10 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

10 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Bir Dostluk Yazanı S.R. Atina, ( Hususi ) — Yunan eb'usan Riyaseti İsmet Paşa ile Tevfik Rüştü Bey şerefine fevkalâde bir içtima tertip etti, Bu mühim hâdisenin umu- mt tafsllâtinı hem Ajans. hem ben bildirdik. Fakat bu, o derece mühim bir vak'adır ki, üzerinde durmayı (Son Pasta) karileri için faydalı buluyo- rum. Meb'usan ve Âyan Mec- lisinin içtimar de- mek, milli ve umumi bir mec- lis halini alması demektir ki pek nadir ahvalde vukua ge- lir. Hele böyle bir mecliste ecnebi bir devlet reisi veya mümessilinin Türkçe — nutuk söylemesi ve bunun böyle ar- müşterek Zu olunması yine ayrı ehem- Miyeti haiz bir hâdisedir. Bilhassa bu celsenin mera- sim mahiyetinde kalmıyarak resmi zapta geçirilmek kararı verilmesi, Türk gazeteci meb'uslarına Yunan — meb'us saflarında —yer gösterilmesi Yunan Hükümet ve milletinin ve Türk dostluğuna verdiği ehem- miyet ve kıymeti gösterir. Bu derece açık bir surette izhar olunan muhalasata karşı ya- pılabilecek mukabele ayni sa- mimiyetle uzatılan eli tutup sıkmaktır. ki bugün cereyan eden vukuat bunun bir ifa- desidir. < Bugün, civarında Elefsina denilen tarihi bir Mabet enkazımı ziyarete gi- derken vaktile Rusyanın işga- linde bulunmuş, bir buçuk sene kalmış ve Ceneral Yuvanonun şoförlüğünü yapmış bir şoföre Atina .Son Postanın Resimli 1 — Pencerenizi açınız, içeri temiz ve | saf hava girsin. Ciğerleriniz genişlesin, sıhhatiniz iyileşsin. SON POSTA Iı;akalesı 2 — Pencerenizi açınız, kuşların cıvık- | | tısını, tabiatin sesini işitesiniz. büyüsün. 3 — Dimağınızın Dimağınız, görüşünüz genişlesin, ufkunuz * Pencerenizi Açınız » penceresini — açınız. BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ Meb'usluk Kavgası MEMLEKETTE Ankara Ve İzmirde Dünkü Müsabakalar Ankara, Dün yapılan lik Altınordu - Çankaya — ikinci takımları berabere kaldılar. İmalâtı Harbiye ile 189 uncu alay arasındaki müsabakayı imalâtlılar 6-1 — kazandılar. Gençler birliği de — Altınor- duyu 3- 1 yendi. İzmir, 10 ( Hususi ) — Lik maçlarına dün devam edildi. Göztepe — birinci — takımı Şarkspor takımına bire karşı iki sayı ile galip gelmiştir. Bundan sonra İzmirspor ve Altay - birinci takımları kar- şılaştılar. Maç çok heyecanlı oldu, neticede her iki takım 10 (Hususi ) — nda maçla birer sayı ile berabere kaldılar. Avukatlık İngilterede İntihabat Alevli Bir Şekil Almak İsğiğadındadır Londra, 9 (A.A.)— Yakında yapılacak umumi intihabat için gösterilecek hükümet taraftarı namzetlerin miktarı şu suretle tahmin edilmektedir: Muhafazakürlar 500, Amele Fır- namzetleri 50, Milliyetçi raller 30. Muhalifler tarafından gösterilecek namzetlerin tahmini miktarları şunlardır: Amele Fırkası namzetleri 500, Serbes müba- dele taraftarları 50,Yeni müstakil Mosley Fırkası namzetleri18 . kasına mensup milliyetçi aza Liberal Fırkası Ne İstiyor? Londra, 9(A. A.) Nazırı sör Herbert — Liberaller fırkası azasından Dahiliye Samuel intihap mücadelesi münasebetile Bradford ta söylediği nutukta demiştir ki: “İhracatın çoğaltılması yahut ithalâtın azaltılması ve para meselelerinin hallini temin edebilecek herhangi bir teklifi tetkik haricinde bırakmıyacağız. Memleketin tamamile müttehit bu- lunmadığı ehemmiyetli bir mesele hakkında milletin bugün fevkalâde günler yaşamakta olması vesilesile şimdiden herhangi hüküm vermiye razı bir karar ve olmam.,, İngiltere, Almanyadan Niçin Korkuyor? Paris, 9 (A. A.) — İogiliz Hariciye nazırı Lort Rading ile refikası saat 16 da Londraya hareket etmiştir. Libe- LİSELERDE |Bu Sene Yeni Hazırla- |pan Tarihler Okutulacak Ankara, 10 (Hususi) — Orta mektek ve lise müfredat pro- gramlarında bu sene yapılan değişikliklerin en mühimmi tarih tedrisatınır. Eskiden olduğu gibi