17 Eylül 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

17 Eylül 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

— lodan ibaretti. — 2,632502 kilo OCUK SAYFASI Bazı Polisler Mahkemeye Verildiler İzmir, (Hususi) — Aslı olmıyan zabıt varakaları tan- zim etmek ve bazı kimseleri dövmek cürmile maznun olan polis İhsan, Asım, Emin, Mus- tafa ve Halis Efendiler hak- kında Devlet Şürası tarafından muhakemelerinin — lüzumuna karar — verilmiştir. — Bunların evrakı ceza mahkemesine gön- derilmiştir. Feci Bir Kaza Bursa — Perşembe — günü akşamı — Ulucami — önünden süratle geçmekte olan ( 69 ) numaralı otomobil caddenin bir kenarından karşı tarafa geçmek istiyen bir çocuj çarpmış ve zavallının kafa- sından bir parça et kopararak yaralanmasına sebebiyet ver- miştir. Çocuk ayni otomobille derhal hastaneye kaldırılmış ve tedavisine başlanmıştır. Tiftik İhracatı Mersin, 15 — Limanımızdan tiftik ihracatına başlanmıştır. Son olarak (17500) kilo tiftik giltereye gönderilmek üzere vapura yükletilmiştir. Bir Katil Yakalandı Adana — Bundan bir müd- det evvel Abbas oğlu İbrahim isminde birini öldüren ve o zamandanberi — ortadan kay- bolan Konyalı Mus! oğlu İsmail yakalanmıştır. Kaçak Cıgara Kâğıdı Adana — Pazarcıklı Emin oğlu Mustafa kamyonla şehre 20005 defter kaçak cıgara kâğıdı getirirken yakalanmış- tır. Kâğıtlar Tütün İnhisar İdaresine teslim edilmiştir. Bisiklet Yarışı Adana — Cuma günü To- Tos spor bisikletçilerile Seyhan spor bisikletçilerinden — dört kişilik bir heyet tarafından stadyomdan Kurttepeye kadar bir bisiklet yarışı tertip edil- miş, neticede Toros sporcula- rından Mümtaz Bey 37 daki- kada yarışı — muvaffakıyetle ikmal ederek birinci gelmiştir. İzmirde Arpa Mahsulü İzmir, (Hususi) — Ege ik- hısadi mıntakasının bu seneki :â)ı rekoltesi — 349,933,053 4o tahmin olunmuştur. Mın- takanın geçen seneki arpa rekoltesi ise 323,739,808 ki- Bu sene ilk mahsul borsaya 25 mayısta - gelmiştir. Moııüı tarihten 10 — eylül tarihine kadar borsada arpa — salıl- mışlır. Serbest Bırakıldılar İzmir ( Hususi ) — Şehrin bazı semtlerinde komünistlik beyannameleri dağıtan Kam- ber ve Şerif ismindeki iki — çocuğa beyannameleri — ver- mekle maznun - Alâettin ve — Recep Efendiler Polis Müdür- |— löğünden — Müddeiumumiliğe /— verilmiştir.. Dün — maznunlar Üçüncü müstantiklikçe istic- — wvaptan sonra delâil bulunma- /odığından şimdilik serbest bı- — gakılmışlardır. Her Tarafta Sıcaklar Çankırı, 15 (A. A) — İki “Üç gündenberi şehrimizde sı- Ocaklar devam etmektedir. Hararet derecesi dü 34 dü bulmuştur. Hararet akşama /— doğru otuza sabaha karşı 12 düşmüştür. — Uşak, 15 (ALA.) — Uşakta Bç gündenberi — şiddetli 5- iklar devam ediyor. Hararet 38 dir. n ç Cücenin| Başına Gelenler 1 — Oh ne güzel Bunlara basa öteki taşlar. basa derenin rafına kolaylıkla ge- lh cüceler ne ya- pacaklarını şaşırdılar. Olduk- ları yerde kaldılar. Bir İki Meraklı Hayvan Hikâyesi Kurt İle Fil Bir gün hayvanlar ormanda bir toplanma yapmışlar. Ara- larında her birinin kendi me- ziyetlerine dalr bir konferans vermesini kararlaştırıyorlar. Köpek sadakatinden bah- sediyor. Kuzu uysallığından dem vuruyor. Nihayet söz kurda düşüyor: “Ben, diyor, tabiatimin de- diğine uyar ve küçük hayvan- ları öldürürüm. Bu benim en büyük — meziyetimdir. Bunu yapmak için içimden duydu- ğum arzuya mukavemet ede- mezsem, bundan dolayi ka- bahat bende mi?,, Kurdun bu sözlerinden kuzu — tir tir