziler Meselesi Yeni Matbuat kanunu mu- cibince gazete müvezzilerile gazete bayileri o beyanname vererek Polis Müdüriyetinden ilmühaber almağa mecburdurlar. Bunun için cezat ehliyeti hiz olan birinci derecedeki bayi ve müvezziler ilmühaber alacak- lar, kendi mes'uliyetleri allır- dada küçük çocuklara gazete sattırabileceklerdir. Bastonla (Dayak Yenişehirde oturan Koço isminde biri sokakta Eleni isminde. bir madama küfür etmiş. Madamın kocası Yorgi Efendi de Koçoyu bastonla fena halde dövmüştür. Mütekaitler Ücretle Çalışanlar Ma- aşlarını Tam Alacaklar Mülhak bütçe ile idare olu- nan dairelerde ücretle çalışan mütekait memurlara tekaüt maaşlarının yalmız asılları ve- riliyor, fevkalâde tahsisatları verilmiyordu. Dün Maliye Ve- kâletinden gelen bir emirde bunlara tekabt O maaşlarinın fevkalâde tahsisatlarile birlik- te verilmesi bildirilmektedir. Ola Hasan Bey? Tarihi) Günün Yarın Gazetesi Neşriyatını Tatile Karar Verdi “ Yarın , gazetesi neşriyatıni tatile karar vermiştir. Bu sabahki nüshasında bu karar şu cümleyle bildiriliyor: “ Yarın, neşriyatinı tatile ka rar verdi. Yeni matbuat kanunu tatbikat tecrübelerinden © sonra tadil edilecek olursa neşriyata başlıyacağımızı “karilerimize va” deyleriz? , Yarın gazetesi bundan iki sene evvel Arif Oruç B. ta- rafından tesis olunmuş ve bu güne kadar (597) nüsha çıkmış” tır. o Arif Oruç B. daha evvel (Ay Han) imzasile tarihi tefri- kalar yazıyordu. Bu suretle son birkaç ay İçin de İstanbulda üç gazete kapan mış oluyor. Evvelâ (Poliüka) gazetesi kapanmış ve onu (Yılmaz) takip etmişti. Yüksek Baytar Mektebi Yüksek Baytar oMektebinin Ankaraya nakledileceği (yazık vıştı. Fakat buna bu sene İçim imkân görülmemektedir. Dahiliye Vekili Dahiliye Vekili Çanakkalede teftişlerine başlamıştır. Biga ta- raflarını da gerecektir. Açıkta Kalanlar Tütün inhisarında yeni kadro- nun tatbiki neticesi dört mura- kip açıkta kalmıştır. Tatbikata devam edilmekthdir. Tıp Kongresi 22 eylülde toplanacak olan Tıp Kongresi için Ankarada ha- urlıklara başlanmıştır. Yaya Yürüyliş Rekoru Hasan ve Ahmet İsminde Iki ora mektep talebesi Anadoluda (1800) kilometrelik yaya yürüyüş rekorunu kırmak için İneboludan hareket etmişler, Çankınya var» mışlar, oradan git- mişlerdir. Bir Facia Daha Ankarada deli Mehmet ismine de birisi şoför Zeki EF. nin kar- mına bir taş atmış, Ölümüne se bep olmuştur. Tasarruf ( Haftası Milli İktisat Cemiyeti tasarruf haftası için hazırlıklara başla” mıştır. Feci Bir Ölüm Kocamustapaşada oturan pos ta memurlarından Ali Beyin oğla Kâmil Ef. on gün evvel arkadaşı Alinin attığı bir sapan taşile bacağından (o yaralanmış, fakat yara iltihap ederek Kâmllin ölü mile neticelenmiştir. Ankaraya Hasan B. Ve Boş Arsa | 4: Hasan Bey — Bu gidişle İstanbulda insan- dan çok bina olacak. Sabret. Binalar o kadar ucuz- lar ki bu paraile hem arsa, hem apartıman alırsın.