tarihlerdeldevir taksimatı yoktur. Verilen karara göre, eski tarih kitaplarının biçbirisi okutulmiyacaktır. Bütün sınıf- larda Türk tarihi Tetkik En- cümeni tarafından hazırlanan tarihler — tedris edilecektir. Encümenin bazırladığı bu ki- tapların tab'ı ancak 10 teşrini sanide ikmal edilebilecektir. Avusturyada.. Viyana, 9 (ALA) — M Miklâs tekrar Reisicümhurlu- Za intihap edilmiştir. Suriye Kırallığı Sözün Kısası Vunanistandan Ne Getirmeliyiz? P. S Atinadan bize gelen tektük ufak haberlerin hepsi büyük birer derstir: Yunan belediye- si, şehre su getirtmek için, on bir milyon dolar, yani yirmi iki bin Türk lirası har- cıyarak bir. göl yaptırmış. Bizde, Terkos gölü gibi ta- biatin büyük bir ihsanı var ken, terşih havuzları — mıdır, nedir, onları bile ıslah ettire- miyoruz ve susuzluktan evle- rimiz, hayır, ciğerlerimiz ya- nıyor. Bentlerimiz var, kaynak sularımız var, yine de içecek su bulamıyoruz. Gazetelerimizde — okuyoruz ki Atina Belediye Reisi hara- retli bir Venizelos aleyhtarıy- mış. Yalnız gazetelerde oku- makla kalmıyor, ticari reka- bet sahasında da biliyoruz ki, Yunanlılar, iktısaden büyük bir inkişaf halindedirler. Bütün bu haberler, büyük bir hakikatin fersahlarca uzak- tan görebildiğimiz — muhtelif zaviyeleridir. Yunanlılar de- — mokrattırlar, hızlı inkişaf edi> yorlar, zenginleşiyorlar. Bütün bunları görmek için Atina- ya kadar gitmek te lâzım değildi; bu hakikat yürüyor, sık sık Yunanistandan kak kıyor ve limanlarımıza kadar giriyordu. — Senelerdenberi, meb'us gazeteleri bile, Pire limanile İstanbul limanı ara- sındaki farkları ve sebeplerini haritalarla, grafiklerle, fotoğ- rafilerle gösterdiler. (Bu gazete- lerden biri de “Cumhuriyet,, tir. ) Fakat ümit edelim ki Yu- nanistanla yakınlığımizın arttır ğt bugünlerde yeni dostumuzu — muvaffakıyete götüren sebep- - Lort Radıng, hareketinden evvel Fransız ve ecnebi gazte- leri müntesiplerine şu beyanatta bulunmuştur? “Parise seyahatimden ve burada bir iki gün geçirdiğim- çok memnunum. Bu seyahatimin — Fransız- komisyona işlirak edecek Fransız murah- leri daha iyi görelim ve Ati- nadan buraya arkadaş bir milletin selâmile beraber fay- — dalı bazı dersler de getirelim. — Sitaj Müddeti Altı Aya İndirîlecektir Ankara, 10 (Hususi) tesadüf ettim. Benim bindiğim otomobili o idare ediyordu. Kendisi aslen — Yunanistanlı olduğu halde Bursada adam- Fransızlar Kıral Faysalın Kardeşini İstemiyorlar Berut, ( Hususi ) — Suriye den — dolayı Alman muhtelit akıllı Türkçe öğrenmiş. Benim bir Türk gazetecisi olduğumu öğrenir öğrenmez dedi ki: — Artık dost olduk, öyle değil mi? Cevap verdim: — Evet. Bu memnun musunuz ? — Nasıl olmayız. Başkasının hesabına düşmanlık yapmak- tan ne çıkar. Kendi kendimize fenalık yapıyoruz. Bu sırada yoldan, sırtına Su dolu destisini vurmuş bir kadın geçiyordu. Benim hususi işaretli olan otomobilimi gö- rTünce hemen durdu, desti- tini — yere — biraktı, - başi di Ulkışlamıya. Safdil, zannı ile aretli otomobili — görünce, İçindekini de İsmet Paşa zan Retmişti. Biraz ötede bir merkebe binmiş bir çocuk, kasketini E ış, çılgın bir heyecanla .ilıu“ Paşayı selâmladığı zan- © şapkasını sallıyordu. _obfıl!;lrusu. bu işaretli oto- ı'l'nıe:'le sokağa çıkıp de- Çüönleğ Mmüşkül birşey oluyor. teliç © Balk derhal, İsmet Pş. iyor > Gall,, kol, * 'Yor. dostluktan ulmasın diye Paşaya ait sanfada | Hukuk Ffakültesi ve Ankara Hukuk — mektebi — mezunları avukatlık — yapabilmek — için iki buçuk senelik bir staja tâbi tutuluyorlardı. Fakat — münhal yerlerin azlığı dolayısile bu genç hu- kukçuların hepsi memuriyete tayin edilemiyorlar ve bu yüz- den stajlarını yapamadıkları için avukatlık hakkına da nail olamıyorlardı. Bu vaziyet karşısında bun- dan birkaç ay evvel Adliye Vekili Yusuf Kemal Bey beyanatta bulunarak avukatlık stajının