20 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

20 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

'jîi — Sa bu endişenin tatminine ma- ! ! | İ L ı [ stinaf Mahkeme- Yeniden İhya Edilmeli Mi? — Dünkü nüshamırzda, İstinaf mahkemelerinin İhyasının " düşünüldüğü ve Adliye teş- kilât lâyiham münasebetile bu meselenin de mevzu- bahs olduğu hakkında bir haber vardı. Bu haber Öze temas ettiğimiz | | . kimaeler bize şu fikirleri 'ıı verdiler: İrfan Emin Bey Avukat n Han. — Adalette en büyük te- , minat hükümlerin derece de- , rece tetkiki imkânını temin Cederek — haksızlık — ihtimalini | asgarl dereceye indirmektedir. sdeni dünyada istinaf teş- kilâtının ilzam edilmesi bilhas- Sirkeci tuftur. Temyiz tetkikatı tam | bir teminat teşkil edemez. Bence, eğer bütçe zarureti — yarsa, tahaf olmakla beraber, Temyizin ilgasile istinaf teş- kilâtının dadesini tercih etmek tır. K * Ahmet Bey Lokantacı Sultanahmet şehirlerde Ülllnmeere veriler davalar pek çoktur. Onun için dava- lar çok çabuk ve binaenaleyh ax tetkikle hükme raptedili- / yorlar. Fakir halk ekseriya"da avukat tutamadığı için bazan hakların bile geçikmesi ihti- malleri hâsıl oluyor. Bunun İçin İstinaf — mahkemelerinin teşkilini çok doğru bulurum. Tahir Bey s.ııı:ı Karakol sokak 48 — Asliye mahkemeleri ye- — gine münferit hâkimler tesis — ederek buradan artacak hâ- kimlerle İstinaf mahkemeleri- — min ihya edilmesini adaletin daha hassas bir şekilde tatbi- ki için çok muvafık buluyo- rüm. Bu usül ayni zamanda Bür'ati de temin edecektir. Çünkü Temyiz mahkemesi çok meşgul olduğu için davaların çabucak neticelenmesi müm- — kün olamıyor. * Aval Bey — (Sultanahmet karşısında) — İstinaf mahkemeleri teş- kili çok muvafıktır. Bu sı- rette davalar ikinci bir tet- kikten geçtiği için hüküm- lerde zuhul - ihtimalleri çok azalır. İstinaf mahkemelerinin kararları da Temyizden geçtik- ften sonra adalet işi bütün manasile temin edilmiş olur. #a . Park 1 3: Komşu — Hasan Bey, bu çınar ağacı- kapunda çlumne n AHİLİ Zeytin Vaziyeti Iyidir Bu Sene Zeytincilerimi- rin Kâr temin Edecek- leri Anlaşılmaktadır. Bu sene — memleketimizin mühtelif mıntakalarındaki zey- tin mahsulü çok iyidir. Harici bazı sebeplerin yardımı İle de bu sene zeytinyağı ticaretinin memlekete mühim bir kâr te- min edeceği anlaşılmaktadır. Harici — sebepler — şunlardır: 19230 - 1931 senesinde bütün dünyada istihsal edilen zeytin mabhsulü çok azdı. Bu yüzden zeytinyağı istihsalâtı da azal- mıştır. Bu miktar ancak 4 bin kentala balig olmuştur. Halbuki' evvelki senenin ls- tihsalâtı 13 bin kental idi. Bu seneki zeytin mahsulile zey- tin'yağı İstihsalâtının yine an- cak geçen seneki miktarı bu- lacağı anlaşılmıştır. Binaen- aleyh zeytinyağına olan ci- han ihtiyacı fazlalaşmıştır. Memleketimizin istihsalâtı iyi bir netice vereceği için, mu- vafık fiyatlarla ihracat yapılacağı ve sahiplerine iyi bir kâr te- min edeceği muhakkak gibi- dir. Zeytin mmtakalarındaki Ticaret Odaları vaziyetten haberdar edilmiştir. Ölüm Tehdidi Suadiye plâjı Müdürü İbra- bim Bey Polise müracaat ede- tek plâjın eski garsonlarından Ahmedin kendisini ölümle teh- dit ettiğini söylemiştir. Düt »' Bir Esrarkeş Kendisini Yakalayan Polisin Kolunu Isırdı Cibalide oturan Mehmet isminde biri sokakta esrar sigarasi çekerek etrafına kü- Für savurmıya başlamıştır. Bu sırada polis Ali Rıza Efendi Mehmedi yakalamak istemiş, fakat esrarkeş Mehmet poli- sin Üzerine yürümüş ve iki kolunu birden ısırmıştır. Ali Rıza Efendi tedavi altına alın- mış, Mehmette yakalanarak karakola