titriyor. Bunun Üzerine fil söz alıyor: — Nutkunuz diyor, burada hazır bulunan arkadaşlarımız- dan bazısını korkutuyor. Eğer iddian doğru ise o vakit ben de içimden gelen arzuya ka- pılarak şimdi seni tuttuğum gibi öldürmeliyim. Ve bunu söyler söylemez, hortumunu — kaldırıp kurdun beline indiriyor ve bel kemi- ğini kırıyor. * Karganın Akibeti biri bir evin ya- açta yuva kurmuş. Ağacın yanındaki evde bir kadın varmış. Bu kadının ko- cası askerde imiş. Hergün karga ile dertleşir, “kocamın geldiği gün sana güzel bir hediye vereceğim,; dermiş. Karga bu konuşmalardan çok memnun olur, hergün | ağacın tepesine çıkarak yol- ları gözetlermiş. Nihayet birgün kadının ko- cası evine dönmüş. Kadın sözünü tutarak kargaya başı- na takmak Üzere altın bir | başlık vermiş. Karga bu baş- lığı başına takınca öyle böbür- lenmiş, öyle kabarmış kil Fakat bir gün yolcunun biri karganın başındaki altın baş- lığı almak için karganın başını koparmış. Karga da gururu- nun cezasını çekmiş. Geçen haftaki — çocuk bilmecemizi doğru hal- ledenlerin listesi yarın 7 inci — sayfamızdadır. SON POSTA Yeni Bilmecemiz Eylâl 17 —ARr Bu Resimlerin İsimlerini Söyliyebilir Misiniz ? Yukarda altı resim vardır. Bu resimler bir kısım bayvan- lara ve bir kisım eşyaya aittir. Bu hayvanlara ve eşyaya bakı- nız. İsimlerini yazınız ve bize gönderiniz. İsimleri doğru bulanlardan yüz kişiye muhtelif güzel hedi- yeler verilecektir. dd el ü ll aa 5 Civisi düştüğü için atın nalı kayboldu K ” AAT S Cati WT A G üü d At sakatlandığı için süvari yaralandı Süvari düşlüğü için harp kaybedildi gi n O SRE D ae S0 S rAE A LA 5 Harp kaybedildiği için vatan kaybedildi. Bütün bunlar bir çividen çıktı AEXMET e—T * | hastalanıyorlar. Bu Oyuncakları Boncukla Yapın Evinizde boş zamanınızda boncukla birçok oyuncaklar ve oyunlar ya pabilirsi- niz. Yalnız elinizde muh- telif boyda boncuk ol- malıdır. Bun- | lar arasında tahta boncuk ta bulunmalıdır. | İşte size iki küçük oyuncak ki, boncukla yapıl- mıştır. Bu resimlere ba- karak siz de bon- cukla bu oyuncak- ları yapabilirsiniz. Boncukları biribiri- | ne iple değil, ince | telle bağlayınız. [ ..: Bunları Bilmiyor- sanız ÖgrenlnıZ'ı Sesi Nasıl İşitiriz? Ses denilen şeyi biz hava vasıtasile İşitiriz. Fakat ha- vadaki sesi göremeyiz. Ses ufak dalgalar halinde kula- ğımıza —gelir, kulak — zarına çarpar ve bu suretle dışar- daki sesleri işitiriz. Hava olmasaydı ses te olm- acaktı ve sesleri İşitmek te abil olmıyacaktı. Meselâ bir saat alınız. Bir muhalliyetülhava içine koyu- nuz. Kabın havasını boşaltı- nız. Saatin İşlemesini işitemez olursunuz. * Vahşi Hayvanlar Hastalanır Mı? Evlerimizde — beslediğimiz hayvanların sik sık hastalan- dıklarını görürüz. Ehlileşmiş | hayvenlar - tabil ıaşıyıılınnı | kaybettikleri için kolay kolay Halbuki vahşi halde yaşıyan hayvanların hastalıktan öldük- leri görülmemiştir. Bunlar ya ihtiyarlıyarak ölürler, ya in- sanlar tarafından öldürülürler, Fakat her halde hastalanmaz- lar. Vahşi kaldıkları müddet- çe hastalık nedir bilmezler. Vahşi hayvan, kendisine lâ- zım olduğu kadar gıda alır. Kendisine lâzım olan soğuk ve sıcakta yaşar. Ehli hayvan gibi zoraki büyümez. Faydalı Bilgiler Eski Çinde Beygirler Çine beygir — yetiştirmek Mongollarla beraber - girdi. Çinin muharebe arabaları 4 ilâ 8 beygir tarafından çeki- lirdi. Muzafferiyet günlerinde beygirlere sarı elbise giydirir- ler ve her arabada on üç tane kadar olan beygirlerin