altı aya tenzil edile- ceğini beyan etmişti. Söylendiğine göre avukatlık stajını altı aya indirecek olan kanun lâyihası Meclisin önü- müzdeki teşrinisanı devresinde çıkacaktır. Bursada Kapatılan Gazete Hükümetçe görülen lüzum üzerine geçenlerde kapatılan (Kardeş) gazetesinin sahibi Vâsıf Neçdet B. Şür_ıyı Dev- lete müracaat etmiştir. — Tayyare Piyangosu â keşide tayyare pl- Üçüne ; Darülfünun konferans nunda çekile- ““Bu keşidede en böyük ile raraiye 100000 liradır. yarIıN yangosu haslarının — intihabı mali ve iktısadi zamanına istikrarını ve sulhün devamını tesadüf etmesi etmek için İngiltereye bir vesile temin etmiştir. Zaten İngiltere Fransa ile Almanya arasında bir mesai iştiraki ve anlşma usulüne iştirake daima hazır bulunmaktadır.., çç aa —— Çinde Son Vaziyet Cenroi TÜ SE) — * habönyalm Coi Tabklel nezdindeki murabhas heyeti Çi."dc vaziyetin Japonlar aley- hindeki hareketin şiddetlenmesinden dolayı gittikçe vehamet peyda ettiğini Cemiyeti Akvama bildirmiştir. Japonya, Mançurideki konsoloslarına Çinde baş gösteren iftirak — hareketlerine iştirakten menedilmesini emretmiştir. fİngiltere ve Cin Japon meselelerine ait haberlerimiz burada bit- Japon medi. Lütfen Sinci sayfamızdaki tafilâtı okuyunuz.) İ : İster İnan İsler, İnanma ! İsmet Paşanın Atina seyahati münasebetile İs- tanbul gazetelerinde te- sim yetiştirmek hususun- da ifrata varan bir faa- liyet görünüyor. Dünkü Milliyet arka- daşımızda, İsmet Paşanın Pire llmanından hareket ederken şehri - selâmladı- ğını gösteren bir resmi | neşredildi. İsmet Paşa Pireden gece yarısı hare- ket etti. Tabil bu resim ? alınamazdı ve tabil buka- dar kısa bir zamanda buraya da vâsıl olamazdı. Dünkü akşam gazete- Terinden birinde de Ko- rent boğazından Ege va- Purunun geçişini gösterir bir resim çıktı. Halbuki bu resim çıktığı anda Ege vapuru henüz Ko- rent boğazını ya geçmiş veya geçmemişti. Artık bu vaziyet kare şısında, İster İnan İster İnanma! Avrupanın temenni tebasının — şiddetle Fransız Mandası Mümessil ve- kili Müsyü (Hillo) gazetecilere şu beyanatta — bulunmuştur : “Elyevm Pariste bulunan mü- messil M, Ponsodan aldığım bir mektupta Kıral Faysalın biraderi Emir Alinin Suriye Kırallığına — tayin — edileceği hakkındaki — şayialar — tekzip edilmektedir. Bundan başka son zamanlarda yine bu me- sele etrafında çıkarılan ha- berler de tamamen asıl: , Fransa Hükümeti Cümhuriyet istiyenlerin arzula- rını tasvip etmektedir., Feci Kaza Dün İki Alman Ağır Surette Yaralandı Galatada Lüleci Hendekte oturan Krisger isminde bir Alman Antuvan isminde bir arkadaşile — bir motosiklete binmişler, Büyükdereye git- mişlerdir. Bu iki Alman dönüşte Mas- lak yolunda bir — otomobil ile karşılaşmışlar, müsademe vukuana mâni olmak için de manevra yapmak iİstemişler- dir. Bu sırada tekerlekler kaymış, motör devrilmiş, ikisi de ağir sucrette yaralanmışlar- dir. Antuvanın yarası, haya- tından üÜmit kesllecek şekilde tehlikelidir, Hemen — tatbikata — geçmek şartile. Meyhane cinayeti Arap Cemal İsminde Birini Öldürdüler Dün gece Balatta kanlı bir hâdise olmuştur. Tahki- katımıza göre —© civarda Tanaş — isminde — birinin meyhanesinde Fevzi — ismin- de bir. amele başı — ile arkadaşı Arap Cemal rakı içiyorlarıış, Meyhanenin bir köşesinde de Yorgi ve Mus- tafa isminde iki arkadaş otu- ruyorlarmış. Bir arslık bu dört kişi arasında kavga çık- maıştır. & Kavgayı yatıştırmak müm- kün olamamış ve Yorgi ile Mustafa bıçaklarma davran- mışlardır. Netice Fevzi — ile Cemal ağır surette yaralan- mışlardır. Arap Cemal aldığı yaranın tesirile ölmüş, Yorgl ile Mustafa da yakalanmıs- lardır. Müstanlikât Sergisi Paris, 9( A.A ) — Cemiyeti Akvam mandalar kamsiyonu azası — müstemlekât — sergisi komiserliğinin daveti ürerine teşrinievvel nihayetinde sergiyi ziyaret etmeyi kabul etmiştir.