götürülmüştür. Altın Zinciri Kapmış Yağkapanında oturan Os- man Nuri isminde biri Tarla- başında oturan Fatma Hanı- mın bir altın zincir ile 4 lira- sını kapıp kaçmış, fakat ça- buk yıîılınmıgtır. g İ 2 : Hasan B. — Gel bak sana yakında: Mıp Bn gçınar ağacı matbuattır. SON POSTA sağustos 20 Akşam Muharrirleri Mahküm Edildiler Mahkeme, Gazetede Çıkın*Yaııları Müstehcen Mahiyette Görmüştür. Dün (Pist) Gazetesinin Davasına Da Bakıldı Ve Talik Edildi Dün İkinci Ceza Mahkemesinde Akşam muharrirlerinden Vâlâ Nurettin, Mes'ul müdür İskender Fahrettin Beylerin müs- tehcen neşriyattan dolayı kararları tefhim edilecekti. Celse açılır açılmaz hâkim maznunlara hitaben: — Sizin yeni bir davanız daha geldi. Ne dersiniz? dedi ve sonra gazeteler okundu. Bu davaya esas olan yine ( Rahip ve rahibeler arasında aşk ve ihtiras romanı) tefrikasile (Cildin çilde tetabuku) atlı bir hikâye idi. Tefrika ve hikâye okun- duktan sonra hâkim VAlâ Nurettin Beye: — Bunlar müstehcen değil mi? diye sordu: Karar Okunuyor Vâlâ Beyı — Benim görüşlerime, be- nim mikyaslarıma göre bun- lar müstehcen değildir, dedi. İskender Fahrettin B. de Vâlâ Beyin müdafaasına iştirak ettiğini söyledi. bundan sonra Müddeiumumi Kâmil Bey : — Yazıların baştan başa müstehcen olduğunu ve evvelki Iddiası veçhile — maznunların ecezalandırılmasını ve evrakın eski dava ile birleştirilmesini İstedi. Maznunlar ve vekilleri de bu tevhidi kabul ettiler. Heyeti hâkime müzakere sa- lonuna çekildi. Çıktıktan son- ra karar okundu: Ceza Kanununun 427 inci maddesi delâletile ( 426 ) ıncı maddesine' tevfikan Vâlâ Nu- rettin ve İskender Fahrettin Beylerin birer ay hapislerine ve (15)er Hra ağır cezayı nakti vermelerine hükmedil- mişti. Yalnız cürüm tefrikalara devam edilmek suretile tema- di ettiğinden Ceza Kanununun (81) inci maddesi mucibince cezalarına altıda bir zam ye- pılmak suretile her ikisinin de Verilen Ceza birer ay beşer gün hapsine, (17) şer lira ağır cezayı nakti vermelerine ve Cildin cilde tetabuku — hikâyesi — müsteh- cen — görülemediğinden — bu yazıdan beraetlerine ve ev- velce mahküm oldukları için cezalarının tecil edilmemesine kabili temyiz olmak üzere karar verilmişti. Kararın tefhiminden sonra gazeteciler tevkifaneye nak- ledilmişlerdir. * Dün İkinci ceza mahkeme- sinde Pist gazetesi — sahibi Osman Hâmit Beyin de müs- tehcen — neşriyattan — dolayı muhakemesine başlanmıştır. Gazetede çıkan müstehcen yazıların — türkçe terellmeleri okündu. Osman Hâmit Bey aleyhine ayrıca Jül Blumental gramofon müessesesi ile Foto Vaymberg ve Madam Ester tarafından açılmış Üç hakaret dayası da bulunduğu için da- vanın bunlarla birleştirilmesi- ne, Madam Ester mahkemeye c:ıediği için davanın önü- î' deki pazartesi günü de- vamına karar verildi. Rekabet Var Yumurta İhracatımız Bu Sene Ek- silmek Tehlikesi Karşısındadır Son günlerde yumurta tica- retimiz, Bulgarların esaslı bir rekabetine maruz kalmaktadır. Bunun sebebi şudur: mağa karar vermişlerdir. Bu vaziyette “Türk — yumurtaları Sırbistan ve İtalyada Bulgar yumurtasından daha pahalıya Gerek Sırbistan, gerekse |malolacak ve müşterilerimiz kay- İtalya — şimendifer — idareleri Bulgar yumurtalarının naklin- de yüzde yirmi tenzilât yap- bolacaktır, Ticaret odası bu iş içiniktısat Vekâletine bir rapor göndermiştir. HABERLER ı Merhun Tütünlerin Mübayaası Alâkadar Tacirler Bu Sefer de Fiat Azlığından Şikâyet — Ediyorlar Tütün —İnbisarı bankalara merhun tütünlerin mübayaası- na başlamıştır. Müşkül vazi- yette kalan - tacirleri kurtar- mak gayesile yapılan bu mü- bayaat, fiatların