kuy- ruklarını kırmızıya boyarlardı. Çin beygirleri daima iklim sebebile mini mini kalırlardı. Kanun mucibince büyük aile- lerde (1600)beygir bulunmalıydı. | — Reisler ailelerini 16 beygirle |çekilen bin arabaya bindirirlerdi. SON POSTA KLÜBÜ Kupon:18 Şimden sonra Son Posta Klübüne aza olabilmek için her bafta bu saylada neşredeceğimiz kuponlardan dör tane toplayıp — getirmek — veya göndermek Vâzımdır. Bu kuponları kesip toplayınız. İktısadi Bahis Alacaklı Ve Borçlu Memleketler Maalesef Harbi Umumidet sonra dünya iktısadiyatındâ kısa vadeli kredilerin ehem” miyeti fevkalâde artmıştır. Harpten evvel de kısa va" deli krediler vardı. Fakat bu krediler Umumi Harpten son- ra gördüğümüz — dereceleri hiçbir zaman bulmamıştı. Ab manyanın Umumi Harpten sonraki vaziyeti, kısa vadeli kredilerin bugünkü rolü neti- cesinde, büyük zararlar tevlit etmiştir. Harpten evvel AF manya alacaklı bir memleket- ti. Bugün borçlu memleketler sırasındadır. Bu borçlu mem- leket, Umumi Harpten sonra beş sene zarfında bilümum Avrupa memleketlerinin he- yetiumumiyesinin aldığı kısa vadeli kredi kadar kredi aldı. Kısa ve uzun vadeli ikra- zat arasındaki — diskrepans- lar bu son iki sene zarfında azim farklarla müşahede edil- miye başlandı. Meselâ: Al- manya, Avusturya, Macaris- tanda uzun vadeli istikrazlar safi ( 4 8-9) faiz verebilir- ken ve yeni bir uzun vadeli istikrazı en emin bir vaziyette bile plase etmek imkânı var- ken, ayni zamanda (3-6) aylık ( poliçe ) kredilerini New- Yîırl:, Paris, Londradan ( *3- 4 ) faizle mütemadiyen teklif etmekte idiler. Sermayesiz memleketler, ba- husus Avusturya, Macaristan bittabi ucun vadeli krediler bulunmayınca — teklif edilen kısa vadeli kredileri kabul etmişlerdi. Kısa vadeli kredi- ler uzuz oldukları kadar teh- likelidirler. Uzun vadeli istik- razlar eğer iyi plase edilmiş- lerse alacaklılar için bir en- dişeyi bâis olmazlar. Fakat kısa vadeli kredilerin kısa vadeli olmaları ise alacaklının istediği vakit borçlunun borcunu ödemesi lüzumu demektir. Uzun vadeli istikraz 20, 30 sene zarfında itfa esasile te- diye edildiği halde, kısa vadeli ikrazatı alelekser Üç ay niha- yetinde tediye etmek lâzımdır. Kısa ve uzun - vadeli istik- raz arasındaki fark, kısa va- deli kredilerin dünya iktısa- diyatındaki — ehemmiyeti ve yazifesi ticari tedavül ihtiya- cnı temin etmesidir. Uzun vadeli — istikrazların vazifesi ise envestisyondur. Bu ise bittabi prodüktif vezaifin ifası içindir. Uzun vadeli istikrazla- rın aktinde bâhusus Londra ve Nevyorkta — istikraz — tahvilâtı aleni İmzaya vazedilmezden evvel tahvilâtı ihraç eden müesseseler istikrazların borç- hu tarafından ne gibi işlerde kullanılmak istenildiğini esaslı bir surette tetkik ederler. Bu durendişlik bittabi lâzım ve mühimdir, çünkü borçlunun faizi tediye ve resülmali itfa edebilmesi istikrazın prodüktif işlerde kullanılmasile kabildir. Kısa vadeli krediler ise alelekser iskonto kredileridir. Bunlar ise vasıtai istihsalât için değil belki ticaret mak- sadını temin etmek içindir. Bir Değirmen, bir şeker fab- rikası veya şimendifer inşa etmek istiyorsak, bu, ancak uzun vadeli bir istikrazla te- min edilebilir. Eğer harice tütün, afyon, pamuk ihraç etmek istiyorsak bunun için kısa vadeli kredileri istimal ederiz. Çünkü bu gibi ticari işler (3-6) ay gibi kısa bir zamanda, ihracatın yapılma- sile ve kısa vadeli kredilerle temin edilebilir. Diplomalı Iktısatçı 1 - Sedat Zaim