dolgun olma- ması yüzünden tütün sahiple- rini tamamen memnun etme- miştir. Fakat büsbütün muta- zarrır olmaktan da kurtarmış- tır. İnhisar idaresi bu tütün- leri harice satacaktır. Bunun için de müsait bir zaman bek- lemek İâzımdır. Gelen haberlere nazaran bu tütünlerin çok müsait şeraitle Fransaya satılabilmesi için şim- dilik bir fırsat ele geçmiştir. Alâkadarların kanaatine gö- re İnhisar İdaresi bu hususta zamanında harekete geçerse muvaffakıyet yüzde yüzdür. Mesele şudür: — Bulgaristan hükümeti köylünun elinden mübayaa ettiği tütünleri Fran- saya satmak için birçok çare ve teşebbüslere baş vurmuş- tur. Fakat İhracat Ofisine gelen malümata nazaran Fran- sa rejisile Bulgar Ziraat Ne- zareti arasında cereyan eden müzakereler — neticesiz — kal- mıştır. İnhisar İdaresininde bu fırsattan istifade edebileceği söylenmektedir. Şarkı Ve Plâk Müddeiumumilik Bunları Da Tetk& Başladı Yeni Matbuat Kanunu mu- cibince dünden itibaren yeni çıkan şarkı ve nota kitapları da Müddeiumumiliğe gönde- rilmiye başlanmıştır. Bunlar da gazeteler gibi tetkik edile- eektir. Ayni zamanda gramo- fon plâklarından da ikişer tane Adliyeye verilecektir. Ad- liyede plâklar için hususi bir oda tahsis olunacaktır. İzmitte Bir Cinayet İzmitte Kepekli köyünden Mehmet isminde biri, bir ala- cak meselesinden kavga ettiği eski muhtar Nazifi öldürmüş, birini de yaralamıştır. _ıGiiniin Tarihi Tıp Kongresi İdare Heyeti 22 eylülde Ankarada- toplana» cak olan Tıp Kongresi idare keyeti teşkil edilmiştir. —Rels Sıhhiye Vekili Refik, ikinel rele te Ziya Nuri ve Refik Münir Beylerdir. Fikret İhtifali Şair Tevfik Fikretin ölümünün 161ncı yıldönümü münasebetile dün Eyüpte mezarında hatırası taziz edilmiş, mersiyeler okun- muştur. Şahrimize Gelenler Gümrükler umum — müdürü İhsan Rifat ve ticaret umum mü- dürü Naki Beyler dün şehrimize gelmişlerdir. Müskirat İnhisarında Müskirat İnhisar İdaresi Mü- dürü Asım Bey bugün Diyarbe- kire kadar bir teftiş seyahatine çıkacaktır. Diyarbekirde bir de müskirat fabrikası yapılmaktadır. İki İnhisar Birleşti Barut ve Fişek — İnhisarları umumi heyetleri dün toplanarak İki inhisarın birleşmesine karar vermişlerdir. Kadın - Birliğinde Kadın Birliği bi lik İllak Yanımura karna varmieti. Darölfünunlu Hanımlar teşkilâta aza kaydedileceklerdir. Dahiliye Vekili Ezinede Çahiliye Vekili dün Bigaya geçmiştir. Oradan bir torpido- muzla Ezineye geçecektir. Gayrimübadillerin Kongresi Gayrimübadiller yakında kon- gre halinde toplanarak aralarında teşkil etmek istedikleri şirket meselesini görüşeceklerdir. Devlet Bankası Vekiller heyetinden çıkan Dev- let Bankası nizamnamesi bir ay #onra meriyete geçecek ve Banka teşrinlevvelde faaliyete başlıya- caktır. İzmir Tacirleri Geçenlerde Yündnlistana - bir seyahat tertip eden İzmir tacir- leri ziyaretlerini bitirmişler, dün Pireden ayrılmışlardır. Askori Terfi Listesi Askeri terfi listesi milli ira- deye arzedilmek üzeredir. 30 ağustosta ilân olunacaktır. Akdağ Madeninde Yangın Yozgadın Akdağ madeni ka- zasında Adliye dairesi tamamen yanmıştır. Bir Otobüs Tutuştu ha önümde Buz ctallr Gd tutuşmuş, yanmıştır. Nüfua zayi- atı yoktur. Bağlarda Hasarat Yozgatta yumurta - büyüklü- günde dolu yağmış, bağlar mü- him hasarata uğramıştır. — Pazar Ola Hasan B. Ve Çınar Ağacı 3 : Hasan B. — Bu yapraklar, gazeteler, kitaplar, mecmualar ve risalelerdir. li nice fırtınalar, ağaç daha yüzler 4 : Hasan B. — Yakında bu çınar yüz yaşına iyor. Demin lu:ııııı oturmuş, düşünüyordum yaşı mşekler, yıldırımlar atlatan bt €e sene yaşıyacak.